Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1178/12-4/AP
z 15 marca 2013 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD3.8222.2.331.2015.CRS w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1178/12-4/AP
Data
2013.03.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
przychody ze stosunku pracy
świadczenia
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Skutki podatkowe organizacji imprezy integracyjnej dla pracowników i ich rodzin sfinansowanej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 28 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych organizacji imprezy integracyjnej dla pracowników i ich rodzin sfinansowanej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w odniesieniu do pytań oznaczonych we wniosku numerem 1 i 2 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych organizacji imprezy integracyjnej dla pracowników i ich rodzin sfinansowanej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 14 lutego 2013 r. nr ILPB1/415-1178/12-2/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 14 lutego 2013 r. (skutecznie doręczono w dniu 18 lutego 2013 r.), natomiast w dniu 28 lutego 2013 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 25 lutego 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zorganizowała (i w przyszłości również planuje organizować) imprezę integracyjną dla pracowników i ich rodzin. Była ona w całości sfinansowana z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Nie została ona w żadnej części sfinansowana ze środków obrotowych firmy. Impreza integracyjna zorganizowana była w czasie wolnym od pracy, poza miastem, na świeżym powietrzu. Podczas jej trwania zorganizowane były dla pracowników zawody sportowe, konkursy sprawnościowe, zabawy taneczne itp., w związku z tym charakter imprezy na pewno mieści się w definicji działalności socjalnej, zamieszczonej w ustawie o ZFŚS. Ustawa definiuje, że działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku (...) sportowo-rekreacyjnej. (Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rozdział 1 art. 2 pkt 1 - Dz. U. z 1994 r. Nr 43, poz. 163). Oczywiście Regulamin ZFŚS obowiązujący w firmie wskazuje organizację imprez integracyjnych jako jedno ze świadczeń, które przysługują pracownikom. W świetle obecnych interpretacji jest dla Wnioskodawcy jasne, że udział w imprezie integracyjnej, również tej finansowanej przez ZFŚS, jest przychodem dla pracownika. W obliczu wielości interpretacji Wnioskodawca prosi o potwierdzenie słuszności sposobu ustalania przychodu dla danego pracownika.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przychód powstaje w momencie otrzymania zaproszenia na imprezę, czy dopiero w momencie, gdy się weźmie w niej udział...
  2. Czy uzyskany w ten sposób przychód korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy przy ustalaniu wysokości dofinansowania świadczenia w postaci imprezy integracyjnej trzeba stosować kryterium socjalne...

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2. Natomiast wniosek w odniesieniu do pytania nr 3 został rozstrzygnięty pismem z dnia 15 marca 2013 r. nr ILPB1/415-1178/12-5/AP.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, samo zaproszenie na imprezę integracyjną nie stanowi dla pracownika przychodu. Wysokość przychodu obliczamy dzieląc łączną kwotę wydatków poniesionych przez pracodawcę na zorganizowanie imprezy przez liczbę osób faktycznie uczestniczących w spotkaniu (pracownicy biorący udział w imprezie wpisali się na listę obecności). Nie można bowiem mówić o korzyści finansowej dla pracownika, jeśli nie wziął on w niej udziału.

Powyższe stwierdzenie potwierdza Minister Finansów w odpowiedzi z 1 grudnia 2011 na interpretację poselską nr 49.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2, uzyskany przychód jest zwolniony z opodatkowania do kwoty 380 złotych w roku kalendarzowym (pod warunkiem, że pracownik nie korzystał już ze zwolnienia przy okazji innych świadczeń finansowanych z ZFŚS) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to zgodne ze stanowiskiem Ministra Finansów, który uznał, że finansowanie imprezy integracyjnej jest dla pracownika świadczeniem pieniężnym i może mieć do niego zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 wskazanej ustawy, źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, iż w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę do przychodów ze stosunku pracy (stosunku służbowego) zalicza się każde świadczenie, które pracownik otrzyma w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się więc zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W przypadku poniesienia kosztów imprezy integracyjnej za członków rodzin pracowników, łączna wartość tych kosztów poniesionych przez zakład pracy przypadająca na pracownika i członków jego rodziny stanowi przychód ze stosunku pracy dla pracownika. Koszt imprezy integracyjnej poniesiony za członków rodziny jest nieodpłatnym świadczeniem otrzymywanym przez pracownika. Należy bowiem zwrócić uwagę, iż gdyby nie łączący pracownika z pracodawcą stosunek pracy, członek rodziny nie otrzymałby tego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenie „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003 r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b (art. 12 ust. 3 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zorganizowała imprezę integracyjną dla pracowników i ich rodzin. Była ona w całości sfinansowana z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Nie została ona w żadnej części sfinansowana ze środków obrotowych firmy. Jak wskazuje Wnioskodawca, podczas trwania imprezy zorganizowane były dla pracowników zawody sportowe, konkursy sprawnościowe, zabawy taneczne itp., w związku z tym charakter imprezy na pewno mieści się w definicji działalności socjalnej, zamieszczonej w ustawie o ZFŚS. Ponadto wskazano, że regulamin ZFŚS obowiązujący w firmie wskazuje organizację imprez integracyjnych jako jeden ze świadczeń, które przysługują pracownikom.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że udział w imprezie integracyjnej zorganizowanej przez Wnioskodawcę dla pracowników i członków ich rodzin skutkuje powstaniem u zatrudnionych pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym też zakresie zauważyć należy, że w przypadku organizowania przez pracodawcę imprez o charakterze integracyjnym, o powstaniu przychodu po stronie pracownika przesądza fakt uczestnictwa przez uprawnione osoby w takiej imprezie, a nie samo otrzymanie przez te osoby zaproszenia na imprezę.

Podkreślenia wymaga, iż w przypadku, gdy źródłem finansowania imprezy integracyjnej były środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – przychód pracownika może być zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale tylko wówczas gdy zostaną spełnione wszystkie przesłanki w tym przepisie zawarte.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Na podstawie powołanego przepisu skorzystanie ze zwolnienia do wysokości kwoty 380 zł możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenia mają charakter świadczenia rzeczowego bądź pieniężnego,
  • są w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,
  • świadczenia zostały otrzymane w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy świadczeń otrzymywanych przez pracowników na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 592 ze zm.) w związku z finansowaniem działalności socjalnej.

W myśl postanowień art. 2 pkt 1 ww. ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Wobec powyższego należy uznać, iż wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są określone w regulaminie świadczeń socjalnych i sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych rzeczowe i pieniężne świadczenia pracodawcy związane z finansowaniem działalności socjalnej, w tym również dotyczące imprez integracyjnych dla pracowników i ich rodzin - o łącznej wartości nieprzekraczającej 380 zł w skali roku podatkowego.

W związku z powyższym wskazać należy, że przychód pracowników uzyskany w związku z ich uczestnictwem oraz członków ich rodzin w imprezie integracyjnej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 cyt. ustawy. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, omawiane świadczenie zostało sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, charakter imprezy mieści się w definicji działalności socjalnej, zamieszczonej w ustawie o ZFŚS. Ponadto, regulamin ZFŚS obowiązujący w firmie wskazuje organizację imprez integracyjnych jako jeden ze świadczeń, które przysługują pracownikom.

Tut. Organ zauważa przy tym, iż nadwyżka przychodu ponad kwotę 380 zł podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Płatnik zobowiązany jest wówczas do pobrania i odprowadzenia od przekazanego świadczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 32 i art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone regulacje prawne wskazać należy, że przychód po stronie pracowników Wnioskodawcy powstaje w momencie uczestnictwa tych pracowników lub członków ich rodzin w imprezie integracyjnej, a nie w momencie otrzymania zaproszenia na imprezę. Co więcej, przychód ten korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż dokonując oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 tut. Organ nie ustosunkował się do wskazanego przez Wnioskodawcę wyliczenia wysokości przychodu, bowiem zagadnienie to nie było przedmiotem zapytań.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj