Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-255/13-4/SM
z 20 czerwca 2013 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr AG3/8012/14/FLL/13/14/3 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-255/13-4/SM
Data
2013.06.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
olej napędowy
paliwo
podmiot zużywający
zwolnienie
zwolnienie z podatku akcyzowego
żegluga


Istota interpretacji
zwolnienie nabywanego paliwa do celów żeglugowych



Wniosek ORD-IN 392 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25.03.2013 r. (data wpływu 28.03.2013 r.), uzupełnionym w dniu 16.05.2013 r. (data wpływu 20.05.2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-255/13-2/SM z dnia 09.05.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 13.05.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku nabywanego paliwa żeglugowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku nabywanego paliwa żeglugowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 16.05.2013 r. (data wpływu 20.05.2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

W miejscowości B. na zbiorniku wodnym z kwalifikacją „wody stojące” znajduje się pogłębiarka, która służy do wydobywania mieszanki piaskowo-żwirowej. Pogłębiarka posiada agregat prądotwórczy, który napędza elektryczne windy holownicze szt. 5, pompę ssąco-refulującą z silnikiem elektrycznym 400 kW oraz pompę wodną JETT 80 kW. Agregat napędzany jest silnikiem wysokoprężnym. Źródłem energii elektrycznej jest ww. agregat prądotwórczy.

Jako urządzenie towarzyszące do statku pogłębiarka wykorzystywany jest kuter holowniczy KH 200 z silnikiem spalinowym wysokoprężnym.

Obie jednostki zarejestrowane są w Polskim Rejestrze Statków.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że wypełnione będą kryteria, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) dotyczące zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie używanych do celów żeglugi, tj.:

  • będzie zachodzić jeden z przypadków, wymienionych w art. 32 ust. 3 ustawy, czyli dostarczenia tych wyrobów od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego (pkt 3) oraz
  • będą spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13 przedmiotowego art. 32 (m.in. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, złożenie zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego i przedłożenie pisemnego potwierdzenia powyższego faktu podmiotowi dostarczającemu wyroby akcyzowe, potwierdzanie odbioru wyrobów na dokumencie dostawy i in.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest uprawnienie do wykorzystania paliwa „żeglugowego” bezakcyzowego do wymienionych urządzeń...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca wie, że inne firmy pracujące na rzekach, czyli wodach płynących wykorzystują paliwo „żeglugowe” bezakacyzowe i dlatego Wnioskodawca uważa, że również powinien być uprawniony do korzystania z tego paliwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe: używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W myśl art. 32 ust. 2 ustawy, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

Przypadki, w których stosuje się przedmiotowe zwolnienie, zostały określone w ust. 3 przedmiotowego art. 32 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Natomiast warunki stosowania zwolnień wynikających z ww. art. 32 ust. 1 pkt 2 zostały określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 - warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6 ustawy).

Z opisu zdarzeń przyszłych wynika, że na zbiorniku wodnym (z kwalifikacją „wody stojące”) znajduje się pogłębiarka, która służy do wydobywania mieszanki piaskowo-żwirowej. Pogłębiarka posiada agregat prądotwórczy, który napędza elektryczne windy holownicze, pompę ssąco-refulującą oraz pompę wodną. Agregat napędzany jest silnikiem wysokoprężnym. Źródłem energii elektrycznej jest ww. agregat prądotwórczy. Jako urządzenie towarzyszące do statku pogłębiarka wykorzystywany jest kuter holowniczy z silnikiem spalinowym wysokoprężnym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości wykorzystania paliwa żeglugowego „bezakcyzowego” do wymienionych urządzeń, tj. w istocie skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

W pierwszej kolejności należy odnieść się pojęcia „używane do celów żeglugi”, o którym mowa w ww. art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy. Należy zauważyć, że ustawa o podatku akcyzowym nie precyzuje, co należy rozumieć pod przedmiotowym pojęciem. W tym celu odwołać się należy do orzecznictwa w tym zakresie. Zacytować tutaj należy przede wszystkim wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sygn. akt C-391/05 z dnia 1 marca 2007 r., zgodnie z którym „(...) manewry przeprowadzane przez pogłębiarkę portową w trakcie czynności zasysania i zrzutu materiału, co oznacza przemieszczanie się, nierozerwalnie związane z wykonywaniem czynności pogłębiania, mieszczą się w zakresie zastosowania pojęcia żegluga w rozumieniu art. 8 ust. 1 lit. c) akapit pierwszy dyrektywy 92/81 (...)”.

Analogicznie (w kwestii stosowania podobnego do ww. zwolnienia, wynikającego z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego /t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm./) wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. akt I FSK 1420/08 z dnia 16.12.2008 r. i wyroku z dnia 17.06.2010 r. sygn. akt I GSK 969/09. Zgodnie z nimi „(...) zużycie oleju napędowego na działalność polegającą na wydobyciu kruszywa z dna rzecznego (pogłębianie szlaku wodnego) mieści się w użytym w tym przepisie pojęciu zużycia „na cele żeglugi” (...)”.

Zatem nabywane przez Wnioskodawcę paliwo będzie używane do celów żeglugi.

Z art. 32 ust. 2 ustawy wynika ponadto, iż przedmiotowego zwolnienia nie stosuje się

„w przypadku prywatnych rejsów (…) o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku (…) w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych”.

Ponieważ opisane we wniosku jednostki służą do wydobywania mieszanki piaskowo-żwirowej, uznać należy, iż nie jest to cel inny niż gospodarczy.

Ponadto wypełnione będą pozostałe kryteria wymagane do zastosowania opisanego zwolnienia, tj.:

  • wyroby będą dostarczane od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego (przypadek, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy),
  • będą spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13 przedmiotowego art. 32 (m.in. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, złożenie zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego i przedłożenie pisemnego potwierdzenia powyższego faktu podmiotowi dostarczającemu wyroby akcyzowe, potwierdzanie odbioru wyrobów na dokumencie dostawy i in.).

Uwzględniając powyższe, nabywane przez Wnioskodawcę paliwo wykorzystywane do opisanych jednostek będzie używane do celów żeglugi jako zwolnione od podatku akcyzowego.

Jednakże z uwagi na błędną argumentację Wnioskodawcy, że inne firmy pracujące na rzekach, czyli wodach płynących wykorzystują paliwo „żeglugowe” bezakacyzowe i dlatego uważa, że również powinien być uprawniony do korzystania z tego paliwa, stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj