Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-226/13/AP
z 14 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 14 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług najmu basenu szkolnego wymienionym podmiotom - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług najmu basenu szkolnego wymienionym podmiotom.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową działającą, na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. W szkole funkcjonuje pływalnia. Na pływalni prowadzone są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w zakresie nauki pływania dla młodzieży szkolnej w ramach zajęć wychowania fizycznego.

W godzinach popołudniowych usługi pływalni są ogólnie dostępne dla klientów indywidualnych oraz firm. Osoby prywatne oraz firmy mają możliwość wynajęcia torów lub całego basenu, na podstawie zawartej umowy najmu. Przedmiotem najmu są tory pływalni, a także udostępnienie szatni, sanitariatów, natrysków, szafek oraz opieka ratowników. Firma, w ramach zawartej umowy najmu, może wykorzystywać tory pływalni do prowadzenia działalności na własny rachunek, np. prowadzić zajęcia nauki pływania, nurkowania, aerobic i inne zajęcia sportowe lub udostępniać tory swoim pracownikom w celu korzystania z basenu.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, że usługi związane z wynajmem toru lub całego basenu firmom w celu prowadzenia działalności na własny rachunek sklasyfikowane są w PKWiU w grupowaniu 68.20.12.0 jako „wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi”. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że ww. usługi powinny zostać opodatkowane stawką podatku 23%, ponieważ brak jest podstaw prawnych do zastosowania preferencyjnej stawki VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy właściwie stosuje się opodatkowanie w zakresie podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, kierując się przepisami prawa powinno się zastosować następujący sposób opodatkowania usług wynajmu toru lub całego basenu:


  • osobom prywatnym – usługi związane z działalnością obiektów sportowych sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0 – stawka podatku 8% VAT, na podstawie poz. 179 Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług,
  • firmom w celu prowadzenia działalności na własny rachunek – stawka podatku 23% VAT,
  • firmom w celu udostępniania torów swoim pracownikom w celu korzystania z basenu – jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0 – stawka podatku 8% VAT, na podstawie poz. 179 Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług?


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

I tak w dziale 93 ww. klasyfikacji obejmującym „usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w Sekcji R wymienione zostały: 93.1 „usługi związane ze sportem”.


W wyjaśnieniach do PKWiU (www.stat.gov.pl) wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:


  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.


Należy zauważyć, że prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Organy podatkowe nie są zatem uprawnione do dokonywania klasyfikacji statystycznej wyrobów i usług.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m.in. w poz. 179 - symbol PKWiU 93.11.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”;

Zawarte w ww. załączniku objaśnienie 1) wskazuje, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Wskazać zatem należy, iż ustawodawca przewidział obniżoną stawkę podatku VAT – 8% tylko i wyłącznie dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU – 93.11.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”, które umieścił w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi wynajmu toru lub całego basenu osobom prywatnym oraz firmom. Przedmiotem najmu są tory pływalni, a także udostępnienie szatni, sanitariatów, natrysków, szafek oraz opieka ratowników. Firma, w ramach zawartej umowy najmu, może wykorzystywać tory pływalni do prowadzenia działalności na własny rachunek, np. prowadzić zajęcia nauki pływania, nurkowania, aerobic i inne zajęcia sportowe lub udostępniać tory swoim pracownikom w celu korzystania z basenu.

Wnioskodawca zauważył, że usługi wynajmu toru lub całego basenu osobom prywatnym lub firmom w celu udostępniania torów swoim pracownikom, jako czynności sklasyfikowane w PKWiU 93.11.10.0 - „usługi związane z działalnością obiektów sportowych” winny być opodatkowane stawką podatku 8% VAT, natomiast usługi wynajmu przedmiotowego obiektu na rzecz firm, w celu prowadzenia działalności na własny rachunek, sklasyfikowane w PKWiU 68.20.12.0, jako „wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi”, winny podlegać opodatkowaniu stawką podatku 23% VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w załączniku nr 3 do ustawy nie zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU 68.20.12.0.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile usługi udostępniania obiektów sportowych, osobom fizycznym oraz firmom w celu udostępniania torów swoim pracownikom, mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy – podlegają opodatkowaniu stawką 8% VAT.

Natomiast w przypadku usług, polegających na wynajmowaniu obiektów sportowych podmiotom gospodarczym na cele prowadzenia działalności na własny rachunek, o ile podane przez Wnioskodawcę grupowanie PKWiU 68.20.12.0 jest prawidłowe, tj. jeśli nie mieszczą się te czynności w grupowaniu 93.11.10.0 („usługi związane z działalnością obiektów sportowych”) zastosowanie znajdzie stawka VAT 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Wskazać należy, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi– t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj