Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-134a/13/AT
z 17 czerwca 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-134a/13/AT
Data
2013.06.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
import usług
leasing
odliczenie podatku od towarów i usług
rata leasingowa
samochód osobowy
stawka
Istota interpretacji
Rozpoznanie importu usług w związku z nabyciem usługi leasingu samochodu osobowego, opodatkowanie tej czynności oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku nabyciem tej usługi.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 22 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
UZASADNIENIE W dniu 22 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności nabycia usługi leasingu samochodu osobowego od kontrahenta z Niemiec za import usług i opodatkowania tej czynności według stawki VAT 23% oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tej usługi. W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Spółka (przyszły leasingobiorca) zamierza zawrzeć z osobą prawną (podatnik zarejestrowany w Niemczech, posiada „NIP UE”) umowę leasingu operacyjnego. Przedmiotem leasingu będzie samochód osobowy należący do leasingodawcy. Miejscem świadczenia usługi najmu oraz siedzibą leasingobiorcy ma być Polska. W związku z nabyciem pojazdu z Unii Europejskiej „od transakcji powstanie podatek akcyzowy”. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT oraz jest podatnikiem VAT UE. Samochód będzie służył wyłącznie czynnościom opodatkowanym i w momencie podpisania umowy będzie zarejestrowany i dopuszczony do ruchu w Niemczech. Samochód zostanie zarejestrowany przez Spółkę w momencie wykupu pojazdu z leasingu. Samochód osobowy będzie zaliczony do pozycji CN 8703 – przeznaczony wyłącznie do przewozu osób. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy umowa leasingowa na samochód osobowy od kontrahenta z UE jest importem usług i czy Spółka prawidłowo wykazała podatek naliczony i należny... Zdaniem Wnioskodawcy, usługę najmu należy potraktować jako import usług, wystawić fakturę wewnętrzną, „naliczyć podatek należny o wartości wskazanej na f-rze przez leasingodawcę” ze stawką 23% oraz naliczony 23% (odliczenie podatku naliczonego w wartości 60% nie więcej niż 6.000 zł w deklaracji VAT-7). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.). Zaznaczenia wymaga, że przez import usług – jak stanowi art. 2 pkt 9 ustawy – rozumieć należy świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 stosuje się również, w przypadku gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach – art. 17 ust. 1a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. Jak wynika z art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r.), miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej – art. 28b ust. 2 ustawy. Jak stanowi art. 28j ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy. W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga, iż zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy, przez krótkoterminowy wynajem środków transportu, o którym mowa w ust. 1, rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni, a w przypadku jednostek pływających - przez okres nieprzekraczający 90 dni. A contrario zatem przepis ten nie znajdzie zastosowania w sytuacji długoterminowego wynajmu środków transportu. Stosownie do treści art. 29 ust. 17 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem przypadku gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartości usługi – na podstawie odrębnych przepisów – zwiększa wartość celną importowanego towaru. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca (art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.). Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 ze zm.) - zwanej dalej ustawą nowelizującą – w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2013 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2. Ustęp 2 ww. artykułu stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:
Zgodnie z art. 3 ust. 6 tej ustawy, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł. Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, mogą być wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne mogą być również wystawiane dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze (art. 106 ust. 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r.). Natomiast, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. W złożonym wniosku poinformowano, że Spółka (przyszły leasingobiorca) zamierza zawrzeć z osobą prawną (podatnik zarejestrowany w Niemczech, posiada „NIP UE”) umowę leasingu operacyjnego. Przedmiotem leasingu będzie samochód osobowy należący do leasingodawcy. Miejscem świadczenia usługi najmu oraz siedzibą leasingobiorcy ma być Polska. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT oraz jest podatnikiem VAT UE. Samochód będzie służył wyłącznie czynnościom opodatkowanym i w momencie podpisania umowy będzie zarejestrowany i dopuszczony do ruchu w Niemczech. Samochód zostanie zarejestrowany przez Spółkę w momencie wykupu pojazdu z leasingu. Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca jako podatnik zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych nabędzie usługę leasingu samochodu osobowego, świadczoną przez podatnika zarejestrowanego w Niemczech i posiadającego „NIP UE”, to tym samym będzie obowiązany do rozpoznania i stosownego rozliczenia importu usług, uwzględniając normę art. 17 ust. 1a ustawy. Miejscem swiadczenia usługi wykonywanej przez leasingodawcę będzie terytorium kraju, zgodnie z art. 28b ust. 1, o ile (na co wskazuje opis sprawy) nie wystąpią okoliczności wskazane w art. 28b ust. 2. W tej więc części należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. W konsekwencji powyższego Wnioskodawca winien dokonać stosownego rozliczenia podatku. I tak, na aprobatę zasługuje także pogląd Wnioskodawcy, że przedmiotowy import usługi leasingu samochodu osobowego będzie opodatkowany według stawki VAT 23%, jednakże – odmiennie niż uważa Wnioskodawca – naliczonej od podstawy opodatkowania, stanowiącej kwotę, którą Wnioskodawca będzie obowiązany zapłacić świadczeniodawcy, mając na względzie treść art. 29 ust. 17 ustawy, nie zaś poprzez naliczenie podatku należnego o wartości wskazanej na fakturze przez leasingodawcę. W tym przypadku Wnioskodawca będzie mógł wystawić fakturę wewnętrzną, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy. Natomiast kwotę podatku naliczonego stanowić będzie kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usługi, z tytułu której Wnioskodawca jako usługobiorca będzie podatnikiem, przy czym kwota podatku naliczonego winna być ustalona z uwzględnieniem postanowień 3 ust. 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Odpowiednio również Wnioskodawca w składanej deklaracji VAT-7 uprawniony będzie do wyżej wymienionego, stosownego wykazania podatku naliczonego. W rezultacie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:
Końcowo, informuje się, iż w zakresie pytań, dotyczących podatku akcyzowego w dniu 17 czerwca 2013 r. wydano odrębne rozstrzygnięcie znak ITPP3/443-134b/13/AT. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.