Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-168/13/WN
z 27 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2013r. (data wpływu 25 lutego 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2013r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia faktur korygujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2013r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia faktur korygujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. 2001r. Nr 72 poz. 747 z późn. zm.) - dalej uozzw - zasadniczo na terenie Miasta B. Zgodnie z ww. ustawą corocznie Spółka przygotowuje taryfę (względnie taryfy), która zawiera ustalenie wysokości stawek opłat za wodę i odprowadzanie ścieków w nadchodzących okresach rozliczeniowych (od 1 lutego do 31 stycznia kolejnego roku rozliczeniowego). Stosownie do postanowień art. od 24 do 27 uozzw taryfa wymaga dla swego obowiązywania zatwierdzenia przez Radę Miejską stosowną uchwałą. Uchwała Rady natomiast podlega kontroli instancyjnej Wojewody .... W dniu 4 stycznia 2012 roku Rada Miejska Miasta B. podjęła uchwałę Nr …o zatwierdzeniu taryfy na okres od 1.02.2012r. do 31.01.2013r. Przedmiotowa uchwała weszła w życie, gdyż Wojewoda ... nie wniósł do niej zastrzeżeń i nie stwierdził jej nieważności. Jednakże z uwagi na fakt kwestionowania zgodności z prawem przedmiotowej uchwały przez kilka funkcjonujących na terenie B. spółdzielni mieszkaniowych doszło do sporu sądowego pomiędzy spółdzielniami a Radą Miejską na skutek skargi administracyjnej złożonej na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. W dniu 19 listopada 2012r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach rozpoznając ww. skargę stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej B. nr … z dnia 4 stycznia 2012r. Przedmiotowy wyrok (Sygn. akt z dnia 19.11.2012r.) uprawomocnił się z dniem 8 lutego 2013r. W oparciu o zatwierdzoną w dniu 4 stycznia 2012r. taryfę na okres 1.02.2012r. - 31.01.2013r. Spółka w okresie od 1.02.2012r. do 19.11.2012r. (data wyroku) rozliczała dostarczaną wodę i usługi odbioru ścieków (sanitarnych i tzw. deszczowych - wód opadowych i roztopowych) w oparciu o stawki z niej wynikające, które w odniesieniu do dostaw wody były na tym samym poziomie, a w odniesieniu do usług odbioru ścieków sanitarnych niższe od obowiązujących we wcześniejszym okresie, tj. od 1.02.2011r. do 31.01.2012r. Jeśli natomiast chodzi o stawki za odbiór ścieków wód opadowych i roztopowych to taryfa z 2011 w ogóle nie przewidywała opłat za tzw. deszczówkę. Należy nadmienić, iż zgodnie z art. 24 ust. 5a uozzw na skutek stwierdzenia nieważności uchwały zatwierdzającej taryfę, za obowiązującą przez cały okres od 1.02.2012r. do 19.11.2012r. uznać należy uprzednią prawidłowo zatwierdzoną taryfę na okres od 1.02.2011r. do 31.01.2012r. Tym samym w świetle wyżej opisanych faktów Wnioskodawca niezależnie od swojej woli zmuszony został do dokonania korekty wszystkich wystawionych za ww. okres od 1.02.2012r. do 19.11.2012r. faktur z tytułu dostaw wody (podstawa opodatkowania VAT bez zmian) i z tytułu usług odbioru ścieków sanitarnych (podwyższając podstawę opodatkowania VAT). Natomiast z uwagi na fakt, że taryfa za 2011 nie przewidywała w ogóle opłat za odbiór ścieków - wód opadowych i roztopowych, to wystawione z tego tytułu faktury za okres od 1 lutego do 19 listopada 2012r. uległy korekcie całkowitej, tj. dokonano ich korekty na "zero".

Dodatkowo w piśmie uzupełniającym wniosek z dnia 13 maja 2013r. Wnioskodawca poinformował, że czynności, których dotyczą korekty faktur (będące przedmiotem zapytaniem) mieszczą się w pozycji 140-153 załącznika nr 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka dla prawidłowości rozliczeń VAT w zakresie korekt powodujących obniżenie podstawy opodatkowania powinna uzyskać od kontrahentów potwierdzenie odbioru faktury korygującej, czy wystarczające jest jej/ich samo wystawienie?
  2. Czy Spółka dla prawidłowości rozliczeń VAT w zakresie korekt powodujących podwyższenie podstawy opodatkowania powinna uzyskać od kontrahentów potwierdzenie odbioru faktury korygującej, czy wystarczające jest jej/ich samo wystawienie?
  3. W których deklaracjach (czy bieżąco składanych czy też w deklaracjach, w których rozliczone zostały faktury pierwotne) Spółka powinna ująć korekty skutkujące zwiększeniem lub zmniejszeniem zobowiązania podatkowego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

W świetle postanowień art. 29 ust. 4a i ust. 4b pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż wykonywane przez niego dostawy i świadczone przez niego usługi mieszczą się w pozycjach 140-153 załącznika nr 3 do tejże ustawy, dla skutecznego i zgodnego z prawem rozliczenia wystarczające jest samo wystawienie faktur korygujących przez Wnioskodawcę.

Ad. 2

Jakkolwiek w ustawie o podatku od towarów i usług brak jest regulacji wprost regulującej przypadek korekty faktur w sposób powodujący podwyższenie podstawy opodatkowania, to powszechnie w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, iż także w tym przypadku wystarczające jest dla prawidłowości rozliczeń i dopuszczalności uwzględnienia w składanych organom podatkowym deklaracji podatkowych VAT, samo wystawienie faktur korygujących bez konieczności uzyskiwania potwierdzenia ich odbioru przez odbiorców dostaw bądź nabywców usług.

Ad. 3

Zdaniem Spółki:

  • wystawione faktury korygujące zmniejszające zobowiązanie podatkowe ujmowane są w bieżąco składanej deklaracji VAT i nie wymagają korygowania deklaracji, w której została rozliczona faktura pierwotna
  • wystawione faktury korygujące zwiększające zobowiązanie podatkowe ujmowane są w bieżąco składanej deklaracji VAT w związku z tym iż wystąpiły nowe okoliczności (wyrok WSA) powodujące podwyższenie ceny po wykonaniu usługi i wystawieniu faktur dokumentujących świadczenie przez spółkę usług. Obowiązek podatkowy z tytułu wystawienia faktury korygującej powstaje za okres, w którym ta faktura została wystawiona (zaistniała przyczyna zwiększenia obrotu i podatku należnego), gdyż pierwotne faktury zostały wystawione poprawnie, tzn. nie były wynikiem błędu czy pomyłki ze strony spółki.

Powyższe stanowiska znajdują potwierdzenie np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 marca 2010r. sygn. akt III SA/WA 1665/09, interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2009r., nr IPPP3/452-45/09-2/KT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. 2001r. Nr 72 poz. 747 z późn. zm.). Wnioskodawca w związku z prawomocnym wyrokiem Sądu stwierdzającym nieważność uchwały zatwierdzającej taryfę opłat za świadczone usługi, został zobowiązany do dokonania korekty wszystkich wystawionych za ww. okres od 1 lutego 2012r. do 19 listopada 2012r. faktur z tytułu dostarczania wody (podstawa opodatkowania VAT bez zmian) i z tytułu usług odbioru ścieków sanitarnych (podwyższając podstawę opodatkowania VAT). Natomiast z uwagi na fakt, że taryfa za 2011 nie przewidywała w ogóle opłat za odbiór ścieków - wód opadowych i roztopowych, to wystawione z tego tytułu faktury za okres od 1 lutego do 19 listopada 2012r. uległy korekcie całkowitej, tj. dokonano ich korekty na "zero".

Czynności, których dotyczą korekty faktur (będące przedmiotem zapytaniem) mieszczą się w pozycja 140-153 załącznika nr 3 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać korekty faktur dotyczących usług odbioru ścieków sanitarnych oraz opłat za odbiór ścieków – wód opadowych i roztopowych.

Wątpliwość Wnioskodawcy w pytaniu nr 1 i 2 budzi, czy Spółka dla prawidłowości rozliczeń VAT w zakresie korekt powodujących obniżenie lub podwyższenie podstawy opodatkowania powinna uzyskać od kontrahentów potwierdzenie odbioru faktury korygującej, czy wystarczające będzie samo ich wystawienie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z kolei art. 29 ust. 4a ustawy, stanowi, że w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Natomiast w myśl art. 29 ust. 4b pkt 3 cyt. ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem skoro, jak wynika z treści wniosku, czynności, których dotyczą korekty faktur mieszczą się w pozycjach 140-153 załącznika nr 3 ustawy o VAT, warunek posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nałożony przepisem art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia lub podwyższenie podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego bez konieczności uzyskiwania potwierdzenia odbioru tych faktur korygujących przez nabywców usług.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać je za prawidłowe.

Ponadto wątpliwość Wnioskodawcy budzi okres rozliczeniowy, w którym Spółka powinna ująć korekty skutkujące zwiększeniem lub zmniejszeniem podatku należnego.

Wskazać należy, iż przepisy dotyczące wystawiania faktur korygujących uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

W praktyce, przy dokumentowaniu obrotu gospodarczego przez podatników podatku od towarów i usług ustawodawca przewidział dwie procedury korygowania faktur VAT. Przypadki, w których sprzedawca zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej, określają regulacje zawarte w § 13 i § 14 rozporządzenia.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
  2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Na mocy § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Stosownie do § 13 ust. 4 rozporządzenia, jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Według § 14 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
  2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.kwotę podwyższenia podatku należnego.

Wskazać należy, iż faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu ulega podwyższeniu. W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia.

Sposób rozliczenia wystawionych przez sprzedawcę faktur korygujących, w sytuacji gdy korekta powoduje podwyższenie podstawy opodatkowania, uzależniony jest od przyczyn, które spowodowały konieczność wystawienia danej faktury. I tak, faktura korygująca podwyższająca podstawę opodatkowania w stosunku do faktury pierwotnej może być wystawiona:

  • w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie wartości obrotu wykazanego w pierwotnej fakturze (np.: błąd rachunkowy, zaniżenie wartości sprzedaży), lub
  • z powodu innych przyczyn, np.: podwyższenia ceny sprzedaży, stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku lub jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

W pierwszym przypadku, który powoduje zaniżenie obrotu za dany okres rozliczeniowy, sprzedawca poprawiając swój błąd poprzez wystawienie faktury korygującej, winien rozliczyć tą fakturę korygującą w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy (tak jak fakturę pierwotną).

W drugim zaś przypadku, gdy faktura korygująca wystawiana jest zasadniczo z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, sprzedawca winien wykazać ją za okres rozliczeniowy, w którym została wystawiona (rozlicza się ją na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży w dacie jej wystawienia oraz w deklaracji VAT-7 za bieżący okres rozliczeniowy).

Natomiast faktury korygujące obniżające podstawę opodatkowania, winno się rozliczać zgodnie z przepisem art. 29 ust. 4a ustawy, czyli za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawiający taką korektę uzyskał potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Jednak warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru nie stosuje się w sytuacjach wskazanych w art. 29 ust. 4b ustawy o VAT.

Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu pełni przeanalizowanie sytuacji, czy podwyższenie lub obniżenie wartości świadczonych usług stanowi nową okoliczność, niemożliwą do przewidzenia w chwili wystawienia faktury pierwotnej.

W ocenie tut. organu podatkowego, w przypadku, gdy przyczyna korekty powstaje w terminie późniejszym, np. wystąpią nowe okoliczności powodujące podwyższenie ceny po dostarczeniu towaru lub wykonaniu usługi i wystawieniu faktury dokumentującej to dostarczenie towaru lub wykonanie usługi, korekta danej transakcji „in plus” powinna zostać ujęta w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna korekty, gdyż faktura została wystawiona poprawnie, tzn. nie była wynikiem błędu czy pomyłki ze strony wystawiającego fakturę.

Z opisanego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w chwili wystawiania pierwotnych faktur VAT dokumentujących usługi odbioru ścieków sanitarnych oraz odbioru ścieków – wód opadowych i roztopowych, nie posiadał wiedzy na temat okoliczności stanowiących przesłankę późniejszej korekty wartości wykazanych na fakturach pierwotnych, wobec czego nie możliwe było określenie podstawy opodatkowania w oparciu o te okoliczności, gdyż – jak podaje Wnioskodawca – działał na podstawie stosownej uchwały, określającej taryfy dotyczące wysokości stawek opłat za ww. usługi w nadchodzących okresach rozliczeniowych. Uchwała weszła w życie, bowiem Wojewoda ... nie wniósł do niej żadnych zastrzeżeń i nie stwierdził jej nieważności.

Jednakże w wyniku sporu pomiędzy spółdzielniami a Radą Miejską, na skutek skargi administracyjnej, Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpoznając ww. skargę stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej B.. Tym samym Wnioskodawca niezależnie od swojej woli zmuszony został do dokonania korekty wszystkich wystawionych za ww. okres od 1 lutego 2012r. do 19 listopada 2012r. faktur z tytułu dostaw wody (podstawa opodatkowania VAT bez zmian, zatem bez korekty faktur) i z tytułu usług odbioru ścieków sanitarnych (podwyższając podstawę opodatkowania VAT). Natomiast z uwagi na fakt, że taryfa za 2011 nie przewidywała w ogóle opłat za odbiór ścieków - wód opadowych i roztopowych, to wystawione z tego tytułu faktury za okres od 1 lutego do 19 listopada 2012r. uległy korekcie całkowitej, tj. dokonano ich korekty na "zero".

W ocenie organu podatkowego, powyższe stanowi nową, niemożliwą do przewidzenia okoliczność stanowiącą przesłankę wystawienia faktury korygującej podwyższającej cenę towaru lub usług. Jak wynika bowiem z powyższego faktury pierwotne były wystawiane prawidłowo, a konieczność wystawienia faktur korygujących wiązała się z okolicznościami, które zaistniały już po dokonaniu pierwotnej sprzedaży. Okolicznością taką w przedmiotowej sprawie jest prawomocny wyrok Sądu stwierdzający nieważność podjętej przez Radę Miasta Uchwały.

W świetle powyższego, w przedstawionym przez Wnioskodawcę zaistniałym stanie faktycznym, za prawidłowe należy uznać uwzględnienie wystawionych faktur korygujących, które zwiększają kwotę podatku należnego („in plus”), w miesiącu wystawienia faktury korygującej.

W przypadku natomiast obniżenia podatku należnego (korekta transakcji sprzedaży „in minus”), ustawodawca określił kiedy możliwe jest uwzględnienie w rozliczeniu kwot wynikających z faktury korygującej.

W świetle powołanego powyżej art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, dla prawidłowego ustalenia momentu obniżenia podstawy opodatkowania istotne jest ustalenie okresu rozliczeniowego, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą daną transakcję oraz istotna jest data posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania tej korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi.

Jednakże skoro czynności, których dotyczą korekty faktur mieszczą się, jak wskazał Wnioskodawca, w pozycjach 140-153 załącznika nr 3 ustawy o VAT, warunek posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktur przez nabywcę towaru lub usługi nałożony przepisem art. 29 ust. 4b pkt 3 ustawy o VAT, nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za bieżący okres rozliczeniowy.

Reasumując, wystawione faktury korygujące:

  • zmniejszające podatek należny, ujmowane są w bieżąco składanej deklaracji VAT i nie wymagają korygowania deklaracji, w której została rozliczona faktura pierwotna, jak również
  • zwiększające podatek należny ujmowane są w bieżąco składanej deklaracji VAT w związku z tym, iż wystąpiły nowe okoliczności powodujące podwyższenie ceny po dostarczeniu towaru lub wykonaniu usługi i wystawieniu faktur dokumentujących świadczenie przez Spółkę usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj