Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-491/12-4/MP
z 21 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-491/12-4/MP
Data
2012.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
kapitał ludzki
płatnik
projekt
stypendia
stypendium stażowe
uczestnicy
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Wynagrodzenia stażowe otrzymane przez uczestników projektu jako pomoc udzielona w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z udziałem środków europejskich, stanowią przychód z innych źródeł zwolniony na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem opodatkowanie tych wynagrodzeń podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychodów, których źródłem jest stosunek pracy jest niewłaściwe. W konsekwencji powyższego Wnioskodawca, jako płatnik, nie jest obowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od ww. stypendiów stażowych.



Wniosek ORD-IN 373 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11.06.2012 r. (data wpływu 13.06.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 03.08.2012 r. (data nadania 03.08.2012 r., data wpływu 06.08.2012 r.) na wezwanie z dnia 30.07.2012 r. Nr IPPB4/415-491/12-2/MP (data nadania 30.07.2012 r., data doręczenia 01.08.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń stażowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń stażowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 30.07.2012 r. Nr IPPB4/415-491/12-2/MP (data nadania 30.07.2012 r., data doręczenia 01.08.2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez dostarczenie oryginału pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa, z którego wynika prawo dr inż. K. D. do reprezentacji i odbioru korespondencji dotyczącej wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Pismem z dnia z dnia 03.08.2012 r. (data nadania 03.08.2012 r., data wpływu 06.08.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Beneficjent) podpisał umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Instytucja Pośrednicząca) na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą „Program Rozwojowy ...” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet IV: „Szkolnictwo wyższe i nauka”, Działanie 4.1 „Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy” Poddziałanie 4.1.1 „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni”. Okres realizacji projektu „Program Rozwojowy ...” to 01.09.2008 -31.03.2015 r.

W ramach 7 zadań (zadania od 14 do 20) projektu realizowane są płatne staże długoterminowe (minimum 3-miesięczne) dla studentów ... W większości dotyczą one staży krajowych, jednak w przypadku 5 zadań obejmują również długoterminowe staże zagraniczne. Realizacja tych zadań odbywa się na 7 wydziałach ..., które każdorazowo ogłaszają konkursy o stypendia na staż. Dokumentacja każdego konkursu zawiera kryteria oceny aplikacji oraz zobowiązania studentów biorących udział w programie stażowym. Studenci zainteresowani odbyciem stażu długoterminowego składają podpisane wnioski o przyznanie stypendium na staż, wskazując zakład pracy — potencjalnego pracodawcę, który gotowy jest przyjąć ich na staż. Aplikacja ta zawierać powinna również opis planowanych prac jakie student będzie wykonywał na stażu, zbieżnych z kierunkiem studiów. Kwalifikacji studentów na podstawie postępowania konkursowego - listy rankingowej, dokonuje komisja powołana przez Dziekana danego Wydziału. Przy tworzeniu listy rankingowej i wyborze studentów, którzy otrzymają stypendium, głównym kryterium jest średnia ważona ocen ze studiów, gdzie wagą za zaliczone przedmioty są przyznane punkty ECTS. W przypadku staży zagranicznych warunkiem niezbędnym do otrzymania stypendium jest zaliczenie języka obcego lub posiadania odpowiedniego certyfikatu poświadczającego jego znajomość. Realizacja staży długoterminowych odbywa się w wyniku podpisania umowy lub porozumienia pomiędzy:

  1. zakładem pracy - potencjalnym pracodawcą, w którym student odbywa staż,
  2. Beneficjentem, dokonującym wypłat za pracę wykonywaną na stażu długoterminowym u potencjalnego pracodawcy.

Studenci, którzy zostali zakwalifikowani przez komisję otrzymują skierowanie na staż wystawione przez Dziekana. We wskazanym okresie realizacji stażu otrzymują oni comiesięczne stypendia stażowe wypłacane w ramach projektu „Program Rozwojowy ...”, współfinansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Stypendia te są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz naliczane są składki na ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenie społeczne przy wypłacie dokonywanej przez Beneficjenta. Zgodnie ze stanowiskiem Instytucji Pośredniczącej dla Poddziałania 4.1.1 został ustalony minimalny wymiar czasu trwania stażu—15 godzin tygodniowo. Po zakończeniu stażu, student zobowiązany jest dostarczyć zaświadczenie z zakładu pracy o odbyciu stażu. Od dnia 1 stycznia 2010 r., art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) zwalnia środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Naliczanie składek na ubezpieczenie społeczne nakłada art. 6 ust. 1 pkt 9e ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.). Osoby pobierające stypendium stażowe podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego, jeżeli nie podlegają temu obowiązkowi z innego tytułu art. 66 ust. 1 pkt 24a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle zmiany od dnia 1 stycznia 2010 r. treści ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca powinien dokonywać potrąceń zaliczki na podatek dochodowy od stypendiów stażowych wypłacanych w ramach programu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego...

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendia dla studentów, wypłacane za odbywanie staży długoterminowych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, nie stanowią pomocy otrzymywanej przez nich jako uczestników projektu i tym samym nie są zwolnione z podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wg Wnioskodawcy, wypłacane stypendia mają charakter wynagrodzenia za pracę wykonywaną na rzecz wskazanego pracodawcy wymagającą obecności we wskazanym miejscu i czasie określoną liczbę godzin (minimum 15 godzin tygodniowo) i są formą przygotowania do wykonywania zawodu. Nie stanowią one bezzwrotnej pomocy przyznawanej studentom, gdyż w regulaminie przyznawania stypendiów znajduje się punkt mówiący o zwrocie stypendium w przypadku przerwania stażu: „10. Jeżeli student przerwie staż, przyznane stypendium musi zostać zwrócone wraz z kosztami, jakie poniosła ... w związku z wypłaconym stypendium. Zwrot stypendium następuje na rachunek bankowy Projektu.”

Zgodnie z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż stypendia stażowe wypłacane uczestnikom projektu ze środków projektu „Program Rozwojowy...”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki winny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od fizycznych bez potrącania kosztów uzyskania przychodów oraz ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż ustawa nie wymienia kosztów uzyskania przychodu od środków mających charakter wynagrodzenia wypłacanego stażystom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 3 ust. 2a powołanej ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Wskazać należy, iż pobyt studentów za granicą, związany z realizacją długoterminowych staży zagranicznych ma charakter tymczasowy i nie pociągnie za sobą zmiany statusu podatkowego w Polsce.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, iż pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też wynagrodzenia stażowe wypłacane uczestnikom stażu współfinansowane ze środków Unii Europejskiej stanowią przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1).

Wyjaśnić przy tym należy, iż powyższe kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Natomiast w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako źródło przychodu wymieniono „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W związku z powyższym użycie sformułowania „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).

W sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca (Beneficjent) podpisał umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Instytucja Pośrednicząca) na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą „Program Rozwojowy ...” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach 7 zadań projektu realizowane są płatne staże długoterminowe (minimum 3-miesięczne) dla studentów. W większości dotyczą one staży krajowych, jednak w przypadku 5 zadań obejmują również długoterminowe staże zagraniczne.

Realizacja staży długoterminowych odbywa się w wyniku podpisania umowy lub porozumienia pomiędzy zakładem pracy - potencjalnym pracodawcą, w którym student odbywa staż, a Beneficjentem, dokonującym wypłat za pracę wykonywaną na stażu długoterminowym u potencjalnego pracodawcy. Studenci, którzy zostali zakwalifikowani przez komisję otrzymują comiesięczne stypendia stażowe wypłacane w ramach ww. projektu.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie uczestnikami projektu jest grupa studentów Uczelni. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Stąd środki finansowe otrzymane przez studentów w ramach wynagrodzenia stażowego stanowią środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, w tym przypadku z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wynagrodzenia stażowe otrzymane przez uczestników projektu jako pomoc udzielona w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z udziałem środków europejskich, stanowią przychód z innych źródeł zwolniony na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem opodatkowanie tych wynagrodzeń podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychodów, których źródłem jest stosunek pracy jest niewłaściwe.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawca, jako płatnik, nie jest obowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od ww. stypendiów stażowych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj