Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-324/13/TS
z 17 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty za wstęp do kina – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty za wstęp do kina.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję kultury o charakterze kulturalnym, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę. Ponadto jest podmiotem, który nie osiąga w sposób systematyczny zysków z prowadzonej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację, doskonalenie świadczonych usług i cele statutowe jednostki. Zgodnie z zakresem działalności oraz przedmiotem działania jednostki zawartym w statucie, do zadań należy rozpoznawanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych społeczności miasta, które realizowane są poprzez zapewnienie mieszkańcom dostępu do dóbr kultury, a w szczególności publiczne wyświetlanie filmów, organizowanie różnorodnych imprez kulturalnych i rozrywkowych. Do końca marca 2013 r. za wykonywane usługi wyświetlania filmów w obiekcie kulturalnym (PKWiU 59.14.10.0) Wnioskodawca korzystał z obniżonej stawki VAT w wysokości 8% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT, poz. 165 „Usługi związane z projekcją filmów”. W związku z wejściem w życie w dniu 1 kwietnia 2013 r. przepisów ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw, w art. 1 poz. 65 pkt d) ujęto zapis o treści „W załączniku nr 3 do ustawy uchyla się poz. 164-168”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy świadczone usługi kulturalne realizowane w obiekcie kulturalnym, polegające między innymi na wstępie do obiektu kulturalnego celem obejrzenia wyświetlanego filmu, mogą korzystać z obniżonej stawki VAT 8% na podstawie załącznika nr 3, poz. 182 „Usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu do obiektów kulturalnych (pkt 2)”?


Zdaniem Wnioskodawcy, działalność jednostki polega przede wszystkim na upowszechnianiu kultury, zaspokajaniu potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych społeczności miasta. Działania te realizowane są poprzez dostęp do dóbr kultury w postaci m.in. publicznego wyświetlania filmów. Będąc jednostką kulturalną, uznaną na podstawie odrębnych przepisów za instytucję kulturalną i wpisaną do rejestru instytucji kultury Gminy, Wnioskodawca pobiera opłaty za wstęp do obiektu na organizowane imprezy kulturalne, w tym na publiczne wyświetlanie filmów. Ponadto w myśl ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz zgodnie z klasyfikacją Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, grupa 126, klasa 1261 („Ogólnodostępne obiekty kulturalne”) Wnioskodawca stanowi obiekt kulturalny. W świetle powyższego uważa, iż usługi wstępu do kina na podstawie sprzedawanych biletów wstępu w celu obejrzenia wyświetlanych w nim filmów, świadczone w ramach działalności kulturalnej i realizowane w obiekcie kulturalnym, korzystają od dnia 1 kwietnia 2013 r. z obniżonej stawki VAT 8% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy, poz. 182 jako „wstęp do obiektu kulturalnego”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Pod poz. 165 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 59.14.10.0 „Usługi związane z projekcją filmów” (nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych).


Natomiast pod pozycją 182 mieszczą się – bez względu na symbol PKWiU – „Usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:


  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych”.


Na podstawie art. 1 pkt 65 lit. d) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35) ww. poz. 165 w załączniku nr 3 do ustawy z dniem 1 kwietnia 2013 r. została uchylona.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę. Do zadań Wnioskodawcy należy rozpoznawanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych społeczności miasta, które realizowane są poprzez zapewnienie mieszkańcom dostępu do dóbr kultury, a w szczególności publiczne wyświetlanie filmów, organizowanie różnorodnych imprez kulturalnych i rozrywkowych.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 406) formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Natomiast stosownie do postanowień ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz. U. Nr 132, poz. 1111 ze zm.) państwo sprawuje mecenat nad działalnością w dziedzinie kinematografii, jako części kultury narodowej, polegający w szczególności na wspieraniu produkcji i promocji filmu, upowszechnianiu kultury filmowej oraz ochronie dziedzictwa kulturalnego w dziedzinie filmu (art. 3 ust. 1 ustawy).

Kinematografia obejmuje twórczość filmową, produkcję filmów, usługi filmowe, dystrybucję i rozpowszechnianie filmów, w tym działalność kin, upowszechnianie kultury filmowej, promocję polskiej twórczości filmowej oraz gromadzenie, ochronę i upowszechnianie zasobów sztuki filmowej (art. 3 ust. 2 ww. ustawy o kinematografii).

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) – (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) w grupie 126 („Ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej”), w klasie 1261 („Ogólnodostępne obiekty kulturalne”) wymienione zostały m.in. kina, sale koncertowe, opery, teatry, sale kongresowe, domy kultury i wielozadaniowe sale wykorzystywane głównie do celów rozrywkowych.

Wskazać również należy, iż zgodnie z definicją słownikową zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) „wstęp” to „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż skoro – jak wskazano we wniosku – działalność Wnioskodawcy realizowana jest w obiekcie kulturalnym, to świadczone usługi wstępu do tego obiektu na podstawie sprzedawanych biletów wstępu w celu obejrzenia wyświetlanych w nim filmów, podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy i poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj