Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-407a/13/AJ
z 14 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-407a/13/AJ
Data
2013.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odzyskanie
stowarzyszenia
środek


Istota interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN Wniosek ORD-IN w formacie PDF 979 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „XXX” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 11 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „XXX”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie na realizację projektu pn. „XXX” w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” PROW 2007-2013 dla małych projektów. Projekt obecnie jest na etapie rozliczeń z Urzędem Marszałkowskim. W jego ramach wybudowano plac zabaw oraz ogrodzenie terenu w celu zapewnienia bezpieczeństwa osobom na nim przebywającym ze względu na bliskie położenie drogi wiejskiej. Realizacja projektu przyczyniła się do poprawy jakości życia mieszkańców, poprawiła estetykę miejscowości i podniosła jej walory turystyczne.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu, tj. urządzenie placu zabaw (huśtawki, sprężynowce, piaskownica, itp.) oraz ogrodzenie służą mieszkańcom wsi, zwłaszcza dzieciom do ich rekreacji i wypoczynku oraz poprawiają estetykę wsi. Plac zabaw jest ogólnie dostępny i wykorzystywany przez mieszkańców nieodpłatnie. Całkowity koszt projektu wynosi 20.019,90 zł, w tym 3.080,44 zł stanowi podatek od towarów i usług, który jest kosztem kwalifikowanym projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Towarzystwo, jako nie zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług i nie figurujący w ewidencji podatników tego podatku, ma możliwość odliczenia i uzyskania zwrotu podatku związanego z realizacją ww. projektu w ramach działania 4.1.3. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Towarzystwo wskazało, że działa w formie stowarzyszenia na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach ( t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr. 79, poz. 855 ze zm.). Podniosło, iż jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych o celach niezarobkowych, jako organizacja non profit. Nie było i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7, co wynika z treści ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazało, że została spełniona przesłanka negatywna określona w art. 88 ust. 4 ustawy. Statut Towarzystwa nie zawiera w swojej treści zapisów w zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z nieprowadzeniem działalności gospodarczej. Ponadto stwierdziło, iż dotacje przeznaczone są w pełni na realizację projektów, których założenia mieszczą się w celach statutowych Towarzystwa.

Po powołaniu treści § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego Programem rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Towarzystwo stwierdziło, iż realizacja projektu nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi. Wszystkie działania oferowane są nieodpłatnie. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Towarzystwo, które nie jest i nie było czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji dla rozliczenia tego podatku, nie prowadzi działalności gospodarczej, zrealizowało projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Polegał on na budowie placu zabaw i ogrodzenia wokół niego. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane jest przez mieszkańców nieodpłatnie.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro realizowane zadanie nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Towarzystwu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego zadania. Ponadto Towarzystwo nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jednocześnie informuje się, iż w kwestii braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją dwóch pozostałych projektów, wydano interpretacje indywidualne nr ITPP2/443-407b/13/AJ i ITPP2/443-407c/13/AJ.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj