Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1235/12-4/PS
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 06.12.2012 r. (data wpływu 17.12.2012 r.) uzupełnionego pismem z dnia 08.02.2013 r. (data wpływu 11.02.2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 30.01.2013 r. Nr IPPB5/423-1235/12-2/PS (data nadania 30.01.2013 r., data doręczenia 01.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie istnienia na terytorium Polski zakładu w świetle umowy z dnia 7 stycznia 1994 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobieżenia uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1995 r. Nr 49, poz. 256 ze zmianami, dalej umowa polsko –maltańska) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dnu 17.12.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie istnienia na terytorium Polski zakładu w świetle umowy polsko – maltańskiej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Grupa F (dalej: „Grupa”) jest jednym z głównych europejskich podmiotów oferujących niezabezpieczone pożyczki konsumpcyjne poprzez rozwiązania telefonii komórkowej lub Internet. Do tej pory, Grupa prowadziła swoją działalność w Polsce za pośrednictwem spółek zależnych, w których 100% udziałów posiada tzw. spółka matka Grupy, tj. J. zarejestrowana w Finlandii.

W nadchodzących miesiącach, Grupa zamierza dokonać zmiany obecnego modelu biznesowego w Europie. Zamiast udzielać pożyczki konsumpcyjne przez poszczególne spółki zależne mające siedziby w poszczególnych jurysdykcjach, Grupa będzie świadczyła usługi transgranicznie (na podstawie europejskiego paszportowania transgranicznego) z jednego państwa, tj. z Malty. W związku z powyższym na Malcie w 2012 r. został założony F Bank (Malta) L, który uzyskał licencję instytucji kredytowej udzielaną przez Maltański Urząd ds. Nadzoru Finansowego (Malta Financial Senrices Authority, dalej: „MFSA”) - tj. maltańskiego regulatora sektora usług finansowych. Bank jest maltańskim rezydentem podatkowym.

Bank posiada licencję, na podstawie której może prowadzić działalność bankową w rozumieniu maltańskiego Prawa bankowego (z 1994 roku) oraz wykonywać inne czynności, w tym działalność w zakresie usług płatniczych. Bank zamierza oferować swoje produkty europejskim klientom, w tym klientom z Polski bezpośrednio z Malty. Bank może świadczyć na rzecz klientów z Polski bezpośrednio z Malty następujące usługi bankowe, tj. udzielanie pożyczek konsumpcyjnych / mikropożyczek, finansowanie faktur, finansowanie zakupu oraz oferowanie certyfikatów depozytowych. Świadczenie tego rodzaju usług transgranicznie bezpośrednio z Malty będzie realizowane na podstawie tzw. paszportu Unii Europejskiej (dalej: „UE”) dozwolonego m.in. w świetle Dyrektywy 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe (Dz.U.UE.L.2006.177.1) oraz polskiego Prawa bankowego z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2002, Nr 72, poz. 665 z późn. zm.).

W wyniku planowanej zmiany modelu biznesowego, obecny schemat świadczenia usług przez Grupę w Polsce przyjmie formę transgranicznego świadczenia usług bankowych bezpośrednio z Malty, tj. Bank przejmie i ewentualnie rozszerzy zakres operacji obecnie wykonywanych przez polskie spółki zależne.

Dodatkowo, żadne serwety .. Banku nie będą znajdować się w Polsce lub nie będą pozostawać do dyspozycji Banku w Polsce.


W szczególności, Bank będzie bezpośrednio zawierał umowy z klientami w Polsce za pomocą narzędzi telefonii komórkowej lub Internetu. Do zilustrowania procesu transgranicznego świadczenia usług np. mikropożyczek bezpośrednio z Malty może służyć następujący schemat:

  1. Klient składa w Banku wniosek o udzielenie pożyczki za pomocą wiadomości SMS lub przez Internet.
  2. Przed podjęciem decyzji o udzieleniu pożyczki Bank weryfikuje historię / zdolność kredytową klienta oraz dane identyfikacyjne. Bank sprawdza wiarygodność wnioskodawcy za pomocą zrożnicowanych technik, w tym dzwoniąc do wnioskodawcy.
  3. Za pomocą wiadomości SMS wnioskodawca jest informowany o podjęciu ostatecznej decyzji, czy kwalifikuje się, lub nie, do uzyskania pożyczki.
  4. Bank zwiera umowę z klientem oraz sprawdza klienta pod kątem regulacji dotyczących zwalczania prania brudnych pieniędzy oraz finansowania terroryzmu.
  5. Bank wpłaca kwotę pożyczki na konto klienta.
  6. Klient spłaca pożyczkę oraz wnosi opłatę manipulacyjną z chwilą wygaśnięcia pożyczki.

Zarząd oraz pracownicy Banku znajdujący się na Malcie będą podejmować wszystkie kluczowe decyzje biznesowe dotyczące usług, w tym decyzję o przyznaniu pożyczki danemu klientowi. Ponadto, wszystkie inne kluczowe decyzje biznesowe, tj. wybór podmiotów trzecich wykonujących określone usługi (np. podmiotów świadczących usługi marketingowe), zawieranie z nimi umów oraz dokonywanie zapłaty na rzecz tych podmiotom, będą również podejmowane przez pracowników Banku znajdujących się na Malcie. Wszystkie przychody oraz wydatki wraz z aktywami i zobowiązaniami (tj. pożyczki oraz depozyty) związane z usługami bankowymi świadczonymi przez Bank w Polsce będą ewidencjonowane w księgach rachunkowych maltańskiego Banku i następnie będą podlegały odpowiedniemu opodatkowaniu na Malcie.

Bank nie będzie posiadał w Polsce miejsca bezpośredniej obsługi klienta, będzie natomiast posiadał jedno Biuro Wsparcia, w którym będą zatrudnieni pracownicy Banku. Biuro Wsparcia nie stanowi oddziału Banku w rozumieniu polskiego Prawa bankowego (tekst jednolity Dz. U. z 2002 roku, Nr 72, poz. 665 z późn. zm.). Biuro Wsparcia nie będzie dysponowało żadnymi aktywami oraz nie będzie obciążone żadnymi ryzykami związanymi ze świadczeniem przez Bank transgranicznych usług bankowych w Polsce. Ponadto, pracownicy Banku w Polsce nie będą zaangażowani w czynności podejmowania decyzji.

Jak wspomniano powyżej, wszystkie podstawowe czynności związane z usługami świadczonymi przez Bank na rzecz polskich klientów będą wykonywane na Malcie przez pracowników Banku znajdujących się na Malcie. Poniżej, Bank przedstawia podsumowanie czynności wykonywanych przez pracowników Banku znajdujących się na Malcie:

  • Podejmowanie decyzji dotyczących sprzedaży poszczególnych produktów, np. dokonywanie oceny zdolności kredytowej potencjalnych klientów oraz związanego z nimi ryzyka.
  • Negocjowanie (lub uczestnictwo w negocjacjach) warunków poszczególnych produktów (np. pożyczek/kredytów lub depozytów) oferowanych przez Bank.
  • Opracowanie oraz wdrożenie strategii marketingowej, np. wybór dostawców usług marketingowych.
  • Opracowanie rozwiązań w zakresie obsługi zapytań klientów oraz poinstruowanie Biura Wsparcia w Polsce i w innych europejskich krajach, jakie działania należy podjąć w określonych warunkach, np. gdy klient zamierza zrefinansować pożyczkę („zrolować”) łub wydłużyć okres spłaty pożyczki.
  • Analiza informacji otrzymanych z Biura Wsparcia oraz wykorzystanie ich w celu podjęcia określonych decyzji, np. o przyznaniu pożyczki / kredytu, przyjęciu depozytu, otwarciu rachunku łub w celu oceny zdolności kredytowej klienta,
  • Przekazanie do Biura Wsparcia wytycznych odnośnie szczegółowych zasad wystawiania faktur oraz wezwań do zapłaty, takich jak m.in. dane dotyczące odbiorcy, kwota należna, terminy płatności. Wszelka korespondencja dotycząca działalności gospodarczej będzie drukowana na papierze firmowym Banku jako wystawcy faktur oraz nadawcy faktur i wezwań do zapłaty.
  • Weryfikowanie harmonogramów spłaty pożyczek przez klientów oraz przekazywanie do Biura Wsparcia wytycznych odnośnie wszelkich działań, które należy podjąć.


W celu wsparcia pracowników Banku znajdujących się na Malcie, którzy podejmują decyzje dotyczące świadczenia usług bankowych na rzecz polskich klientów, polskie Biuro Wsparcia będzie wykonywać określone czynności wspierające i administracyjne. Czynności te będą miały jedynie charakter administracyjny i powinny być traktowane jako czynności pomocnicze w stosunku do transgranicznej działalności bankowej. Czynności pomocnicze, które będą mogły być wykonywane w Polsce przez pracowników Banku znajdujących się w Polsce, w Biurze Wsparcia, będą obejmować następujące i lub podobne czynności:

  • Czynności wparcia marketingu w zakresie reklamowania usług bankowych w Polsce lokalnym klientom, w tym m.in. prowadzenie współpracy z agencjami reklamowymi, wykonywanie niezbędnych czynności prowadzących do umieszczenia reklam w gazetach, telewizji, itd., zgodnie z uzgodnieniami poczynionymi przez Bank Z podmiotami trzecimi będącymi usługodawcami oraz zgodnie z ogólną strategią marketingową przyjętą przez Bank. Pracownicy Biura Wsparcia me będą jednak w żaden sposób nawiązywać kontaktu z klientami (jak już wspomniano, usługi marketingowe świadczone przez podmioty trzecie będą uzgodnione i zakontraktowane bezpośrednio przez pracowników Banku znajdujących się na Malcie i w konsekwencji opłacone przez Bank z Malty).
  • Usługi wsparcia dla klientów w Polsce, wykonywane w języku polskim, za pomocą telefonu bądź Internetu; Biuro Wsparcia będzie świadczyło usługi pomocnicze o charakterze wspierającym, tj. gromadzenie dokumentacji dotyczącej weryfikacji klienta, drukowanie oraz wysyłka umów, kontakt telefoniczny z wnioskującymi w celu ich weryfikacji, pomoc w procesie wypełniania wniosku internetowego (wsparcie telefoniczne czy pomoc w zrozumieniu korespondencji z Banku).
  • Gromadzenie niezbędnych danych w celu przeprowadzenia weryfikacji kredytowej polskich klientów, wykorzystując efektywne narzędzia, uznawane w Polsce za standardową praktykę oraz przekazywanie istotnych informacji pracownikom Banku znajdującym się na Malcie w celu podjęcia określonych decyzji, w szczególności odnośnie określenia zdolności kredytowej klientów,
  • Przygotowywanie faktur oraz wezwań do zapłaty w imieniu Banku oraz wysyłka takich dokumentów do klientów.
  • Monitorowanie spłat pożyczek dokonywanych przez klientów w Polsce na rachunek Banku oraz zajmowanie się alokowaniem otrzymanych płatności w rejestrach Banku.
  • Wykonywanie czynności związanych z odzyskiwaniem (windykacją) należności w imieniu Banku, w tym przykładowo kontakt z klientami w celu poinformowania o opóźnionych płatnościach oraz gromadzenie informacji o podmiotach zajmujących się profesjonalnie windykacją należności, a także dostarczanie przedmiotowych informacji pracownikom Banku znajdującym się na Malcie (decyzje dotyczące inicjowania procesu windykacji należności, w tym zawarcie umowy z podmiotem zajmującym się - profesjonalnie windykacją należności, będą jednakże podejmowane przez pracowników Banku z Malty).


Wszystkie przedstawione powyżej czynności będą miały charakter pomocniczy i wspierający w stosunku do podstawowej działalności Banku. Wszystkie decyzje są podejmowane przez pracowników Banku znajdujących się na Malcie. Jak wspomniano powyżej pracownicy Banku znajdujący się w Polsce nie będą brać udziału w żadnym etapie negocjacji oraz/lub w procesie zawierania umów, a jedynie będą przekazywać informacje zgodnie z wytycznymi pracowników Banku znajdujących się na Malcie. Innymi słowy, polscy pracownicy Banku nie będą upoważnieni do negocjowania oraz/lub zawierania żadnych umów w imieniu Banku oraz pozostaną oni „niewidoczni” dla klientów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy Bank będzie posiadać w Polsce zakład w rozumieniu ustawy o CIT oraz Umowy?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), podmioty zagraniczne (będące osobami prawnymi lub uznawane za osoby prawne) podlegają opodatkowaniu CIT w Polsce w odniesieniu do wszystkich dochodów, które osiągają w Polsce.

Zasada ta podlega modyfikacji, w przypadku gdy została zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a krajem rezydencji danego podmiotu zagranicznego.

Jako że Bank jest maltańskim rezydentem podatkowym (co może potwierdzić aktualnym certyfikatem rezydencji podatkowej), sposób opodatkowania Banku w Polsce powinien być określony na podstawie Umowy.

Co do zasady, dochody uzyskiwane przez Bank w Polsce będą obejmowały prowizje oraz opłaty za usługi. W świetle Umowy, takie dochody stanowią dochód z działalności gospodarczej, który reguluje art. 7 Umowy.

Zgodnie z art. 7 Umowy, dochód z działalności gospodarczej uzyskany przez maltańskiego rezydenta podatkowego w Polsce może podlegać opodatkowaniu w Polsce, tylko gdy maltański rezydent podatkowy prowadzi działalność w formie zakładu zlokalizowanego w Polsce. Jeżeli maltański rezydent podatkowy nie posiada zakładu w Polsce, to jego dochód z działalności gospodarczej uzyskany w Polsce powinien być opodatkowany wyłącznie na Malcie.

W rezultacie, w celu ustalenia czy Bank powinien być opodatkowany w Polsce w odniesieniu do jego dochodu z działalności gospodarczej uzyskanego w Polsce, należy określić, czy Bank będzie posiadał w Polsce zakład. Możliwość utworzenia zakładu należy przeanalizować z punktu widzenia art. 5 Umowy definiującego pojęcie zakładu.


Pojęcie zakładu


Art. 5 Umowy przewiduje dwa pojęcia zakładu:

(i) pojęcie stałej placówki (zdefiniowane w art. 5 ust. 1 Umowy)

(ii) pojęcie zależnego przedstawiciela (zdefiniowane W art. 5 ust. 5 Urnowy).


Przykłady aktywów, które mogą powodować powstanie zakładu w ramach pojęcia stałej placówki są wymienione w art. 5 ust. 2 Umowy (np. fabryka, warsztat, biuro).

Jednocześnie, art. 5 ust. 3 Umowy zawiera listę czynności przygotowawczych oraz pomocniczych, które nie powodują powstania zakładu zarówno w ramach pojęcia stałej placówki, jak również w ramach pojęcia zależnego przedstawiciela, nawet jeśli spełnione są przesłanki powstania zakładu w ramach któregoś z tych pojęć.

Poniżej Bank przedstawia szczegółową analizę powyższych zagadnień, biorąc pod uwagę czynności, które mają być wykonywane przez pracowników Banku zatrudnionych w Biurze Wsparcia w Polsce, jak również analizę pojęcia czynności pomocniczych i przygotowawczych wymienione w art. 5 ust. 3 Umowy.


Pojęcie stałej placówki


Art. 5 ust. 1 Umowy definiuje zakład jako stałe miejsce prowadzenia działalności, przez które całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. Oznacza to, że aby działalność zagranicznej spółki można było uznać za zakład w ramach „pojęcia stałej placówki”, muszą być spełnione następujące warunki:

W kraju źródła przychodu musi istnieć placówka; oraz

    (i) Placówka ta musi mieć charakter stały; oraz
    (ii) Działalność przedsiębiorstwa musi być w całości lub częściowo prowadzona poprzez tę stałą placówkę.


Pojęcie zależnego przedstawiciela


Jak wspomniano powyżej, Umowa określa też inne pojęcie zakładu (w art. 5 ust. 5) - tj. pojęcie zależnego przedstawiciela, które umożliwia stwierdzenie istnienia zakładu, nawet jeśli w kraju źródła dochodu nie istnieje stała placówka.

Zgodnie z pojęciem zależnego przedstawiciela, spółka (będąca rezydentem podatkowym jednego kraju) ma zakład w kraju źródła dochodu, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

(a) W kraju źródła dochodu jest osoba upoważniona do działania w imieniu zagranicznej spółki;

(b) Osoba ta posiada oraz zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu zagranicznej spółki; oraz

(c) Osoba ta nie działa jako niezależny przedstawiciel w ramach swojej zwykłej działalności.


Wyjątki


Nie każdy rodzaj działalności gospodarczej powoduje powstanie zakładu zagranicznej spółki. Umowa (w art. 5 ust. 3 Urnowy) zawiera listę czynności, które nie prowadzą do powstania zakładu, nawet jeśli są wykonywane poprzez stalą placówkę lub zależnego przedstawiciela. Wspólną cechą tych czynności jest to, że mają one charakter przygotowawczy lub pomocniczy w stosunku do działalności gospodarczej zagranicznej spółki. Czynności te to między innymi:

  1. użytkowanie urządzeń służących wyłącznie do składowania, wystawiania lub wydawania dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa;
  2. utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów przedsiębiorstwa wyłącznic w celu składowania, wystawiania lub wydawania;
  3. utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu przerobu przez inne przedsiębiorstwo;
  4. utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;
  5. utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności mającej przygotowawczy lub pomocniczy charakter;
  6. utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu wykonywania jakiegokolwiek połączenia rodzajów działalności wymienionych pod literami od a) do e), pod warunkiem jednak, ze całkowita działalność stałej placówki, wynikająca z takiego połączenia, posiada przygotowawczy lub pomocniczy charakter.

Interpretacja umowy


Polskie prawo nie przewiduje żadnych szczegółowych regulacji dotyczących tego, jak należy interpretować warunki, które muszą być spełnione, aby określona działalność była traktowana jako zakład. Jednakże, biorąc pod uwagę, ze Polska należy do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), pojęcia zawarte w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania powinny być interpretowane w świetle przepisów Komentarza OECD (dalej: „Komentarz”). Wynika to również z zaleceń OCED przyjętych przez Radę OECD w dniu 23 października 1997 r. i została potwierdzona w licznych interpretacjach prawa podatkowego i decyzjach wydawanych przez polskie organy podatkowe i sądy.

Działalność Biura Wsparcia w świetle pojęcia stałej placówki


Ad. (i) Istnienie placówki


Według Komentarza placówka (miejsce prowadzenia działalności) istnieje, jeżeli podmiot zagraniczny ma „do swojej dyspozycji określoną przestrzeń, która jest spójną całością z punktu widzenia gospodarczego i geograficznego.

W analizowanym przypadku Biuro Wsparcia będzie znajdować się pod ustalonym adresem w Polsce oraz będzie umieszczone w określonym budynku.

W związku z tym, zdaniem Banku warunek (i) istnienia placówki w definicji zakładu zostanie spełniony (tzn. Bank będzie mieć miejsce prowadzenia działalności - placówkę - w Polsce).


Ad. (ii) Stały charakter placówki


Drugi warunek, który określa istnienie zakładu to stały charakter placówki. Według Komentarza placówka ma stały charakter, jeśli ma pewien stopień trwałości, tzn. me jest czysto przejściowa z natury i ogólnie istnieje dłużej niż sześć miesięcy.

W omawianym przypadku zakłada się, że Biuro Wsparcia zostanie utworzone w celu wykonywania ciągłych i bieżących czynności na rzecz klientów Banku.

W związku z tym, zdaniem Banku warunek (ii) istnienia stałej placówki w definicji zakładu zostanie spełniony (tj. placówka Banku w Polsce będzie mieć charakter stały).


Ad. (iii) Prowadzenie działalności poprzez stalą placówkę


Jak przedstawiono powyżej, pracownicy Banku zatrudnieni w Biurze Wsparcia będą zaangażowani, w szczególności, w: czynności wsparcia marketingu, usługi wsparcia dla klientów, weryfikację danych klientów (gromadzenie danych), prace biurowe (przygotowywanie dokumentacji), monitorowanie płatności, czynności związane z odzyskiwaniem należności.

Powyższe czynności, pomimo ich wyłącznie administracyjnego charakteru, wspierają transgraniczną działalność bankową Banku, tj. jego podstawową działalność. Tym samym zdaniem Banku, należy uznać je za czynności wykonywane w ramach „działalności gospodarczej”.

W związku z powyższym, zdaniem Banku warunek (iii) istnienia stałej placówki w definicji zakładu zostanie spełniony, tj. Bank będzie prowadził przynajmniej część swojej działalności gospodarczej poprzez Biuro Wsparcia. Co więcej, taki wniosek jest uzasadniony, ponieważ „biuro” jest wyraźnie wskazane w art. 5 ust. 2 Umowy jako przykład stałej placówki.

W konsekwencji, Bank będzie posiadał zakład w Polsce, o ile czynności, które będą wykonywane przez Biuro Wsparcia nie będą miały pomocniczego lub przygotowawczego charakteru (tj. nie będą objęte art. 5 ust. 3 lit. (e) –(f)Umowy).

Działalność Biura Wsparcia tu świetle katalogu czynności pomocniczych i przygotowawczych

Art. 5 ust. 3 Umowy zawiera katalog różnych czynności, które powinny być uznane za przygotowawcze lub pomocnicze w stosunku do podstawowej działalności przedsiębiorstwa, a w konsekwencji nie powinny prowadzić do powstania zakładu. Katalog tych czynności jest otwarty, ponieważ art. 5 ust. 3 lit. (c) Umowy obejmuje wszystkie „czynności mające przygotowawczy lub pomocniczy charakter”, a art. 5 ust. 3 lit. (f) Umowy obejmuje również połączenie takich czynności, pod warunkiem, że zachowuje ono przygotowawczy lub pomocniczy charakter.

Zgodnie z Komentarzem, w celu określenia czy charakter danej czynności jest przygotowawczy / pomocniczy, należy zweryfikować czy czynność ta może zostać uznana za zasadniczą i istotną część działalności przedsiębiorstwa jako całości.

Czynności, które będą wykonywane przez Biuro Wsparcia będą miały wyłącznie charakter administracyjny i będą pomocnicze w stosunku do podstawowej działalności Banku, tj. świadczenia transgranicznych usług bankowych. Czynności te nie mogą same w sobie generować zysku dla Banku. Innymi słowy, czynności te me miałyby żadnej wartości, gdyby były rozpatrywane oddzielnie w stosunku do podstawowych usług bankowych świadczonych przez Bank W rezultacie, zdaniem Banku, czynności te nie stanowią zasadniczej i istotnej części działalności Banku i jako takie są objęte zakresem art. 5 ust. 3 lit. (e) Umowy. W opinii Banku, również połączenie poszczególnych czynności, które będą wykonywane przez Biuro Wsparcia, nie stanowi, z tych samych względów, zasadniczej i istotnej części działalności Banku jako całości.

Ponadto, w rozpatrywanym przypadku, czynności pracowników zatrudnionych w Biurze Wsparcia w znacznym stopniu będą, zdaniem Banku, wchodzić w zakres art. 5 ust. 3 lit.(d) Umowy, ponieważ czynności tej będą obejmować gromadzenie i przekazywanie informacji oraz dokumentacji niezbędnych do sprzedaży usług, dokonywania oceny zdolności kredytowej klientów przez Bank oraz obsługi klientów w trakcie życia produktów bankowych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Banku, wszystkie czynności, które będą wykonywane przez Biuro Wsparcia nie powinny zostać uznane za czynności stanowiące podstawową działalność Banku (lub część jego podstawowej działalności). Bank stoi na stanowisku, że wszystkie te czynności (analizowane zarówno oddzielnie jak i łącznie jako kombinacja czynności) powinny być postrzegane jako pomocnicze i/lub przygotowawcze w stosunku do podstawowej działalności Banku wchodzące w zakres art. 5 ust. 3 Umowy. W konsekwencji, Bank nie będzie posiadał Polsce zakładu w ramach pojęcia stałej placówki.

Powyższe stanowisko znajduje poparcie w praktyce organów podatkowych. Przykładowo:

  • w interpretacji indywidualnej z dnia 23 grudnia 2012 r., sygn. IPPB5/423-847/11-4/PS Minister Finansów stwierdził, że wykonywanie określonych czynności marketingowych, technicznych oraz badań rynku, jak również obsługa klientów przez polską spółkę na rzecz spółki zagranicznej nie skutkują powstaniem zakładu tej drugiej spółki w Polsce;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lipca 2011 r., sygn. IPPB5/423-357/11-5/PS Minister Finansów stwierdził, że wykonywanie określonych czynności marketingowych, obsługa klienta, przeprowadzanie badan rynku oraz przekazywanie zamówień przez pracowników zagranicznej spółki w Polsce nie skutkują powstaniem zakładu w Polsce.


Działalność Biura Wsparcia w świetle pojęcia zależnego przedstawiciela


W omawianej sytuacji, jak wspomniano powyżej, każda decyzja czy oferować dany produkt będzie podejmowana przez pracowników Banku znajdujących się na Malcie.

Pracownicy Biura Wsparcia nie będą brać udziału w żadnym etapie negocjacji i/lub nie będą zaangażowani w proces zawierania umów, jak również nie będą nawiązywać kontaktu z potencjalnymi klientami (reklama będzie dokonywana za pomocą środków masowego przekazu, takich jak Internet lub gazety). Co więcej, pracownicy Biura Wsparcia nie będą posiadać pełnomocnictwa do reprezentowania Banku. Ich potencjalne zaangażowanie w proces sprzedaży oraz po sprzedaży będzie ograniczone jedynie do przekazywania informacji oraz dokumentacji Każda decyzja dotycząca zmiany warunków oferowania pożyczek oraz windykacji będzie podejmowana przez pracowników znajdujących się na Malcie.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Banku, czynności pracowników Biura Wsparcia nie będą prowadziły do zawierania umów w imieniu Banku i nie powinny być za takie uznane.

W konsekwencji, Bank nie będzie posiadał zakładu w ramach pojęcia zależnego przedstawiciela w Polsce.

Podsumowując, zdaniem Banku, nie będzie on posiadał zakładu w Polsce, ponieważ wszystkie czynności wykonywane w Polsce mają przygotowawczy oraz/lub pomocniczy charakter, a Biuro Wsparcia w Polsce (oraz/lub jego pracownicy) nie mogą być uznani za zależnych przedstawicieli Banku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity Dz.U.2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj