Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-303/13-2/MPe
z 4 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-303/13-2/MPe
Data
2013.06.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
odliczenia od podatku
odliczenie podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z budową kanalizacji



Wniosek ORD-IN 321 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 02.04.2013r. (data wpływu 05.04.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.04.2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym jako Gmina. Prowadzi sprzedaż opodatkowaną w zakresie dostaw wody, najmu lokali użytkowych, odbioru odpadów komunalnych. Składane są miesięczne deklaracje VAT-7, w których wykazywany jest obecnie tylko podatek VAT należny.

Gmina zaczyna realizować inwestycje pod nazwą:

  1. „Budowa oczyszczalni ścieków w J”,
  2. „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami w miejscowości J. Nowy i Stary Gmina J.”.

Pierwsza inwestycja będzie finansowana ze środków własnych Gminy i pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, natomiast druga ze środków PROW i środków własnych.

Przy inwestycjach realizowanych z programów PROW podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym.

W ramach tych inwestycji zostanie wybudowana oczyszczalnia ścieków i sieć kanalizacyjna. Przyłącza indywidualnych gospodarstw do sieci będą realizowane w ramach odrębnej inwestycji. Gmina posiada prawo do dysponowania gruntem na cele związane z realizacją inwestycji oraz prawomocne pozwolenie na budowę wydane przez Starostwo Powiatowe. Gmina po wybudowaniu oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej będzie ponosiła wydatki związane z utrzymaniem i obsługą realizowanej inwestycji. Gmina będzie zawierała umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, na podstawie których będzie osiągała dochody z tytułu:

  1. świadczenia usług związanych z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU 37.00.11) tj. opłaty od mieszkańców przyłączonych do sieci kanalizacyjnej za odprowadzenie, oczyszczanie i likwidację ścieków dostarczonych do oczyszczalni za pośrednictwem sieci kanalizacyjnej,
  2. opłaty od mieszkańców nie przyłączonych do sieci kanalizacyjnej za odprowadzenie, oczyszczanie i likwidację ścieków z własnych szamb lub dołów gnilnych za pośrednictwem prywatnych przedsiębiorców posiadających zezwolenie na odbiór nieczystości ciekłych.

Sprzedaż opodatkowana w zakresie przyjmowania ścieków będzie stanowiła dochód, który bezpośrednio będzie zwiększał budżet Gminy i w związku z tym będzie generowany podatek należny na podstawie wystawionych faktur VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może dokonywać odliczeń w 2013 roku podatku VAT naliczonego w całości od planowanej do wykonania inwestycji budowy oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej przy założeniu że planowane dochody z wyżej wymienionych inwestycji będzie uzyskiwać dopiero po wykonaniu i oddaniu do użytkowania inwestycji... Prognozowana data to 2015 rok.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako czynny zarejestrowany podatnik VAT będzie mogła dokonać odliczeń podatku naliczonego. Wystawione faktury będą posiadały numer NIP Gminy. Inwestycja po zakończeniu i oddaniu pozostanie na stanie majątku i w zarządzaniu Gminy. Faktury za przyjmowanie ścieków i dostarczanie ich do oczyszczalni będą stanowiły bezpośredni dochód Gminy, tym samym będą stanowiły podstawę odzyskania podatku VAT. Wszystkie faktury za zakup usług i towarów w trakcie realizowanej inwestycji podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwolnione a także niepodlegajace opodatkowaniu tym podatkiem będą wystawione na nabywcę „Gmina J.”.

Przy budowie kanalizacji istnieje jednoznaczny związek nabywanych towarów i usług z działalnością opodatkowaną VAT czyli czynnościami opodatkowanymi warunkującymi prawo do dokonania odliczenia. Zatem na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Gmina nabywa prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokonujących jej poniesienie w tej części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z brzmienia powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według regulacji art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi być na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była objęta tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści ust. 2 powyższego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Według regulacji § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina, czynny podatnik podatku VAT zaczyna realizować inwestycje pod nazwą: „Budowa oczyszczalni ścieków w Jędrzejowie Nowym”, „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami w miejscowości J. Nowy i Stary Gmina J.”.

Pierwsza inwestycja będzie finansowana ze środków własnych Gminy i pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, natomiast druga ze środków PROW i środków własnych. W ramach tych inwestycji zostanie wybudowana oczyszczalnia ścieków i sieć kanalizacyjna. Przyłącza indywidualnych gospodarstw do sieci będą realizowane w ramach odrębnej inwestycji. Gmina posiada prawo do dysponowania gruntem na cele związane z realizacją inwestycji oraz prawomocne pozwolenie na budowę. Gmina po wybudowaniu oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej będzie ponosiła wydatki związane z utrzymaniem i obsługą realizowanej inwestycji. Gmina będzie zawierała umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, na podstawie których będzie osiągała dochody z tytułu: świadczenia usług związanych z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU 37.00.11) tj. opłaty od mieszkańców przyłączonych do sieci kanalizacyjnej za odprowadzenie, oczyszczanie i likwidację ścieków dostarczonych do oczyszczalni za pośrednictwem sieci kanalizacyjnej oraz opłaty od mieszkańców nie przyłączonych do sieci kanalizacyjnej za odprowadzenie, oczyszczanie i likwidację ścieków z własnych szamb lub dołów gnilnych za pośrednictwem prywatnych przedsiębiorców posiadających zezwolenie na odbiór nieczystości ciekłych. Sprzedaż opodatkowana w zakresie przyjmowania ścieków będzie stanowiła dochód, który bezpośrednio będzie zwiększał budżet Gminy i w związku z tym będzie generowany podatek należny na podstawie wystawionych faktur VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny, w którym Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że po wybudowaniu oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej, Gmina będzie zawierała umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, na podstawie których będzie osiągała dochody z tytułu świadczenia usług związanych z odprowadzeniem i oczyszczaniem, należy stwierdzić, że towary i usługi zakupione w celu realizacji przedmiotowych inwestycji, będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 86 ust. 13 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, mają być wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku w terminach określonych przepisami art. 86 ust. 10-13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług związanych z prowadzonymi przez niego inwestycjami (których termin zakończenia przewidywany jest na 2015 r.), a po ich zakończeniu wybudowana oczyszczalnia ścieków i sieć kanalizacyjna będą służyły czynnościom opodatkowanym, wówczas w przedmiotowej sprawie inwestycje realizowane są z założeniem, iż posłużą wykonywaniu w przyszłości czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, skoro w momencie nabycia towarów i usług związanych z budową oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej, intencją Wnioskodawcy jest przeznaczenie ich do wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy - zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy. Uprawnienie to Wnioskodawca może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10, 11 i 13 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj