Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-406/13-2/MPe
z 13 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły, przedstawione we wniosku z dnia 26.04.2013 r. (data wpływu 30.04.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30.04.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Od września 2012 roku Wnioskodawca (S.) realizuje projekt unijny w ramach POKL 2007 – 2013. W projekcie Wnioskodawca jest Partnerem, a X. - Liderem projektu. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt ten jest wykonywany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu IV. (Szkolnictwo wyższe i nauka), Działania 4.1. (Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy), Poddziałania 4.1.1. (Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni).

Celem głównym projektu jest rozwój potencjału obu uczelni poprzez wdrożenie 4 modeli zarządzania jakością i wzrost kompetencji osób z kadry kierowniczej uczelni. Realizacja projektu oznacza dla Wnioskodawcy wdrożenie programów rozwojowych, które rozwiną jego potencjał na rynku usług edukacyjnych w kraju, zniwelują dotychczasowe problemy oraz pomogą sprostać wyzwaniom szkoły wyższej i potrzebom personelu i studentów chcących wyższych standardów pracy i nauki. Wprowadzone, poprzez realizację projektu, zmiany zwiększą jakość kształcenia studentów, co sprawi, że będą oni lepiej przygotowani do pracy zawodowej. Projekt ma się również przyczynić do wdrożenia strategii rozwoju Wnioskodawcy. Strategia ta zakłada wdrożenie zmian w sferze zarządzania jakością, kształcenia, finansów, kadr, majątku oraz rozwój kadr kierowniczych celem poprawy sprawności zarządzania szkołami i zwiększenia atrakcyjności Wnioskodawcy na tle innych uczelni w Polsce.


Projekt podzielony jest na 6 zadań, a każdemu z nich przyporządkowane są wydzielone pozycje kosztorysowe, które finansowane są w ramach jego budżetu. Są to:


  1. poprawa jakości kształcenia w X. (jako „Lider”) i S. (jako „Partner”) poprzez wdrożenie modelu zarządzania jakością kształcenia;
  2. poprawa jakości zarządzania finansami X. i S. poprzez wdrożenie modelu zarządzania finansami;
  3. poprawa jakości zarządzania kadrami X. i S. poprzez wdrożenie modelu zrządzania kadrami;
  4. poprawa jakości zarządzania majątkiem X. i S. poprzez wdrożenie modelu zarządzania majątkiem;
  5. wzrost kompetencji kadry kierowniczej X. i S. dotyczących zarządzania uczelnią;
  6. zarządzanie projektem.

Głównym celem, podjętych w ramach ww. zadań, jest wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego S. poprzez zwiększenie efektywności zarządzania wszystkimi zasobami, którymi dysponuje Wnioskodawca. W każdym zadaniu postawione są cele szczegółowe, którymi są:



Ad. 1)


    a) opracowanie polityki jakości oraz katalogu procedur i instrukcji ich stosowania, dotyczących procesów takich jak tworzenie oferty edukacyjnej, rekrutacja studentów, realizacja i ewaluacja procesów dydaktycznych, obsługa studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych, badanie losów absolwentów; współpraca z pracodawcami w zakresie wzmocnienia praktycznych elementów kształcenia i budowy oferty dydaktycznej pod ich potrzeby

    b) stworzenie i wdrożenie narzędzi IT (m.in. stworzenie wspólnego portalu do zarządzania dydaktyką, systemu kolejkowania do obsługi studentów przez dziekanaty oraz budowa sieci bezprzewodowej WI-FI)

    c) wdrożenie systemu kontroli jakości kształcenia (SKJK) poprzez m.in.: stworzenie wspólnych dla Lidera i Partnera narzędzi: scenariuszy rozmów ewaluacyjnych ze studentami i z wykładowcami, ankiet oceny wykładowców, kwestionariusza oceny hospitacyjnej;


  • szkolenie koordynatorów jakości kształcenia w modułach,
    - szkolenie osób mających hospitować zajęcia,
  • pilotaż 25% modułów z oferty dydaktycznej u Lidera i Partnera,
  • przygotowanie raportów realizacji SKJK,
  • korekta SKJK i jego narzędzi oraz przygotowanie raportów zbiorczych dotyczących efektywności SKJK u Lidera i Partnera,


    d) przeprowadzenie szkoleń pracowników działów związanych z organizacją procesu dydaktycznego w zakresie obsługi nowych narzędzi informatycznych zrealizowanych w tym zadaniu

    e) dodatkowe wdrożenia projakościowe mające na celu opracowania wspólnej dla Lidera i Partnera metodyki tworzenia i realizacji zajęć e-learningowych, wytycznych w zakresie jakości tych zajęć, opracowanie przewodników dotyczących wyboru ścieżek kształcenia — opis modułów, opcji ich doboru, kompetencji i punktów ECTS nabywanych w danej ścieżce, przygotowanie stref studenta (otwarte przestrzenie dla studentów umożliwiające im wspólną pracę).


Ad. 2)


    a) opracowanie polityki jakości oraz katalogu procedur i instrukcji ich stosowania, dotyczących procesów takich jak: budżetowanie, analiza efektywności, sprawozdawczość finansowa, naliczanie opłat oraz obieg dokumentów finansowych, obsługa sprzedaży, windykacja

    b) stworzenie i wdrożenie narzędzi IT, takich jak:

  • Centralna Hurtownia Danych — wspólna dla Lidera i Partnera;
  • system klasy CPM i system do elektronicznego obiegu dokumentów kosztowych — odrębne dla Lidera i Partnera


    c) przeprowadzenie szkoleń pracowników kwestury w zakresie obsługi nowych narzędzi informatycznych do zarządzania finansami na temat wdrożeń projakościowych w finansach oraz obsługi narzędzi IT

    d) przeprowadzenie szkoleń kierownictwa pionu administracyjnego i dydaktycznego dotyczące wdrożonych zmian projakościowych w obszarze finansów uczelni.


Ad. 3)


  1. opracowanie polityki jakości oraz katalogu procedur i instrukcji ich stosowania, dotyczących procesów takich jak: rekrutacja, zatrudnianie, adaptacji pracownika, system ocen pracowniczych, ścieżka kariery naukowo-dydaktycznej, rozliczanie pensum dydaktycznego pracowników
  2. stworzenie i wdrożenie odrębnych dla Lidera i Partnera oprogramowań do: rozliczania pensum dydaktycznego, elektronicznego obiegu procesów kadrowych, generowania deklaracji PIT
  3. opracowanie opisu stanowisk personelu oraz zasad assesmentu personelu administracyjnego
  4. przeprowadzenie szkoleń pracowników działu personalnego w zakresie obsługi nowych narzędzi informatycznych powstałych w ramach tego zadania oraz wdrożenia zmian projakościowych w obszarze kadr
  5. przeprowadzenie szkoleń dla kierownictwa pionu administracyjnego i dydaktycznego dotyczące wdrożonych zmian projakościowych w obszarze kard.

Ad. 4)


    b) opracowanie polityki jakości oraz katalogu procedur i instrukcji ich stosowania, dotyczących procesów takich jak: gospodarowanie nieruchomościami, wybór wykonawców robót budowlanych i remontowych, usług serwisowych, dostawców mediów itp. opracowanie procedury prowadzenia dokumentacji w systemie SAB Proces, gospodarowania majątkiem trwałym ruchomym oraz instrukcji inwentaryzacyjnej

    c) stworzenie i wdrożenie narzędzi IT, takich jak:


  • system administrowania budynkiem SAB Proces i zasobami majątku — wspólny dla Lidera i Partnera, w tym zakup urządzeń potrzebnych do systemu
  • system do personalizacji i wydruku elektronicznych legitymacji studenckich i identyfikatorów pracowniczych,


d) przeprowadzenie szkoleń pracowników działu administracyjnego i dydaktycznego na temat: wdrożeń projakościowych dotyczących majątku, obsługi narzędzi IT powstałych w tym zadaniu.

Ad. 5)


przeprowadzenie szkoleń na temat:


  • zarządzania budżetem podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni
  • finansowania uczelni, w tym pozyskiwanie funduszy na cele rozwojowe
  • wdrożenia innowacji w kształceniu
  • nowoczesnych metod zarządzania
  • nowoczesnych metod zarządzania strategicznego.

Zgodnie z zasadami finansującego, udział w ww. szkoleniach będą brały jedynie osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych w rozumieniu ustawy o szkolnictwie wyższym. W przypadku Wnioskodawcy będą to Prorektorzy, członkowie Senatu, Rad Wydziałów, Dziekani — czyli osoby zatrudnione na stanowiskach związanych z działalnością dydaktyczną Wnioskodawcy. Ze środków pochodzących z projektu w powyższych szkoleniach nie mogą brać udziału osoby zatrudnione na innych stanowiskach, np. pracownicy administracji czy kwestury.


Ad. 6)


  • zarządzanie strategiczne projektem (nadzór nad projektem, podejmowanie kluczowych decyzji)
  • zarządzanie operacyjne projektem (zarządzanie budżetem, wybór podwykonawców, zapewnienie zgodności projektu z wnioskiem i zasadami POKL)
  • właściwa korespondencja i archiwizacja dokumentów
  • monitorowanie projektu
  • weryfikowanie poprawności dokumentacji.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Przeważająca część osiąganych przez niego przychodów dotyczy sprzedaży zwolnionej z podatku VAT (usługi edukacyjne), jednakowoż uzyskuje również przychody opodatkowane (głównie pochodzące z wynajmu posiadanego majątku oraz zleconych badań naukowych). W poprzednich latach struktura sprzedaży opodatkowanej w stosunku do całej sprzedaży (opodatkowanej i zwolnionej od VAT) nie przekroczyła 2%.

W związku z powyższym — zaistniała konieczność wyjaśnienia zaistniałego problemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach zakupionych w związku z realizacją zadania nr 1 projektu tj.: „Poprawa jakości kształcenia poprzez wdrożenie modelu zarządzania jakością kształcenia”?
  2. Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach zakupionych w związku z realizacją zadania nr 2 projektu tj.: „Poprawa jakości zarządzania finansami poprzez wdrożenie modelu zarządzania finansami”?
  3. Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach zakupionych w związku z realizacją zadania nr 3 projektu tj.: „Poprawa jakości zarządzania kadrami poprzez wdrożenie modelu zrządzania kadrami”?
  4. Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach zakupionych w związku z realizacją zadania nr 4 projektu tj.: „Poprawa jakości zarządzania majątkiem poprzez wdrożenie modelu zarządzania majątkiem”?
  5. Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach zakupionych w związku z realizacją zadania nr 5 projektu tj.: „Wzrost kompetencji kadry kierowniczej dotyczących zarządzania uczelnią”?
  6. Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach zakupionych w związku z realizacją zadania nr 6 projektu tj.: „Zarządzanie projektem”?

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na wszystkie postawione wyżej pytania jest twierdząca, tzn., że w opisanym wyżej stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach zakupionych w związku z realizacją zadań o nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6 projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem jednym kryterium wskazanym przez Ustawodawcę jest związek dokonywanych zakupów towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Dokładana analiza opisanych zadań szczegółowych składających się na projekt prowadzi do konkluzji, iż wszystkie powyższe działania dotyczą działalności edukacyjnej Wnioskodawcy. Raz bowiem jeszcze należy podkreślić, że projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w priorytecie szkolnictwo wyższe, w poddziałaniu — Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Zdaniem Wnioskodawcy towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu dotyczą wyłącznie działalności edukacyjnej, a więc w żaden sposób nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Związek ten winien mieć charakter bezpośredni i bezsporny. Tymczasem przychody z działalności Wnioskodawcy objętej projektem są przychodami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Na podstawie bowiem art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku:


  • usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  • uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ciśle z tymi usługami związane.

Jako, że Wnioskodawca jest uczelnią wyższą i kształci studentów na poziomie wyższym — przeto oczywistym jest, że nie przysługuje mu prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na towary i usługi wydatkowanych w ramach projektu.

Poniżej zostanie przedstawione szczegółowe stanowisko Wnioskodawcy co do poszczególnych pytań.


Ad. 1


W zadaniu nr 1 polegającym na wdrożeniu modelu zarządzania jakością kształcenia i kontroli jakości kształcenia realizowane są czynności dotyczące oferty edukacyjnej, procesu dydaktycznego, obsługi studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych oraz współpracy z pracodawcami w zakresie budowy oferty edukacyjnej zgodnej z ich oczekiwaniami w celu zwiększenia prawdopodobieństwa znalezienia pracy przez absolwentów uczelni. Wszystkie wskazane czynności dotyczą w całości działalności edukacyjnej (czyli zwolnionej od podatku VAT) i w żadnym stopniu nie można im przypisać związku z czynnościami opodatkowanymi VAT - zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w zakupionych towarach i usługach w związku z realizacją tego zadania.


Ad. 2


W zadaniu nr 2 polegającym na poprawie jakości zarządzania finansami Wnioskodawcy oraz Lidera poprzez wdrożenie modelu zarządzania finansami zostaną opracowane polityki jakości oraz katalogi procedur i instrukcji ich stosowania, dotyczących procesów takich jak: przygotowanie i realizacja budżetów komórek organizacyjnych, analiza ich efektywności, wewnętrzna i zewnętrzna sprawozdawczość finansowa, naliczanie opłat oraz obieg dokumentów finansowych, obsługa sprzedaży, windykacja. Procedury te zostaną zrealizowane poprzez stworzenie odpowiednich narzędzi informatycznych.

Jako, że czynności te są niezbędne do realizacji projektu, który jak wskazano powyżej ma charakter edukacyjny — zatem i w tym przypadku Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w zakupionych towarach i usługach w związku z realizacją tego zadania.


Ad. 3


W zadaniu nr 3 polegającym na wdrożeniu modelu zarządzania kadrami realizowane są m.in. czynności dotyczące opracowywania polityki jakości w sferach zatrudniania oraz obsługi kadrowej i rozliczeniowej; stworzenia i wdrożenia oprogramowania do: rozliczania pensum dydaktycznego z dokładnością do kierunku i rodzaju studiów, na którym poszczególne osoby je realizują, elektronicznego obiegu procesów kadrowych, generowania deklaracji PIT. Celem tego zadania jest przede wszystkim zoptymalizowanie zarządzanie kadrami i wprowadzenie w tym celu profesjonalnego narzędzia umożliwiającego również sprawniejsze zarządzanie procesem rekrutacji, zatrudniania, adaptacji pracowników. Z uwagi na specyfikę działalności Wnioskodawcy wdrożone oprogramowanie umożliwi również wprowadzenie jednolitego systemu ocen pracowniczych, oraz właściwe planowanie ścieżki kariery naukowo-dydaktycznej dla pracowników dydaktycznych. Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie wskazane czynności dotyczą w całości działalności edukacyjnej (czyli zwolnionej od podatku VAT) i w żadnym stopniu nie można im przypisać związku z czynnościami opodatkowanymi VAT — zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w zakupionych towarach i usługach w związku z realizacją tego zadania.


Ad. 4


W zadaniu nr 4 polegającym na wdrożeniu modelu zarządzania majątkiem Wnioskodawcy oraz Lider opracowane zostaną polityki jakości oraz procedury dotyczące gospodarowania majątkiem ruchomym i nieruchomymi. W szczególności dotyczyć będą: tworzenia planu inwestycji i zakupów majątkowych i ich realizacji, optymalizowania wykorzystania zasobów majątku ruchomego i nieruchomego, utrzymania oraz administrowanie nimi, wyboru wykonawców robót budowlanych i remontowych, usług serwisowych, dostawców mediów. Procedury te zostaną zrealizowane poprzez stworzenie i wdrożenie narzędzi IT, takich jak: system administrowania budynkiem i zasobami majątku oraz zakup urządzeń potrzebnych do systemu oraz poprzez przeprowadzenie szkoleń na temat: wdrożeń projakościowych dotyczących majątku, obsługi narzędzi IT. Dodatkowo, dzięki uzyskanym funduszom, zostanie stworzony i wdrożony system do personalizacji i wydruku elektronicznych legitymacji studenckich i identyfikatorów pracowniczych.

Jako, że czynności te są niezbędne do realizacji projektu, który jak wskazano powyżej ma charakter edukacyjny — zatem i w tym przypadku Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w zakupionych towarach i usługach w związku z realizacją tego zadania.


Ad. 5


W zadaniu nr 5 polegającym na rozwoju kompetencji kadry kierowniczej przeprowadzone zostaną szkolenia na temat:


  • zarządzania budżetem podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni
  • finansowania uczelni, w tym pozyskiwanie funduszy na cele rozwojowe li>wdrożenia innowacji w kształceniu
  • nowoczesnych metod zarządzania
  • nowoczesnych metod zarządzania strategicznego.

W ww. szkoleniach będą mogły wziąć udział jedynie osoby pełniące funkcję organów jednoosobowych uczelni lub wchodzące w skład organów kolegialnych uczelni lub kierujące wyodrębnionymi w ramach uczelni jednostkami organizacyjnymi. Nie będzie mogła uczestniczyć kadra kierownicza z pionu administracyjnego. Zatem również i w tym zadaniu przypisane mu czynności dotyczą w całości działalności edukacyjnej (zwolnione od podatku VAT) w żadnym stopniu nie można im przypisać związku z czynnościami opodatkowanymi VAT zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w zakupionych towarach i usługach w związku z realizacją tego zadania.


Ad. 6


Zadanie nr 6 „Zarządzanie projektem” — dotyczy zarządzania strategicznego oraz operacyjnego projektem. Zarządzanie strategiczne polega na nadzorze i podejmowaniu kluczowych decyzji. Natomiast zarządzanie operacyjne projektem polega na zarządzaniu budżetem, wyborze podwykonawców, zapewnieniu zgodności projektu z wnioskiem i zasadami POKL. Nadto w tym zadaniu przewidziano jeszcze prowadzenie korespondencji, archiwizację dokumentów, monitorowanie projektu i weryfikowanie poprawności dokumentacji.

Jako, że czynności te dotyczą zarządzania projektem, jako całości, który jak wskazano powyżej ma charakter edukacyjny — zatem i w tym przypadku Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w zakupionych towarach i usługach w związku z realizacją tego zadania.


Mając zatem na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za zasadne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm. ), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. .

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż od września 2012 roku Wnioskodawca realizuje projekt unijny w ramach POKL 2007 - 2013 „Wzrost potencjału Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa (X.) oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (S.) poprzez wdrożenie modeli zarządzania jakością programu rozwoju kadry kierowniczej.” W projekcie Wnioskodawca jest Partnerem, a X. - Liderem projektu. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt ten jest wykonywany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu IV. (Szkolnictwo wyższe i nauka), Działania 4.1. (Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy), Poddziałania 4.1.1. (Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni).

Celem głównym projektu jest rozwój potencjału obu uczelni poprzez wdrożenie 4 modeli zarządzania jakością i wzrost kompetencji osób z kadry kierowniczej uczelni. Realizacja projektu oznacza dla Wnioskodawcy wdrożenie programów rozwojowych, które rozwiną jego potencjał na rynku usług edukacyjnych w kraju, zniwelują dotychczasowe problemy oraz pomogą sprostać wyzwaniom szkoły wyższej i potrzebom personelu i studentów chcących wyższych standardów pracy i nauki. Wprowadzone, poprzez realizację projektu, zmiany zwiększą jakość kształcenia studentów, co sprawi, że będą oni lepiej przygotowani do pracy zawodowej. Projekt ma się również przyczynić do wdrożenia strategii rozwoju Wnioskodawcy. Strategia ta zakłada wdrożenie zmian w sferze zarządzania jakością, kształcenia, finansów, kadr, majątku oraz rozwój kadr kierowniczych celem poprawy sprawności zarządzania szkołami i zwiększenia atrakcyjności S. na tle innych uczelni w Polsce.


Projekt podzielony jest na 6 zadań, a każdemu z nich przyporządkowane są wydzielone pozycje kosztorysowe, które finansowane są w ramach jego budżetu. Są to:


  1. poprawa jakości kształcenia w X. (jako „Lider”) i S. (jako „Partner”) poprzez wdrożenie modelu zarządzania jakością kształcenia;
  2. poprawa jakości zarządzania finansami X. i S. poprzez wdrożenie modelu zarządzania finansami;
  3. poprawa jakości zarządzania kadrami X. i S. poprzez wdrożenie modelu zrządzania kadrami;
  4. poprawa jakości zarządzania majątkiem X. i S. poprzez wdrożenie modelu zarządzania majątkiem;
  5. wzrost kompetencji kadry kierowniczej X. i S. dotyczących zarządzania uczelnią;
  6. zarządzanie projektem.

Głównym celem, podjętych w ramach ww. zadań, jest wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego S. poprzez zwiększenie efektywności zarządzania wszystkimi zasobami, którymi dysponuje Wnioskodawca. W każdym zadaniu postawione są cele szczegółowe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Przeważająca część osiąganych przez niego przychodów dotyczy sprzedaży zwolnionej z podatku VAT (usługi edukacyjne), jednakowoż uzyskuje również przychody opodatkowane (głównie pochodzące z wynajmu posiadanego majątku oraz zleconych badań naukowych). W poprzednich latach struktura sprzedaży opodatkowanej w stosunku do całej sprzedaży (opodatkowanej i zwolnionej od VAT) nie przekroczyła 2%.

Z przedmiotowego wniosku wynika również, że wszystkie wskazane działania realizowane w ramach prowadzonego projektu POKL, w priorytecie szkolnictwo wyższe, w poddziałaniu – Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni związane są z działalnością edukacyjną Wnioskodawcy zwolnioną z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Nabywane towary i usługi będą związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością zwolnioną od podatku VAT. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż w związku z realizacją zadań opisanych w pkt 1 – 6 przedmiotowego projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia do podatku od towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych, gdyż powyższe zagadnienie nie było przedmiotem zapytania.

Wskazać również należy, że ww. organ wydaje interpretacje prawa podatkowego wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Stąd też interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana dla Wnioskodawcy nie może rozstrzygać kwestii odnoszących się do obowiązków czy też uprawnień w zakresie Lidera przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj