Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-336/13/MN
z 19 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm..) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego- jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni w lipcu 2003 r. wniosła wkład mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej w wysokości X zł t.j. 35,7% wartości rynkowej (w załączniku umowa przyznania prawa do lokalu mieszkalnego z 2003 r.). W dniu 14 marca 2012 r. Wnioskodawczyni wniosła do tej samej spółdzielni podanie o przydział większego mieszkania (w załączeniu pismo do spółdzielni mieszkaniowej).

W dniu 7 maja 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała od spółdzielni lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego zgodnie z pismem złożonym w dniu 14 marca 2012 r. (zaświadczenie ze spółdzielni z dnia 7 maja 2012 r.). W dniu 14 maja 2012 r. została podpisana nowa umowa o ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, jednocześnie Wnioskodawczyni otrzymała PIT 8-C za zwaloryzowany wkład mieszkaniowy z kwotą do opodatkowania X zł. Wkład nie został wycofany a jedynie przeksięgowany na rzecz większego mieszkania, które zostało przydzielone. Wnioskodawczyni od 2003 r. pozostaje członkiem jednej spółdzielni mieszkaniowej. Regularnie opłaca czynsz, kredyt zaciągnięty przez spółdzielnię mieszkaniową i pozostałe koszty eksploatacji.


Wobec powyższego zadano następujące pytania.


  1. Czy PIT- 8C został słusznie wystawiony, jeżeli wkład mieszkaniowy nie został wypłacony a jedynie przeksięgowany?
  2. Czy zamiast PIT- 8C, nie powinien być wystawiony PIT-14?
  3. Czy w związku ze zmianą mieszkania w tej samej spółdzielni Wnioskodawczyni powinna zapłacić naliczony podatek?


Zdaniem Wnioskodawczyni w związku z tym, że nastąpiła zmiana mieszkania na większe powinna zostać zwolniona z płacenia podatku. W opinii Wnioskodawczyni PIT-8C został niesłusznie wystawiony, ponieważ wkład mieszkaniowy nie został wypłacony, a jedynie przeksięgowany na kontach spółdzielni mieszkaniowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 powołanej ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Do przychodów z innych źródeł należy zaliczyć zatem zwrot wkładu dokonany przez spółdzielnie mieszkaniową.

Jednocześnie, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni w lipcu 2003 r. wniosła wkład mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej w wysokości X zł t.j. 35,7% wartości rynkowej. W dniu 14 marca 2012 r. Wnioskodawczyni wniosła do tej samej spółdzielni podanie o przydział większego mieszkania.

W dniu 7 maja 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała od spółdzielni lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego zgodnie z pismem złożonym w dniu 14 marca 2012 r. W dniu 14 maja 2012 r. została podpisana nowa umowa o ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, jednocześnie Wnioskodawczyni otrzymała PIT 8-C za zwaloryzowany wkład mieszkaniowy z kwotą do opodatkowania X zł. Wkład nie został wycofany a jedynie przeksięgowany na rzecz większego mieszkania, które zostało przydzielone. Wnioskodawczyni od 2003 r. pozostaje członkiem jednej spółdzielni mieszkaniowej. Regularnie opłaca czynsz, kredyt zaciągnięty przez spółdzielnię mieszkaniową i pozostałe koszty eksploatacji.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale.

Zgodnie z art. 11 ust. 21 ustawy, w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu.

W myśl art. 11 ust. 22 powołanej ustawy, z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu.

Warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 21, jest opróżnienie lokalu (art. 11 ust. 24 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 134 poz. 1509) spółdzielnie mieszkaniowe są obowiązane sporządzić za rok kalendarzowy, w trzech egzemplarzach, według ustalonego wzoru, imienne informacje o wysokości wycofanego wkładu budowlanego lub mieszkaniowego wniesionego do spółdzielni od dnia 1 stycznia 1992 r., chyba że podatnik złoży spółdzielni oświadczenie, że wycofany wkład nie był odliczony od jego dochodu lub od podatku. W terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym spółdzielnie przekazują jeden egzemplarz informacji osobom, które wycofały ze spółdzielni wkład budowlany lub mieszkaniowy, a drugi egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Wskazaną w powyższym przepisie informacją jest informacja PIT- 14.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż kwota wkładu mieszkaniowego, zwaloryzowana według zasad określonych w art. 11 ust. 21 oraz art. 11 ust. 22 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, do wysokości uprzednio wniesionego wkładu korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawi art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy. Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem a wniesionym wkładem (tj. kwota wynikająca z waloryzacji wkładu) stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym.

W taki przypadku spółdzielnia jest obowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią tego artykułu osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Okoliczność, że kwoty z tytułu zwrotu zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego Wnioskodawczyni nie otrzymała „do ręki” nie ma wpływu na jej opodatkowanie, bowiem uznać należy, iż pieniądze te zostały postawione do dyspozycji Wnioskodawczyni i zgodnie ze wskazanym powyżej art. 11 ust. 1 stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fakt więc zadysponowania przez Wnioskodawczynię postawionymi do dyspozycji środkami pieniężnymi i przeksięgowanie ich na poczet wkładu mieszkaniowego pozostaje bez wpływu na ich opodatkowanie.

Należy podkreślić, że wypłata wartości rynkowej lokalu w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nie stanowi wycofania wkładu mieszkaniowego. Wycofanie wkładu mogło mieć miejsce jedynie wówczas, gdy wkład mieszkaniowy wpłacony do spółdzielni w celu uzyskania lokatorskiego prawa do lokalu został podatnikowi zwrócony przed faktycznym uzyskaniem przez niego prawa do lokalu. Należy zatem stwierdzić, że w tak przedstawionym stanie faktycznym oraz w związku ze wskazanymi powyżej przepisami prawa na spółdzielni nie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-14.

Reasumując, Wnioskodawczyni była obowiązana przychód wynikający z otrzymanej informacji PIT- 8C wykazać w zeznaniu rocznym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 i opłacić podatek dochodowy obliczony według skali w terminie do 30 kwietnia 2013 r.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj