Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-537/12-2/KS
z 13 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 17 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Urzędników Stanu Cywilnego Rzeczypospolitej Polskiej działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie USC (zwane dalej: Stowarzyszeniem USC) jest jednym z oddziałów wchodzących w skład Stowarzyszenia. Jest podmiotem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Stowarzyszenie USC prowadzi działalność gospodarczą. Stowarzyszenie USC posiada statut, w którym wśród celów wymienione jest:

  1. poszerzanie zakresu wiedzy ogólnej i podnoszenie kwalifikacji zawodowych członków Stowarzyszenia w dziedzinie przepisów prawa związanych z rejestracją stanu cywilnego,
  2. inicjowanie prac badawczych, występowanie do właściwych organów państwowych z propozycjami zmian i aktualizacji obecnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie objętym Statutem,
  3. organizowanie akcji samopomocy wśród członków Stowarzyszenia.

Swoje cele Stowarzyszenie USC realizuje poprzez:

  1. prowadzenie w różnych formach działalności edukacyjnej i informacyjnej, organizowanie konferencji, sympozjów, odczytów i szkoleń,
  2. działalność wydawniczą,
  3. przedstawianie właściwym organom władzy państwowej opinii i uwag dotyczących przepisów prawa mających związek z rejestracją stanu cywilnego i ich funkcjonowania w praktyce,
  4. współpracę z innymi środowiskami prawniczymi zainteresowanymi problematyką Stowarzyszenia,
  5. nawiązywanie i rozwijanie współpracy z pokrewnymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi.

Stowarzyszenie USC w ramach działalności gospodarczej organizuje seminaria szkoleniowe dla pracowników urzędów miast i gmin zajmujących się tematyką rejestracji stanu cywilnego. Seminaria te podnoszą wiedzę i kwalifikacje zawodowe pracowników administracji publicznej w zakresie stosowania prawa rodzinnego, prawa osobowego, prawa prywatnego międzynarodowego, prawa o aktach stanu cywilnego i prawa administracyjnego. Na dwu lub trzydniowych seminariach przekazywana jest wiedza i umiejętności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, która to w sposób trwały podnosi poziom wiedzy uczestników tych szkoleń oraz pozwala nabyć umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach prawnych, administracyjnych i społecznych. Udział w szkoleniach jest odpłatny. Uczestnikami szkoleń są oprócz członków Stowarzyszenia USC również inne osoby zainteresowane udziałem w seminariach. Oprócz organizowania i prowadzenia szkoleń, Stowarzyszenie USC zleca wydawnictwu opracowanie i wydanie aktualizacji wymiennokartkowej poświęconej tematyce rejestracji stanu cywilnego oraz aktualizacji przepisów związanych z tą tematyką. Stowarzyszenie USC kupuje od wydawnictwa te aktualizacje wymiennokartkowe, a następnie sprzedaje je urzędom miast lub gmin.

Wszystkie dochody, zarówno składki członkowskie, darowizny, jak i dochody z działalności gospodarczej (dochody z prowadzonych szkoleń oraz ze sprzedaży aktualizacji książek) przeznaczane są na cele statutowe, czyli na:

  1. poszerzanie wiedzy specjalistycznej i podnoszenie kwalifikacji zawodowych członków Stowarzyszenia,
  2. organizowanie kongresów międzynarodowych służących wymianie informacji i wiedzy na temat rejestracji stanu cywilnego,
  3. udział w kongresach międzynarodowych dla poznania rozwiązań prawnych i administracyjnych funkcjonujących w innych krajach,
  4. dokonywanie analizy przepisów prawnych i występowanie do właściwych organów państwowych z propozycjami zmian i aktualizacji obecnych przepisów prawa w dziedzinie rejestracji stanu cywilnego,
  5. wymianę informacji i konsultacje między członkami Stowarzyszenia dotyczące prac i problemów występujących w tematyce rejestracji stanu cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie przedstawionego statutu i opisu działań Stowarzyszenia USC prowadzona przez Stowarzyszenie działalność jest działalnością oświatową w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy dochód Stowarzyszenia USC może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w części przeznaczonej na cele statutowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma definicji działalności oświatowej. Przyjmując wykładnię literalną opierającą się na potocznym znaczeniu słowa „oświata” zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN - pod pojęciem oświaty należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa. Przez działalność oświatową należy rozumieć przekazywanie określonego zakresu wiedzy, który w sposób trwały podnosi poziom wiedzy beneficjenta, a nie tylko informuje go, bądź wspomaga go poprzez wykonywanie przez niego jakichś czynności. Działalność oświatowa jest związana z podnoszeniem poziomu wiedzy i kształcenia beneficjentów, tj. trwałego przekazywania wiedzy, umiejętności, sprawności.

Stowarzyszenie USC poprzez spotkania, odczyty, szkolenia, udział w przedsięwzięciach krajowych i międzynarodowych w tematyce rejestracji stanu cywilnego wpływa na poziom wiedzy specjalistycznej i umiejętności swoich członków. Wiedza ta jest wykorzystywana do ugruntowania wiadomości i poszerzania ich o nowe zagadnienia występujące w tej branży. Zdobyta wiedza pozwala formułować własne wnioski i występować z propozycjami zmian do organów władzy państwowej. Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie kongresów międzynarodowych pozwalają na dzielenie się doświadczeniami i wiedzą z innymi członkami Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie USC stoi na stanowisku, że wymienione wyżej cele i działania Stowarzyszenia należy zakwalifikować jako działalność oświatową i edukacyjną. W związku z tym dochody Stowarzyszenia USC, zarówno te pochodzące ze składek członkowskich, darowizn, jak i te z działalności gospodarczej mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem przeznaczenia ich na realizację celów działalności oświatowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie Urzędników Stanu Cywilnego działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). Ustawa ta określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. W myśl art. 34 tej ustawy, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

W konsekwencji, stowarzyszenia – tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną – podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że ustalają one dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez stowarzyszenia z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej, i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…) - art. 7 ust. 2 ww. ustawy.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo -techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a pkt 2 i art. 17 ust. 1b ww. ustawy.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest tu cel na jaki jest dochód przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, ze składek członkowskich. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który Stowarzyszenie najpierw dochód przeznaczyło, a następnie wydatkowało. A zatem, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli Stowarzyszenie przeznaczy i bez względu na termin wydatkuje dochody z tego tytułu na realizację celów statutowych tożsamych z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4, dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia tego dochodu od opodatkowania.

Wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej). Tym samym, nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Wydatkowanie zatem części dochodu na inne cele lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest aby cele przewidziane w statucie Stowarzyszenia mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, a swoje cele realizuje poprzez m.in. prowadzenie w różnych formach działalności edukacyjnej i informacyjnej, organizowanie konferencji, sympozjów, odczytów i szkoleń, działalności wydawniczej. Wszystkie dochody, zarówno składki członkowskie, darowizny, jak i dochody z działalności gospodarczej (dochody z prowadzonych szkoleń oraz ze sprzedaży aktualizacji książek) Stowarzyszenie przeznacza na cele statutowe, czyli na:

  • poszerzanie wiedzy specjalistycznej i podnoszenie kwalifikacji zawodowych członków Stowarzyszenia,
  • organizowanie kongresów międzynarodowych służących wymianie informacji i wiedzy na temat rejestracji stanu cywilnego,
  • udział w kongresach międzynarodowych dla poznania rozwiązań prawnych i administracyjnych funkcjonujących w innych krajach,
  • dokonywanie analizy przepisów prawnych i występowanie do właściwych organów państwowych z propozycjami zmian i aktualizacji obecnych przepisów prawa w dziedzinie rejestracji stanu cywilnego,
  • wymianę informacji i konsultacje między członkami Stowarzyszenia dotyczące prac i problemów występujących w tematyce rejestracji stanu cywilnego.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć odnoszących się do rodzajów działalności statutowej w zakresie przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną. Zgodnie z definicją przedstawioną w Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997 –„oświata” to wykształcenie, znajomość nauk, stan wiedzy o społeczeństwie, podnoszenie poziomu umysłowego społeczeństwa, upowszechnianie wiedzy: krzewić, szerzyć oświatę. Przez oświatę należy rozumieć proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie. Działalnością oświatową jest ogół podejmowanych zadań dydaktyczno – wychowawczych służących rozwojowi wiedzy i postaw społecznych.

Wnioskodawca wskazał, iż wymienione przez Niego w opisie sprawy cele i działania należy zakwalifikować jako działalność oświatową. A zatem, Stowarzyszenie przeznaczając i bez względu na termin wydatkując dochody, również z tyt. prowadzonej działalności gospodarczej, na cele statutowe obejmujące działalność oświatową spełnia przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego. Tak więc dochód uzyskany przez Stowarzyszenie, w części przeznaczonej i wydatkowanej na te cele, wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych.

W tym miejscu zaznaczyć jednak należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i niebudzące wątpliwości, gdyż organ podatkowy nie jest uprawniony do dokonywania wykładni zapisów statutu. Organ podatkowy, wydając interpretację indywidualną w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy. W gestii tutejszego Organu nie leży dokonywanie wykładni zapisów statutu, co oznacza, iż tut. Organ nie dokonuje oceny, które z wymienionych celów statutowych Stowarzyszenia spełniają warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.

Reasumując, w sytuacji przeznaczenia i wydatkowania dochodów na cele statutowe związane z działalnością oświatową (w tym dochodów pochodzących ze składek członkowskich, darowizn, jak i z działalności gospodarczej), Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego opisanego w złożonym w dniu 17 grudnia 2012 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokument dołączony do wniosku (statut) nie podlegał analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj