Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-921a/11/MU
z 18 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-921a/11/MU
Data
2012.01.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
nieruchomości
spadek
spłata kredytu
sprzedaż
udział
zachowek
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.).


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 23 października 2010 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni. W testamencie sporządzonym w formie Aktu Notarialnego z dnia 15 maja 2008 r. zapisał Wnioskodawczyni swoją część tj. #189; lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Lokal ten był własnością obojga rodziców. Wnioskodawczyni została jedyną spadkobierczynią z obowiązkiem wypłacenia zachowku siostrze, która nie została uwzględniona w testamencie. Prawomocne nabycie spadku nastąpiło postanowieniem sądu z dnia 29 marca 2011 r.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawczyni złożyła wniosek o wydanie zaświadczenia w zakresie podatku od spadków i darowizn. W dniu 7 czerwca 2011 r. otrzymała powyższe zaświadczenie, z którego wynikało, iż na podstawie art. 4a ustawy - podatek nie należy się. Ponadto w dniu 15 czerwca 2011 r. złożyła wniosek o wpis do księgi wieczystej dotyczący zmiany współwłaściciela lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku. Powyższej zmiany dokonano, o czym Wnioskodawczyni została poinformowana zawiadomieniem z Sądu Rejonowego w Gdańsku III Wydział Ksiąg Wieczystych w dniu 27 czerwca 2011 r.

Następnie w dniu 27 września 2011 r. sprzedała wraz z matką odziedziczoną nieruchomość w wyniku czego otrzymała 132.500 zł, co stanowiło połowę kwoty uzyskanej ze sprzedaży.

W Urzędzie Skarbowym Wnioskodawczyni uzyskała informację, że może skorzystać z tzw. ulgi mieszkaniowej obowiązującej od dnia 1 stycznia 2009 r., tj. może przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych wydatkować na własne cele mieszkaniowe. Poinformowano Ją również, że podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest zobowiązana do złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2011, na druku PIT-39 w poz. 26.

Ze środków finansowych otrzymanych ze sprzedaży nieruchomości chciałaby spłacić kredyt hipoteczny zaciągnięty razem z mężem w dniu 26 listopada 2008 r. na wykup od Gminy i remont lokalu mieszkalnego co ujęte jest w umowie kredytowej z bankiem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz kredyt gotówkowy zaciągnięty we wrześniu 2010 r. na pokrycie odsetek od powyższego kredytu. Ponadto Wnioskodawczyni wskazuje, iż nigdy Ona ani Jej małżonek nie korzystali z ulgi podatkowej w rozumieniu Ordynacji podatkowej przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wnioskodawczyni zamierza również – w świetle art. 21 ust. 25 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - część uzyskanego ze sprzedaży przychodu przeznaczyć na wykonanie remontu lokalu mieszkalnego, którego obecnie są wraz z mężem właścicielami.


Wobec powyższego zadano następujące pytania:


  1. Czy przy złożeniu w 2012 r. zeznania podatkowego PIT-39 za 2011 r. należy obliczyć i wpłacić podatek dochodowy w wysokości 19%, czy też Wnioskodawczyni ma na to 2 lata tj. do końca 2013 r....
  2. Czy w przypadku przeznaczenia całego przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na własne cele mieszkaniowe znajdzie zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego...
  3. Czy własnym celem mieszkaniowym będzie przeznaczenie środków finansowych otrzymanych z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku na spłatę kredytu hipotecznego, zaciągniętego w 2008 r., na wykup od Gminy lokalu mieszkalnego oraz jego remont, a także na inny kredyt zaciągnięty na cele mieszkaniowe w innym banku, które to banki mają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej...
  4. Czy w sytuacji przeznaczenia części przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości na remont własnego lokalu mieszkalnego znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym...
  5. Czy koszty poniesione w związku z nowym wpisem do księgi wieczystej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu...
  6. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego Wnioskodawczyni zapłaci 19% podatek dochodowy od całej kwoty uzyskanej ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym nabytym w drodze spadku, czy spłata siostry nie uwzględnionej w testamencie stanowi koszt uzyskania przychodu...


Zdaniem Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące od dnia 1 stycznia 2009 r. Biorąc pod uwagę zapis art. 10 ust. 1 lit. a) - b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych jest odpłatne zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (...) jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) przed upływem 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie nieruchomości. Z artykułu tego wynika, iż w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma ustalenie daty nabycia spadku.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż nabyła 1/2 nieruchomości z chwilą śmieci ojca tj. w 2010 r. lub prawomocnego postanowienia sądu o nabyciu spadku tj. w 2011 r.


Z uwagi na obowiązujące w obecnym porządku prawnym przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych obliczenie podstawy i wysokości podatku w wyniku odpłatnego zbycia nieruchomości realizowane jest w świetle art. 30e ust. 1 oraz ust. 4 pkt 2 tego artykułu ww. ustawy. Zdaniem Wnioskodawczyni po zakończeniu roku podatkowego, zgodnie z art. 45 ust. 1 a pkt 3 ustawy ma obowiązek do końca 30 kwietnia 2012 r. złożyć zeznanie podatkowe z odpłatnego zbycia nieruchomości. Zgodnie z treścią art. 30 e ust. 1 ustawy podatek dochodowy w wysokości 19 % podstawy obliczenia podatku, naliczany jest od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości. W związku z tym, Jej zdaniem, dochodem będzie przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku. Przychód w kwocie 132.500 zł stanowić będzie kwotę dochodu zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy. Zwolnienie to Jej przysługuje pod warunkiem wydatkowania przychodu (czyli 132.500 zł) uzyskanego ze zbycia nieruchomości na określone cele mieszkaniowe, w terminie 2 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie nieruchomości, czyli do końca 2013 r.

Wnioskodawczyni uważa, iż stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może część przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości przeznaczyć na remont własnego lokalu mieszkalnego, w którym mieszka od 20 lat. Natomiast zgodnie z treścią art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy może ponieść wydatki na cele mieszkaniowe związane ze spłatą kredytu zaciągniętego z mężem w 2008 r. na wykup własnego lokalu mieszkalnego oraz inny kredyt zaciągnięty na powyższy cel w bankach mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku. Jednocześnie uważa, iż skorzystanie przez Nią ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ustawy, uzasadnione jest tym, iż nigdy nie korzystali z mężem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. W nawiązaniu do powyższego Wnioskodawczyni wskazuje, że w kredycie hipotecznym, który zaciągnęli z mężem w dniu 26 listopada 2008 r. są ujęci oboje i nie ma w nim podziału na udziały. W umowie z bankiem ujęte jest, iż powyższy kredyt jest zaciągnięty na cele mieszkaniowe. Ponadto Wnioskodawczyni nadmienia, iż pozostaje z mężem we wspólności majątkowej ustawowej.

Wobec powyższego uważa, iż przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, nabytej w drodze spadku, zgodnie z powołanym wyżej artykułem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może przeznaczyć na pokrycie kredytów i remontu części lokalu mieszkalnego, co w świetle tejże ustawy podlega zwolnieniu od podatku. W Jej ocenie spełnia warunki zwolnienia z opodatkowania, które wskazane zostały w art. 21 ust.1 pkt. 131 oraz ust. 25 ustawy.

Odnosząc się natomiast do ostatniego pytania Wnioskodawczyni uważa, iż może spłatę siostry nieuwzględnionej w testamencie uznać za koszty uzyskania przychodu. Swoją ocenę uzasadnia tym, iż nie posiadała dostatecznych środków finansowych w chwili nabycia spadku, aby dokonać powyższej spłaty w kwocie 22.083 zł. Dopiero z otrzymanych środków finansowych ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku może ją spłacić.

Kolejnymi wydatkami, które - jak twierdzi Wnioskodawczyni - może uwzględnić w odliczeniach są koszty związane z uaktualnieniem wpisu w księdze wieczystej z Jej danymi w miejscu gdzie istniały dane ojca.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, iż w wyniku uzyskania przez Nią przychodu w dniu 27 września 2011 r. ze sprzedaży nieruchomości (nabytej w drodze spadku w dniu 29 marca 2011 r.) w wysokości 132.500 zł (co stanowi 1/2 wartości nieruchomości) zgodnie z treścią art. 21 ust. l pkt 131 oraz ust. 25 tego artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu PIT-39 za rok 2011 wykazuje cały dochód ze sprzedaży tj. 132.500 zł pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, jako dochód zwolniony z opodatkowania.

Kwota kredytu, która związana jest z zakupem nieruchomości (tj. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość) stanowi – w Jej ocenie – wydatek określony w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pozostałe wydatki planuje ponieść po dacie złożenia zeznania.

Dodatkowo, na potwierdzenie swojego stanowiska, Wnioskodawczyni powołuje się na orzeczenia sądów oraz interpretacje podatkowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i ww. praw majątkowych, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zatem, dla oceny skutków podatkowych dokonanej transakcji decydujące znaczenie ma ustalenie momentu ich nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 23 października 2010 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni. W testamencie sporządzonym w formie Aktu Notarialnego z dnia 15 maja 2008 r. zapisał Wnioskodawczyni swoją część tj. #189; lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Lokal ten był własnością obojga rodziców. Wnioskodawczyni została jedyną spadkobierczynią z obowiązkiem wypłacenia zachowku siostrze, która nie została uwzględniona w testamencie. Prawomocne nabycie spadku nastąpiło postanowieniem sądu z dnia 29 marca 2011 r.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawczyni złożyła wniosek o wydanie zaświadczenia w zakresie tego podatku. W dniu 7 czerwca 2011 r. otrzymała powyższe zaświadczenie, z którego wynika, iż na podstawie art. 4 a ustawy - podatek nie należy się. Ponadto w dniu 15 czerwca 2011 r. złożyła wniosek o wpis do księgi wieczystej dotyczący zmiany współwłaściciela lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku. Powyższej zmiany dokonano, o czym Wnioskodawczyni została poinformowana zawiadomieniem z Sądu Rejonowego w Gdańsku III Wydział Ksiąg Wieczystych w dniu 27 czerwca 2011 r.

Następnie w dniu 27 września 2011 r. sprzedała wraz z matką odziedziczoną nieruchomość w wyniku czego otrzymała 132.500 zł, co stanowiło połowę kwoty uzyskanej ze sprzedaży.

W Urzędzie Skarbowym Wnioskodawczyni uzyskała informację, że może skorzystać z tzw. ulgi mieszkaniowej obowiązującej od dnia 1 stycznia 2009 r., tj. może przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych wydatkować na własne cele mieszkaniowe. Ponadto podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ustawy i jest zobowiązana do złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2011, na druku PIT-39 w poz. 26.

Wnioskodawczyni uważa, że zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 131 oraz ust. 25 ustawy, środki finansowe jakie otrzymała z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku może przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe nie później niż w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie tj. do końca 2013 r.

Ze środków finansowych otrzymanych ze sprzedaży nieruchomości chciałaby spłacić kredyt hipoteczny zaciągnięty razem z mężem w dniu 26 listopada 2008 r. na wykup od Gminy i remont lokalu mieszkalnego co ujęte jest w umowie kredytowej z bankiem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz kredyt gotówkowy zaciągnięty we wrześniu 2010 r. na pokrycie odsetek od powyższego kredytu. Ponadto Wnioskodawczyni wskazuje, iż nigdy Ona ani Jej małżonek nie korzystali z ulgi podatkowej w rozumieniu Ordynacji podatkowej przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wnioskodawczyni zamierza również – w świetle art. 21 ust. 25 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - część uzyskanego ze sprzedaży przychodu przeznaczyć na wykonanie remontu lokalu mieszkalnego, którego obecnie są wraz z mężem właścicielami.

W myśl art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) spadek to prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów tej ustawy. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia przez Wnioskodawczynię w spadku udziału w lokalu mieszkalnym jest data śmierci spadkodawcy.

Mając na uwadze powyższe, skoro odpłatne zbycie udziału w ww. nieruchomości, będącej przedmiotem spadku po zmarłym w 2010 r. ojcu, nastąpiło przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie stanowi ono źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ww. ustawy).

Art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Zgodnie z art. 19 ust.3 ww ustawy wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Natomiast jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający (art. 19 ust. 4 ustawy)

W myśl art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów o których mowa wyżej ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).


Przepis art. 22 ust. 6d cyt. ustawy w sposób jednoznaczny wskazuje, iż kosztem uzyskania przychodu przy sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku mogą być wyłącznie:


  • udokumentowane nakłady na nieruchomość zwiększające jej wartość,
  • kwota zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.


W związku z tym, stwierdzić należy, iż poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki związane z aktualizacją wpisu do księgi wieczystej oraz z wypłatą zachowku nie mieszczą się w ustawowych kryteriach kosztu uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.


Zgodnie z treścią art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 cytowanej ustawy).

Na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.


Stosownie do art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:



  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    1. położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki)zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    1. w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30,


Z powołanego przepisu wynika, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie otrzymanego przychodu wyłącznie na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, ma charakter wyczerpujący (enumeratywny).

Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 27 ww. ustawy, w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.


Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:


  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części


  • przeznaczonych na cele rekreacyjne.


Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, iż w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).

Należy również wskazać, iż przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30).

Ponieważ wyliczenie zawartych w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, to tylko realizacja jednego z nich, przy jednoczesnym niespełnieniu wymienionych w ust. 28 i 30 przesłanek negatywnych, pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy jest wydatkowanie przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości na własne cele mieszkaniowe, tj. m.in. remont własnego lokalu mieszkalnego oraz na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, na cele określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 oraz pkt 2 lit. b) ustawy, w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Zatem stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia określonego w tym przepisie, z umowy kredytu lub pożyczki na spłatę której przeznaczono przychód ze sprzedaży, powinno wyraźnie wynikać, że udzielony został na tzw. cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy lub spłatę kredytu (pożyczki) wraz z odsetkami zaciągniętych na te cele.

Z zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni uzyskany przychód ze sprzedaży udziału w nieruchomości nabytej w spadku w 2010 r. zamierza przeznaczyć m. in. na remont własnego mieszkania, na spłatę kredytu hipotecznego, który został zaciągnięty w listopadzie 2008 r., wspólnie z mężem, w banku mającym siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, na wykup od Gminy i remont lokalu mieszkalnego oraz na spłatę kredytu gotówkowego zaciągniętego w roku 2010 na spłatę odsetek od ww. kredytu.

Zatem stwierdzić należy, iż uzyskany przez Wnioskodawczynię dochód ze sprzedaży udziału w nieruchomości w sytuacji wydatkowania przychodu na spłatę ww. kredytów może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynie wówczas gdy kredyty te udzielone zostały na własne potrzeby mieszkaniowe, tj. kredyt hipoteczny na cele wskazane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy, natomiast kredyt gotówkowy na cele określone w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. b) ustawy tj. zgodnie z umową kredytową został zaciągnięty przez Wnioskodawczynię na spłatę odsetek od kredytu na zakup i remont lokalu mieszkalnego. Z przedmiotowego zwolnienia będzie korzystał również dochód wydatkowany na remont własnego lokalu mieszkalnego. Powyższe zwolnienie obejmować może jednak taką część uzyskanego dochodu, jaka proporcjonalnie będzie odpowiadała udziałowi wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe - w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie - w faktycznie osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.

W związku z powyższym, dochód z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości uzyskany przez Wnioskodawczynię, nie będzie podlegał opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 jedynie w sytuacji wydatkowania całego przychodu na cele wymienione w ust. 25 tego artykułu w terminie wyżej wskazanym.

Dochód, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, czyli dochód zwolniony od podatku, po zakończeniu roku podatkowego, w którym dokonano zbycia nieruchomości tj. w terminie do dnia 30 kwietnia 2012 r. Wnioskodawczyni, na mocy art. 30e ust. 4 ww. ustawy, zobowiązana jest wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-39.

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 zobowiązana będzie natomiast do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Jednocześnie tut. Organ zauważa że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Końcowo należy również wskazać, że organ podatkowy dokonując interpretacji podatkowej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie może w ramach przyznanych mu kompetencji dokonać weryfikacji prawidłowości dokonanych przez Wnioskodawczynię wyliczeń, bowiem jej przedmiotem może być wyłącznie wykładnia przepisów prawa.


W odniesieniu natomiast do powołanych przez Wnioskodawczynię wyroków i interpretacji podatkowej należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj