Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-321/13-2/KG
z 7 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012, poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do usług wyżywienia uczniów świadczonych na rzecz Szkoły Podstawowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do usług wyżywienia uczniów świadczonych na rzecz Szkoły Podstawowej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca będący Sp. z o.o. wpisane do KRS prowadzi działalność opiekuńczo - wychowawczą od 1 września 2012 roku. Wnioskodawca jest wpisany do ewidencji placówek oświatowych w Gminie.


Stołówka przedszkolna nie jest wyodrębnionym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością statutową Przedszkola. Celem prowadzenia stołówki nie jest świadczenie usług gastronomicznych, cateringowych jako takich, ale funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu wyżywienia wychowankom Przedszkola.

Na podstawie porozumienia ze Szkołą Podstawową, Przedszkole będzie dostarczało (przewóz-transport własny) obiady dla uczniów Szkoły Podstawowej (zapakowane próżniowo).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Przedszkole będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 w zakresie sprzedaży obiadów dla uczniów Szkoły Podstawowej?


Zdaniem Wnioskodawcy, stołówka przedszkolna nie jest wyodrębnionym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością statutową Przedszkola. Celem prowadzenia stołówki przedszkolnej nie jest świadczenie usług gastronomicznych, cateringowych jako takich, ale funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia wychowankom przedszkola. VAT od sprzedaży usług 8 % zmniejszałby wartość netto sprzedaży do poziomu poniżej kosztów „wsadu do kotła”. Ze względu na cel wykonywanej działalności i porozumienie zawarte na podstawie art. 67a ustawy o systemie oświaty, sprzedaż obiadów (zapakowanych próżniowo i dowożonych do szkoły) dla uczniów Szkoły Podstawowej, może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 z podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z treści art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (art. 146a pkt 1 ustawy).


Jednakże, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Powyższy przepis odsyła bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 182 – dalej ustawa o pomocy społecznej) oraz przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256 poz. 2572, z późn. zm. – dalej: ustawa o systemie oświaty).

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Stosownie do postanowień ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego (art. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty) oraz szkoły (art. 2 pkt 2 ww. ustawy).


Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w ustawie jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.


Ponadto na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o VAT – zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Jednocześnie art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Jednocześnie zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów, zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


W myśl § 13 ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów, zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Przedszkole) prowadzi działalność opiekuńczo - wychowawczą i jest podmiotem wpisanym do ewidencji placówek oświatowych w Gminie. Stołówka przedszkolna nie jest wyodrębnionym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością statutową Przedszkola. Celem prowadzenia stołówki nie jest świadczenie usług gastronomicznych, cateringowych jako takich, ale funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu wyżywienia wychowankom przedszkola. Na podstawie porozumienia zawartego na podstawie art. 67a ustawy o systemie oświaty, Przedszkole będzie dostarczało (przewóz-transport własny) obiady dla uczniów Szkoły Podstawowej w A.


Na tle powyższego, Przedszkole powzięło wątpliwości w kwestii prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do usług wyżywienia świadczonych na rzecz uczniów Szkoły Podstawowej.


Dokonując oceny czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi stołówkowe, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, należy odnieść się do przepisów ustawy o systemie oświaty.


Według art. 67a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę.


Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne - art. 67a ust. 2 ww. ustawy.


Stosownie do art. 67a ust. 3 tej ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.


Jak zaznaczono w ww. przepisie, celem prowadzenia stołówek szkolnych jest wspieranie prawidłowego rozwoju uczniów/dzieci. Tak więc świadczenie usług gastronomicznych prowadzonych przez stołówki przedszkolne na rzecz uczniów/dzieci, nie jest świadczeniem usług gastronomicznych jako takich, ale pełni funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia uczniom/dzieciom przedszkola. Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek przedszkolnych (szkolnych) służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki sytemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są między innymi powołane.


We wniosku wskazano, iż z posiłków przygotowywanych przez stołówkę przedszkolną, korzystają także uczniowie Szkoły Podstawowej, z którą Wnioskodawca zawarł porozumienie na mocy art. 67a ustawy o systemie oświaty.


Mając na uwadze powyższe, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, polegające na sprzedaży obiadów na rzecz uczniów Szkoły Podstawowej, należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę. W konsekwencji usługi te podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.


Reasumując, usługi wyżywienia dzieci i młodzieży świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki przedszkolne spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku VAT.


Oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do usług wyżywienia uczniów świadczonych na rzecz uczniów Szkoły Podstawowej, należy uznać za nieprawidłowe. Jakkolwiek Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny w postaci przysługującego mu prawa do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, jednak prawo to wywodzi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, tymczasem jak wskazano w wydanej interpretacji, zastosowanie w przedmiotowym przypadku znajdzie przepis § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Tym samym wykładnia przepisów zaprezentowana przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie, nie zasługuje na aprobatę.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj