Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-222/13-3/IG
z 7 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-222/13-3/IG
Data
2013.06.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
materiały drukowane
materiały reklamowe
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca zobowiązany jest do odprowadzenia do Urzędu podatku VAT od rozdawanych nieodpłatnie raportów oraz świadczonych bezpłatnie usług udziału w konferencji?



Wniosek ORD-IN 718 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 11.03.2013 r. (data wpływu 15.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego rozdawania raportów z konferencji oraz świadczonych bezpłatnie usług udziału w konferencji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego rozdawania raportów z konferencji oraz świadczonych bezpłatnie usług udziału w konferencji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja (zwana dalej Fundacją lub Wnioskodawcą), jest organizacją pożytku publicznego, której działalnością statutową jest animowanie debaty na temat głównych wyzwań stojących przed Unią Europejską. Centrum stanowi forum wymiany opinii na temat politycznego, społecznego i gospodarczego wymiaru integracji europejskiej i spraw międzynarodowych.

W statucie Fundacji zapisano następujące cele:

  • analiza procesu integracji europejskiej i rozwoju stosunków międzynarodowych;
  • analiza zjawisk gospodarczych i społecznych zachodzących w Unii Europejskiej i w świecie;
  • wypracowywanie inicjatyw i rozwiązań w obszarze polityki europejskiej oraz spraw globalnych;
  • upowszechnianie wiedzy o Unii Europejskiej i stosunkach międzynarodowych;
  • kształtowanie świadomości proeuropejskiej;
  • inicjowanie i wspieranie działań polityczno-społecznych na rzecz pełnego wykorzystania polskiego członkostwa w UE;
  • promowanie aktywności społecznej wobec szans i wyzwań wynikających z integracji europejskiej oraz procesu globalizacji.

Środki na realizację ww. celów Fundacja otrzymuje m. in. z darowizn, dotacji, subwencji i grantów krajowych i zagranicznych oraz działalności gospodarczej Fundacji.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w następujących dziedzinach określonych według Polskiej Klasyfikacji Działalności:

  1. działalność wydawnicza, poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji (22),
  2. badania rynku i opinii publicznej (74.13.Z),
  3. prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk społecznych i humanistycznych (13.20.1),
  4. prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk ekonomicznych (73.20.A),
  5. kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane (80.42.B),
  6. reklama (74.40),
  7. działalność związana z organizacją targów i wystaw (74.87.A).

Fundacja zamierza ubiegać się o dotację/grant ze źródeł publicznych (np. Komisja Europejska, Rząd RP) na realizację projektu. Projekt ma być realizowany w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i w jego ramach Wnioskodawca zobowiązany jest do przeprowadzenia cyklu seminariów i konferencji oraz do wydania raportu (uczestnicy konferencji i seminariów będą w nich uczestniczyć nieodpłatnie, a wydany raport będzie bezpłatnie rozdawany). Raport ma dotyczyć sytuacji politycznej i gospodarczej Unii Europejskiej oraz jej stosunków z państwami spoza Unii. Raport ma być bezpłatnie rozdawany uczestnikom konferencji oraz innym osobom zainteresowanym tematem publikacji. Dotacja nie będzie jednak pokrywać kosztów projektu w 100% - donator wymaga wkładu własnego od Fundacji. Jako wkład własny Fundacja może zaproponować pokrycie kosztów związanych z:

  • redakcją, składem i drukiem raportu, albo
  • zorganizowaniem konferencji lub seminarium.

Fundacja zamierza wkład własny pokryć z następujących źródeł:

  1. na wydanie raportu z działalności gospodarczej Fundacji. Fundacja postara się znaleźć sponsora, który pokryje koszty wydania tego raportu, w zamian za co na okładce zostanie umieszczone logo sponsora. Fundacja wystawi sponsorowi fakturę VAT za usługę promocyjną, sponsoringową lub też jest możliwość, że faktura będzie wystawiona za sporządzenie raportu. Bez środków od sponsora raport nie będzie mógł być sporządzony gdyż Fundacja nie będzie miała środków na pokrycie kosztów, zatem powstanie raportu jest czynnością niezbędną do uzyskania przychodów od sponsora;
  2. na zorganizowanie konferencji (seminarium - dalej łącznie jako: konferencja) z działalności gospodarczej Fundacji. Fundacja postara się znaleźć sponsora, który pokryje koszty zorganizowania konferencji, w zamian za co na materiałach konferencyjnych zostanie umieszczone logo sponsora, w sali będą się znajdowały rollupy i inne formy informowania uczestników o sponsorze wydarzenia. Fundacja wystawi sponsorowi fakturę VAT za usługę promocyjną, sponsoringową lub też jest możliwość że faktura będzie wystawiona za zorganizowanie konferencji. Bez środków od sponsora konferencja nie będzie mogła być zorganizowana gdyż Fundacja nie będzie miała środków na pokrycie kosztów. Zatem zorganizowanie konferencji lub seminarium jest czynnością niezbędną do uzyskania przychodów od sponsora;
  3. kwoty z darowizn lub innych grantów pochodzących ze środków niepublicznych, np. od innych fundacji czy instytucji grantodawczych;
  4. środki własne Fundacji wypracowane i zaoszczędzone we wcześniejszych okresach, pochodzące z działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie wyklucza, że całość projektu zostanie sfinansowana od instytucji grantodawczej prywatnej, tzn. nie związanej z instytucjami publicznymi. Środki na przeprowadzenie projektu pochodziłyby z prywatnych środków instytucji grantodawczej, a nie ze środków publicznych ani też z tytułu sprzedaży przez Fundację towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Fundacja nie będzie wystawiać grantodawcy faktury VAT, wzywając go do zapłaty za pomocą „noty księgowej” lub umowy o grant. Środki te wydatkowane będą na zakup niezbędnych towarów i usług dla realizacji projektu np. materiałów biurowych, wynajem sali konferencyjnej, usługi telekomunikacyjne, poligraficzne itp.

Za grant grantodawca nie żąda od Wnioskodawcy żadnego świadczenia wzajemnego. Fundacja musi jednak rozliczyć się z otrzymanego grantu w podobny sposób jak rozlicza się ze środków publicznych, tzn. musi wydatkowane faktury oznaczać jako sfinansowane z grantu, sporządzić sprawozdanie z wykonania projektu oraz zwrócić niewykorzystaną część otrzymanych środków. Wnioskodawca jest także zobowiązany do informowania o otrzymaniu dotacji od grantodawcy na przeprowadzenie projektu. Dokładnie tak jak z dotacją pochodzącą ze środków Unii Europejskiej.

W umowie sponsoringowej natomiast Wnioskodawca zobowiązuje się prowadzić kampanię promocyjno - reklamową sponsora. Wszystkie druki muszą zawierać logo sponsora i otrzymać jego akceptację. Ponadto Wnioskodawca zobowiązany jest do zamieszczenia materiałów reklamowych sponsora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca zobowiązany jest do odprowadzenia do Urzędu podatku VAT od rozdawanych nieodpłatnie raportów oraz świadczonych bezpłatnie usług udziału w konferencji...

Zdaniem Wnioskodawcy,

W związku z realizacją projektu finansowanego przez Wnioskodawcę, Fundacja nie jest zobowiązana do odprowadzenia do Urzędu podatku VAT od rozdawanych nieodpłatnie raportów oraz świadczonych bezpłatnie usług udziału w konferencji.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 VAT nie uznaje się za odpłatną dostawę towarów przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Raport dotyczący działalności Unii Europejskiej jest takim materiałem informacyjnym. Poza tym przekazanie raportów uczestnikom konferencji nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ Fundacja przekazuje je w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Na powyższe nie wpływa fakt, że sporządzenie raportu może być sfinansowane z działalności reklamowej Wnioskodawcy. Czynność przekazania raportu nie jest bowiem w żaden sposób związana z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy. Raport jest wydawany nieodpłatnie w związku z realizacją celów statutowych Fundacji i wywiązaniem się z realizacji projektu finansowanego ze środków publicznych.

W odniesieniu do bezpłatnego udziału w konferencji również należy uznać, że działania te są wykonywane w ramach nieodpłatnej działalności Wnioskodawcy podlegającej opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 7 VAT, a w związku z tym Fundacja nie ma prawa naliczać VAT od nieodpłatnego uczestnictwa osób w konferencji będącej częścią projektu finansowanego ze środków publicznych. Fakt, że pieniądze na jej przeprowadzenie zostały zdobyte z działalności opodatkowanej nie wpływają na sam charakter nieodpłatnych usług udziału w konferencji, które Wnioskodawca nie świadczy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, lecz w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego. Działalność reklamową dla sponsora Fundacja opodatkowuje VAT i wystawia stosowną fakturę. W przypadku jednak nieodpłatnego wstępu na konferencję związaną z wykonywaniem nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji nie można uznać takich usług za podlegające VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2013r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 i 3 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013r.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 i 3 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również: nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego, której działalnością statutową jest animowanie debaty na temat głównych wyzwań stojących przed Unią Europejską. Centrum stanowi forum wymiany opinii na temat politycznego, społecznego i gospodarczego wymiaru integracji europejskiej i spraw międzynarodowych.

Fundacja zamierza ubiegać się o dotację/grant ze źródeł publicznych (np. Komisja Europejska, Rząd RP) na realizację projektu. Projekt ma być realizowany w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i w jego ramach Wnioskodawca zobowiązany jest do przeprowadzenia cyklu seminariów i konferencji oraz do wydania raportu (uczestnicy konferencji i seminariów będą w nich uczestniczyć nieodpłatnie, a wydany raport będzie bezpłatnie rozdawany). Raport ma dotyczyć sytuacji politycznej i gospodarczej Unii Europejskiej oraz jej stosunków z państwami spoza Unii. Raport ma być bezpłatnie rozdawany uczestnikom konferencji oraz innym osobom zainteresowanym tematem publikacji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy jest on zobowiązany do odprowadzenia do Urzędu podatku VAT od rozdawanych nieodpłatnie raportów oraz świadczonych bezpłatnie usług udziału w konferencji.

Odnosząc się do przekazywanego nieodpłatnie raportu uczestnikom konferencji należy stwierdzić, że jak to zacytowano wyżej, od dnia 1.04.2013r. zmieniła się treść art. 7 ust. 2 i 3 ustawy.

Z ustępu 3 wykreślone zostały „drukowane materiały reklamowe i informacyjne”. Oznacza to, że obecnie co do zasady nieodpłatne przekazanie takich materiałów w przypadku gdy podatnikowi przysługiwało, w całości lub części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, to darowizna takiego towaru traktowana jest jako odpłatna dostawa.

Jednakże w sytuacji opisanej we wniosku, gdy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku na sporządzenie raportu, zdaniem tut. Organu przekazany raport nie ma istotnej wartości użytkowej dla jego odbiorcy-konsumenta. Raport ma dotyczyć sytuacji politycznej i gospodarczej Unii Europejskiej oraz jej stosunków z państwami spoza Unii. Wydanie raportu i jego przekazanie uczestnikom konferencji jest warunkiem niezbędnym do uzyskania środków publicznych na realizację projektu. Przekazanie raportu jego uczestnikom ma na celu podwyższenie ogólnej świadomości dotyczącej istoty integracji europejskiej i spraw międzynarodowych.

W związku z tym w opisanej sytuacji, zarówno w przypadku gdy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z jego wytworzeniem jak i w przypadku gdy Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z jego wytworzeniem, opisana dostawa raportu dla uczestników konferencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast odnosząc się do świadczonych bezpłatnie usług udziału w konferencji należy stwierdzić, że świadczone usługi są niewątpliwie związane z celem działalności gospodarczej podatnika, więc nie mieszczą się w zakresie nieodpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.

W związku z tym, w opisanym zdarzeniu przyszłym rozdawanie nieodpłatne raportów oraz świadczonych bezpłatnie usług udziału w konferencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednakże z uwagi na błędną ocenę prawną zawartą we wniosku Strony na dzień wydania niniejszej interpretacji, chociaż prawidłową na dzień złożenia wniosku, to stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jako całość należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj