IBPP4/443-388/12/LG, Dyrektor - IBPP4/443-248/12/LG">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-248/12/LG
z 11 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-248/12/LG
Data
2012.09.11


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu wobec instytucji Wspólnot Europejskich i innych


Słowa kluczowe
podmiot pośredniczący
potwierdzenie odbioru
sporządzenie dokumentacji podatkowej
sprzedaż zwolniona
węgiel
wyroby akcyzowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Potwierdzenie przez nabywcę odbioru wyrobów węglowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012r. (data wpływu 12 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie potwierdzenia przez nabywcę odbioru wyrobów węglowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie potwierdzenia przez nabywcę odbioru wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Firma X (dalej „Wnioskodawca”) prowadzi jako pośredniczący podmiot węglowy działalność w zakresie handlu węglem kamiennym sklasyfikowanym kodem CN 2701. Handel w głównej mierze odbywa się do podmiotów korzystających ze zwolnienia z podatku akcyzowego w myśl art. 31a ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r. (Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626). Na podmiocie sprzedającym wyroby węglowe spoczywa obowiązek wystawiania i dołączania do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentów dostaw, oraz pozyskiwania ww. z potwierdzeniem odbioru wyrobów węglowych dokonanym przez podmiot odbierający (Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626; Dz. U. Nr 160, poz. 1075; Dz. U Nr 292 poz. 1717; Dz. U. z 2012r. poz. 307). Dokumenty dostawy z potwierdzeniami odbioru wyrobów węglowych przez odbiorców sprzedawca winien przechowywać 5 lat. Potwierdzenie winno odbywać się poprzez wpisanie w polu nr 12 dokumentu dostawy przez podmiot odbierający daty odebrania wyrobów węglowych oraz w polu nr 14 dokumentu dostawy wpisanie daty potwierdzenia oraz czytelnego podpisu osoby, która w imieniu podmiotu odbierającego dokonuje potwierdzenia. Obecnie po 5 miesiącach działalności do firmy X spływają prawidłowo potwierdzone dokumenty dostawy, oraz dokumenty budzące wątpliwość Wnioskodawcy, nie spełniające ww. wymogów tzn.: dokument dostawy zawiera datę potwierdzenia, oraz czytelny podpis osoby potwierdzającej odbiór wyrobów węglowych w polu nr 14 dokumentu dostawy, oraz pomyłkowo w ten sam sposób dokonane potwierdzenie zwrotu wyrobów węglowych w polu nr 13 dokumentu dostawy tj. data i podpis (zwrot nie miał miejsca, wpis wynika z pomyłki osoby potwierdzającej), tzn. podmiot kupujący węgiel dokonał takiego samego zapisu w polu nr 13 i 14 dokumentu dostawy a stan faktyczny to odebranie wyrobów węglowych, zwrot nie miał miejsca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób potwierdzić, że wpis dokonany w polu nr 13 dokumentu dostawy został zrobiony pomyłkowo, zapis w polu nr 13 anuluje się, unieważnia. Wyroby zostały dostarczone i odebrane, tylko zapis w polu nr 14 dokumentu dostawy jest aktualny i ważny...

Zdaniem Wnioskodawcy, duplikat można wystawić tylko w przypadku zaginięcia lub zniszczenia (Dz. U. Nr 160, poz. 1075) a taka sytuacja nie miała miejsca. Wystawcą dokumentu dostawy na podstawie udzielonego pełnomocnictwa jest kopalnia, dlatego wystawienie duplikatu jest bardzo kłopotliwe i pracochłonne. Z uwagi na możliwość zaginięcia dokumentu dostawy oraz braku dokumentu dostawy u sprzedającego w razie kontroli, w przypadku jego odesłania do odbiorcy, proponuje się zrobić ksero otrzymanego dokumentu dostawy z błędnym wpisem w polu nr 13. Na wykonanym kserze dokumentu dostawy dokonać zapisu „ksero” oraz potwierdzić jego zgodność z oryginałem przybijając pieczątkę „za zgodność z oryginałem” potwierdzoną podpisem osoby upoważnionej w firmie X. Następnie potwierdzone ksero przesłać do odbiorcy, który na końcu dokumentu dostawy w polu nr 15 dokona zapisu: anuluję w całości zapis w polu nr 13 i potwierdzam odbiór wyrobów węglowych zgodnie z zapisem w polu nr 14 poprzez wpisanie aktualnej daty potwierdzenia i złożenie czytelnego podpisu. Po otrzymaniu tego dokumentu firma X dopina go do oryginału i przechowuje zgodnie z ustawą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.) wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, określono wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanych dalej wyrobami zwolnionymi.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy – w przypadku:

  1. przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,
  2. importu lub eksportu przez niego wyrobów węglowych,
  3. nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej przez niego wyrobów węglowych,
  4. zwrotu do niego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Stosownie zaś do § 2 ust. 6a ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

  1. pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe,
  2. drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy,
  3. trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe,
  4. czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Jednocześnie ww. rozporządzenie zostało w dniu 3 kwietnia 2012r. znowelizowane rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 marca 2012r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. poz. 307).

Stosownie do § 2 ust. 6f znowelizowanego rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2010r., jeżeli, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, przemieszczenie wyrobów węglowych jest dokonywane bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego, który dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych, do nabywającego te wyroby:

  1. pośredniczącego podmiotu węglowego,
  2. podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy

-dokument dostawy może być wystawiony w trzech egzemplarzach. Przepisy ust. 6a pkt 1, 2 i 4 stosuje się.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia od akcyzy jest zwolniona z akcyzy, pod warunkiem, że podmiot sprzedający te wyroby posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego, a do przemieszczanych wyrobów węglowych zostanie dołączony dokument dostawy wystawiony przez ten podmiot.

W tym miejscu należy jednakże wskazać, iż pośredniczący podmiot węglowy w powyższym przypadku określa w dokumencie dostawy (w oparciu o informacje przekazane przez podmiot nabywający) przeznaczenie wyrobów węglowych uprawniające go do zastosowania zwolnienia od akcyzy. Tym samym potwierdzenie dostarczenia wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia poprzez złożenie podpisu przez ten podmiot nabywający określony w dokumencie dostawy, stanowi potwierdzenie przeznaczenia do celów zwolnionych z akcyzy wyrobów węglowych określonych w dokumencie dostawy.

Jednocześnie w myśl § 2 ust. 6c ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. d, podmiot dokonujący zwrotu wyrobów węglowych po otrzymaniu pierwszego, drugiego i trzeciego egzemplarza dokumentu dostawy:

  1. potwierdza zwrot wyrobów węglowych w dokumencie dostawy na jego trzech egzemplarzach;
  2. dołącza do zwracanych wyrobów węglowych drugi i trzeci egzemplarz dokumentu dostawy, z których:
    1. drugi jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, do którego dokonywany jest zwrot wyrobów węglowych,
    2. trzeci, po potwierdzeniu przemieszczenia zwracanych wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy, do którego dokonywany jest zwrot wyrobów węglowych, jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który go wystawił.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, jako pośredniczący podmiot węglowy dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych w przeważającej części podmiotom korzystającym ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Niektóre dokumenty dostawy w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych zawierają wypełnione oprócz pola nr 14 również pole nr 13 tego dokumentu a dotyczące potwierdzenia dokonywanego zwrotu wyrobów węglowych. Przy czym u Wnioskodawcy sytuacja taka nie miała miejsca.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii sposobu korygowania pomyłkowego zapisu dokonanego w ww. polu nr 13 dokumentu dostawy.

Analizując powyższe, w pierwszej kolejności stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych, jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z akcyzy, w sytuacji gdy otrzyma potwierdzony przez nabywcę dokument dostawy z którego wynika, jaka transakcja miała miejsce w rzeczywistości. Jak wynika z wyżej przywołanych przepisów rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2010r., w sytuacji nabycia wyrobów węglowych przez podmioty korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy lub pośredniczące podmioty węglowe, niezależnie od stosowanego trybu wystawienia dokumentu dostawy, podmioty dokonujące nabycia są zobowiązane do potwierdzenia na dokumencie dostawy odbioru wyrobów węglowych.

Wnioskodawca posiada dokumenty dostawy z wypełnionym polem nr 14, tj. potwierdzeniem odbioru dostarczonych wyrobów węglowych, a więc potwierdzeniem dokonania dostawy wyrobów węglowych. Jednocześnie na tych dokumentach dostawy odbiorca w polu nr 13 potwierdził zwrot wyrobów węglowych, który faktycznie nie miała miejsca – sytuacja taka nie wystąpiła.

W tym miejscu wyjaśnieniu podlega, iż przepisy podatkowe nie określiły postępowania w przypadku wystąpienia ww. sytuacji, jak również nie przewidują dokonywania korekty dokumentów dostawy w przypadkach gdy zawierają one błędne dane.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Tym samym przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób wyjaśnienia błędnego wypełnienia przez nabywcę pola 13 dokumentu dostawy należy uznać za dowód przyczyniający się do wyjaśnienia sprawy.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż jeżeli z dokumentacji posiadanej przez Wnioskodawcę wynika, iż zwrot towaru nie miał miejsca, a zapisy w dokumencie dostawy, tj. zapisy w polu 14 są prawidłowe, sposób przedstawiony przez Wnioskodawcę dotyczący wyjaśnienia przez nabywcę błędnego wypełnienia pola 13 należy uznać za dopuszczalny.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj