Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-1009/12-2/MP
z 6 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10.12.2012 r. (data wpływu 13.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych w związku z realizacją 7 Programu Ramowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13.12.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych w związku z realizacją 7 Programu Ramowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Instytut jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, który zawarł kontrakt z Komisją Europejską w ramach 7 Programu Ramowego na realizację projektu o akronimie SIOS. Jest to kontrakt na realizację projektu typu CAPACITIES , związany z budowaniem europejskiej infrastruktury badawczej wymienionej na liście ESFRI (Europejskie Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych). Wykonywane w tym projekcie prace dotyczą fazy przygotowawczej - stworzenia Europejskiego Zintegrowanego Arktycznego Systemu Obserwacyjnego dla Svalbardu (tytuł projektu w języku angielskim to: Svalbard Integrated Arctic Earth Observing System - Preparatory Phase). Realizacja Projektu SIOS rozpoczęła się 1 października 2010 r. i zakończy 30 września 2013 r. Projekt ma charakter międzynarodowy, uczestniczy w nim 27 instytucji z 15 państw. Instytut pełni rolę Uczestnika i Beneficjenta tego projektu. Środki finansowe tego projektu są zarządzane przez Koordynatora projektu — Research Council of Norway. Instytut w strukturze projektu ma znaczącą pozycję, czego dowodem jest powierzenie funkcji koordynatora jednego z głównych pakietów zadań (Work Package) oraz wyborem jednego z pracowników Instytutu do ścisłego grona osób zarządzających całym projektem (Steering Board). Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych do projektu i jest ustalone na poziomie 90% kwalifikowanych kosztów wynagrodzenia pracowników realizujących zadania.

Ze względu na stosowną wiedzę i doświadczenie do projektu zaangażowanych zostało pięciu pracowników Instytutu. Są to osoby na co dzień bezpośrednio realizujące zadania związane z problematyką polarną wynikającą m.in. z merytorycznej i logistycznej obsługi polskiej stacji polarnej Hornsund na Spitsbergenie (Svalbard):


  • Dr hab. prof. P. G. (Kierownik) jest zatrudniony w projekcie na 1/2 etatu (18 osobomiesięcy = 2700 roboczogodzin) z racji pełnienia funkcji kierownika projektu w Polsce oraz pracy w kilku zadaniach (w pakietach WP1, WP2, WP3, WP4, WP5 i WP8). Jest on również członkiem 10-osobowego Międzynarodowego Zarządu Projektu (Steering Booard) oraz koordynatorem jednego z dziewięciu pakietów zadaniowych (Work Package No 5),
  • Mgr W. S. (Kierownik) jest zatrudniony w projekcie w łącznym wymiarze 5 osobomiesięcy (750 godzin). W ramach zatrudnienia odpowiada ze realizację Zadania 5.4 Logistyka transportu i przygotowanie stosownych raportów dla Komisji Europejskiej, jako koordynator. Ponadto uczestniczy w pracach i edycji raportów innych zadań (w pakietach WP4 i WP5),
  • Mgr inż. M. R. (Specjalista ds. Logistyki i Zamówień Publicznych) jest zatrudniony w projekcie w łącznym wymiarze 8 osobomiesięcy (1200 godzin) przede wszystkim jako sekretarz Pakietu WP5, przygotowując i opracowując wyniki ankiet oraz wstępne wersje raportów okresowych dla norweskiego koordynatora projektu i biuletynów do Komisji Europejskiej,
  • Prof. dr hab. P. R. (Dyrektor) jest zatrudniony w projekcie w wymiarze jednego osobomiesiąca (150 godzin) i reprezentuje Instytut w trakcie Annual SIOS assemblies, który jako organ („Walne Zebranie”) zatwierdza wszystkie raporty przesyłane do Komisji Europejskiej,
  • Dr hab. prof. W. D. był zatrudniony w projekcie w wymiarze jednego osobomiesiąca (150 godzin) z racji pełnienia funkcji Zastępcy Dyrektorai zaangażowaniu w prace Zadania Nr 8.2 - Observational integration plan, polegające na wykorzystaniu opracowań i analiz grup naukowców (Gap Analysis) z poszczególnych dyscyplin nauki do stworzenia jednorodnego multidyscyplinarnego systemu informacji (Knowledge Centre).

Pełna odpowiedzialność merytoryczna spoczywa na ww. osobach w zakresie zadań, które zostały im powierzone. Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej i wewnętrznych zasad przyjętych w Instytucie - czas pracy przepracowany w projekcie rejestrowany jest w miesięcznych kartach pracy. Karty pracy zawierają m.in. następujące informacje: imię i nazwisko pracownika, datę, okres którego dotyczy, nazwę projektu, zakres realizowanego tematu oraz liczbę godzin wykorzystanych na realizację tego tematu. Na podstawie tak udokumentowanego wykorzystania godzin na realizację projektu, obliczane jest wynagrodzenie pracowników oraz koszty obciążające projekt i generowane są dwie listy płac: lista podstawowa — nie obejmująca wynagrodzenia związanego z realizacją projektu, lista dodatkowa — obejmująca wynagrodzenia osób związanych z bezpośrednią realizacją projektu finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w zakresie udokumentowanym kartami pracy.

Procedura wypłat wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu jest następująca: środki Unii Europejskiej napływają w formie przedpłaty od Koordynatora Projektu na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro. Po przygotowaniu dodatkowej listy płac związanej z realizacją projektu, dokonywane są przelewy bezpośrednio z wydzielonego rachunku bankowego na konta pracowników do wysokości odpowiadającej 90% wartości wynagrodzeń. Pozostałe 10% wypłacane jest z bieżącego rachunku Instytutu. W początkowym okresie trwania projektu wynagrodzenie wypłacane było z rachunku bieżącego w 100% a następnie dokonywano tak zwanego refinansowania poniesionych wydatków w wysokości 90% wartości wynagrodzeń z wyodrębnionego rachunku bankowego dla celów projektu na rachunek bieżący. Zdarzyło się również, iż środki na wydzielonym rachunku zostały wyczerpane i wynagrodzenie zostało wypłacone (prefinansowane) ze środków własnych Instytutu — a po wpływie kolejnej transzy od Koordynatora nastąpiło refinansowanie, czyli przelew środków z wydzielonego rachunku na rachunek bieżący Instytutu w wysokości odpowiadającej kwocie wypłaconych wynagrodzeń.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy poszczególni pracownicy Instytutu zaangażowani do projektu bezpośrednio realizują cel projektu, tzn. czy spełniają kryterium określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)?
  2. Czy dochody poszczególnych pracowników Instytutu zaangażowanych do projektu, w części finansowanej przez Komisję Europejską, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.)?
  3. Czy dochody pracowników Instytutu zaangażowanych do projektu, w części finansowanej przez Komisję Europejską mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych — w sytuacji, gdy w chwili wypłaty wynagrodzenia brak jest środków na wyodrębnionym rachunku bankowym i wynagrodzenie finansowane jest ze środków własnych Instytutu, a następnie po wpływie środków z Komisji Europejskiej dokonywane jest refinansowanie oraz w sytuacji, gdy na wyodrębnionym rachunku bankowym są wystarczające środki, ale wypłata nastąpiła najpierw z rachunku bieżącego a następnie została zrefinansowana (przelew z wydzielonego rachunku na rachunek bieżący)?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Wszyscy pracownicy Instytutu zaangażowani do projektu bezpośrednio realizują cel projektu. Wynagrodzenie wypłacane pracownikom zaangażowanym do projektu podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w części finansowanej przez Komisję Europejską i w stosunku określonym w umowie z Komisją Europejską jako koszty kwalifikowane, tj. w wysokości 90%.

W sytuacji, gdy w chwili wypłaty wynagrodzenia brak jest środków na wyodrębnionym rachunku bankowym i wynagrodzenie finansowane jest ze środków własnych Instytutu, a następnie po wpływie środków z Komisji Europejskiej dokonywane jest refinansowanie oraz w sytuacji, gdy na wyodrębnionym rachunku bankowym są wystarczające środki, ale wypłata nastąpiła najpierw z rachunku bieżącego a następnie została zrefinansowana (przelew z wydzielonego rachunku na rachunek bieżący) - dochody pracowników Instytutu zaangażowanych do projektu, w części finansowanej przez Komisję Europejską mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Zatem, aby dochód mógł podlegać zwolnieniu, środki bezzwrotnej pomocy otrzymane przez podatnika powinny pochodzić z międzynarodowych instytucji finansowych lub od rządów obcych państw oraz podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu.

Odnośnie pierwszego warunku, wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) updof — środki pochodzą z UE i mają charakter bezzwrotny. Ponadto w ocenie Wnioskodawcy, warunek ten jest spełniony zarówno wówczas, gdy dany podmiot wydatkuje środki własne a później następuje refinansowanie tych środków z tzw. środków pomocowych w sytuacji gdy w chwili wypłaty wynagrodzenia na wydzielonym rachunku bankowym znajdowały się środki pomocowe, jak i w sytuacji, kiedy środki te są prefinansowane przed wpływem kolejnej transzy środków pomocowych. Sam sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy jest bowiem kwestią techniczną. Zatem metody prefinansowania lub refinansowania nie mogą bezpośrednio wpływać na możliwość zastosowania zwolnienia.

Odnośnie drugiego warunku, wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) updof, w ocenie Wnioskodawcy, jest on spełniony, gdyż wszyscy pracownicy Instytutu zaangażowani przy projekcie bezpośrednio realizują zadania związane z projektem, odpowiadają merytorycznie za ich realizację i już na etapie negocjacji umowy konsorcjum udział tych osób został przewidziany. Co więcej część z tych osób zainicjowała przystąpienie Instytutu do projektu, a bez ich zaangażowania udział Instytutu w projekcie nie miałby miejsca. Niektóre z tych osób pełnią ponadto istotne funkcje w organach Projektu (Dr hab. prof. P. G. i Prof. dr hab. P. R.) czy koordynują prace w pakiecie zadaniowym (Dr hab. prof. P. G.) lub zadaniu (Mgr W. S.). Osoby realizujące zadania w projekcie zostały w nim zatrudnione ze względu na posiadaną przez nich wiedzę i doświadczenie, wynikające z zakresu ich obowiązków służbowych związanych z problematyką polarną, obejmującą tematykę projektu SIOS.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:


  1. środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  2. prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną, i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Instytut jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, który zawarł kontrakt z Komisją Europejską w ramach 7 Programu Ramowego. Projekt ma charakter międzynarodowy, uczestniczy w nim 27 instytucji z 15 państw. Instytut pełni rolę Uczestnika i Beneficjenta tego projektu. Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych do projektu i jest ustalone na poziomie 90% kwalifikowanych kosztów wynagrodzenia pracowników realizujących zadania. Procedura wypłat wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu jest następująca: środki Unii Europejskiej napływają w formie przedpłaty od Koordynatora Projektu na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro. Po przygotowaniu dodatkowej listy płac związanej z realizacją projektu, dokonywane są przelewy bezpośrednio z wydzielonego rachunku bankowego na konta pracowników do wysokości odpowiadającej 90% wartości wynagrodzeń. Pozostałe 10% wypłacane jest z bieżącego rachunku Instytutu. W początkowym okresie trwania projektu wynagrodzenie wypłacane było z rachunku bieżącego w 100%, a następnie dokonywano tak zwanego refinansowania poniesionych wydatków w wysokości 90% wartości wynagrodzeń z wyodrębnionego rachunku bankowego dla celów projektu na rachunek bieżący. Zdarzyło się również, iż środki na wydzielonym rachunku zostały wyczerpane i wynagrodzenie zostało wypłacone (prefinansowane) ze środków własnych Instytutu — a po wpływie kolejnej transzy od Koordynatora nastąpiło refinansowanie, czyli przelew środków z wydzielonego rachunku na rachunek bieżący Instytutu w wysokości odpowiadającej kwocie wypłaconych wynagrodzeń.


W świetle powyższego należy stwierdzić, iż spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie tylko określonych czynności.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Jak już wyżej wskazano, z wniosku wynika, iż Instytut jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, który zawarł kontrakt z Komisją Europejską w ramach 7 Programu Ramowego. Projekt ma charakter międzynarodowy, uczestniczy w nim 27 instytucji z 15 państw. Instytut pełni rolę Uczestnika i Beneficjenta tego projektu. Środki finansowe tego projektu są zarządzane przez Koordynatora projektu. Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych do projektu i jest ustalone na poziomie 90% kwalifikowanych kosztów wynagrodzenia pracowników realizujących zadania. Ze względu na stosowną wiedzę i doświadczenie do projektu zaangażowanych zostało pięciu pracowników Instytutu. Są to osoby na co dzień bezpośrednio realizujące zadania związane z problematyką polarną wynikającą m.in. z merytorycznej i logistycznej obsługi polskiej stacji polarnej. Pełna odpowiedzialność merytoryczna spoczywa na ww. osobach w zakresie zadań, które zostały im powierzone.

W świetle powyższego, osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę będą wykonywać czynności związane z realizacją programu na zlecenie i dla podmiotu bezpośrednio realizującego cel tego programu (na mocy zawartej z Wnioskodawcą umowy) i przy wykorzystaniu środków od niego otrzymanych (a nie przekazanych przez podmiot upoważniony).

Skoro w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, iż podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, a tym podmiotem w niniejszej sprawie jest Wnioskodawca.

Wobec powyższej analizy w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b) ww. artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników tychże podmiotów. Pracownik otrzymuje wynagrodzenie za pracę, która z natury swej jest uzależniona od rodzaju wykonywanej przez pracodawcę działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

W przedmiotowej sprawie, w ramach wykonywania swych obowiązków, pracownicy otrzymują wynagrodzenie. Zapłatę za wykonanie zadań otrzymują od Wnioskodawcy jako pracodawcy, który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartych umów, które jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą (np. ze środków własnych, zaciągniętego kredytu, otrzymanych dotacji).

Skoro w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca ściśle wskazał krąg podmiotów mogących udzielić bezzwrotnej pomocy, niedopuszczalne jest obejmowanie zwolnieniem dochodów podatników, do których środki pomocowe trafiają w inny sposób, np. jako wynagrodzenia za pracę. Ważne jest, aby dochody te zostały uzyskane w sposób określony w tym przepisie, nie tylko pochodziły od podmiotu, który otrzymuje bezzwrotną pomoc. Stanowisko odmienne skutkowałoby nieuprawnionym poszerzeniem kręgu osób, których dochody podlegają zwolnieniu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody poszczególnych pracowników Instytutu zaangażowanych do projektu, nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b) powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia pozostaje w tym przypadku, sposób finansowania ww. dochodów.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj