Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-271/13/TS
z 13 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 19 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług, polegających na wykonaniu koncertu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług, polegających na wykonaniu koncertu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod firmą W. Jest Pan twórcą, a w przypadku świadczenia usług wykonania autorskich koncertów również artystą wykonawcą. Stworzone przeze Pana dobro niematerialne spełnia przesłanki artystycznego wykonania ustanowione w art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ponieważ zgodnie z brzmieniem przepisu są to w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania. Planuje Pan rozszerzyć swoje wykonania poprzez stworzenie dla potrzeb niektórych usług zespołu, który w zależności od potrzeb będą stanowić: tancerze, wokaliści, instrumentaliści oraz inne osoby w sposób twórczy przyczyniające się do powstania artystycznego wykonania. Wkład twórczy poszczególnych członków zespołu będzie niejednorodny, więc każdorazowo będzie Pan zawierać umowę o dzieło lub inną umowę szczegółowo regulującą wkład wniesiony przez artystę wykonawcę w danym zespołowym artystycznym wykonaniu. We wszystkich przypadkach będzie Pan kierownikiem zespołu, zgodnie z zawartymi z współwykonawcami umowami umocowanym do reprezentowania praw do zespołowego artystycznego wykonania zgodnie z art. 91 ww. ustawy. W związku z pełnioną funkcją kierownika zawierać Pan będzie umowy o wykonanie koncertów zespołu, ustalać honorarium należne całemu zespołowi od organizatora koncertu oraz wystawiać fakturę ze stawką „ZW”. Natomiast współwykonawcy otrzymają swoje honorarium zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowach na podstawie przedstawionych faktur oraz rachunków do umów o dzieło. Reasumując istotą świadczonych usług będzie zespołowe artystyczne wykonanie koncertu, co przesądza o twórczym wkładzie wszystkich członków zespołu pod Pana kierownictwem.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy usługi kulturalne, polegające na wykonaniu koncertu (zespołowym artystycznym wykonaniu), gdzie jest Pan kierownikiem zespołu, jak również wykonawcą wraz z innymi artystami, z którymi każdorazowo zawierane będą umowy o dzieło lub otrzymywać będzie Pan od nich fakturę ze „stawką zwolnioną” oraz honorarium twórcy mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy?


Uważa Pan, że świadczone usługi, polegające na wykonywaniu autorskich koncertów z udziałem innych artystów wykonawców, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy. Analizując treść tego przepisu należy dojść do wniosku, że regulowane w nim zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, ponieważ jego zastosowanie uzależnione jest zarówno od charakteru świadczonych usług, jak i określonych cech podmiotu świadczącego usługę. Objecie usług zwolnieniem wymaga zatem spełnienia następujących przesłanek:


  1. kulturalny charakter świadczonych usług,
  2. świadczenia usług przez podmioty będące indywidualnymi twórcami i artystami wykonawcami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  3. wynagrodzenie w formie honorarium.


Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, posłużyć się można wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN, kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”. W związku z powyższym za usługę kulturalną należy uznać każdą usługę związaną z kulturą, w tym działania polegające na umożliwieniu potencjalnym odbiorcom zapoznanie się z wytworami dorobku artystycznego. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do której odwołuje się ustawodawca, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utworów). Ustawa o prawie autorskim, ani ustawa o VAT nie definiują również terminu „honorarium”, należy zatem posłużyć się znaczeniem tego słowa przyjętym w języku powszechnym: „honorarium” to wynagrodzenie za pracę w wolnych zawodach” (Słownik Języka Polskiego PWN). Zwyczajowo używa się tego określenia zwłaszcza w odniesieniu do wynagrodzenia otrzymywanego przez twórców i artystów. Wobec tego wynagrodzenia otrzymywane od organizatorów wydarzeń artystycznych trzeba sklasyfikować jako honorarium. Wobec powyższych ustaleń uważa Pan, że świadczone usługi opisane w niniejszym wniosku spełniają przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), a także o charakterze podmiotowym (zespół artystów wykonawców), a zatem podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:


  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Zwolnienie określone w powyższym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże usługi te, aby mogły korzystać ze zwolnienia, świadczone muszą być przez specyficzne podmioty, tj. podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż jest Pan twórcą, a w przypadku świadczenia usług wykonania autorskich koncertów również artystą wykonawcą. Stworzone przeze Pana dobro niematerialne spełnia przesłanki artystycznego wykonania (art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Planuje Pan stworzyć dla potrzeb niektórych usług zespół składający się z tancerzy, wokalistów, instrumentalistów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania artystycznego wykonania. Każdorazowo z członkami zespołu będzie Pan zawierać umowę o dzieło lub inną umowę szczegółowo regulującą wkład wniesiony przez artystę wykonawcę w danym zespołowym artystycznym wykonaniu. We wszystkich przypadkach to Pan będzie kierownikiem zespołu, umocowanym do reprezentowania praw do zespołowego artystycznego wykonania zgodnie z art. 91 ww. ustawy. W związku z pełnioną funkcją kierownika zawierać Pan będzie umowy o wykonanie koncertów zespołu, ustalać honorarium należne całemu zespołowi od organizatora koncertu oraz wystawiać faktury.

Analizując możliwość zwolnienia opisanych we wniosku usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy, należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne (art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8 ww. ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu (art. 8 ust. 2).

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu – art. 17 powołanej ustawy .

W myśl art. 85 ust. 1 ww. ustawy – każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2, artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

W świetle powołanych powyżej uregulowań zawartych w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, należy zauważyć, że ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy, korzystają wyłącznie własne twórcze wykonania artystów posiadające cechy oryginalności i indywidualności (utwory), których autorstwo uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub podano do publicznej wiadomości w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Odnosząc powołane przepisy prawa do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż o ile świadcząc usługi kulturalne w zakresie wykonania koncertu wspólnie z członkami zespołu (współtwórcami), z którymi zawrze Pan stosowne umowy, będzie działał Pan jako indywidualny twórca i artysta wykonawca, a otrzymywane wynagrodzenie stanowić będzie honorarium, to usługi te skorzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy.

Końcowo zaznacza się, iż kwestia dotycząca uznania Pana za twórcę lub artystę wykonawcę oraz wykonywanych czynności za usługi wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj