Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1492/10-9/EWW
z 13 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1492/10-9/EWW
Data
2010.12.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Informacje podsumowujące --> Informacje podsumowujące

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
deklaracje
deklaracje
informacja podsumowująca
informacja podsumowująca
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
odliczenia
odliczenia
podstawa opodatkowania
podstawa opodatkowania
usługi
usługi


Istota interpretacji
Czy Spółka może odliczyć podatek VAT z faktur dokumentujących zakupione usługi?



Wniosek ORD-IN 920 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 10 września 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 14 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia usług krótkoterminowego wynajmu samochodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia usług krótkoterminowego wynajmu samochodu . Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) o informacje doprecyzowujące oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi pełną działalność opodatkowaną. Wysyła swoje wyroby między innymi do klientów z Unii Europejskiej. W związku z prowadzoną działalnością, zakupuje różne usługi, np. usługi wynajmu samochodu.

Faktury te zawierają podatek VAT. W przyszłości mogą wystąpić przypadki refakturowania usług na klientów Spółki. Obecnie trwają w tym zakresie rozmowy z jej zagranicznymi klientami, którzy mają swoje siedziby w krajach Unii Europejskiej i są podatnikami podatku od wartości dodanej. Zainteresowany ma wątpliwości, jak ma wyglądać taka refaktura i jakie czynności powinien on podjąć w tym zakresie.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że usługa wynajmu samochodu będzie stanowić usługę krótkotrwałego wynajmu środka transportu, przez które zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni. Środek transportu (samochód) może zostać oddany do dyspozycji zarówno na terenie Polski, jak i na terenie innego państwa UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może odliczyć podatek VAT z faktur dokumentujących zakupione usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur usługowych od dostawców krajowych. Przemawia za tym art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wysyła swoje wyroby między innymi do klientów z Unii Europejskiej. W związku z tym, zakupuje on od polskich podatników usług krótkoterminowego wynajmu samochodu, którzy obciążają go z tego tytułu fakturami zawierającymi podatek VAT. Wnioskodawca zakłada, że w przyszłości mogą wystąpić przypadki refakturowania ww. usług na jego zagranicznych klientów, którzy mają swoje siedziby w krajach Unii Europejskiej i są podatnikami podatku od wartości dodanej.

Tut. Organ informuje, iż w interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-1492/10-6/EWW z dnia 13 grudnia 2010 r. stwierdzono, że dokonując refakturowania nabytych usług krótkoterminowego wynajmu samochodu Wnioskodawca de facto sam świadczyć będzie te usługi na rzecz zagranicznych kontrahentów. W wyniku analizy sprawy ustalono także, iż środek transportu (samochód) może zostać oddany do dyspozycji usługobiorcy zarówno na terenie Polski, jak i na terenie innego państwa Unii Europejskiej, a w przedmiotowej sprawie dla ustalenia miejsca świadczenia tych usług zastosowanie znajdzie art. 28j ustawy. Zatem w sytuacji, gdy samochód zostanie faktycznie oddany do dyspozycji usługobiorcy na terytorium Polski, miejsce świadczenia (opodatkowania) znajdować będzie się na terytorium kraju, a jeśli oddanie to nastąpi poza jego granicami, miejsce świadczenia znajdować będzie się w państwie, w którym doszło do jego oddania. Podkreślenia wymaga fakt, iż powyższy przepis dotyczy ustalania miejsca świadczenia (opodatkowania) usług krótkoterminowego wynajmu samochodu wykonywanych zarówno przez Spółkę, jak i jej polskich usługodawców.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że przypadku gdy do faktycznego oddania przedmiotowego samochodu dojdzie na terytorium Polski i polscy podatnicy z tytułu świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu samochodu na rzecz Zainteresowanego obciążą go fakturami zawierającymi podatek VAT (wystawionymi zgodnie z przepisami), będzie on miał prawo do odliczenia tego podatku, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Bowiem usługi te będą miały związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi (dalsza ich sprzedaż będzie także podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, ze względu na ich miejsce świadczenia).

Treść art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy wskazuje, iż podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Powyższy przepis uzależnia możliwość skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od spełnienia łącznie wskazanych w tym przepisie warunków, a mianowicie:

  • kwota podatku naliczonego, która ma obniżać kwotę podatku należnego, musi być związana z importowanymi lub nabywanymi towarami i usługami, które dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju,
  • podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jednakże stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W sytuacji, gdy polscy podatnicy świadczący na rzecz Spółki usługi krótkoterminowego wynajmu samochodu, oddadzą go faktycznie do jej dyspozycji na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, miejscem ich świadczenia (opodatkowania), w myśl art. 28j ustawy, będzie terytorium tego państwa. Tym samym, transakcje te nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Zainteresowany w tym przypadku nie będzie miał zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego na fakturach otrzymanych od polskich podatników, bowiem czynności nimi udokumentowane nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Zastosowanie w niniejszym przypadku znajdzie powołany art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego w kwestii prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia usług krótkoterminowego wynajmu samochodu. Natomiast w zakresie dokumentowania wykonywanych usług będących przedmiotem pytania, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz obowiązku wykazywania ich w informacjach podsumowujących i deklaracjach VAT-7, w dniu 13 grudnia 2010 r. wydana została odrębna interpretacja znak ILPP2/443-1492/10-6/EWW.

Natomiast w pozostałych zakresach, wydane zostały w dniu 13 grudnia 2010 r. odrębne interpretacje znak: ILPP2/443-1492/10 4/EWW, ILPP2/443-1492/10 5/EWW, ILPP2/443 1492/10-7/EWW, ILPP2/443-1492/10 8/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj