Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-601/10-6/JW
z 23 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-601/10-6/JW
Data
2010.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
stawki podatku
usługi budowlane


Istota interpretacji
Czy świadczona przez Wnioskodawcę usługa w budownictwie mieszkaniowym jest usługą remontowo - budowlaną w rozumieniu przepisów prawa, opodatkowaną stawką podatku VAT 7%?



Wniosek ORD-IN 309 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.08.2010r. (data wpływu 16.08.2010r.), uzupełnione pismem z dnia 21.10.2010r. (data wpływu 25.10.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi wykonania fundamentów wraz z betonem w obiektach budownictwa mieszkaniowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.08.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi wykonania fundamentów wraz z betonem w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m. in. na świadczeniu usługi wykonania fundamentów wraz z betonem. Do wykonania tej usługi Wnioskodawca zużywa: wyprodukowany przez siebie lub zakupiony beton, zakupioną stal (do zbrojenia). W/w czynności (oraz użyte do jej wykonania materiały) stanowią jedną usługę budowlano – montażową.

Z uzupełnienia do złożonego wniosku z dnia 21.10.2010r. (data wpływu 25.10.2010r.) wynika, iż:

  1. Symbol PKWiU (z 1997r.) świadczonych i opisanych przez Spółkę usług to: Roboty ogólno-budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym, jedno - lub dwurodzinnym 45.21.11-00.00 oraz wielorodzinnym 45.21.12-00.00 i w ramach tego:
    • 45.25.31-00.00 - roboty związane z betonem zbrojonym;
    • 45.25.32-00.20 - roboty związane z wylewaniem szalunków;
    • 45.25.32-00.30 - roboty związane z umacnianiem fundamentów;
    • 45.25.32-00.90 - roboty betoniarskie pozostałe gdzie indziej niesklasyflkowane;
    • 45.25.21-00.00 - roboty związane z fundamentowaniem i wbijaniem pali;
    • 45.11.21-00.10 - roboty związane z kopaniem rowów i wykopów dla różnych konstrukcji.
  2. Symbol PKOB obiektów w których świadczone są usługi to:
    • 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne;
    • 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe;
    • 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania.
  3. Umowy cywilno - prawne są zawierane na piśmie. W skład usługi wchodzi: wykonanie szalunku, wykonanie zbrojenia, wyprodukowanie betonu (o określonych parametrach), przewóz i „wylanie” betonu - wypełnienie betonem przygotowanych wcześniej „form” (szalunku i zbrojenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana przez Wnioskodawcę usługa świadczona w budownictwie mieszkaniowym jest usługą remontowo - budowlaną w rozumieniu przepisów prawa opodatkowaną stawką podatku VAT 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest to usługa remontowo - budowlana objęta 7% stawką VAT wymienioną z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.12.2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach takiej usługi Wnioskodawca wykonuje szereg czynności (przy wykorzystaniu wyprodukowanych przez siebie lub zakupionych produktów), które składają się na jedną usługę - wykonania fundamentu. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że w przypadku gdy usługa taka dotyczy budownictwa mieszkaniowego korzysta ona z preferencyjnej stawki 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) - art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zatem zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych z załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przepis art. 41 ust. 12a ustawy określa, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Należy także zauważyć, że w myśl obecnie obowiązującego art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dział 11 PKOB obejmuje m. in.:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111),
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112).

W myśl art. 41 ust. 12b ww. ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Przepis art. 41 ust. 12c ustawy wskazuje, iż w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z treścią § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) – obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią usługi, na którą składa się kilka poszczególnych czynności, takich jak: wylewanie masy betonowej w miejscu przeznaczenia, odpowiednie jej rozprowadzenie i pielęgnacja, uwarunkowane jest zakresem w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej z inwestorem. Jeżeli przedmiot prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej obejmuje m.in. działalność usługową w zakresie usług budowlanych oraz budowlano-montażowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego i przedmiotem zawartej umowy byłoby wykonanie określonej usługi budowlanej z wykorzystaniem własnych materiałów, wtedy nie ma podstaw do dzielenia całej usługi na poszczególne czynności i określanie dla każdej z nich odpowiedniej stawki podatku VAT. W sytuacji takiej należy zastosować odpowiednią stawkę podatku od towarów i usług dla wykonywanej kompleksowej usługi budowlanej.

W myśl postanowień art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ww. ustawy zarówno towary, jak i usługi dla potrzeb podatku od towarów i usług identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi wykonania fundamentów wraz z betonem. Do wykonania tej usługi Wnioskodawca zużywa wyprodukowany przez siebie lub zakupiony beton, zakupioną stal (do zbrojenia). W/w czynności (oraz użyte do jej wykonania materiały) stanowią jedną usługę budowlano – montażową. Symbol PKWiU świadczonych przez Spółkę usług to: roboty ogólno-budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym, jedno – lub dwurodzinnym 45.21.11-00.00 oraz wielorodzinnym 45.21.12-00.00. Umowy cywilno - prawne są zawierane na piśmie. W skład usługi wchodzi: wykonanie szalunku, wykonanie zbrojenia, wyprodukowanie betonu (o określonych parametrach), przewóz i „wylanie” betonu - wypełnienie betonem przygotowanych wcześniej „form” (szalunku i zbrojenia).

Zgodnie z powyższym, jeżeli przedmiotem umowy są usługi budowlane objęte grupowaniem PKWiU 45, prawidłowo zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę, dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego (zdefiniowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy), a zawarte umowy ze zleceniodawcami dotyczą kompleksowego świadczenia usług budowlanych i budowlano-montażowych, to na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT bądź na podstawie § 37 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. do opodatkowania takich usług ma zastosowanie 7% stawka podatku VAT.

Zatem, usługi wyszczególnione w dziale 45 PKWiU, tj. roboty budowlane, jeżeli są wykonywane w budynkach mieszczących się w PKOB w dziale 11- na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz § 37 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. (obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. do dnia 31 grudnia 2010r.) - korzystają z obniżonej do 7% stawki podatku VAT.

W świetle powyższego zgodzić należy się z Wnioskodawcą odnośnie zastosowania dla przedmiotowych usług preferencyjnej, 7% stawki podatku od towarów i usług.

Ponadto zauważyć należy, że organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych. Do zastosowania prawidłowej stawki podatkowej niezbędna jest klasyfikacja towaru lub usługi otrzymana z Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Rozpatrując niniejszą sprawę oparto się na klasyfikacji przedstawionej przez Podatnika.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj