Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-345/11/DG
z 1 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-345/11/DG
Data
2011.06.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych i dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych --> Normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych i dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
piwo
podatek akcyzowy
produkcja
ubytki
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Zasady rozliczania ubytków od nowych gatunków piwa



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011r. (data wpływu 14 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad rozliczania powstałych ubytków od nowych gatunków piwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 kwietnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zasad rozliczania powstałych ubytków od nowych gatunków piwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest od wielu lat podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych. Spółka posiada dla wszystkich dotychczas produkowanych rodzajów piwa decyzje określające normy dopuszczalnych ubytków powstających w procesie produkcji przy uwzględnieniu stosowanych norm technologicznych oraz metod produkcji.

Spółka w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej zamierza rozpocząć produkcję nowego rodzaju piw. Piwa będą warzone w oparciu o podobne jak dotychczas technologie. Jednakże w odróżnieniu od aktualnie produkowanych rodzajów piwa nowe wyroby będą się różniły m.in. nazwą, składem surowcowym, stopniem Plato jak również niejednokrotnie metodą i technologią produkcji.

W sytuacji produkcji nowych rodzajów piwa Spółka zamierza wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego z wnioskiem o wydanie decyzji ustalającej wysokość norm dopuszczalnych ubytków, jakie mogą powstać przy produkcji nowych rodzajów piwa. Produkcja nowych gatunków piwa rozpocznie się przed otrzymaniem przez Spółkę decyzji ustalającej normy dopuszczalnych ubytków. Do czasu otrzymania takiej decyzji Spółka zamierza rozliczać powstałe ubytki w wysokości równej rzeczywistym stratom powstałym w toku produkcji nowych rodzajów piwa (dla każdego rodzaju piwa rzeczywiste straty rozliczane będą odrębnie) zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r., w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych i ubytków dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej polegającej na produkcji nowego wyrobu akcyzowego - piwa, do czasu ustalenia w decyzji przez naczelnika urzędu celnego norm dopuszczalnych ubytków, powstałe ubytki rozliczać w wysokości równej rzeczywistym stratom, nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r., w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszcza¬nych norm zużycia wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 242 z 2009r)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm. z 2009r) przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych. Od zasady opodatkowania akcyzą ubytków przewidziane zostało zwolnienie w art. 30 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym. Na podstawie ww. przepisu zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych do wysokości ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu celnego na podstawie art. 85 ust.1 pkt 1 albo ust 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku akcyzowym.

Decyzje ustalające normy dopuszczalnych ubytków są wydawane w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych (Dz. U Nr 32, poz. 242 z 2009r).

Zgodnie z § 7 ust 1 i ust 2 ww. rozporządzenia podstawą ustalania przez właściwego naczelnika urzędu celnego wysokości norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych jest:

  1. wysokość rzeczywistych ubytków w ostatnim okresie obrachunkowym lub,
  2. badanie rzeczywistych ubytków, lub
  3. ocena zaawansowania technologicznego stosowanych urządzeń i technologii.

Badania wysokości ubytków należy dokonać w przypadkach przekazania do eksploatacji nowego (lub po remoncie) działu produkcyjnego, wprowadzenia zmian technicznych lub technologicznych, które mogą mieć wpływ na wysokość ubytków, lub rozpoczęcia produkcji nowego wyrobu.

Z powyższego przepisu wynika, że naczelnik urzędu celnego ustalając w decyzji normy dopuszczalnych ubytków w decyzji opiera się na danych i wyliczeniach strat rzeczywistych przedstawionych przez Spółkę. W przypadku produkcji każdego nowego piwa ustalenie rzeczywistych ubytków następuje w trakcie trwania procesu technologicznego, a więc już po rozpoczęciu produkcji. Spółka jest w stanie określić wysokość rzeczywistych ubytków tylko po rozpoczęciu produkcji. Powyższe poglądy znajdują odzwierciedlenie w dotychczas wydawanych interpretacjach prawa podatkowego. Tak m.in. Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie w wydanej interpretacji z dnia 29 lipca 2005r (sygn. akt. 351000-RPA-91103-2/05), stwierdził, że "podatnik występując z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu celnego powinien m.in. przedłożyć dokument wskazujący wysokość rzeczywistych ubytków w ostatnim okresie obrachunkowym lub dokument wskazujący wyniki badania rzeczywistych ubytków. W sytuacji gdy podatnik będzie dysponował dokumentami wskazującymi dane, o których mowa w przepisie § 7 ust 1 ww. rozporządzenia, powinien wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji ustalającej normy dopuszczalnych ubytków". Podobne stanowisko w zakresie rozliczania powstałych ubytków w przypadku produkcji nowego wyrobu akcyzowego zajął Naczelnik Urzędu Celnego I w Łodzi. Stwierdził on w wydanej interpretacji nr 361000-PA-050-10/06/TS z dnia 05.09.2006r., że w przypadku rozpoczęcia produkcji nowego wyrobu powstałe ubytki rozlicza się w wysokości równej rzeczywistym do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego norm dopuszczalnych ubytków w decyzji, jednak nie dłużej niż przez 6 miesięcy licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję. W wydanej interpretacji naczelnik podkreślił, że powyższe ma zastosowanie do nowych wyrobów akcyzowych dla których zgodnie z rozporządzeniem naczelnik może ustalić normy dopuszczalnych ubytków. Również w interpelacji z dnia 10.12.2010r. IPPP3/443-960/10-2/SM wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zostało potwierdzone, że w przypadku produkcji nowego wyrobu akcyzowego (nowego rodzaju piwa) Spółka będzie mogła do czasu otrzyma¬nia przez nią decyzji ustalającej dopuszczalne normy ubytków, jakie mogą powstawać przy produkcji nowego gatunku piwa, (nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od momentu rozpoczęcia tej produkcji), rozliczać ubytki w wysokości równej rzeczywistym stratom tych wyrobów (nowych gatunków piwa).

Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie maksymalnych dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych, w przypadku rozpoczęcia przez podatnika działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego norm dopuszczalnych ubytków, powstałe ubytki rozlicza się w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję, magazynowanie, przerób, zużycie lub przewóz.

Zdaniem wnioskodawcy § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24.02.2009r w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia należy właśnie tak interpretować jak w przywołanych interpretacjach organów podatkowych. Przepis ten należy interpretować opierając się na wykładni celowościowej i systemowej. Zgodnie z powyższą wykładnią ww. przepis będzie miał zastosowanie do ustalania norm dopuszczalnych ubytków produkcyjnych w sytuacji, gdy w ramach już prowadzonej działalności w zakresie wyrobów akcyzowych, rozpoczyna się produkcja nowego rodzaju piwa.

Wnioskodawca rozumie pod pojęciem „…powstałe ubytki rozlicza się w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych…”, że powstałe ubytki w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych nie podlegają opodatkowaniu i nie następuje obowiązek zapłaty akcyzy, jednakże nie dłużej niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję, magazynowanie, przerób, zużycie lub przewóz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przeszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając na względzie, iż stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj