Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-303/11/DG
z 31 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-303/11/DG
Data
2011.05.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
olej smarowy
paliwo
podatek akcyzowy
stawka
wyroby akcyzowe
wyroby energetyczne


Istota interpretacji
Opodatkowanie niezabarwionego na czerwono i nieoznaczonego znacznikiem oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 45 i 2710 19 49 przeznaczonego do celów innych niż opałowe lub napędowe.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011r. (data wpływu 4 marca 20011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów o kodach CN 2710 19 45 i 2710 19 49 wykorzystywanych do celów innych niż napędowe lub opałowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów o kodach CN 2710 19 45 i 2710 19 49 wykorzystywanych do celów innych niż napędowe lub opałowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, nie jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy oraz posiada status zarejestrowanego odbiorcy. W ramach prowadzonej działalności Spółka wykorzystuje i dokonuje obrotu wyrobami akcyzowymi - olejami smarowymi. Spółka planuje rozszerzenie asortymentu wykorzystywanych i oferowanych produktów o wyroby oznaczone kodami CN 2710 19 45 i 2710 19 49.

Spółka będzie nabywała przedmiotowe wyroby od kontrahentów w kraju lub innych państwach członkowskich UE. Nabycie na terytorium kraju nastąpi z akcyzą zapłaconą przez kontrahentów Spółki. W przypadku nabycia w innych krajach UE nabycie nastąpi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy bądź w procedurze z zapłaconą akcyzą.

Wyroby będą wykorzystywane przez Spółkę w prowadzonej działalności bądź będą odsprzedawane klientom Spółki. Przeznaczeniem nabywanych wyrobów będzie cel technologiczny, w szczególności do takich procesów jak honowanie, obróbka tokarska metali i szkła oraz szlifowanie narzędzi. Wyroby nie będą przeznaczone i wykorzystywane do celów napędowych oraz opałowych ani jako dodatki i domieszki do paliw opałowych bądź napędowych. Ze względu na opisane powyżej przeznaczenie przedmiotowe wyroby nie będą znaczone ani barwione.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku akcyzowego powinna stosować Spółka dla wyrobów o kodach CN 2710 19 45 – 2710 19 49 w przedstawionym stanie faktycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe wyroby powinny być opodatkowane wg zerowej stawki podatku akcyzowego, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotowe wyroby zostały zaliczone przez ustawodawcę do wyrobów energetycznych. Stawki podatku akcyzowego dla wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym stawka podatku akcyzowego dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN 2710 19 45 i 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczegółowymi -232,00 zł/1000 litrów.

Należy zwrócić uwagę, że jak Spółka przedstawiła w stanie faktycznym przedmiotowe wyroby nie będą wykorzystywane dla celów opałowych, a związku z tym nie będą również podlegały, na podstawie art. 90 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, znakowaniu i barwieniu. Oznacza to, że nie będą to oleje napędowe, dla których stawka podatku akcyzowego została przewidziana w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Podkreślenia wymaga również, ze dla przedmiotowych wyrobów nie została określona stawka podatku akcyzowego w żadnym z przepisów art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie natomiast z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. jak Spółka wskazała w stanie faktycznym przemiotowe wyroby nie będą wykorzystywane do celów opałowych bądź napędowych jak również jako dodatki bądź domieszki do paliw napędowych bądź opałowych.

Mając na uwadze powyższe, spełnione są wszystkie przesłanki, aby do przedmiotowych wyrobów zastosowanie znalazł przepis art. 89 ust. 2 o podatku akcyzowym tj. stawka opodatkowania w wysokości zero. Takie stanowisko potwierdza dodatkowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 18 listopada 2010r., sygn. III SA/Kr 173/10.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, wyroby objęte kodami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715, w tym oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 45 2710 19 49, są wyrobami energetycznymi.

Stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. W pkt 6 określono stawkę akcyzy dla olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 (w wysokości 1048,00 zł/1000 litrów), stosowaną niezależnie od tego, do jakich celów oleje te są wykorzystywane, a w pkt 9 dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi (w wysokości 232,00 zł/1000 litrów).

Wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio: „pozostałych paliw silnikowych” lub „pozostałych paliw opałowych”, dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Jednocześnie w art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 45 i 2710 19 49, przeznaczone do innych celów niż napędowe lub opałowe (niezabarwione na czerwono i nieoznaczone znacznikiem), nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, w związku z czym nie może mieć do nich zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach. Powyższe wyroby, z uwagi na ich przeznaczenie (np. do stosowania jako środki ochrony przeciwkorozyjnej, do szlifowania łożysk, itp.), nie mogą być również opodatkowane według stawek akcyzy określonych dla „pozostałych paliw silnikowych” lub „pozostałych paliw opałowych”. W związku z powyższym uznać należy, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy dla olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 45 i 2710 1949, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł.

Jednocześnie podkreślić należy, że niezależnie od stosowanej stawki akcyzy oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 45 i 2710 19 49 są wyrobami energetycznymi ujętymi w załączniku nr 2 do ustawy, do których stosuje się wspólnotowy system w zakresie monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Umieszczenie ww. olejów napędowych w załączniku nr 2 do ustawy oznacza, iż przy przemieszczaniu tych wyrobów stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy (chyba że wyprowadzenie wyrobów ze składu podatkowego odbywa się poza tą procedurą – np. do odbiorcy, który nie prowadzi własnego składu podatkowego), a ich produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska Wnioskodawcy wynika, że nabywane wyroby o kodzie CN 2710 19 45 i 2710 19 49 ze względu na swoje przeznaczenie do celów innych niż napędowe lub opałowego jak również do celów innych niż dodatki lub domieszki do celów opałowych lub napędowych , nie będą znaczone ani barwione.

Stosownie zatem do powyższego, mając na uwadze, że nabywane przez Wnioskodawcę oleje napędowe o kodach CN 2710 19 45 i 2710 19 49 przeznaczone są do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe i ze względu na to przeznaczenie nie są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem zgodnie z przepisami szczegółowymi (nie są przeznaczone na cele opałowe lub żeglugowe), należy uznać, iż ww. wyroby nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13. Tym samym dla wyrobów tych zastosowanie znajdzie stawka akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2, w wysokości 0 zł.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na marginesie tut. organ pragnie wskazać, iż stosownie do art. 85 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy o podatku akcyzowym właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawka podatku akcyzowego, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj