Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-9/11-4/KB
z 30 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-9/11-4/KB
Data
2011.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
pieniądze
podatek od towarów i usług
usługi
usługi pomocnicze
usługi zwolnione
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy usługi sortowania i liczenia pieniędzy będą w 2011 r. zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług w związku ze zmianą wprowadzoną przepisem art. 1 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010 r.)?



Wniosek ORD-IN 358 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27.12.2011 r. (data wpływu 03.01.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10.03.2011 r. (data wpływu 14.03.2011 r.) na wezwanie z dnia 01.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług sortowania i liczenia pieniędzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług sortowania i liczenia pieniędzy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10.03.2011 r. (data wpływu 14.03.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-9/11-2/KB z dnia 01.03.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie sortowania i liczenia pieniędzy na zlecenie banków. Usługa jest usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10 (zgodnie z PKWiU z 1997 r. - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) - „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione” oraz 66.19 (zgodnie z PKWiU z 2008 r. - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”.

Zgodnie ze stanem prawnym do 31 grudnia 2010 r. ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług - pozycja nr 2 załącznika Nr 4 do ustawy - Usługi te zwolnione były od podatku od towarów i usług jako „Usługi pośrednictwa finansowego” wymienione w klasyfikacji PKWiU z 1997 r. sekcja J ex (65-67).

Z dniem 1 stycznia 2011 r. na podstawie art. 1 pkt 8 lit b ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010 r.) wchodzi w życie znowelizowany art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym nie będzie już załącznika nr 4 zawierającego zwolnienie dla usług pośrednictwa finansowego. Nowe brzmienie art. 43 nie odnosi się już także do klasyfikacji statystycznych w ogóle.

W 2011 r. Spółka nadał świadczyć będzie usługi sortowania i liczenia pieniędzy wykonywane na zlecenie banków, z którymi łączą spółkę podpisane umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi sortowania i liczenia pieniędzy będą w 2011 r. zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług w związku ze zmianą wprowadzoną przepisem art. 1 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010 r.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi sortowania i liczenia pieniędzy będą w 2011 r. zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług w związku ze zmianą wprowadzoną przepisem art. 1 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010 r.) jako usługi pomocnicze do usług finansowych tj. usługi pomocnicze stanowiące niezbędny element m.in. usług w zakresie udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych. Usługi liczenia pieniędzy stanowią odrębną całość, ale są właściwe oraz niezbędne do świadczenia usług m.in. udzielania kredytów i pożyczek.

Dodatkowo działalność polegająca na świadczeniu przez Spółkę usług pośrednictwa finansowego na zlecenie banków, ma niewątpliwie charakter outsourcingu działalności bankowej, uregulowanego przepisami art. 6a-6d ustawy z dnia 29.08.1997 r. Prawo bankowe (Dz.U.02.72.665 t.j. ze zm.)

Jak wynika ze znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca postanowił uregulować kwestię opodatkowania usług składających się na tzw. jednolitą (czy też kompleksową) usługę. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 13 ustawy zasadniczo usługi stanowiące odrębną całość, ale niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej będą zwolnione od podatku od towarów i usług. Cyt.: „(...) 13. Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41. Usługi sortowania i liczenia pieniędzy są usługami pomocniczymi do usług finansowych wymienionych w pkt 38-41 ustawy.

Powyższe przepisy, jak się wydaje dotyczą tzw. usług pomocniczych do usług finansowych oraz usług pośrednictwa finansowego, które dotychczas korzystały ze zwolnienia.

Według Wnioskodawcy, za powyższym stanowiskiem przemawia zarówno uzasadnienie do ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług jak również treść stenogramów z posiedzeń komisji finansów publicznych podczas procesu legislacyjnego, z których wynika jednoznacznie, iż zakres zwolnienia z art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług odnosi się do usług pomocniczych do usług ubezpieczeniowych i finansowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl natomiast art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże na podstawie art. 146a ustawy, obowiązującym od dnia 01.01.2011r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Niemniej jednak, zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2011 r., zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Natomiast, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 37-41ustawy, zwolnienie obejmuje:

  • usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w z związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji;
  • usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;
  • usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;
  • usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług;
  • usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Jednocześnie ustawodawca w art. 43 ust. 13 w/w ustawy wskazał, iż zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie sortowania i liczenia pieniędzy na zlecenie banków. Usługa jest usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10 (zgodnie z PKWiU z 1997) - „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione” oraz 66.19 (zgodnie z PKWiU z 2008 r.) - „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”. Wnioskodawca wskazał, że zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. zwolnione były od podatku od towarów i usług jako „Usługi pośrednictwa finansowego” wymienione w klasyfikacji PKWiU z 1997 r. sekcja J ex (65-67). W 2011 r. Spółka nadal świadczyć będzie usługi sortowania i liczenia pieniędzy wykonywane na zlecenie banków, z którymi łączą spółkę podpisane umowy.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że usługi sortowania i liczenia pieniędzy można uznać za usługi konieczne i niezbędne do wykonania usług finansowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy, takich jak np. usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, czy przekazów i transferów pieniężnych. Tym bardziej, że Spółka świadczy te usługi pomocnicze na rzecz banków, z którymi ma podpisane umowy. A zatem przedmiotowe usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, w myśl art. 43 ust. 13 ustawy.

Reasumując, usługi sortowania i liczenia pieniędzy są zwolnione z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj