Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-276/11-2/ES
z 16 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-276/11-2/ES
Data
2011.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
akcja
aport
przychód
spółka komandytowa
wartość rynkowa
wspólnik
wycofanie wkładu


Istota interpretacji
Skutki podatkowe wycofania wkładu w postaci akcji wniesionego do spółki komandytowej.



Wniosek ORD-IN 381 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 03.03.2011 r. (data wpływu 18.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wycofania wkładu w postaci akcji wniesionego do spółki komandytowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wycofania wkładu w postaci akcji wniesionego do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium RP oraz podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki komandytowej. Drugim wspólnikiem spółki komandytowej jest spółka z o.o. Zgodnie z umową spółki Wnioskodawcy przysługuje prawo do 99% zysku spółki komandytowej. Spółka komandytowa jest właścicielem 100% akcji spółki akcyjnej z siedzibą na terytorium RP (dalej zwana Spółką). Większość akcji Spółki zostało wniesione przez Wnioskodawcę aportem do spółki komandytowej. Obecnie rozważane jest wycofanie ze spółki komandytowej akcji Spółki wniesionych tam przez Wnioskodawcę jako wkład bez wystąpienia ze spółki komandytowej Wnioskodawcy ani likwidacji spółki komandytowej. Istnieje możliwość, że wartość rynkowa akcji Spółki stanowiących przedmiot wkładu na moment wycofania wkładu ze spółki komandytowej może być wyższa niż na dzień wniesienia wkładu do spółki komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy w związku z wycofaniem wkładu ze spółki komandytowej, którego przedmiotem są wniesione wcześniej aportem akcje Spółki, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...,
  2. Czy w związku z wycofaniem wkładu ze spółki komandytowej, którego przedmiotem są wniesione wcześniej aportem akcje Spółki, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji, gdy wartość rynkowa akcji Spółki stanowiących przedmiot wkładu na moment wycofania wkładu ze spółki komandytowej może być wyższa niż na dzień wniesienia wkładu...

Zdaniem Wnioskodawcy w wyniku wycofania wkładu ze spółki komandytowej, którego przedmiotem są wniesione wcześniej aportem akcje Spółki, po stronie Wnioskodawcy nie dojdzie do powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych także wówczas, gdy wartość rynkowa akcji Spółki stanowiących przedmiot wkładu byłaby wyższa na dzień wycofania wkładu ze spółki komandytowej niż na dzień wniesienia wkładu do spółki komandytowej.

Na gruncie polskiego prawa podatkowego wniesienie aportu do spółki osobowej jest neutralne podatkowo. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof) wolne od podatku są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną. Skoro wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej jest neutralne podatkowo, to także wycofanie wkładu z takiej spółki powinno być neutralne podatkowo.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 17 updof przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem wspólnika. W tym przepisie znajduje wyraz zasada, że w przypadku składników majątku wycofanych ze spółki osobowej w wyniku jej likwidacji albo wystąpienia wspólnika przychód powstaje dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia.

Choć przepisy nie precyzują skutków związanych z wycofaniem wkładu przez wspólnika bez wystąpienia ze spółki osobowej, to kierując się podstawowymi zasadami wykładni należy uznać, że skoro takie skutki powstają przy wystąpieniu wspólnika ze spółki osobowej to samo wycofanie wkładu ze spółki osobowej bez wystąpienia wspólnika nie może powodować odmiennych skutków podatkowych. W związku z tym należy uznać, że w wyniku wycofania wkładu ze Spółki komandytowej stanowiącego wniesione wcześniej aportem akcje Spółki po stronie Wnioskodawcy nie dojdzie do powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych także wówczas, gdy wartość rynkowa akcji Spółki stanowiących przedmiot wkładu byłaby wyższa na dzień wycofania wkładu ze spółki komandytowej, niż na dzień wniesienia wkładu do spółki komandytowej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jak wynika z art. 54 § 1 w związku z art. 37 § 1 k.s.h. zmniejszenie udziału kapitałowego wymaga zgody pozostałych wspólników. Powyższe oznacza, że przepisy k.s.h. dopuszczają możliwość zmniejszenia udziału kapitałowego czyli zmniejszenie wkładów wspólników.

W myśl przepisu art. 18 ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mimo, iż posługują się terminem "prawa majątkowe", nie definiują tego pojęcia.

Jednakże wyliczenie w przepisie art. 18 ustawy praw majątkowych, z których przychody podlegają opodatkowaniu, nie ma charakteru wyczerpującego, o czym świadczy przede wszystkim posłużenie się przez ustawodawcę terminem "w szczególności". Należy zatem przyjąć, iż do katalogu praw majątkowych objętych zakresem regulacji art. 18 ustawy można zaliczyć także inne prawa nie wymienione w tym przepisie.

Wobec powyższego przychód otrzymany w związku z wycofaniem wkładu ze spółki komandytowej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych jako przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca rozważa wycofanie ze spółki komandytowej akcji Spółki wniesionych tam przez Wnioskodawcę jako wkład bez wystąpienia ze spółki komandytowej Wnioskodawcy ani likwidacji spółki komandytowej. Istnieje możliwość, że wartość rynkowa akcji Spółki stanowiących przedmiot wkładu na moment wycofania wkładu ze spółki komandytowej może być wyższa niż na dzień wniesienia wkładu do spółki komandytowej.

Reasumując z tytułu wycofania wkładu (którego przedmiotem są wniesione wcześniej aportem akcje) ze spółki komandytowej Wnioskodawca uzyska przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z praw majątkowych bez względu na to, czy wartość rynkowa akcji będzie równa czy też wyższa na dzień wycofania od wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu.

Końcowo dodać należy, iż powołany przez Wnioskodawcę art. 14 ust. 2 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania w sytuacji przedstawionej we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj