Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-407/11/AK
z 28 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-407/11/AK
Data
2011.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpłatne zbycie
zamiana
zeznanie podatkowe


Istota interpretacji
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zamiany nieruchomości wartości nieruchomości nabytej w wyniku zamiany oraz podatku od czynności cywilnoprawnych i wydatków notarialnych a także obowiązku złożenia zeznania podatkowego w przypadku poniesienia straty z tytułu zamiany nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 935 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 28 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków zawarcia w 2009r. umowy zamiany w kwestii:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zamiany nieruchomości wartości nieruchomości nabytej w wyniku zamiany - jest nieprawidłowe
  • obowiązku złożenia zeznania podatkowego w przypadku poniesienia straty z tytułu zamiany nieruchomości - jest prawidłowe
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zamiany podatku od czynności cywilnoprawnych i wydatków notarialnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków zawarcia w 2009r. umowy zamiany w kwestii możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zamiany nieruchomości wartości nieruchomości nabytej w wyniku zamiany oraz podatku od czynności cywilnoprawnych i wydatków notarialnych a także obowiązku złożenia zeznania podatkowego w przypadku poniesienia straty z tytułu zamiany nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny.

Dnia 15 lipca 2008r. wnioskodawca nabył gospodarstwo rolne składające się z 14 działek o powierzchni 15530 m2, za cenę 50.000 zł (akt notarialny - umowa przenosząca własność). Dodatkowy koszt jaki poniósł to 967,10 zł - notariusz, podatek.

Dnia 10 lipca 2009r. na podstawie umowy zamiany wnioskodawca oddał jedną z ww. działek (tj. nabytych w 2008r.) o powierzchni 899 m2 (wartość 28.000 zł) oraz dopłacił 28.000 zł i w zamian otrzymał sąsiednią działkę o powierzchni 1769 m2 (o wartości 56.000 zł) Dodatkowy koszt jaki poniósł to 1200 zł - notariusz, podatek. W rozliczeniu podatkowym za rok 2009 wnioskodawca nie uwzględnił tej transakcji.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy opisaną umowę zamiany wnioskodawca powinien wykazać w rozliczeniu PIT...

Czy w związku z zaistniałą sytuacją opisaną powyżej wnioskodawca powinien odprowadzić podatek dochodowy...

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku nieruchomości nabytych po 01 stycznia 2007r. wartość nieruchomości „nabytej” oraz koszty notarialne i podatku od czynności cywilnoprawnych poniesione przez podatnika stanowią koszt uzyskania przychodu. Jeśli podatnik poniósł z tego tytułu stratę, nie zapłaci podatku, a transakcji nie będzie musiał uwzględniać w rozliczeniu rocznym.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają zapisu określającego w sposób bezpośredni, co należy przyjąć za koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w przypadku nabycia nieruchomości lub praw w drodze umowy zamiany. Niemniej jednak z powołanego przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw nabytych w drodze zamiany stanowią m.in. udokumentowane koszty nabycia przedmiotowych nieruchomości lub praw.

Reasumując, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku, zdaniem wnioskodawcy stwierdzić należy, że koszty uzyskania przychodów przewyższają kwotę przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, ustalonego zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym w przedmiotowej sytuacji nie występuje dochód, stanowiący podstawę obliczenia podatku, a w konsekwencji również obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie pierwszego stanu faktycznego. W zakresie drugiego stanu faktycznego została wydana odrębna interpretacja.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości wymienionych w tym przepisie przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast użyte w cytowanym przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie „odpłatne zbycie” oznacza przeniesienie prawa własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Tym samym „odpłatne zbycie” obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży, ale również umowę zamiany. Aby dana czynność miała charakter odpłatnej nie musi jej bowiem towarzyszyć świadczenie pieniężne i przepływ gotówkowy. Forma bezpośredniej wymiany towarów, jaką jest uregulowana w art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) umowa zamiany, w wyniku której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy (nieruchomości) w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy (nieruchomości), również stanowi odpłatne zbycie rzeczy (nieruchomości). Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz (nieruchomość), a nie wartości pieniężne.

W następstwie umowy zamiany mają miejsce dwie czynności. Z jednej strony dochodzi u każdej ze stron do odpłatnego zbycia nieruchomości, z drugiej natomiast każda ze stron nabywa nową nieruchomość. Należy przy tym zauważyć, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega jedynie odpłatne zbycie a nabycie jest podatkowo obojętne.

Wobec powyższego, zamiana nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zamiana ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Jeżeli natomiast zamiana nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z zamiany nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zaznaczyć należy również, że przychód podatkowy powstaje nawet w sytuacji, kiedy zamiana nieruchomości następuje bez wzajemnych dopłat.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2009r. wnioskodawca dokonał zamiany jednej z 14 działek, których właścicielem stał się w 2008r. To oznacza, że zamiana tej działki (odpłatne zbycie) stanowiła dla wnioskodawcy źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Nastąpiła bowiem przed pływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nabyto działkę.

Dokonując oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia (zamiany) przedmiotowej działki należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. W myśl bowiem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

I tak zgodnie z art. 30e ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku, w myśl art. 30e ust. 2 ww. ustawy, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. W przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) dochód ustala się u każdej ze stron umowy na zasadach, o których mowa powyżej i dochodu nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 3 i 5 ww. ustawy).

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości rynkowej. Przepis ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio (art. 19 ust. 2 w zw. z art. 19 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych).

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W myśl powołanych przepisów należy stwierdzić, że przy zamianie nieruchomości przychodem jest wartość nieruchomości zbywanej w drodze zamiany wyrażona w cenie określonej w umowie zamiany pomniejszona o koszty, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy czyli koszty odpłatnego zbycia.

Zauważyć należy, że koszty odpłatnego zbycia nie są tym samym co koszty uzyskania przychodu. Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia zmniejszają przychód.

Koszty odpłatnego zbycia, czyli te koszty, które wnioskodawca poniósł, aby transakcja zamiany mogła dojść do skutku będą zatem stanowić zapłacone przez wnioskodawcę: podatek od czynności cywilnoprawnych poniesiony w związku z umową zamiany a także wydatki związane ze sporządzeniem aktu notarialnego zamiany jak również opłata notarialna (notariusz).

Tym samym poniesiony przez wnioskodawcę wydatek w postaci podatku od czynności cywilnoprawnych oraz wydatki „notarialne”, ale wyłącznie te, które zostały poniesione aby umowa zamiany mogła dojść do skutku (związane z zawarciem umowy zamiany) stanowią koszty odpłatnego zbycia z tytułu z zamiany.

Obliczony w ten sposób przychód może zostać pomniejszony o koszty, o których mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy, tj. koszty uzyskania przychodu.

Zapisy określające w sposób nie budzący wątpliwości, jakie wydatki w przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) stanowią koszt uzyskania przychodu zawiera natomiast art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołany przepis art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazuje, że kosztami uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia mogą być udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia powiększone o udokumentowane nakłady zwiększające wartość nieruchomości. Przepis ten formułuje katalog zamknięty, który w żadnym wypadku nie dopuszcza zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu innych wydatków niż wymienione.

Wbrew zatem twierdzeniu wnioskodawcy przepis art. 22 ust. 6c ustawy w sposób bezpośredni stanowi co w przypadku zamiany nieruchomości może być uznane za koszt uzyskania przychodu. Cytowany art. 22 ust. 6c ustawy posługuje się pojęciem kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia – a jak była mowa na wstępie – pojęciem odpłatnego zbycia ustawodawca objął również zamianę. Postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zatem precyzyjne i nie pozostawiają jakichkolwiek wątpliwości wskazując, co stanowi koszty uzyskania przychodu w przypadku zamiany (odpłatnego zbycia) działki nabytej w 2008r. przed upływem 5-letniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca w przepisie wymienił udokumentowane koszty nabycia i nakłady poczynione w czasie posiadania.

Przepis ten dotyczy uprawnień zbywcy, gdyż odnosi się do kosztów uzyskania przychodu. Tym samym oczywistym jest, że obie kategorie odnosić należy do nieruchomości posiadanej i zbywanej przez zbywcę. Pojęcie kosztów nabycia dotyczy zatem tych wydatków, które zbywca musiał ponieść aby nabyć zbywaną przez siebie nieruchomość. Tylko w taki sposób wolno pomniejszyć przychód z odpłatnego zbycia – odejmując wydatki poniesione uprzednio na nabycie zbywanej nieruchomości. Analogicznie postępuje się z ustalaniem nakładów na zbywaną nieruchomość.

Kosztem uzyskania przychodu dla wnioskodawcy będzie zatem koszt nabycia działki zbywanej przez wnioskodawcę w drodze zamiany. Koszt ten wynika z aktu notarialnego, który wnioskodawca zawarł w dniu 15 lipca 2008r. Zauważyć jednak należy, że na podstawie powołanego aktu wnioskodawca za kwotę 50.000 zł nabył własność 14 działek o łącznej powierzchni 15530 m2, między innymi tej zbywanej w drodze zamiany. Zatem ustalając koszt uzyskania przychodu z tytułu zbycia w drodze zamiany jednej z ww. 14 działek, o powierzchni 899m2, wnioskodawca powinien kwotę poniesioną na nabycie 14 działek proporcjonalnie przypisać do działki zbywanej w drodze zamiany w 2009r. o powierzchni 899m2. I to wartość tego poniesionego przez wnioskodawcę wydatku na nabycie przedmiotowej działki będzie dla wnioskodawcy stanowić koszt nabycia.

Do kosztów nabycia zbywanej w drodze zamiany działki o powierzchni 899m2 wnioskodawca może również zaliczyć wydatek poniesiony na notariusza oraz podatek od czynności cywilnoprawnych poniesione przy nabyciu 14 działek. Jednak wydatek ten wnioskodawca również musi odnieść proporcjonalnie do jednej działki, którą zbył w 2009r. w drodze zamiany.

Zatem wbrew twierdzeniu wnioskodawcy zbywając nieruchomość nabytą w 2008r. kosztem uzyskani przychodu - kosztem nabycia - będzie wydatek poniesiony na nabycie tej zbywanej w drodze zamiany nieruchomości, a nie wartość nabytej w wyniku zamiany nieruchomości. Bowiem to wydatek na nabycie zbywanej w drodze zamiany nieruchomości (a nie jak chce wnioskodawca - wartość nabywanej nieruchomości) stanowi „cenę”, jaką podatnik musiał wcześniej zapłacić za tę aktualnie zbywaną nieruchomość. Do kosztów dodatkowo można zaliczyć udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, o ile wnioskodawca takie poniósł.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym wartość nieruchomości „nabytej” w drodze zamiany stanowi koszt uzyskania przychodu należało uznać za nieprawidłowe. Kosztem uzyskania przychodu przy zamianie nieruchomości bezwzględnie nie może być wartość nieruchomości, na którą wnioskodawca zamienił własną nieruchomość. Kosztem nabycia może być koszt nabycia, ale tej konkretnej nieruchomości, która jest zbywana w formie zamiany. Koszty jakie wnioskodawca poniósł na nabycie nowej działki od drugiej strony umowy zamiany są kosztami nabycia nowej działki, które mogłyby być rozliczone dopiero w momencie zbycia tej nowej działki.

Zasady rozliczania przychodu z zamiany są takie same jak w przypadku sprzedaży. Kosztem nabycia działki sprzedawanej nie mogłaby wszak być wartość nieruchomości nabytej za pieniądze ze sprzedaży. W niniejszej sprawie aby ustalić koszt nabycia nie ma dla wnioskodawcy znaczenia jaka była wartość działki, którą nabył w dniu 10 lipca 2009r. w drodze zamiany ani ile wynosiła dopłata, którą uiścił za tę działkę. To nie były bowiem koszty nabycia nieruchomości, którą zbył w drodze zamiany. Koszty nabycia nieruchomości, którą zbył w drodze zamiany wnioskodawca miał obowiązek wyliczyć na podstawie aktu notarialnego nabycia tej nieruchomości z dnia 15 lipca 2008r.

Powyższe oznacza, że koszty uzyskania przychodu z tytułu zamiany w postaci kosztu nabycia wnioskodawca ustalił w sposób nieprawidłowy.

Ponadto przy obliczaniu podstawy opodatkowania w związku ze zbyciem w drodze zamiany nieruchomości wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również właściwie udokumentowane wydatki poniesione przy zakupie zbywanej w drodze zamiany nieruchomości, tj. wydatki na notariusza i podatek określone w akcie notarialnym z dnia 15 lipca 2008r., ustalone w sposób proporcjonalny do wartości przypadającej na zbywaną nieruchomość.

Reasumując, ponieważ w przedmiotowej sprawie wnioskodawca dokonał zamiany nieruchomości nabytej w 2008r. przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano nabycia, tym samym zamiana ta stanowiła dla wnioskodawcy źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 10 lit a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe oznacza, że na wnioskodawcy spoczywał obowiązek rozliczenia tej transakcji poprzez złożenie zeznania PIT-36 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2009r., które należało złożyć do końca kwietnia 2010r. Wnioskodawca był obowiązany wykazać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu odpłatnego zbycia w pozycji 193 lub 194 formularza PIT-36. Jedynie w przypadku poniesienia straty z odpłatnego zbycia nieruchomości podatnik nie ma obowiązku składać zeznania PIT-36, gdyż nie ma wówczas zryczałtowanego podatku dochodowego do wykazania.

Jednakże w niniejszej sprawie, sposób w jaki wnioskodawca wyliczył domniemaną stratę okazał się wadliwy. Wnioskodawca w niedopuszczalny sposób ustalił koszt nabycia w wysokości wartości działki nabytej w drodze zamiany, podczas gdy powinien go ustalić w wysokości kosztu nabycia działki zbywanej w drodze zamiany. W tym miejscu należy przypomnieć, że cena 50 000 zł dotyczyła nabycia 14 działek a nie jednej działki. Innymi słowy kwota 50 000 zł miała zostać rozłożona proporcjonalnie na 14 działek, zaś ta kwota, która przypadła na działkę zbytą w dniu 10 lipca 2009r. stanowiła koszt nabycia tej działki.

Do kosztów odpłatnego zbycia, związanych z zamianą przedmiotowej nieruchomości wnioskodawca zaliczyć mógł wydatek poniesiony na notariusza oraz podatek od czynności cywilnoprawnych, związane z umową zamiany nieruchomości. Natomiast do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć można było udokumentowany koszt nabycia zbytej w drodze zamiany nieruchomości wynikający z aktu notarialnego zakupu – proporcjonalnie przypadający na zbytą przez wnioskodawcę w drodze zamiany nieruchomość oraz poniesione przez wnioskodawcę w związku nabyciem przedmiotowej nieruchomości wydatki notarialne i podatek od czynności cywilnoprawnych również proporcjonalnie przypadające na zbywaną nieruchomość. Różnica stanowiła dochód do opodatkowania, jeżeli była dodatnia. A dochód ten uzyskany z zamiany podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy.

Przy czym tylko jeżeli tak ustalona różnica wynikająca z pomniejszenia przychodu o koszty jego uzyskania stanowiła wynik ujemny, to wówczas po stronie wnioskodawcy nie wystąpił dochód a tym samym obowiązek zapłaty podatku dochodowego i złożenia zeznania PIT-36.

Z tego względu stanowiska wnioskodawcy nie można było uznać w całości za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj