Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-301/11/PK
z 1 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-301/11/PK
Data
2011.06.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia
moment powstania obowiązku podatkowego
nabycie
obowiązek podatkowy
stawki podatku
usługi kulturalne


Istota interpretacji
Jaką stawkę podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma wykazać na fakturze VAT wewnętrznej, dokumentującej import usług kulturalnych od kontrahenta unijnego?Czy obowiązek podatkowy w związku z importem usługi kulturalnej – spektaklu – powstanie z chwilą wykonania usługi, czy z chwilą wystawienia faktury VAT przez kontrahenta zagranicznego?Czy Wnioskodawca ma obowiązek złożenia informacji podsumowującej VAT-UE w związku z importem usługi kulturalnej – spektaklu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 03 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  • stawki podatku VAT w przypadku importu usług kulturalnych (tj. nabycia spektaklu) od kontrahenta unijnego,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z importem ww. usługi kulturalnej,
  • obowiązku złożenia informacji podsumowującej VAT-UE w związku z importem ww. usługi kulturalnej

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 marca 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  • stawki podatku VAT w przypadku importu usług kulturalnych (tj. nabycia spektaklu) od kontrahenta unijnego,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z importem ww. usługi kulturalnej,
  • obowiązku złożenia informacji podsumowującej VAT-UE w związku z importem ww. usługi kulturalnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, powołaną przez Radę Miasta i wpisaną do rejestru instytucji kultury Miasta pod nr … . Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 24 lutego 2011r. Wnioskodawca złożył aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług celem rejestracji jako podatnik VAT-UE od dnia 05 kwietnia 2011r. W ramach prowadzonej działalności statutowej, polegającej na upowszechnianiu i ochronie kultury, organizuje imprezy kulturalne. W swoim repertuarze proponuje m.in. spektakle w języku angielskim. W bieżącym roku spektakl taki ma odbyć się 05 kwietnia 2011r. Usługa ta zostanie zakupiona od kontrahenta zagranicznego (zwanego dalej Agentem) – tj. od czeskiej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, zarejestrowanej dla potrzeb podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług na terenie Republiki Czeskiej. Agent przedstawił stosowny certyfikat rezydencji podatkowej w Republice Czeskiej. Jest również zarejestrowany jako czynny unijny podatnik podatku od towarów i usług. Z Agentem spisana została umowa zakupu spektaklu, który grany będzie na scenie Wnioskodawcy. Agent w ramach umowy zapewnia wykonanie spektaklu przez aktorów swojej agencji. Wnioskodawca dokona sprzedaży biletów wstępu na spektakl. Przychody ze sprzedaży stanowić będą własność Wnioskodawcy. Wnioskodawca rozliczy należny podatek VAT ze sprzedaży biletów wstępu. Wnioskodawca zapłaci Agentowi ustaloną w umowie kwotę wynagrodzenia za spektakl, na podstawie dostarczonej w dniu imprezy faktury VAT, gotówką, bez zapłaty wcześniejszych zaliczek. Agent wystawi fakturę VAT bez naliczenia należnego podatku VAT. Wnioskodawca natomiast w związku z nabyciem usługi kulturalnej od kontrahenta unijnego, która świadczona będzie na terenie Polski, rozliczy import usług oraz wystawi stosowną fakturę wewnętrzną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jaką stawkę podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma wykazać na fakturze VAT wewnętrznej, dokumentującej import usług kulturalnych od kontrahenta unijnego...
  2. Czy obowiązek podatkowy w związku z importem usługi kulturalnej – spektaklu – powstanie z chwilą wykonania usługi, czy z chwilą wystawienia faktury VAT przez kontrahenta zagranicznego...
  3. Czy Wnioskodawca ma obowiązek złożenia informacji podsumowującej VAT-UE w związku z importem usługi kulturalnej – spektaklu...

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, import usług jest wykazywany w deklaracji VAT usługobiorcy i zgodnie z zasadą „odwrotnego obciążenia”, obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług spoczywa na usługobiorcy. Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w przypadkach importu usług usługobiorca zobowiązany jest wystawić fakturę wewnętrzną i naliczyć w niej podatek VAT wg właściwej stawki podatku od towarów i usług obowiązującej w naszym kraju. Zdaniem Wnioskodawcy wystawiając fakturę VAT wewnętrzną, w celu rozliczenia importu usługi kulturalnej – tj. zakupu spektaklu – należy zastosować stawkę podstawową, tj. 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy. Nie mamy tu bowiem do czynienia z usługą kulturalną zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33a i 33b. Agent nie jest bowiem podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucję kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Nie jest również indywidualnym twórcą artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorarium, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianej sprawie nie ma zastosowania art. 28g ust. 1 ustawy, który mówi m.in., iż miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, itd., świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają. Ponieważ kontrahent zagraniczny będzie świadczył usługę kulturalną, tj. spektakl, a nie usługę wstępu na spektakl w postaci sprzedaży biletów – zastosowanie będzie miał art. 28b ust. 1 ustawy, tj. miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania. Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w imporcie usług, dla których miejsce świadczenia zostało określone zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy (w tym usług kulturalnych z wyłączeniem usług wstępu świadczonych na rzecz podatnika) powstanie z chwilą wykonania usługi (zgodnie z art. 19 ust. 19a ustawy) lub z chwilą otrzymania części należności, jeżeli nastąpi ona przed wykonaniem usługi (art. 19 ust. 11 ustawy). Ponieważ zgodnie z umową płatność za spektakl nastąpi gotówką w dniu wykonania usługi, bez dokonania przedpłat lub zaliczek – zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w imporcie usługi kulturalnej powstanie z chwilą wykonania usługi.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku rozliczania importu usług kulturalnych zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnicy VAT-UE są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, dla których spełniane są niżej wymienione warunki:

  1. do których stosuje się art. 28b,
  2. na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych nie będących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  3. świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,
  4. innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%,
  5. dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.

Ponieważ w omawianej sprawie nie będzie spełniony warunek c), tj. usługa kulturalna nie będzie świadczona na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju (tj. świadczona będzie w Polsce) Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku składania informacji podsumowującej VAT-UE w związku z importem usługi kulturalnej – tj. spektaklu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Dostawą towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, zgodnie art. 8 ust. 1 ustawy, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej lub prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z powyższego w obowiązującej ustawie o podatku od towarów i usług pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo uniwersalnie. Usługą jest świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Nie ma więc znaczenia osoba odbiorcy świadczenia. Usługami są zarówno świadczenia wykonane na rzecz konsumentów, jak i dla przedsiębiorców. Świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT jest zatem każde świadczenie odpłatne, które powoduje powstanie przysporzenia po stronie odbiorcy na skutek działania wykonawcy świadczenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności statutowej polegającej na upowszechnianiu i ochronie kultury, organizuje różne imprezy kulturalne. W tym celu zakupi spektakl od kontrahenta zagranicznego. Spektakl ten ma być grany na scenie Wnioskodawcy. Sprzedaż biletów na ww. spektakl prowadzona będzie przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca zapłaci kontrahentowi ustaloną w umowie kwotę wynagrodzenia, na podstawie dostarczonej w dniu imprezy faktury VAT, gotówką, bez zapłaty wcześniejszych zaliczek. Kontrahent wystawi fakturę VAT bez naliczania należnego podatku VAT. W związku z nabyciem usługi kulturalnej od kontrahenta zagranicznego Wnioskodawca rozliczy import usług oraz wystawi stosowną fakturę wewnętrzną.

W przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”:

ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  3. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca spełnia definicję podatnika, zgodnie z art. 28a ustawy.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Zgodnie z art. 28g ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że sprzedaży biletów na przedmiotowy spektakl będzie dokonywał Wnioskodawca, a nie zagraniczny kontrahent. W związku z tym, po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie będą miały zastosowania. Zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Reasumując, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług świadczonych przez kontrahenta zagranicznego na rzecz Wnioskodawcy, będzie terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Art. 17 ust. 2 ustawy stanowi, iż w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca zobowiązany jest do opodatkowania importu usługi będącej przedmiotem pytania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT (wprowadzonym do ustawy na zasadach wskazanych wyżej) – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 do ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

Na mocy obowiązującego od dnia 01 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1), z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy o VAT, przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n), że zwolnieniu z podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Wynika z tego zatem, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów, określone w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Do pierwszej grupy można zaliczyć podmiot który jest:

  • podmiotem prawa publicznego, który na podstawie definicji zawartej w artykule 1 Dyrektywy 2004/18/WE, oznacza każdy podmiot:
    - ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego;
    - posiadający osobowość prawną; oraz
    - finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego; albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów; albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego, lub
  • innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, lub
  • podmiotem wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W skład drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli natomiast indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wykonywanie przez te podmioty usług kulturalnych daje zatem możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe przepisy, jak również opis zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że nabyta przez Wnioskodawcę usługa wymieniona we wniosku (zakup spektaklu od agenta – kontrahenta zagranicznego) nie może korzystać od dnia 1 stycznia 2011r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Jak wskazuje Wnioskodawca w uzasadnieniu swojego stanowiska kontrahent zagraniczny nie jest bowiem podmiotem zidentyfikowanym w ww. przepisie, tj. podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto nie spełnia przesłanki podmiotowej określonej w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT odnoszącej się do usługodawcy będącego i indywidualnym twórcą lub artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Należy zauważyć, że świadczenie usług polegających na organizacji imprez kulturalnych (np. sprzedaż spektaklu na zlecenie) przez podmioty nie spełniające powyższych wymagań np. agencje artystyczne (menadżerów wykonawcy) podlegają opodatkowaniu wg stawki 23% - na podstawie art. 146a ust. 1 pkt 1 ustawy.

Powyższe dotyczy zarówno agencji krajowych, jak i podmiotów zagranicznych, które zawierają umowy cywilnoprawne z innymi podmiotami, których przedmiotem jest organizacja imprezy kulturalnej (np. spektaklu).

Wobec powyższego, do nabytej przez Wnioskodawcę od kontrahenta zagranicznego usługi kulturalnej nie będzie miało zastosowania ani zwolnienie od podatku VAT ani stawka obniżona w wysokości 8% określona w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy, bowiem jak wskazano wyżej odnośnie ustalenia miejsca świadczenia, kontrahent zagraniczny nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne.

Przedmiotowa usługa winna być zatem opodatkowana od dnia 1 stycznia 2011r. stawką podstawową w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 stwierdzić należy, iż generalna zasada regulująca powstanie obowiązku podatkowego została zawarta w art. 19 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Obowiązek podatkowy w przypadku importu usług regulują natomiast przepisy art. 19 ust. 19, 19a i 19b ustawy.

Stosownie do treści art. 19 ust. 19 ustawy przepisy ust. 1, 4, 5, 11, ust. 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług, z zastrzeżeniem ust. 19a i 19b.

Zgodnie z art. 19 ust. 19a ustawy w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usług, z tym że:

  1. usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług,
  2. usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których, w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływają terminy rozliczeń lub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

Natomiast art. 19 ust. 19b ustawy stanowi, że do usług, o których mowa w ust. 19a, przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio. W myśl zaś art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z importem usług, których miejsce świadczenia ustalane jest na podstawie art. 28b ustawy. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca płaci agentowi – kontrahentowi zagranicznemu umówione wynagrodzenie za spektakl gotówką w dniu imprezy (tj. w dniu wykonania usługi) bez zapłaty wcześniejszych zaliczek.

W takiej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstanie z chwilą wykonania usługi zgodnie z ww. art. 19 ust. 19a ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Z kolei odnosząc się do kwestii obowiązku sporządzenia informacji podsumowującej należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 100 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:

  1. wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  2. wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  3. dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  4. usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca

- zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.

Jak wynika z powyższego przepisu, ustawodawca określił zamknięty katalog czynności zobowiązujący podatników do składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w przypadku zakupu spektaklu od kontrahenta zagranicznego nie dokonuje świadczenia usług na rzecz podatników od wartości dodanej, do których stosuje się przy określeniu miejsca świadczenia art. 28b, lecz je nabywa. W takim zaś przypadku nie będzie ciążył na nim obowiązek sporządzania i składania informacji podsumowujących, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3, należy uznać za prawidłowe, aczkolwiek z innych przyczyn niż wskazane we wniosku.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

  • stawki podatku VAT w przypadku importu usług kulturalnych (tj. nabycia spektaklu) od kontrahenta unijnego,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z importem ww. usługi kulturalnej,
  • obowiązku złożenia informacji podsumowującej VAT-UE w związku z importem ww. usługi kulturalnej

–jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj