Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-120/11-2/MZ
z 27 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-120/11-2/MZ
Data
2011.05.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Obowiązek podatkowy --> Powstanie obowiązku podatkowego

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Stawki podatku

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
dofinansowanie
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
hipoteka
szpital
umowa
zakup
zobowiązanie


Istota interpretacji
Zastosowanie wyłączenia określonego w art. 2 pkt 1 lit. f ww. ustawy.



Wniosek ORD-IN 407 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30.03.2011 r. (data wpływu 04.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zastosowania wyłączenia określonego w art. 2 pkt 1 lit. f ww. ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.04.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zastosowania wyłączenia określonego w art. 2 pkt 1 lit. f ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 25 czerwca 2009 r. Szpital zawarł z Wojewodą jako instytucją pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach Priorytetu 1 Rozbudowa i Modernizacja Infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów. Projektem objętym umową jest zakup tomografu komputerowego dla Szpitala współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wskazany sprzęt medyczny – tomograf komputerowy jest niezbędny dla realizacji ustawowych i statutowych zadań Szpitala w postaci udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Jednym z warunków umownych zabezpieczających zwrot nieprawidłowo wydatkowanych środków było ustanowienie przez Szpital zabezpieczenia w postaci hipoteki kaucyjnej (Szpital jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości na której położony jest budynek Szpitala). W przeciwnym wypadku instytucja pośrednicząca może rozwiązać umowę o dofinansowanie bez wypowiedzenia i w konsekwencji zwrotu otrzymanych środków. Szpital zamierza aktem notarialnym ustanowić hipotekę w wykonaniu zobowiązania umownego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital ustanawiający w wykonaniu zobowiązania umownego hipotekę zabezpieczającą zwrot otrzymanych środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na zakup tomografu komputerowego przeznaczonego do realizacji ustawowych i statutowych zadań w postaci udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 2 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649)...

Zdaniem Wnioskodawcy

W opinii Wnioskodawcy Szpital ustanawiający hipotekę zabezpieczającą zwrot środków uzyskanych na zakup tomografu komputerowego wykorzystanego dla realizacji zadań ustawowych polegających na udzielaniu świadczeń zdrowotnych korzysta ze zwolnienia o jakim mowa w art. 2 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010, Nr 101, poz. 649). Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89) zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymanym w celu udzielenia świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Z kolei art. 2 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi, iż nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. Zdaniem Wnioskodawcy ustanowienie hipoteki w wykonaniu umowy która obejmuje dofinansowanie na zakup sprzętu medycznego, tj. tomografu komputerowego stanowi czynność cywilnoprawną w sprawach zdrowia i jest zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych. Gdyby nie przeprowadzona przez Szpital działalność polegająca na udzielaniu świadczeń zdrowotnych i promocję zdrowia to przedmiotowa umowa nigdy nie zostałaby zawarta i nie zachodziłaby konieczność ustanowienia przedmiotowej hipoteki. Świadczy to niewątpliwie o związku między ustanowieniem hipoteki a realizacją świadczeń zdrowotnych co kwalifikuje to ustanowienie hipoteki jako dokonane „w sprawach zdrowia” określonych w cytowanym przepisie. Na podkreślenie zasługuje również fakt, iż przedmiotowe ustanowienie hipoteki jest nie tylko warunkiem koniecznym zawartej umowy o dofinansowanie na zakup sprzętu medycznego - tomografu komputerowego ale także ewentualnego przyszłego starania się o dofinansowanie ze środków unijnych zakupu kolejnej aparatury medycznej w następnych latach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. h) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlega ustanowienie hipoteki.

Hipoteka jest ograniczonym prawem rzeczowym uregulowanym w przepisach ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361 ze zm.).

Hipoteka zabezpiecza jedynie wierzytelności pieniężne i może być wyrażona tylko w oznaczonej sumie pieniężnej. Istotą hipoteki jest zabezpieczenie realizacji wierzytelności, a nie dochodzenie wierzytelności. Hipoteką można obciążyć nieruchomość, część ułamkową nieruchomości, prawo użytkowania wieczystego, własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, wierzytelność zabezpieczoną hipoteką.

Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu ustanowienia hipoteki powstaje z chwilą złożenia oświadczenia o jej ustanowieniu lub z chwilą zawarcia umowy ustanowienia hipoteki – art. 3 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przy ustanowieniu hipoteki obowiązek podatkowy ciąży na składającym oświadczenie woli o ustanowieniu hipoteki – art. 4 pkt 8 ustawy. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy podstawę opodatkowania przy ustanowieniu hipoteki stanowi kwota zabezpieczonej wierzytelności.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy stawka podatku od ustanowienia hipoteki wynosi:

  1. na zabezpieczenie wierzytelności istniejących – od kwoty zabezpieczonej wierzytelności - 0,1%,
  2. na zabezpieczenie wierzytelności o wysokości nieustalonej – 19 zł.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie będzie dotyczyło tych wszystkich spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy.

Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia znajdują się w następujących aktach prawnych w:

  1. ustawie z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75, poz. 469 ze zm.),
  2. ustawie z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388 ze zm.),
  3. ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 ze zm.),
  4. ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484 ze zm.),
  5. ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 ze zm.),
  6. ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.),
  7. ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.),
  8. ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.),
  9. ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 ze zm.),
  10. ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.),
  11. ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 ze zm.),
  12. ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55 ze zm.),
  13. ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych (Dz. U. Nr 167, poz. 1399 ze zm.),
  14. ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 125, poz. 1317),
  15. ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410),
  16. ustawie z dnia 6 września 2001 r. o chorobach zakaźnych i zakażeniach (Dz. U. Nr 126, poz. 1384 ze zm.),
  17. ustawie z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 17, poz. 78 ze zm.),
  18. ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943 ze zm.),
  19. ustawie z dnia 16 listopada 1964 r. o Polskim Czerwonym Krzyżu (Dz. U. Nr 41, poz. 276 ze zm.).

Ustawodawca, normując w ww. przepisie przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach zdrowia, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego mając na względzie ogólną zasadę prawa podatkowego, zgodnie z którą przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, należy przyjąć, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach zdrowia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż dnia 25 czerwca 2009 r. Szpital zawarł z Wojewodą jako instytucją pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach Priorytetu 1 Rozbudowa i Modernizacja Infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów. Projektem objętym umową jest zakup tomografu komputerowego dla Szpitala współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wskazany sprzęt medyczny – tomograf komputerowy jest niezbędny dla realizacji ustawowych i statutowych zadań Szpitala w postaci udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Jednym z warunków umownych zabezpieczających zwrot nieprawidłowo wydatkowanych środków było ustanowienie przez Szpital zabezpieczenia w postaci hipoteki kaucyjnej (Szpital jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości na której położony jest budynek Szpitala). W przeciwnym wypadku instytucja pośrednicząca może rozwiązać umowę o dofinansowanie bez wypowiedzenia i w konsekwencji zwrotu otrzymanych środków. Szpital zamierza aktem notarialnym ustanowić hipotekę w wykonaniu zobowiązania umownego.

Mając powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż ustanowienie powyższej hipoteki będzie korzystało z wyłączenia na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj