Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-181/11-2/AD
z 19 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-181/11-2/AD
Data
2011.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
budynek
budynek gospodarczy
budynek mieszkalny
darowizna
gospodarstwo rolne
grunt zabudowany
grunty
podatnik podatku od towarów i usług
renta strukturalna
umowa darowizny
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Wnioskodawca pyta, czy rozpoczynając po raz pierwszy działalność rolniczą, z chwilą przejęcia na podstawie umowy darowizny od rodziców gospodarstwa rolnego może złożyć zgłoszenie rejestracyjne i od chwili przejęcia gospodarstwa być czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nie najpierw korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a następnie zostać czynnym podatnikiem Vat.



Wniosek ORD-IN 352 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku z przejęciem w przyszłości w formie darowizny gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku z przejęciem w przyszłości w formie darowizny gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest synem rolnika prowadzącego własne gospodarstwo rolne na prawach wspólnoty majątkowej małżeńskiej. Rodzice chcą przekazać Wnioskodawcy to gospodarstwo. Matka Wnioskodawcy otrzymała postanowienie o przyznaniu renty strukturalnej. Przekazanie gospodarstwa ma być w formie darowizny na podstawie aktu notarialnego Przekazane mają być grunty wraz z zabudowanymi na nich budynkiem mieszkalnym, budynkami inwentarskimi oraz gospodarczymi, ciągnikami rolniczymi, towarzyszącym sprzętem rolniczym, inwentarzem żywym tworzącym zorganizowaną całość przedsiębiorstwa (gospodarstwa rolnego). Wnioskodawca jako następca prawny chce prowadzić dotychczasową produkcję, która do chwili obecnej kontynuowana jest przez rodziców. Ponadto chce przejąć wszystkie prawa i obowiązki wynikające z tego tytułu. Wnioskodawca w chwili obecnej jest uczniem, rolnikiem zostanie dopiero po objęciu gospodarstwa darowanego przez rodziców. Zdaniem Wnioskodawcy przepisy prawa nie precyzują postępowania w takiej sytuacji lecz odnoszą się do czynnych rolników ryczałtowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca, syn rolnika rozpoczynając po raz pierwszy działalność rolniczą, z chwilą przejęcia na podstawie umowy darowizny od rodziców nieruchomości rolnych wraz ze zorganizowanym na nich pod względem organizacyjnym, finansowym i prawnym gospodarstwem rolnym z inwentarzem żywym i martwym oraz zabudowaniami może złożyć zgłoszenie rejestracyjne i od chwili przejęcia gospodarstwa być czynnym podatnikiem podatku VAT, a nie najpierw korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 3 ustawy o Vat a następnie zostać czynnym podatnikiem Vat...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 43 ust.1 pkt 3 ustawy o Vat nie zmusza, jak utrzymuje Urząd Skarbowy, do bycia rolnikiem ryczałtowym i bezwzględnej konieczności korzystania z tego zwolnienia. w zbywanym (darowanym) przez rodziców gospodarstwie rolnym zostaną zachowane funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami i przekazana masa majątkowa posłuży kontynuowaniu działalności rolniczej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w xxx w wyroku i SA /Po 492/09 z dnia 22 lipca 2009r. orzekł, że podatnik, który nabył przedsiębiorstwo (gospodarstwo rolne jest swoistego rodzaju przedsiębiorstwem) i nadal je prowadzi, może korzystać z uprawnień służących zbywcy tego przedsiębiorstwa (czyli mojego ojca) a w szczególności nadal może dokonywać odliczeń podatku naliczonego z faktur wystawionych przez zbywcę. Wnioskodawca wskazuje, że przymuszenie Go przez Urząd Skarbowy do bycia najpierw rolnikiem ryczałtowym, a po spełnieniu dodatkowych warunków jak osiągnięcia przychodu (obrotu w poprzednim roku obrotowym w wysokości 20.000,00 zł) i dopiero po tym przejścia na czynnego podatnika Vat, uniemożliwi mu kontynuację w pełnym zakresie gospodarczym, organizacyjnym i finansowym przejętego gospodarstwa rolnego, w tym uniemożliwi mu dokonywanie odliczeń podatku naliczonego z faktur wystawionych przez zbywcę – poprzednika prawnego. Zdaniem Wnioskodawcy art. 43 ust.1 pkt 3 ustawy o Vat daje Mu jedynie możliwość wyboru, czy chce skorzystać z określonego tam zwolnienia, czy też chce od razu zostać czynnym podatnikiem Vat. Według oceny Wnioskodawcy jest to przywilej, a nie przymus.

W świetle obowiązującego od 01 kwietnia 2011r. stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, w myśl art. 2 pkt 21 ww. ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42 00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. art. 43 ust. 3 jednoznacznie wskazywał, iż rezygnacja ze zwolnienia może nastąpić jedynie wówczas, gdy rolnik ryczałtowy spełni łącznie następujące warunki:

  1. dokona w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł,
  2. dokona zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz
  3. prowadził ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rezygnuje ze zwolnienia.


Ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy –Prawo o miarach (Dz. u. Nr 64, poz. 332) zmieniono treść przepisów art. 43 ust. 3 i ust. 4, poprzez wykreślenie postanowień art. 43 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4. Zgodnie z nowym brzmieniem przepisu art. 43 ust. 3 obowiązującym od 01 kwietnia 2011 r., rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2. Warunki dotyczące obrotów uzyskanych w poprzednim roku podatkowym z dostawy produktów rolnych lub świadczenia usług z działalności rolniczej oraz prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 zostały uchylone.

Zgodnie z art. 96 ust.1 podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Stosownie do art. 96 ust. 2 w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Wprowadzone zmiany upraszczają zasady przejścia rolnika ryczałtowego na rozliczanie podatku od towarów i usług według zasad ogólnych.

Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego należy uznać za prawidłowe na dzień wydania interpretacji w zakresie możliwości rezygnacji ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 3. Wnioskodawca z chwilą objęcia gospodarstwa rolnego darowanego przez rodziców stanie się rolnikiem ryczałtowym i stosownie do art. 43 ust. 3 ustawy może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego. Zgodnie z art. 96 ust.1 i 2 ustawy zgłoszenie rejestracyjne powinno być dokonane przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku oraz opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj