Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1274/10-4/NS
z 4 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1274/10-4/NS
Data
2011.03.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura korygująca
korekta faktury
paliwo
stacja paliw
treść faktury


Istota interpretacji
Korygowanie faktury VAT za pomocą noty korygującej lub faktury korygującej.



Wniosek ORD-IN 508 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korygowania faktury VAT za pomocą noty korygującej lub faktury korygującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korygowania faktury VAT za pomocą noty korygującej lub faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi stację paliw. Zdarza się, że na fakturach za paliwo klient nie podaje numeru rejestracyjnego pojazdu. Następnie jako nabywca towaru lub usługi wystawia notę korygującą i przesyła ją do Spółki do podpisu. W treści korygowanej wpisuje: „brak numeru rejestracyjnego”, a w treści prawidłowej wpisuje numer rejestracyjny pojazdu.

Zdarza się również, że na fakturach za paliwo klient podaje numer rejestracyjny pojazdu. Następnie jako nabywca towaru lub usługi wystawia notę korygującą dokonując całkowitej zmiany numeru rejestracyjnego i przesyła ją do Zainteresowanego do podpisu.

Wnioskodawca odmawia potwierdzenia treści takich not korygujących w uzasadnieniu podając, że przyczyną jest brzmienie przepisu § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca powinien potwierdzać noty korygujące dotyczące braków numerów rejestracyjnych pojazdu oraz całkowitej zmiany numeru rejestracyjnego pojazdu stosując jako podstawę do zaakceptowania noty, oświadczenie klienta (treść oświadczenia w opisie własnego stanowiska)...
  2. Czy Spółka powinna wystawiać faktury korygujące, które będą uzupełniały pierwotną fakturę o brakujący numer rejestracyjny pojazdu lub zmieniały numer rejestracyjny pojazdu na inny, stosując jako podstawę do wystawienia faktury korygującej oświadczenie klienta (treść oświadczenia w opisie własnego stanowiska)...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zainteresowany uważa, że podpisane oświadczenie klienta nie stanowi podstawy do zaakceptowania treści noty korygującej.

Oświadczenie zawierałoby następujące dane:

  • nazwa firmy,
  • imię i nazwisko osoby składającej oświadczenie,
  • numer dowodu osobistego osoby składającej oświadczenie,
  • treść oświadczenia: „niniejszym oświadczam, iż paliwo zakupione przeze mnie na podstawie faktury VAT nr …….. w dniu ………., zostało zatankowane do samochodu/pojazdu samochodowego o nr rejestracyjnym ……….”,
  • data i podpis osoby składającej oświadczenie.

W ww. rozporządzeniu określono, iż nabywca może wystawić notę korygującą w razie otrzymanej faktury zawierającej pomyłki. Ustawodawca nie przewiduje zastosowania oświadczeń.

Jak wskazał Wnioskodawca, na konkurencyjnej stacji paliw stosowane są oświadczenia klienta, które stanowią załącznik do akceptowanej noty korygującej uzupełniającej brakujący numer rejestracyjny.

Ad. 2

Spółka stoi na stanowisku, że nie ma podstaw do wystawienia faktury korygującej analizując § 13 i § 14 cyt. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy.

Stosownie do treści § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Dodatkowo, faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu (§ 5 ust. 5 rozporządzenia).

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Ze względu na zdarzające się w praktyce pomyłki przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, ustawodawca przewidział dwie procedury korygowania błędów w fakturach VAT, tj.:

  • § 13 i § 14 rozporządzenia określają przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej,
  • § 15 rozporządzenia określa przypadki, w których możliwe jest wystawienie przez nabywcę noty korygującej.

Na mocy § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Natomiast w świetle § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z brzmieniem § 14 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

W świetle § 14 ust. 3 rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Z przywołanych uregulowań wynika, iż celem ich wystawienia, jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Ponadto, § 15 rozporządzenia określa przypadki, w których możliwe jest wystawienie przez nabywcę faktury zwanej notą korygującą.

W myśl § 15 ust. 1 rozporządzenia, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Jak stanowi § 15 ust. 2 rozporządzenia, nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią.

W oparciu o § 15 ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia, jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej. Noty korygujące powinny zawierać wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”.

Jak wynika z wyżej cytowanego przepisu § 15 ust. 1 rozporządzenia, nabywca towaru lub usługi również ma prawo do skorygowania faktury, jednakże nie poprzez wystawienie faktury korygującej, lecz przy pomocy noty korygującej. Przy czym możliwość korygowania przez nabywcę dotyczy jedynie pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwisku, imieniu, nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym czy też oznaczeniu towaru lub usługi.

Podkreślić należy, iż podmiotem, któremu ustawodawca przyznał prawo wystawienia noty korygującej jest nabywca towaru lub usługi, który prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu powołanego art. 15 ustawy. Korygowanie danych określonych na fakturze VAT może odbywać się bowiem według zasad wskazanych w ww. rozporządzeniu. Wobec tego, jeżeli nabywcą towarów lub usług jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, to brak jest podstaw prawnych, w oparciu o które podmiot taki byłby uprawniony do wystawienia faktury zwanej notą korygującą.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi stację paliw. Zdarza się, że na fakturach za paliwo klient nie podaje numeru rejestracyjnego pojazdu. Następnie jako nabywca towaru lub usługi wystawia notę korygującą i przesyła ją do Spółki do podpisu. W treści korygowanej wpisuje: „brak numeru rejestracyjnego”, a w treści prawidłowej wpisuje numer rejestracyjny pojazdu. Zdarza się również, że na fakturach za paliwo klient podaje numer rejestracyjny pojazdu. Następnie jako nabywca towaru lub usługi wystawia notę korygującą dokonując całkowitej zmiany numeru rejestracyjnego i przesyła ją do Zainteresowanego do podpisu. Wnioskodawca odmawia potwierdzenia treści takich not korygujących w uzasadnieniu podając, że przyczyną jest brzmienie przepisu § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis zawarty we wniosku należy stwierdzić, iż ani braku numeru rejestracyjnego pojazdu na fakturze VAT, ani jego całkowitej zmiany, nie można uznać za pomyłki, o których mowa w § 15 ust. 1 rozporządzenia, w związku z tym w opisanych sytuacjach nabywca nie ma możliwości wystawienia noty korygującej. Faktu tego nie zmieni dołączenie do wystawionej noty oświadczenia klienta.

Co do zasady tego rodzaju błędy mogą być korygowane w drodze wystawienia przez sprzedawcę faktur korygujących, o których mowa w § 14 rozporządzenia. Należy jednakże podkreślić, iż faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi zaistniałe zdarzenie gospodarcze, natomiast celem wystawienia faktury korygującej jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Zatem sprzedawca może wystawić taką fakturę tylko wówczas, gdy brak numeru rejestracyjnego lub niewłaściwy numer jest wynikiem błędu sprzedawcy lub nabywcy, a sprzedawca dysponuje jakimkolwiek dowodem na zaistnienie takiej sytuacji.

Z opisu sprawy nie wynika, aby Zainteresowany posiadał jakiekolwiek dowody na to, iż umieszczenie błędnego numeru rejestracyjnego lub brak umieszczenia takiego numeru na fakturze było spowodowane pomyłką. Tym samym, jeżeli Wnioskodawca nie jest w stanie zweryfikować, czy skorygowana faktura będzie odzwierciedlała rzeczywiste zdarzenie gospodarcze, może odmówić wystawienia takiej faktury korygującej.

Ad. 1

Spółka nie powinna potwierdzać treści noty korygującej dotyczącej braków numerów rejestracyjnych pojazdu oraz całkowitej zmiany numeru rejestracyjnego pojazdu. Ponadto, podstawy do zaakceptowania noty nie może stanowić oświadczenie klienta.

Ad. 2

W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie dysponuje żadnymi dokumentami (dowodami) potwierdzającymi, że żądanie nabywcy ma na celu doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości, nie powinien wystawiać faktur korygujących, które będą uzupełniały pierwotną fakturę o brakujący numer rejestracyjny pojazdu lub zmieniały numer rejestracyjny pojazdu na inny, pomimo posiadania oświadczenia klienta.

Zauważyć jednak należy, iż w przypadku, gdy okoliczności sprawy wskazują na to, że omyłkowo zaistniała sytuacja polegająca na umieszczeniu błędnego numeru rejestracyjnego lub braku umieszczenia takiego numeru na fakturze, zmiana tych danych w drodze wystawienia przez Wnioskodawcę faktury korygującej jest postępowaniem dopuszczalnym w świetle obowiązujących przepisów.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej możliwości korygowania faktury VAT za pomocą noty korygującej lub faktury korygującej. Wniosek w zakresie potwierdzenia treści noty korygującej dotyczącej braków numerów rejestracyjnych pojazdu oraz całkowitej zmiany numeru rejestracyjnego pojazdu został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 4 marca 2011 r. nr ILPP1/443-1274/10-3/NS. Natomiast kwestia dotycząca prawidłowego sposobu korygowania oznaczenia nabywcy na fakturze została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 4 marca 2011 r. nr ILPP1/443-1274/10-5/NS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj