Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-849/11/DG
z 19 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-849/11/DG
Data
2011.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
energia elektryczna
podatek akcyzowy
wyroby energetyczne
zużycie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy posiadając generatory o mocy nieprzekraczającej 1 MW, wytwarzające energię elektryczną na potrzeby produkcji energii elektrycznej dla potrzeb własnych podmiot będzie zobligowany do odprowadzenia akcyzy od zakupionego na potrzeby produkcji energii oleju napędowego, opałowego lub spożywczego (rzepakowego), w sytuacji kiedy te oleje zostały zakupione jako zwolnione z akcyzy?



Wniosek ORD-IN 794 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011r. (data wpływu 28 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zapłaty akcyz od energii elektrycznej wytwarzanej z generatora o mocy nieprzekraczającej 1 MW, w przypadku zużycia do produkcji tej energii oleju napędowego, opałowego lub spożywczego (rzepakowego) zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zapłaty akcyzy od energii elektrycznej wytwarzanej z generatora o mocy nieprzekraczającej 1 MW, w przypadku zużycia do produkcji tej energii oleju napędowego, opałowego lub spożywczego (rzepakowego) zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przy zakładanym przedsięwzięciu gospodarczym Wnioskodawca rozważa możliwość zakupu generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW zasilanych olejem napędowym, opałowym lub spożywczym np. rzepakowym. Generatory będą produkowały energię elektryczną, która będzie zużywana na własne potrzeby związane z prowadzona produkcją przemysłową.

Oleje które będą kupowane do tych generatorów będą nabywane jako zwolnione z akcyzy, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5 oraz przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ww. ustawy.

Wnioskodawca nie posiada koncesji, gdyż z przepisów prawa energetycznego wynika, że produkując energię do 1 MW, takowej posiadać nie musi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy posiadając generatory o mocy nieprzekraczającej 1 MW, wytwarzające energię elektryczną na potrzeby produkcji energii elektrycznej dla potrzeb własnych Wnioskodawca będzie zobligowany do odprowadzenia akcyzy od zakupionego na potrzeby produkcji energii oleju napędowego, opałowego lub spożywczego (rzepakowego), w sytuacji kiedy te oleje zostały zakupione jako zwolnione z akcyzy...

Zdaniem Wnioskodawcy, przy tak przedstawionych założeniach do przyszłego przedsięwzięcia gospodarczego akcyza będzie płacona tylko od wyprodukowanej przez generatory energii elektrycznej, natomiast akcyza nie będzie naliczana i odprowadzona od zakupionych olejów służących jako paliwo do generatorów produkujących energię elektryczną, nawet pomimo tego, iż były one zakupione jako zwolnione z akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż niniejszej interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego, w którym nabycie przez Wnioskodawcę wyrobów energetycznych, zużywanych do produkcji energii elektrycznej dokonane zostanie z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. (t.j. z 2011r. Dz.U. Nr 108, poz. 626) w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną, który wyprodukował tę energię.

Jednocześnie zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej – wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki o których mowa w ust. 5-13.

Przypadki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5 ustawy to:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.

Natomiast warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy przedstawiają się następująco:

  1. warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest:
    1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
    2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
    3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.
  2. warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.
  3. ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.
  4. ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.
  5. ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.
  6. dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.
  7. odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.
  8. podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.
  9. podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Stosownie do powyższego wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektryczne dostarczane i nabywane w przypadkach o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5 i na warunkach o których mowa w art. 32 ust. 5-13 podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego na mocy art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy. Tym samym w takim przypadku od wyrobów energetycznych nabytych i zużytych do produkcji energii elektrycznej nie będzie naliczana akcyza.

Natomiast w odniesieniu do wyprodukowanej dla potrzeb własnych energii elektrycznej z wykorzystaniem generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW przez - nieposiadającego koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną – Wnioskodawcę, stwierdzić należy, iż energia ta podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w oparciu w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W miejscu tym należy zwrócić uwagę również na § 9 rozporządzenia z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.) zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Celem ww. zwolnienia jest ograniczenie zwolnienia od akcyzy do zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez jeden podmiot posiadający urządzenia do produkcji prądu o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej przy czym warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest, że do produkcji tej energii elektrycznej zostały zużyte wyroby energetyczne od których akcyza została zapłacona.

Tym samym Wnioskodawca trafnie wskazał, że w przypadku wyprodukowanej w opisany sposób energii elektrycznej w sytuacji używania do tej produkcji wyrobów energetycznych w postaci oleju opałowe, napędowego lub spożywczego (rzepakowego) zwolnionego ze względu na przeznaczenie, zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty należnego podatku akcyzowego z tego tytułu. Wskazać bowiem należy, iż warunkiem zwolnienia na podstawie powyższego unormowania, jest miedzy innymi fakt, że od wyrobów energetycznych (oleju opałowe, napędowego lub rzepakowego), które zostaną wykorzystane do produkcji energii elektrycznej została zapłacona akcyza.

Zgodnie z powyższym Wnioskodawca zużywając wyroby energetyczne, nabyte z zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy, do produkcji energii będzie zobowiązany tylko do naliczenia i odprowadzenia należnej akcyzy od wyprodukowanej w opisany sposób energii elektrycznej.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj