Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-464b/11/AW
z 29 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-464b/11/AW
Data
2011.06.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
sport
stawki podatku
stowarzyszenia
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku usług związanych z pokazami tanecznymi.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 20 czerwca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z pokazami tanecznymi – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 marca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z pokazami tanecznymi.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie, będące czynnym podatnikiem VAT, jest organizacją pożytku publicznego działającą na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz ustawy z dnia 7 kwietnia 1996 r. o stowarzyszeniach. Jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie.

Stowarzyszenie organizuje pokazy tańca oraz obozy szkoleniowe i szkoleniowo-wypoczynkowe. Usługi te wchodzą w zakres Jego działalności statutowej, jako działania na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu - tańca.

Usługi związane z pokazami tanecznymi Stowarzyszenie świadczy na rzecz organizatora pokazu. Mają na celu upowszechnianie tańca, jako dyscypliny sportowej oraz zachęcenie do czynnego uprawiania sportu. Stosownie do zapisów obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie wykonując tego typu usługi nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, wynikających z prowadzonej działalności statutowej. Świadcząc usługę w postaci pokazu, Stowarzyszenie nie osiąga zysków z tytułu sprzedaży biletów na pokazy. Pokazy te są prezentowane na zaproszenie organizatora danego wydarzenia, w gestii którego leży pobieranie opłat z tytułu biletów wstępu. W takiej sytuacji to dany organizator osiąga te przychody. Po pokazie Stowarzyszenie otrzymuje zapłatę za wykonaną usługę (pokaz tańca) na podstawie wystawionej faktury.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku ze zmianą ustawy o podatku od towarów usług, świadczone przez Stowarzyszenie w 2011 r. usługi związane ze sportem-tańcem korzystają ze zwolnienia...


Zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługi mieszczą się w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług i są zwolnione od podatku. Stowarzyszenie wskazało, że jako organizacja nie jest nastawione na osiąganie zysków i świadczy usługi związane ze sportem. Jednym z Jego celów statutowych jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a podejmowane działania są konieczne do uprawiania dyscypliny sportowej jaką jest taniec. Dodało, że wszystkie przychody oraz ewentualne zyski z tej działalności są przekazywane i wykorzystywane na cele statutowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z brzmieniem art. 146a pkt 1, wprowadzonego do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionego, w zakresie zdania wstępnego, art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 06. 347. 1 ze zm.).


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:


  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym


  • z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.


Stosownie do zapisów ust. 17 ww. artykułu, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Od dnia 1 kwietnia 2011 r. powyższy przepis otrzymał brzmienie, zgodnie z którym zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (ust. 18 powołanego artykułu).

Analiza brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do wniosku, iż zwolnienie przewidziane w tym przepisie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, iż zarezerwowane jest dla określonego w tym przepisie kręgu podmiotów, i tylko w takim zakresie, w jakim podmioty te świadczą usługi ściśle związane ze sportem.

Aby można było uznać, iż dana usługa jest ściśle związana ze sportem, usługa ta musi być nieodzowna, konieczna do uprawiania danej dyscypliny sportu.

Z kolei w kręgu podmiotów, które z powyższego zwolnienia mogą skorzystać ustawodawca wymienił: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych. Z uwagi na to, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji legalnej tych pojęć, w celu ustalenia właściwego ich znaczenia należy się odnieść do przepisów innych ustaw.

I tak, zasady uprawiania i organizowania sportu w Polsce określa ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 ze zm.). W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna (ust. 2 ww. artykułu).

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 tej ustawy, kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń (ust. 2 ww. artykułu).

Jednakże dla zastosowania ww. zwolnienia nie wystarczy, aby usługa ściśle związana ze sportem była świadczona przez klub sportowy, związek sportowy lub związek stowarzyszeń i innych osób prawnych. Podmioty te mają prawo do zwolnienia tylko wtedy, gdy ich celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu oraz pod warunkiem, że nie są nastawione na osiąganie zysków.

Kolejną przesłanką, której spełnienie jest niezbędne do zastosowania zwolnienia od podatku dla usług ściśle związanych ze sportem, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, jest to, aby usługi te były konieczne do organizowania i uprawiania sportu i uczestniczenia w nim.

Wymogiem niezbędnym jest również, aby usługi były świadczone na rzecz osób uprawiających sport, z tym że, skoro ustawodawca nie wskazuje, iż muszą one być świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport profesjonalnie, to nie ma przeszkód, by zwolnieniem były objęte również usługi świadczone na rzecz amatorów.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, będące czynnym podatnikiem VAT, jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. W ramach działalności statutowej świadczy usługi związane z pokazami tanecznymi, mającymi na celu upowszechnianie tańca, jako dyscypliny sportowej oraz zachęcenie do czynnego uprawiania sportu. Usługi te wykonywane są na rzecz organizatora pokazu, który wypłaca Stowarzyszeniu wynagrodzenie za wykonaną usługę (pokaz tańca). Świadcząc usługę w postaci pokazu, Stowarzyszenie nie osiąga zysków z tytułu sprzedaży biletów na pokazy. Pokazy te są prezentowane na zaproszenie organizatora danego wydarzenia, w gestii którego leży pobieranie opłat z tytułu biletów wstępu. Stowarzyszenie świadcząc tego typu usługi nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro usługi związane z pokazami tanecznymi nie są wykonywane na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, lecz organizatorów tych pokazów, pomimo że Stowarzyszenie jest klubem sportowym nienastawionym na osiąganie zysków, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu-tańca, świadczenie tych usług – wbrew stwierdzeniu zawartemu wniosku - nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego stanowisko Stowarzyszenia należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj