Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1264/11/EJ
z 4 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1264/11/EJ
Data
2011.10.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
obiekt sportowy
odliczenia
prawo do odliczenia
świadczenia
umowa dzierżawy
usługi


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną (dzierżawa obiektu sportowego)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011r. (data wpływu 16 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2011r. (data wpływu 28 września 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 września 2011r. (data wpływu 28 września 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 września 2011r. znak IBPP4/443-1264/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący samorządową jednostką budżetową, a także czynnym podatnikiem VAT zamierza przejąć (od Urzędu Miasta) do realizacji zadanie inwestycyjne pn. „…”. Ww. zadanie inwestycyjne realizowane będzie na terenie istniejącego „starego” stadionu miejskiego, który od 2006r. nieprzerwanie pozostaje w trwałym zarządzie Wnioskodawcy. Planowane zakończenie inwestycji nastąpi w 2013r. Finansowanie inwestycji dokonywane będzie wyłącznie ze środków własnych Gminy. Zadanie inwestycyjne nie będzie finansowane ze środków Unii Europejskiej. Faktury zakupowe wystawiane będą na Wnioskodawcę. Inwestycja prowadzona będzie etapowo, a więc w trakcie trwania budowy stadionu wydzierżawiane będą powierzchnie na cele komercyjne (np. pomieszczenia biurowe, lokal gastronomiczny, miejsca na reklamę) oraz umowy na korzystanie z murawy boiska piłkarskiego, trybun stadionu oraz ciągów pieszych. Zarówno w trakcie trwania inwestycji jak i po jej zakończeniu obiekt będzie generował wyłącznie obroty opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Głównymi źródłami przychodów będą: umowy najmu, dzierżawy, korzystania z obiektu przez kluby piłkarskie lub innych użytkowników np. podmioty zajmujące się gastronomią, odnową biologiczną, organizowaniem masowych imprez rozrywkowych, a także sprzedaż innych praw marketingowych. W ramach korzystania z obiektu przewiduje się przeprowadzenie ok. 50 meczy piłkarskich rocznie. Po wybudowaniu stadion pozostanie w trwałym zarządzie Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo skorzystać z odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki realizowanej inwestycji budowy stadionu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 27 września 2011r.), będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z zasadą neutralności, ma prawo do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych ze swoją działalnością opodatkowaną w zakresie w jakim nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym realizowane przez Ośrodek zakupy wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewątpliwy. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza przejąć (od Urzędu Miasta) do realizacji zadanie inwestycyjne pn. „…”. Ww. zadanie inwestycyjne realizowane będzie na terenie istniejącego „starego” stadionu miejskiego, który od 2006r. nieprzerwanie pozostaje w trwałym zarządzie Wnioskodawcy. Planowane zakończenie inwestycji nastąpi w 2013r. Faktury zakupowe wystawiane będą na Wnioskodawcę. Inwestycja prowadzona będzie etapowo, a więc w trakcie trwania budowy stadionu wydzierżawiane będą powierzchnie na cele komercyjne (np. pomieszczenia biurowe, lokal gastronomiczny, miejsca na reklamę) oraz umowy na korzystanie z murawy boiska piłkarskiego, trybun stadionu oraz ciągów pieszych. Zarówno w trakcie trwania inwestycji jak i po jej zakończeniu obiekt będzie generował wyłącznie obroty opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Głównymi źródłami przychodów będą: umowy najmu, dzierżawy, korzystania z obiektu przez kluby piłkarskie lub innych użytkowników np. podmioty zajmujące się gastronomią, odnową biologiczną, organizowaniem masowych imprez rozrywkowych, a także sprzedaż innych praw marketingowych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania wyłącznie czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu inwestycyjnego pod nazwą „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj