Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-449/11-4/KR
z 12 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/415-449/11-4/KR
Data
2011.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
lokatorzy
odszkodowania
spółdzielnie mieszkaniowe


Istota interpretacji
Czy rozliczona i wypłacona kwota odszkodowania na rzecz lokatora, któremu z winy Spółdzielni zostało zalane mieszkanie lub zostały uszkodzone sprzęty gospodarstwa domowego w wyniku przepięcia elektrycznego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i oskładkowaniu składkami ZUS, czy też podlega zwolnieniu wypłata tego rodzaju odszkodowanie w myśl art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 354 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 12 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odszkodowań wypłacanych lokatorom przez spółdzielnię – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odszkodowań wypłacanych lokatorom przez spółdzielnię.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 1 września 2011 r. (skutecznie doręczono dnia 6 września 2011 r.), zaś w dniu 12 września 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego – 8 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada ubezpieczenie majątku:

  • od ognia i innych zdarzeń losowych,
  • mienia od kradzieży z włamaniem i rabunku,
  • szyb i innych przedmiotów od stłuczenia,
  • sprzętu elektronicznego – elektroniczne przetwarzanie danych i sprzęt biurowy, sprzęt przenośny, dane i nośniki danych,
  • OC z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej lub użytkowania mienia. Odpowiedzialność cywilna deliktowa. Zakres ubezpieczenia nie obejmuje szkód w mieniu lokatora.
  • Spółdzielnia nie posiada ubezpieczenia z tytułu szkód zdarzeniowych.

W przypadku wystąpienia szkody w mieszkaniu lokatora, pracownik Spółdzielni dokonuje oględzin mieszkania, a następnie wyceny zaistniałej szkody np. zalanie, przepięcie elektryczne). Następnie po dokonaniu wyceny następuje wypłata odszkodowania ze środków własnych Spółdzielni za zaistniałą szkodę. Obciążenie kosztami wypłaty odszkodowania dotyczyć będzie rozrachunku nieruchomości budynkowej, w której położony jest lokal. Spółdzielnia nie zawarła umowy z zakładem ubezpieczeń na ww. likwidację szkód, ponieważ w 2011 r. była to bardzo duża suma składki ubezpieczeniowej ok. 80.000 zł. Spowodowałoby to bardzo duży wzrost opłaty eksploatacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rozliczona i wypłacona kwota odszkodowania na rzecz lokatora, któremu z winy Spółdzielni zostało zalane mieszkanie lub zostały uszkodzone sprzęty gospodarstwa domowego w wyniku przepięcia elektrycznego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i oskładkowaniu składkami ZUS, czy też podlega zwolnieniu wypłata tego rodzaju odszkodowanie w myśl art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z brakiem ubezpieczenia od szkód w mieniu lokatora, Spółdzielnia realizuje we własnym zakresie likwidację ww. szkód w lokalach mieszkańców. Kwota otrzymanego odszkodowania nie jest przychodem tego mieszkańca, ponieważ jest tylko pokryciem zaistniałych szkód i podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 oraz nie zostaną naliczone składki ZUS. Odszkodowanie jest wypłacane ze środków, które lokatorzy wpłacili do Spółdzielni w formie czynszu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Opodatkowaniu podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Z kolei z brzmienia art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, że źródłami przychodów są także inne źródła, tj. w tym w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być – co do zasady - tylko takie czynności, w wyniku których po stronie osoby fizycznej następuje przysporzenie majątkowe.

Z treści wniosku wynika, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa nie posiada ubezpieczenia z tytułu szkód zdarzeniowych. W przypadku wystąpienia szkody w mieszkaniu lokatora (zalanie, przepięcie elektryczne), po dokonaniu wyceny przez pracownika, Spółdzielnia wypłaca odszkodowanie za zaistniałą szkodę ze środków własnych. Obciążenie kosztami wypłaty odszkodowania dotyczyć będzie rozrachunku nieruchomości budynkowej, w której położony jest lokal. Spółdzielnia nie zawarła umowy z zakładem ubezpieczeń na ww. likwidację szkód, ponieważ w 2011 r. była to bardzo duża suma składki ubezpieczeniowej i spowodowałoby to bardzo duży wzrost opłaty eksploatacyjnej.

Wnioskodawca we wniosku o udzielnie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wskazuje, iż kwota otrzymanego odszkodowania nie jest przychodem lokatora i podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do przedstawionej sytuacji, należy stwierdzić, iż otrzymane przez lokatorów Spółdzielni odszkodowanie za szkody wyrządzone na skutek zalania mieszkania lub uszkodzenia sprzętu gospodarstwa domowego w wyniku przepięcia elektrycznego, w żadnym razie nie może być uznane za przysporzenie majątkowe po ich stronie, a w konsekwencji nie stanowi też przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Tym samym wypłacona przez Spółdzielnię kwota odszkodowania za szkody wyrządzone na skutek zalania mieszkania lub uszkodzenia sprzętu gospodarstwa domowego w wyniku przepięcia elektrycznego, nie będzie stanowić dla lokatorów Spółdzielni, którzy otrzymają ten zwrot, przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji na Spółdzielni nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, wypłacona lokatorom Spółdzielni kwota odszkodowania do wysokości wyrządzonej szkody, nie stanowi źródła przychodów, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, gdyż wbrew jego twierdzeniu, z analizy powyższych przepisów nie wynika, iż wypłacona lokatorom Spółdzielni kwota odszkodowania korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ponadto przepis art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy m.in. ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych.

Poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

W związku z powyższym rozstrzygnięcie kwestii dotyczących powinności pobrania składek ZUS, uregulowanych przepisami ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.), nie leży w kompetencji organu podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj