Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-719/11-6/AG
z 6 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-719/11-6/AG
Data
2011.09.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
koszt
leasing operacyjny
rata leasingowa


Istota interpretacji
1. Czy raty leasingu operacyjnego są kosztem podatkowym w momencie zaksięgowania faktury za czynsz leasingowy, a następnie koszty te powinny być skorygowane in minus w momencie otrzymania dotacji odpowiednio do wysokości refundowanej części czynszu leasingowego?
2. Czy fakt, że zdarzenia te miały miejsce na przełomie dwóch lat podatkowych nie powoduje, że należałoby skorygować (zmniejszyć) koszty uzyskania przychodów za 2010 rok o zrefundowaną część rat leasingowych z listopada i grudnia 2010?
3. Czy też słuszne jest, że koszty uzyskania przychodów umniejszone zostały w momencie otrzymania dotacji tj. w marcu 2011?



Wniosek ORD-IN 923 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 19 sierpnia 2011 r. oraz w dniu 31 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 oraz § 4, a także art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 3 sierpnia 2011 r. znak ILPB1/415-719/11-2/AG na podstawie art. 169 § 1i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 8 sierpnia 2011 r., a w dniu 19 sierpnia 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej następnego dnia przypadającego po dniu wolnym od pracy, przypadającym na ostatni dzień terminu do nadania uzupełnienia, tj. w dniu 16 sierpnia 2011 r.). Uzupełnienie wpłynęło również w dniu 31 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej opodatkowanej na zasadach ogólnych. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie ksiąg rachunkowych. Działalność gospodarcza prowadzona jest głównie w zakresie budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.

W dniu 15 września 2010 r. spółka podpisała umowę o dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej z Instytucją Pośredniczącą z siedzibą. Dofinansowanie realizowane jest w ramach Priorytetu nr 1 „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (Przedsiębiorstwa i Innowacyjność)”, Schemat: Dotacje inwestycyjne dla MŚP wspierające innowacyjność produktową i procesową na poziomie przedsiębiorstwa (z wyłączeniem projektów z zakresu turystyki) Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013. Dofinansowanie stanowi 44,90 % kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych, z czego 85 % dotacji pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast 15 % dotacji pochodzi z Budżetu Państwa.

Pomoc przekazywana będzie w transzach, zgodnie z harmonogramem - raz na kwartał. Przedmiotem dotacji jest zakup specjalistycznej maszyny - wiertnicy, pozwalającej na wdrożenie nowej technologii przewiertów sterowanych.

Spółka w listopadzie 2010 roku nabyła w/w maszynę. Skorzystała z zewnętrznego finansowania w formie leasingu operacyjnego. Umowa leasingu zawarta jest na 24 miesiące, pierwszy czynsz leasingowy zapłacono w listopadzie 2010 roku. W marcu 2011 roku spółka otrzymała pierwszą transzę dotacji do konkretnych rat leasingowych za listopad i grudzień 2010 roku. Zwrócone zostało 44,90 % z części kapitałowej rat leasingowych. Wg polityki rachunkowości spółki, leasing operacyjny (podatkowo) dla celów bilansowych ewidencjonowany jest jak leasing finansowy i dokowane są niepodatkowe odpisy amortyzacyjne od przyjętych do używania maszyn i urządzeń. Stawka amortyzacyjna opisywanej maszyny wynosi 20 %. Pierwszy odpis amortyzacyjny naliczony był w grudniu 2010 roku metodą liniową.

Natomiast dla celów podatkowych prowadzona jest odrębna ewidencja, w której czynsze leasingowe przyjmowane są w całości do kosztów podatkowych. Ewidencja ta stanowi podstawę do ustalenia zobowiązania podatkowego.

W momencie otrzymania dotacji na rachunek bankowy (marzec 2011) spółka wyłączyła z kosztów uzyskania przychodów bieżącego roku podatkowego część rat leasingowych do wysokości otrzymanej dotacji.

W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż środki pochodzące z budżetu środków europejskich odpowiadające wkładowi Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85% dofinansowania) przekazywane są z rachunku bankowego Banku Gospodarstwa Krajowego otwartego przez Ministra Finansów. Natomiast pozostała część dofinansowania (15%) pochodzi ze środków Budżetu Państwa z dotacji celowej lub rezerwy celowej i przekazywana jest bezpośrednio z rachunku bankowego Instytucji Pośredniczącej. Instytucja Pośrednicząca po wcześniejszym złożeniu dyspozycji otrzymuje środki z Urzędu Marszałkowskiego - Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym dla Województwa.

Wnioskodawca jest uczestnikiem projektu, który otrzymał pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240).

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

  1. Czy raty leasingu operacyjnego są kosztem podatkowym w momencie zaksięgowania faktury za czynsz leasingowy, a następnie koszty te powinny być skorygowane in minus w momencie otrzymania dotacji odpowiednio do wysokości refundowanej części czynszu leasingowego...
  2. Czy fakt, że zdarzenia te miały miejsce na przełomie dwóch lat podatkowych nie powoduje, że należałoby skorygować (zmniejszyć) koszty uzyskania przychodów za 2010 rok o zrefundowaną część rat leasingowych z listopada i grudnia 2010...
  3. Czy też słuszne jest, że koszty uzyskania przychodów umniejszone zostały w momencie otrzymania dotacji, tj. w marcu 2011...


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest ujęcie czynszów leasingowych w kosztach podatkowych w momencie otrzymania za nie faktury. Stąd za właściwe uznano przyjęcie rat leasingu z 2010 roku w kosztach tego roku. W roku 2010 podpisano jedynie umowę o dofinansowanie, jednak nie było to jednoznaczne z otrzymaniem środków finansowych i uzyskaniem z tego tytułu przychodu. Dlatego też Wnioskodawca uważa, że korekta zmniejszająca statystycznie koszty podatkowe powinna być dokonana w momencie otrzymania dotacji, tj. w 2011 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W interpretacji indywidualnej wydanej dla Wnioskodawcy w dniu 6 września 2011 r. nr ILPB1/415-719/11-5/AG uznano, iż kwota przyznanej spółce jawnej, w której Wnioskodawca jest wspólnikiem dotacji jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych, jednakże zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) - w części dotyczącej środków pochodzących z dotacji z budżetu państwa oraz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 powołanej ustawy - w części dotyczącej środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, a także na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 cyt. ustawy - w części stanowiącej pomoc udzieloną uczestnikowi w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż spółka w dniu 15 września 2010 r. podpisała umowę o dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej z Instytucją Pośredniczącą z siedzibą. Dofinansowanie realizowane jest w ramach Priorytetu nr 1 „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (Przedsiębiorstwa i Innowacyjność)”, Schemat: Dotacje inwestycyjne dla MŚP wspierające innowacyjność produktową i procesową na poziomie przedsiębiorstwa (z wyłączeniem projektów z zakresu turystyki) Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 – 2013, a w listopadzie 2010 roku nabyła specjalistyczną maszynę – wiertnicę, korzystając z zewnętrznego finansowania w formie leasingu operacyjnego. Pierwszy czynsz leasingowy zapłacono w listopadzie 2010 roku, a w marcu 2011 roku spółka otrzymała pierwszą transzę dotacji do konkretnych rat leasingowych za listopad i grudzień 2010 roku. Dla celów podatkowych prowadzona jest odrębna ewidencja, w której czynsze leasingowe przyjmowane są w całości do kosztów podatkowych. W momencie otrzymania dotacji na rachunek bankowy (marzec 2011) spółka wyłączyła z kosztów uzyskania przychodów bieżącego roku podatkowego część rat leasingowych do wysokości otrzymanej dotacji.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do art. 23b ust. 1 ww. ustawy, opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

  1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
  2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Przepis art. 23b ust. 2 ww. ustawy określa, że opłaty ustalone w umowie leasingu stanowią koszt uzyskania przychodu korzystającego, jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu nie korzystał ze zwolnień w podatku dochodowym, przysługujących na podstawie przepisów wymienionych w tym artykule.

A zatem raty leasingu operacyjnego, sfinansowane przez spółkę ze środków własnych – o ile koszty te nie będą podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie – mogą zostać uznane za koszt podatkowy w momencie zaksięgowania faktury.

W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zauważyć przy tym należy, że skoro określone wydatki są lub będą podatnikowi zwracane na podstawie umowy o dofinansowanie, to ujmowanie tych wydatków w ciężar kosztów podatkowych w miesiącach po podpisaniu umowy o dofinansowanie nie znajduje nie tylko prawnego, ale również racjonalnego uzasadnienia, bowiem w takim przypadku podatnik już od dnia podpisania umowy o dofinansowanie wie, że będzie miał zrefundowany poniesiony wydatek.

Odnosząc powyższe do analizowanej sprawy należy stwierdzić, iż w miesiącach po podpisaniu umowy o dofinansowanie Wnioskodawca nie może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków. Jednocześnie w miesiącach po podpisaniu umowy o dotację, Wnioskodawca powinien zmniejszyć bieżące koszty uzyskania przychodów o koszty poniesione ze środków pochodzących z dofinansowania. Bowiem w przypadku zaliczenia do kosztów wydatków poniesionych po podpisaniu umowy o dofinansowanie, należy dokonać ich wyłączenia z kosztów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – począwszy od tego momentu – dotyczy to tej części kosztów, która odpowiada wartości przyznanego dofinansowania.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika jednak, iż Wnioskodawca zaliczył do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z leasingiem maszyny w 2010 roku, już po podpisaniu umowy.

W takiej sytuacji, w konsekwencji z chwilą otrzymania w 2011 roku dofinansowania Wnioskodawca będzie obowiązany do skorygowania – zmniejszenia – kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania – zwiększenia podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Należy przy tym nadmienić, iż stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy podatkowej, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat oraz ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną (art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując, nieprawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, iż raty leasingu operacyjnego są kosztem podatkowym w momencie zaksięgowania faktury za czynsz leasingowy, a następnie koszty te powinny być skorygowane in minus w momencie otrzymania dotacji odpowiednio do wysokości refundowanej części czynszu leasingowego. Fakt, że zdarzenia te miały miejsce na przełomie dwóch lat podatkowych powoduje, że należałoby skorygować (zmniejszyć) koszty uzyskania przychodów za 2010 rok o zrefundowaną część rat leasingowych z listopada i grudnia 2010, albowiem umowę o dofinansowanie podpisano przed zawarciem umowy leasingowej. Zatem błędne jest uznanie, że koszty uzyskania przychodów umniejszone winny zostać w momencie otrzymania dotacji, tj. w marcu 2011.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. zwolnienia przedmiotowego) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 6 września 2011 r. nr ILPB1/415-719/11-5/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj