Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-901/11-4/MW
z 31 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-901/11-4/MW
Data
2012.01.31


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
obniżenie podatku naliczonego
podatek naliczony


Istota interpretacji
Zainteresowanemu w odniesieniu do realizowanego projektu przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wydatki poniesione w związku z realizacją projektu w części dotyczącej wydatków na inwestycję znajdującą się na nieruchomości będącej przedmiotem dzierżawy lub najmu, ponieważ będą one służyły czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Wnioskodawcę. Natomiast w części dotyczącej wydatków na urządzenia techniczne, obiekty małej architektury, drogi, nawierzchnie pieszo-rowerowe znajdujące się poza nieruchomością będącą przedmiotem dzierżawy bądź najmu, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał tej części powstałej infrastruktury do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na zakres prawa do ww. odliczenia nie ma wpływu fakt otrzymania przez Gminę dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na pokrycie części kosztów ww. inwestycji.



Wniosek ORD-IN 545 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2011r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kompleksu rekreacyjno-sportowego, w tym również w związku z budową elementów otoczenia ściśle związanych z Kompleksem, które wraz z Kompleksem będą przedmiotem dzierżawy i będą znajdowały się na nieruchomościach, na których będzie wybudowany Kompleks – jest prawidłowe;
  • prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową elementów otoczenia związanych funkcjonalnie z ww. Kompleksem, co do których możliwe będzie otwarte korzystanie przez inne podmioty, w tym części takich dróg, nawierzchni pieszo-rowerowych przez innych uczestników ruchu drogowego – jest nieprawidłowe;
  • wpływu na ww. prawo do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kompleksu rekreacyjno-sportowego, w tym również w związku z budową:
    • elementów otoczenia ściśle związanych z Kompleksem, które wraz z Kompleksem będą przedmiotem dzierżawy i będą znajdowały się na nieruchomościach, na których będzie wybudowany Kompleks
    • elementów otoczenia związanych funkcjonalnie z Kompleksem, ale co do których możliwe będzie otwarte korzystanie przez inne podmioty, w tym części takich dróg, nawierzchni pieszo-rowerowych przez innych uczestników ruchu drogowego,
  • zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z ww. inwestycją, jeżeli Gmina podejmie decyzję, że kompleks zostanie wniesiony jako wkład niepieniężny do spółki komunalnej,
  • wpływu na zakres prawa do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji.

Wniosek został uzupełniony w dniu 5 grudnia 2011r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Gmina rozpoczęła realizację projektu inwestycyjnego o nazwie X polegającego na budowie kompleksu rekreacyjno-sportowego (dalej” „Kompleks”) na terenie Gminy. Projekt obejmuje budowę:

  1. pełnowymiarowego (105x68) boiska piłkarskiego o nawierzchni trawiastej, podgrzewanego przy użyciu wody powrotnej z sieci ciepłowniczej, zraszanego z pełną automatyką z systemem drenażowym, z trybuną zadaszoną z miejscami przeznaczonymi na banery reklamowe i z możliwością zasłonięcia przed osobami z zewnątrz w celu umożliwienia realizacji zamkniętych sesji treningowych. Boisko będzie miało indywidualne oświetlenie o mocy zgodnej z wymogami do prowadzenia zajęć sportowych po zmierzchu,
  2. pełnowymiarowego (105x68) boiska piłkarskiego o nawierzchni sztucznej z nawodnieniem, odwodnieniem i oświetleniem,
  3. budynków obsługujących boiska, o powierzchni zabudowy ok. 2500 m2. W skład budynków wchodzić będzie między innymi: stołówka, zaplecze socjalne, sala konferencyjna, zaplecze szatniowe dla sportowców, taras widokowy, pomieszczenia magazynowe, techniczne oraz trybuna na 800 miejsc,
  4. instalacji wewnętrznych, tj.: instalacji wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, centralnego ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, instalacji elektrycznej i instalacji teletechnicznych,
  5. zagospodarowanie terenu (drogi, parkingi, nawierzchnie pieszo-rowerowe, obiekty małej architektury).

Gmina planuje, że po zakończeniu całości inwestycji Kompleks zostanie przekazany odpłatnie operatorowi wyłonionemu w drodze przetargu albo gminnej spółce komunalnej (również odpłatnie). Jest to założenie podstawowe. Może się jednak okazać, że jeszcze w trakcie realizacji inwestycji Gmina podejmie decyzję, że po jej zakończeniu Kompleks zostanie wniesiony do komunalnej spółki kapitałowej tytułem wkładu niepieniężnego.

Na pokrycie części kosztów związanych z budową Kompleksu, Gmina otrzyma dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem jako podatnik VAT czynny. Faktury związane z realizacją przedstawionego projektu inwestycyjnego będą wystawiane na Gminę. Nabywane w związku z realizacją ww. projektu towary lub usługi będą służyły Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych. Gmina zamierza wydzierżawić lub wynająć Kompleks po zakończeniu inwestycji (podlega opodatkowaniu VAT). Może się jednakże zdarzyć, że jeszcze w trakcie inwestycji zostanie podjęta decyzja o wniesieniu Kompleksu jako wkładu niepieniężnego do komunalnej spółki kapitałowej (podlega opodatkowaniu VAT).

Budowa całego Kompleksu, wraz z będącymi częścią realizacji ww. inwestycji drogami, parkingami, nawierzchniami pieszo-rowerowymi, należny do zadań własnych Gminy zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 9 ust. 1 ww. ustawy, Gmina w celu wykonywania zadań własnych możne tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie; nie oznacza to jednak, że infrastruktura wytworzona w trakcie projektu nie będzie mogła być wykorzystana do wykonywania czynności opodatkowanych (dzierżawa, aport) przez Gminę; realizacja zadań własnych nie wyklucza bowiem podjęcia takich czynności.

W ramach prowadzonej inwestycji budowy Kompleksu, budowane urządzenia techniczne, obiekty małej architektury, drogi, nawierzchnie pieszo-rowerowe można podzielić na dwie grupy:

  1. ściśle i wyłącznie związane z Kompleksem, które wraz z Kompleksem będą przedmiotem dzierżawy; te elementy otoczenia będą znajdowały się na nieruchomości, na której znajduje się Kompleks i będącej przedmiotem dzierżawy;
  2. związane funkcjonalnie z Kompleksem, ale co do których możliwe będzie otwarte korzystanie przez inne podmioty, w tym części takich dróg, nawierzchni pieszo-rowerowych przez innych uczestników ruchu drogowego; te elementy otoczenia nie będą się znajdowały na nieruchomości będącej przedmiotem dzierżawy; obiekty te nie będą prowadziły tylko do Kompleksu a za korzystanie z tych elementów otoczenia, w tym parkingów, Gmina nie będzie pobierała opłat. Te elementy otoczenia są związane z innymi obiektami infrastruktury, które również będą wydzierżawione przez Gminę (kompleks basenów termalnych oraz budynek kasztelu). Związek ten uwidacznia się w ten sposób, że z uwagi na ich położenie zwiększają funkcjonalność tych obiektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową Kompleksu, w tym również w związku z budową:
    • elementów otoczenia ściśle związanych z Kompleksem, które wraz z Kompleksem będą przedmiotem dzierżawy i będą znajdowały się na nieruchomościach, na których będzie wybudowany Kompleks;
    • związanych funkcjonalnie z Kompleksem, ale co do których możliwe będzie otwarte korzystanie przez inne podmioty, w tym części takich dróg, nawierzchni pieszo-rowerowych przez innych uczestników ruchu drogowego...
  1. Czy na zakres prawa do odliczenia wpłynie otrzymanie przez Gminę dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na pokrycie części kosztów inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym we wniosku):

  1. Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową Kompleksu, w tym również w związku z budową:
    • elementów otoczenia ściśle związanych z Kompleksem, które wraz z Kompleksem będą przedmiotem dzierżawy i będą się znajdowały na nieruchomościach, na których będzie wybudowany kompleks;
    • związanych funkcjonalnie z Kompleksem, ale co do których możliwe będzie otwarte korzystanie przez inne podmioty, w tym części takich dróg, nawierzchni pieszo-rowerowych przez innych uczestników ruchu drogowego.
  1. Na zakres prawa do odliczenia nie wpłynie otrzymanie przez Gminę dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na pokrycie części kosztów inwestycji.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1).

Pierwszą kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w kontekście powołanego wyżej przepisu jest to, czy Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarowa lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zasadniczo za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Przedmiotowy przepis, pomimo tego, że ma generalnie zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego oraz organów i urzędów obsługujących te jednostki, to jednak nie będzie miał zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym. Gmina planuje bowiem dokonanie czynności odpłatnej, polegającej bądź na oddaniu do odpłatnego używania infrastruktury Kompleksu innemu podmiotowi, bądź na wniesieniu wkładu niepieniężnego do Spółki komunalnej i w tym zamiarze buduje Kompleks.

W ocenie Gminy prawo takie przysługuje również w odniesieniu do towarów i usług związanych funkcjonalnie z Kompleksem, ale co do których możliwe będzie otwarte korzystanie przez inne podmioty, w tym części takich dróg, nawierzchni pieszo-rowerowych przez innych uczestników ruchu drogowego. Ten funkcjonalny związek jest w ocenie spółki wystarczający do odliczenia VAT. Te elementy otoczenia nie będą się wprawdzie znajdowały na nieruchomości będącej przedmiotem dzierżawy oraz nie będą prowadziły tylko do Kompleksu. Za korzystanie z tych elementów otoczenia, w tym parkingów, Gmina nie będzie pobierała opłat. Jednak powstaną one w związku z budową Kompleksu. Ponadto te elementy otoczenia są związane z innymi obiektami infrastruktury, które również będą wydzierżawione przez Gminę (kompleks basenów termalnych, budynek kasztelu). De facto służą zatem poprawie możliwości funkcjonowania i należytego wykorzystania obiektów przez dzierżawcę/najemcę.

W ocenie Gminy czynność polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego, jako czynność o charakterze odpłatnym, podlega - co do zasady - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki właściwej dla danego towaru. O odpłatności wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej decyduje okoliczność, że podmiot wnoszący aport otrzymuje w zamian odpowiednią wartość udziałów w spółce. Wydane przez spółkę udziały stanowią więc ekwiwalentne świadczenie wzajemne spółki na rzecz wspólnika wnoszącego wkład. W konsekwencji więc Gmina, realizując omawianą inwestycję z zamiarem jej późniejszego odpłatnego wykorzystania (na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze) działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i jako taki podatnik ma prawo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

W ocenie Gminy na zakres prawa do odliczenia nie wpływa również okoliczność, że część kosztów całej inwestycji zostanie sfinansowana ze środków publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Żaden z przepisów ustawy o VAT, a w szczególności art. 88 i 88a, nie zawiera w tym zakresie ograniczeń. W konsekwencji więc Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego również od tej części, w jakiej nabyte towary i usług związane z realizacją inwestycji zostaną sfinansowane z powyższej dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kompleksu rekreacyjno-sportowego, w tym również w związku z budową elementów otoczenia ściśle związanych z Kompleksem, które wraz z Kompleksem będą przedmiotem dzierżawy lub najmu i będą znajdowały się na nieruchomościach, na których będzie wybudowany Kompleks;
  • nieprawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową elementów otoczenia związanych funkcjonalnie z Kompleksem, co do których możliwe będzie otwarte korzystanie przez inne podmioty, w tym części takich dróg, nawierzchni pieszo-rowerowych przez innych uczestników ruchu drogowego;
  • prawidłowe – w zakresie wpływu na ww. prawo do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W świetle art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują gminne drogi, ulice, mosty, place oraz organizację ruchu drogowego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ze stanu faktycznego wynika, że Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem jako podatnik VAT czynny. Gmina rozpoczęła realizację projektu inwestycyjnego polegającego na budowie kompleksu rekreacyjno-sportowego (boiska piłkarskie, budynki obsługujące boiska, instalacje wewnętrzne, zagospodarowanie terenu). Wnioskodawca planuje, że po zakończeniu całości inwestycji Kompleks zostanie przekazany odpłatnie operatorowi wyłonionemu w drodze przetargu albo gminnej spółce komunalnej (również odpłatnie), jak wskazano Gmina zamierza wydzierżawić lub wynająć Kompleks po zakończeniu inwestycji. Na pokrycie części kosztów związanych z budowa Kompleksu, Gmina otrzyma dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. Faktury związane z realizacją przedstawionego projektu inwestycyjnego będą wystawiane na Gminę.

W ramach prowadzonej inwestycji budowy Kompleksu, budowane urządzenia techniczne, obiekty malej architektury, drogi, nawierzchnie pieszo-rowerowe można podzielić na dwie grupy:

  1. ściśle i wyłącznie związane z Kompleksem, które wraz z Kompleksem będą przedmiotem dzierżawy; te elementy otoczenia będą znajdowały się na nieruchomości, na której znajduje się Kompleks i będącej przedmiotem dzierżawy;
  2. związane funkcjonalnie z Kompleksem, ale co do których możliwe będzie otwarte korzystanie przez inne podmioty, w tym części takich dróg, nawierzchni pieszo-rowerowych przez innych uczestników ruchu drogowego; te elementy otoczenia nie będą się znajdowały na nieruchomości będącej przedmiotem dzierżawy; obiekty te nie będą prowadziły tylko do Kompleksu a za korzystanie z tych elementów otoczenia, w tym parkingów, Gmina nie będzie pobierała opłat. Te elementy otoczenia, związane z innymi obiektami infrastruktury, które również będą wydzierżawione przez Gminę (kompleks basenów termalnych oraz budynek kasztelu). Związek ten uwidacznia się w ten sposób, że z uwagi na ich położenie zwiększają funkcjonalność tych obiektów.

Odnosząc się do przedstawionego wyżej opisu stanu faktycznego, należy odwołać się do regulacji wynikających z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Natomiast zgodnie z zapisem art. 659 § 1 ustawy Kodeks cywilny, przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki. Wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Przy czym – jak wynika z art. 659 § 2 ww. ustawy czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju. A zatem umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu najmu.

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy bądź najmu, tj. czynności cywilnoprawnej, innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W konsekwencji dzierżawa, najem inwestycji stanowi odpłatne świadczenie, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż część przedmiotu inwestycji, tj. boiska, budynki obsługujące boiska, instalacje wewnętrzne, infrastruktura towarzysząca znajdująca się na nieruchomości będącej przedmiotem czynności opodatkowanych (najem, dzierżawa), będzie służyła Gminie do czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur nabycia towarów i usług w takim zakresie w jakim zakupy są związane z inwestycją w powyższym zakresie.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w związku z nabywaniem towarów i usług związanych z budową ww. boisk, budynków obsługujących boiska, instalacji wewnętrznych, infrastruktury towarzyszącej znajdującej się na nieruchomości, albowiem nabyte towary i usługi, w ramach realizacji projektu w ww. zakresie, będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Jednocześnie biorąc pod uwagę powyższy opis stanu faktycznego, tut. Organ stwierdza, iż budowane w ramach realizacji niniejszego projektu urządzenia techniczne, obiekty małej architektury, drogi, nawierzchnie pieszo-rowerowe związane funkcjonalnie z kompleksem rekreacyjno-sportowym, ale znajdujące się poza nieruchomością będącą przedmiotem dzierżawy bądź najmu, będą ogólnodostępne i za korzystanie z nich nie będą pobierane opłaty. Ponadto, jak wskazano powyżej, budowa całego kompleksu, w tym ogólnodostępnych dróg, parkingów, nawierzchni pieszo-rowerowych należy do zadań własnych Gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 10 ustawy o samorządzie gminnym). W związku z faktem, iż realizowana w ramach przedmiotowego projektu budowa dróg, parkingów, nawierzchni pieszo-rowerowych znajdujących się poza nieruchomością -będącą przedmiotem dzierżawy bądź najmu, należy do zadań własnych Gminy i w związku z ich użytkowaniem nie będzie zawarta żadna umowa cywilnoprawna, wydatki poniesione na budowę w ww. zakresie nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, i tym samym w tym zakresie nie zostanie spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei funkcjonalny związek jaki powstanie pomiędzy elementami otoczenia a innymi obiektami infrastruktury będącymi przedmiotem dzierżawy, w ocenie tut. Organu nie stanowi podstawy do uznania, iż nakłady na realizację tzw. otoczenia –należącego do zadania własnego Gminy- będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Bez wpływu na powyższe pozostaje ocena Spółki w tym zakresie.

Nadto należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Tak więc na zakres prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu nie ma wpływu fakt otrzymania przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów ww. inwestycji.

Reasumując, Zainteresowanemu w odniesieniu do realizowanego projektu przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wydatki poniesione w związku z realizacją projektu w części dotyczącej wydatków na inwestycję znajdującą się na nieruchomości będącej przedmiotem dzierżawy lub najmu, ponieważ będą one służyły czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Wnioskodawcę. Natomiast w części dotyczącej wydatków na urządzenia techniczne, obiekty małej architektury, drogi, nawierzchnie pieszo-rowerowe znajdujące się poza nieruchomością będącą przedmiotem dzierżawy bądź najmu, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał tej części powstałej infrastruktury do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na zakres prawa do ww. odliczenia nie ma wpływu fakt otrzymania przez Gminę dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na pokrycie części kosztów ww. inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny opisany w złożonym wniosku.

Ponadto, tut. Organ informuje, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kompleksu rekreacyjno-sportowego w przypadku jego przekazania w dzierżawę oraz wpływu na ww. prawo do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania. Wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zachowania ww. prawa w przypadku gdy Gmina podejmie decyzję, że kompleks zostanie przekazany spółce komunalnej w drodze wkładu niepieniężnego oraz wpływu na ww. prawo do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania załatwiono interpretacją IPTPP1/443-901/11-5/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj