Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-514/11/BM
z 24 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-514/11/BM
Data
2011.03.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budowa
budynek mieszkalny
roboty budowlane
roboty montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
stawka podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę w 2011r. czynności, o których mowa we wniosku (tj. wykonywania i montażu: balustrad, schodów, zadaszeń, wiatrołapów, konstrukcji stalowych i daszków balkonowych wewnątrz i na zewnątrz obiektów budownictwa mieszkalnego – PKOB 11



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2010r. (data wpływu 13 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2011r. (data wpływu 1 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę w 2011r. czynności, o których mowa we wniosku (tj. wykonywania i montażu: balustrad, schodów, zadaszeń, wiatrołapów, konstrukcji stalowych i daszków balkonowych wewnątrz i na zewnątrz obiektów budownictwa mieszkalnego – PKOB 11) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę w 2011r. czynności, o których mowa we wniosku (tj. wykonywania i montażu: balustrad, schodów, zadaszeń, wiatrołapów, konstrukcji stalowych i daszków balkonowych wewnątrz i na zewnątrz obiektów budownictwa mieszkalnego – PKOB 11).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2011r. (data wpływu 1 marca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 lutego 2011r. znak: IBPP1/443-1196/10/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej jednoosobowo działalności gospodarczej wykonuje prace polegające na wykonaniu i montażu: balustrad, schodów, zadaszeń, wiatrołapów, konstrukcji stalowych i daszków balkonowych wewnątrz i na zewnątrz obiektów budownictwa mieszkalnego – PKOB 11.

Wnioskodawca usługi montażu wykonuje na podstawie umowy o roboty budowlane, sporządzanej indywidualnie dla każdego zleceniodawcy.

Zleceniodawca zobowiązuje zleceniobiorcę do wykonania, dostarczenia i zamontowania zgodnie z umową. Wnioskodawca usługi wykonuje na indywidualne zamówienie klientów. Balustrady, schody, zadaszenia, wiatrołapy, daszki balkonowe i konstrukcje stalowe nie stanowią produkcji seryjnej, zaś gabaryty, wzory, rozmiary ustalane są każdorazowo w umowie. W cenę wkalkulowane są: materiały, obróbka, prace wykończeniowe (takie jak: cynkowanie, malowanie, ozdoby stalowymi elementami kutymi wykonywanymi przez firmy specjalistyczne na zlecenie, gdyż firma Wnioskodawcy jest za mała, aby te prace wykonywać), transport i montaż.

Umowa obejmuje całkowity koszt robót brutto oraz termin zakończenia robót. Zamawiający oświadcza, że jest właścicielem budynku mieszkalnego na terenie którego Wnioskodawca będzie wykonywał roboty montażowe wewnątrz lub na zewnątrz bryły budynku.

Roboty montażowe mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45.

Określenie podmiotu działalności gospodarczej w PKD:

  • 25.62.Z- obróbka mechaniczna elementów metalowych.Podklasa ta obejmuje: wiercenie, tłoczenie, frezowanie, wiórkowanie, struganie, doszlifowywanie, przeciąganie polerowanie, cięcie, ostrzenie, spawanie, nitowanie itp. elementów metalowych.
  • 25.99.Z – wykonywanie pozostałych wyrobów metalowych gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Podklasa ta obejmuje:

  • montaż płotów, ogrodzeń, balustrad i podobnych konstrukcji,
  • produkcję pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Wnioskodawca od dnia 17 maja 1996r. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca wystawia faktury VAT sprzedaży na usługi. Cena ww. usługi obejmuje zarówno wykonanie jak i montaż. Usługi montażu Wnioskodawca wykonuje zarówno w budynkach nie oddanych do użytkowania jak również już oddanych do użytkowania.

Czynności będące przedmiotem wniosku dotyczącego grudnia 2010r. wykonywane były wewnątrz budynku mieszkalnego i polegały na usłudze montażu balustrad wykonanych przez Wnioskodawcę.

Elementy montowane, są na stałe wmontowywane do budynku poprzez wbetonowanie, wklejanie lub kotwienie.

Przed zawarciem umowy na roboty budowlano-montażowe Wnioskodawca dokonuje pomiaru, ustalenia wzoru wg dostarczonego projektu zamawiającego lub własnej zaakceptowanej koncepcji, następnie zawiera umowę ustalając wartość, która obejmuje wykonanie i montaż.

Wewnątrz budynku montowane są na klatce schodowej: balustrady, poręcze, schody.

Na zewnątrz, ale w obrębie bryły budynku: balustrady balkonowe, wiatrołapy, daszki, części stalowe dachu.

Zadaszenie to konstrukcja stalowa w wejściu do budynku połączona z wiatrołapami jak również zadaszenie nad balkonami. Konstrukcja stalowa obejmuje wzmocnienie konstrukcji dachu jak również elementy podtrzymujące elewację budynku.

Roboty budowlano-montażowe, które Wnioskodawca będzie wykonywał dotyczą obiektów budowlanych, bądź ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, które w PKWiU z 2008r. zostały sklasyfikowane w dziale 41 sekcji F i 43 (roboty budowlane specjalistyczne).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postąpi prawidłowo, jeżeli od roku 2011 będzie stosował stawkę 8% na jego usługi. Stawkę 8% Wnioskodawca stosował będzie do tej części podstawy opodatkowania, która będzie odpowiadała udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (budynki mieszkalne jednorodzinne do 300 m2, lokale mieszkalne do 150 m2) pozostałą część Wnioskodawca będzie opodatkowywał VAT 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, stawkę 8% Wnioskodawca stosował będzie do tej części podstawy opodatkowania, która będzie odpowiadała udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (budynki mieszkalne jednorodzinne do 300 m2, lokale mieszkalne do 150 m2) pozostałą część Wnioskodawca będzie opodatkowywał VAT 23%. Wnioskodawca uważa swoje stanowisko za prawidłowe, bowiem może do swoich usług, które nie stanowią produkcji seryjnej, umowa obejmuje wykonanie i montaż usług (robót budowlanych) na indywidualne zamówienie, zastosować stawkę 8% od stycznia 2011r. za roboty budowlano-montażowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.) przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a.

I tak stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    – w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca wykonuje prace polegające na wykonaniu i montażu: balustrad, schodów, zadaszeń, wiatrołapów, konstrukcji stalowych i daszków balkonowych wewnątrz i na zewnątrz obiektów budownictwa mieszkalnego – PKOB 11.

Wnioskodawca usługi montażu wykonuje na podstawie umowy o roboty budowlane, sporządzanej indywidualnie dla każdego zleceniodawcy.

Zleceniodawca zobowiązuje zleceniobiorcę do wykonania, dostarczenia i zamontowania zgodnie z umową. Wnioskodawca usługi wykonuje na indywidualne zamówienie klientów. Balustrady, schody, zadaszenia, wiatrołapy, daszki balkonowe i konstrukcje stalowe nie stanowią produkcji seryjnej, zaś gabaryty, wzory, rozmiary ustalane są każdorazowo w umowie. W cenę wkalkulowane są: materiały, obróbka, prace wykończeniowe (takie jak: cynkowanie, malowanie, ozdoby stalowymi elementami kutymi wykonywanymi przez firmy specjalistyczne na zlecenie, gdyż firma Wnioskodawcy jest za mała, aby te prace wykonywać), transport i montaż.

Umowa obejmuje całkowity koszt robót brutto oraz termin zakończenia robót. Zamawiający oświadcza, że jest właścicielem budynku mieszkalnego na terenie którego Wnioskodawca będzie wykonywał roboty montażowe wewnątrz lub na zewnątrz bryły budynku.

Wnioskodawca wystawia faktury VAT sprzedaży na usługi. Cena ww. usługi obejmuje zarówno wykonanie jak i montaż. Usługi montażu Wnioskodawca wykonuje zarówno w budynkach nie oddanych do użytkowania jak również już oddanych do użytkowania.

W 2011r. usługi na roboty montażowe są wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach – części w budowie budynku, remontu budynków mieszkalnych jednorodzinnych i lokali mieszkalnych oraz modernizacji.

Elementy montażowe są na stałe wmontowywane do budynku poprzez wbetonowanie, wklejanie lub kotwienie.

Przed zawarciem umowy na roboty budowlano-montażowe Wnioskodawca dokonuje pomiaru, ustalenia wzoru wg dostarczonego projektu zamawiającego lub własnej zaakceptowanej koncepcji, następnie zawiera umowę ustalając wartość, która obejmuje wykonanie i montaż. Wewnątrz budynku montowane są na klatce schodowej: balustrady, poręcze, schody. Na zewnątrz, ale w obrębie bryły budynku: balustrady balkonowe, wiatrołapy, daszki, części stalowe dachu. Zadaszenie to konstrukcja stalowa w wejściu do budynku połączona z wiatrołapami jak również zadaszenie nad balkonami. Konstrukcja stalowa obejmuje wzmocnienie konstrukcji dachu jak również elementy podtrzymujące elewację budynku.

Natomiast roboty budowlano-montażowe, które Wnioskodawca będzie wykonywał dotyczą obiektów budowlanych, bądź ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, które w PKWiU z 2008r. zostały sklasyfikowane w dziale 41 sekcji F i 43 (roboty budowlane specjalistyczne).

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Należy zauważyć, iż jak wynika z przedmiotowego wniosku Wnioskodawca będzie wykonywał i montował wykonywane przez niego elementy (balustrady, schody, zadaszenia, wiatrołapy, konstrukcje stalowe i daszki balkonowe) zarówno w budynkach nie oddanych do użytkowania jak również w już oddanych do użytkowania. Wnioskodawca wskazał, iż w 2011r. usługi na roboty montażowe są wykonywane przez niego w ramach budowy budynku, remontu budynków mieszkalnych jednorodzinnych i lokali mieszkalnych oraz modernizacji. Wnioskodawca usługi montażu wykonuje na podstawie umowy o roboty budowlane i wystawia faktury VAT sprzedaży na usługi, a cena usługi obejmuje zarówno wykonanie jak i montaż. Elementy te są na stałe wmontowane do budynku.

W konsekwencji powyższego, biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, że jeżeli faktycznie czynności, o których mowa we wniosku będą wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach budowy budynku, remontu lub modernizacji, Wnioskodawca ma zawarte umowy na świadczenie usług a cena tych usług obejmować będzie koszt montowanego towaru i usługi te będą wykonywane przez niego w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to do całej wartości usług zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że stawkę 8% Wnioskodawca stosował będzie do tej części podstawy opodatkowania, która będzie odpowiadała udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (budynki mieszkalne jednorodzinne do 300 m2, lokale mieszkalne do 150 m2) pozostałą część Wnioskodawca będzie opodatkowywał VAT 23%, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKOB oraz gdyby wykonywanych czynności nie można było zaliczyć do budowy, remontu lub modernizacji) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy zauważyć, że zawarta we wniosku kwestia stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę w 2010r. czynności, o których mowa we wniosku (tj. roboty budowlano-montażowej balustrady schodów wewnątrz budynku) będzie przedmiotem odrębnej interpretacji.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj