Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-277/11-4/KJ
z 1 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-277/11-4/KJ
Data
2012.02.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
dotacja
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
fundusze europejskie
projekt
przychód
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem Spółki Akcyjnej „A” nieodpłatnych świadczeń opisanych w stanie faktycznym, finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie zalicza się do przychodu, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 240 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej (…), reprezentowanej przez (…), przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 3 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2012 r. (data wpływu 12 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem „Spółki A” nieodpłatnych świadczeń finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zalicza się do przychodu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem „Spółki A” nieodpłatnych świadczeń finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zalicza się do przychodu podatkowego oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wkładu prywatnego w postaci wkładu gotówkowego i w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 2 stycznia 2012 r., Nr IPTPB3/423-277/11-2/KJ, wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 12 stycznia 2012 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

„Spółka A” jako projektodawca i beneficjent podpisała w dniu 26 maja 2011 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) umowę o dofinansowanie projektu szkoleniowego pt: „Akademia (…) - zintegrowany rozwój strategicznych kompetencji pracowników Grupy Kapitałowej (…)” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

Celem projektu, w którym mają uczestniczyć wszystkie spółki Grupy, zajmujące się różnymi aspektami gospodarowania energią (wytwarzanie, dystrybucja, obrót) jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji, co w konsekwencji zapewni ich klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług (w szczególności poznają oni najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania).

Wysokość dofinansowania projektu wynosi ok 60% kosztów projektu oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+, związanego z wdrożeniem wiedzy uzyskanej na szkoleniach.

Kwota dofinansowania pochodzić będzie w co najwyżej 85% ze środków europejskich w formie płatności przelanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenia PARP oraz w co najmniej 15% z budżetu państwa w formie dotacji celowej przelanej przez PARP.

Wnioskodawca podkreśla, że środki te zostaną przekazane wyłącznie na rachunek „Spółki A” i nie będą dalej przekazywane na rachunki spółek z Grupy Kapitałowej.

Środki te będą służyły do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez „Spółkę A”.

Resztę kosztów pokrywają sami przedsiębiorcy zainteresowani programem (tzw. wkład prywatny przedsiębiorcy) przy czym wkład ten może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi oraz kosztami wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

Projektem, objętych zostało kilka kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej, w tym także Wnioskodawca.

„Spółka A” będzie obciążać spółki z Grupy, w tym Spółkę, gotówkowym wkładem prywatnym zgodnie z zawartymi umowami szkoleniowymi. Natomiast nie będzie obciążać Spółki innymi kosztami szkoleń. W szczególności nie będzie obciążać Spółki kosztami szkoleń sfinansowanych z dofinansowania otrzymanego od PARP.

Wszelkie wzajemne prawa i obowiązki, których realizacja pozwoli na przygotowanie i realizację Projektu „Akademia (…)” zgodnie z wymogami umowy o dofinansowanie z PARP, są uregulowane w zawartej przez Spółkę ze „Spółką A” umowie szkoleniowej. Między innymi są tam zapisane wskazane wyżej zasady ponoszenia kosztów.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest beneficjentem pomocy publicznej. Skieruje On pracowników na szkolenia objęte programem Akademii (…).

Wnioskodawca pokryje resztę kosztów przyporządkowanych do własnych pracowników uczestników „Akademii (…)”(tzw. wkład prywatny przedsiębiorcy), przy czym wkład ten może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi oraz kosztami wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu. Zatem rola Wnioskodawcy ogranicza się do oddelegowania pracowników do udziału w „Akademii (…) oraz pokrycia kosztów wkładu własnego, polegającego na pokryciu wynagrodzenia pracowników za czas ich udziałów w szkoleniach oraz pokryciu pozostałej części wkładu prywatnego, zgodnie z zawartymi umowami szkoleniowymi.

Całością projektu będzie zarządzała „Spółka A”.

W ramach projektu (Akademia (…)” Wnioskodawca oddeleguje pracowników, którzy w ramach szkoleń otrzymają obok szkolenia również inne świadczenia, tj. materiały szkoleniowe, transport na miejsce szkolenia, catering, noclegi, indywidualne doradztwo związane z wdrożeniem wiedzy zdobytej na szkoleniu dla pracowników w wieku 45+. Świadczenia te nie będą wykraczały poza typowy zakres świadczeń dla uczestników szkoleń pracowniczych, z tą różnicą, iż częściowy koszt zostanie pokryty w ramach projektu.

„Spółka A” nie będzie obciążać Wnioskodawcy innymi kosztami szkoleń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem „Spółki A” nieodpłatnych świadczeń takich jak: szkolenia, materiały szkoleniowe, catering, nocleg, transport na miejsce szkolenia, indywidualne doradztwo związane z wdrożeniem wiedzy zdobytej na szkoleniu dla pracowników 45+, opisanych w stanie faktycznym finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie zalicza się do przychodu, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy Spółka będzie miała prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione koszty wkładu prywatnego w postaci wkładu gotówkowego oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu...

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie nr 1.

Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca.

Wnioskodawca wskazuje, iż cały projekt jest realizowany zgodnie z przepisami o udzielaniu pomocy publicznej w tym przepisami rozporządzenia Komisji (WE) Nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r., uznającymi niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (Dz. U. UE. L 08.214.3) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z dnia 27 czerwca 2008 r. ze zm.).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodem są między innymi nieodpłatne świadczenia oraz świadczenia częściowo odpłatne.

Natomiast na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

W ramach niniejszego projektu pracownicy Wnioskodawcy, w ramach istniejącego stosunku pracy zostali przeszkoleni, otrzymali nieodpłatne materiały szkoleniowe, bezpłatny transport na miejsce szkolenia, catering, noclegi, a pracownicy w wieku 45+ mieli zapewnione indywidualne doradztwo związane z wdrożeniem wiedzy zdobytej na szkoleniu.

Wnioskodawca wskazuje, iż udział w Akademii (…) został dedykowany m.in. pracownikom Wnioskodawcy, w ramach istniejącego stosunku pracy, a szkolenia będą odbywały się w czasie pracy pracowników. Szkolenia są związane z działalnością Wnioskodawcy i zostały przeprowadzone w sposób analogiczny jak inne szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę bez korzystania z dofinansowania zewnętrznego w ramach projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Z przytoczonego przepisu wynika, że nie stanowią przychodów takie nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, które:

  1. są finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, i jednocześnie
  2. są finansowane lub współfinansowane w powyższy sposób w ramach rządowych programów.

Zatem niezależnie czy mamy do czynienia z nieodpłatnie otrzymanymi prawami, rzeczami czy też otrzymanymi świadczeniami, źródła ich finansowania muszą pochodzić ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Wnioskodawca podkreśla, iż pojęcie finansowania świadczeń nie zostało w powyższym przepisie ograniczone jedynie do bezpośrednich beneficjentów a do szerokiego kręgu odbiorców korzystających ze świadczeń mających źródła w finansowaniu budżetowym.

Zatem przyjąć należy, iż z uwagi na pochodzenie środków z których zostały sfinansowane nieodpłatne świadczenia otrzymujący nie wykazuje przychodu, jeżeli pochodzą one ze źródeł wskazanych w przepisie.

W analizowanej sytuacji, zdaniem Spółki, powyższe warunki są spełnione. Kwota wsparcia w 15% pochodzi z budżetu krajowego, a w 85% ze środków europejskich. Natomiast Program Operacyjny „Kapitał Ludzki”, zgodnie z projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia, przyjętym 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągania założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest wykonywany przez agencję rządową (PARP) i jest realizowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

W omawianym przypadku przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych znajduje zastosowanie, ponieważ zgodnie z jego treścią, do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Dokonując wykładni tego przepisu należy wskazać, że użyte w ww. przepisie określenie „w ramach rządowych programów” odnosi się do wszystkich źródeł finansowania. Zatem warunkiem wyłączenia ww. wartości z przychodów jest ich udzielenie w ramach rządowych programów.

Wnioskodawca wskazuje, że podobnie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 28 lutego 2007 r., sygn. III SA/Wa 4003/06

  1. „ ...”
  2. Użyte w przepisie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych określenie „w ramach rządowych programów” odnosi się do wszystkich źródeł finansowania. Zatem warunkiem wyłączenia ww. wartości z przychodów jest ich udzielenie w ramach rządowych programów.”

Analogiczne stanowisko zajmowały organy podatkowe w interpretacjach podatkowych dotyczących uczestnictwa podmiotów gospodarczych w projektach finansowanych lub współfinansowanych ze środków publicznych np.:

  • pismo Ministra Finansów do organów podatkowych z dnia 30 sierpnia 2006 r. nr DD 6-8213-8/06/DZ/412,
  • postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 12 grudnia 2006 r. (BP/423-21/06) oraz
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 maja 2010 r., sygn. akt IPPB3/423-217/10-2/JG.

Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż szkolenia, których koszty organizacji są pokryte dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej, są często oferowane nieodpłatnie określonemu kręgowi potencjalnych odbiorców. Oznacza to, że zgodnie z praktyką rynkową szkolenia tego typu są powszechnie oferowane za darmo i, w konsekwencji, uzyskanie prawa do udziału w takim szkoleniu nie wiąże się z powstaniem przychodu do opodatkowania z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj