Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-535/11-6/BA
z 31 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-535/11-6/BA
Data
2011.10.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
faktura elektroniczna
wystawienie faktury


Istota interpretacji
1. Czy faktury w formacie PDF - wystawiane i przesyłane przez Wnioskodawcę zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego - będą stanowiły „faktury w formie elektronicznej” w rozumieniu przepisów rozporządzenia i Spółka będzie uprawniona do dokumentowania za ich pomocą wykonywanych czynności stanowiących dostawy towarów i świadczenie usług?
2. Czy wskazany w opisie zdarzenia przyszłego sposób przechowywania faktur przesłanych w formie elektronicznej spełnia wymogi określone w przepisach rozporządzenia?



Wniosek ORD-IN 981 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.) z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.) oraz z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.) z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.) oraz z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) o dowód poniesionej opłaty od złożonego wniosku, pełnomocnictwo oraz odpis pełny z KRS.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży pomp, zestawów hydroforowych, modułów ciśnieniowych i innych urządzeń tego typu oraz montażu i serwisu sprzedawanych urządzeń. Dla celów podatku VAT, czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności są kwalifikowane przez Spółkę jako dostawy towarów i świadczenie usług. Wykonanie tych czynności jest dokumentowane fakturami VAT.

W chwili obecnej, Wnioskodawca wystawia faktury VAT oraz faktury korygujące i przesyła je odbiorcom w formie papierowej. Mając na uwadze chęć usprawnienia przepływu faktur oraz optymalizację kosztów w tym zakresie, Spółka rozważa wprowadzenie dodatkowego sposobu fakturowania tj. przesyłania faktur (oraz faktur korygujących) w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej (jako załącznika w formacie PDF do wiadomości e-mail).

Faktury przesyłane drogą elektroniczną nie będą opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz nie będą przesyłane z wykorzystaniem elektronicznej wymiany danych (EDI). W zależności od wybranego wariantu, faktury przesyłane drogą elektroniczną przez Wnioskodawcę mogą - lecz nie muszą - być zabezpieczane hasłem (znanym odbiorcy i określonej grupie pracowników Spółki). Wnioskodawca zamierza wprowadzić własne rozwiązania pozwalające zapewnić autentyczność pochodzenia i integralność treści przesyłanych faktur.

Zgodnie z założeniami Spółki, faktura w formacie PDF będzie automatycznie generowana przez system SAP, po wprowadzeniu odpowiednich danych. Następnie, kopia pliku PDF będzie umieszczana w sieci E. (będącej platformą do składania zamówień przez jej klientów), gdzie będzie ona widoczna dla odbiorcy i dostępna tylko do wglądu (tj. bez możliwości edycji). Faktura w formacie PDF będzie także przesyłana do odbiorcy za pośrednictwem poczty elektronicznej (jako załącznik do wiadomości e-mail). Wysyłka faktur będzie dokonywana z komputerów zabezpieczonych loginem hasłem. Zastosowanie opisanego sposobu przesyłania faktur będzie następować po jego uprzedniej akceptacji przez odbiorcę faktury. Zgoda odbiorcy będzie wyrażana na piśmie, poprzez uzupełnienie i podpisanie specjalnego formularza przygotowanego przez Wnioskodawcę, zawierającego stosowne oświadczenie odbiorcy.

Faktury przesyłane przez Spółkę drogą elektroniczną będą przechowywane w formacie PDF w systemie SAP, w podziale na okresy rozliczeniowe. Osoby posiadające dostęp do systemu księgowego nie będą miały możliwości usunięcia lub modyfikacji faktur znajdujących się w tym systemie. Wnioskodawca zapewni dostęp do faktur organom kontrolującym w sposób pozwalający na bezzwłoczne wyszukiwanie, kopiowanie, drukowanie i przeglądanie faktur. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy faktury w formacie PDF - wystawiane i przesyłane przez Wnioskodawcę zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego - będą stanowiły „faktury w formie elektronicznej” w rozumieniu przepisów rozporządzenia i Spółka będzie uprawniona do dokumentowania za ich pomocą wykonywanych czynności stanowiących dostawy towarów i świadczenie usług...
  2. Czy wskazany w opisie zdarzenia przyszłego sposób przechowywania faktur przesłanych w formie elektronicznej spełnia wymogi określone w przepisach rozporządzenia...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym:

  1. Faktury w formacie PDF - wystawiane i przesyłane przez niego zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego - będą stanowić faktury w „formie elektronicznej” w rozumieniu przepisów rozporządzenia i Spółka będzie uprawniona do dokumentowania za ich pomocą wykonywanych czynności stanowiących dostawy towarów i świadczenie usług;
  2. Wskazany przez Wnioskodawcę sposób przechowywania faktur w formie elektronicznej spełnia wymogi określone w przepisach rozporządzenia.


Poniżej Spółka przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska.

Ad. 1

Od dnia 1 stycznia 2011 r., sposób i warunki przysyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej regulują przepisy zawarte w rozporządzeniu, które uchyliło wcześniej obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).

Zasadniczym celem wprowadzonych od dnia 1 stycznia 2011 r. regulacji, było zapewnienie jednakowego traktowania (w szczególności przez organy podatkowe) faktur papierowych i elektronicznych. Na ten aspekt zwrócono także uwagę w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, gdzie wskazano, że „celem zaproponowanych zmian jest uproszczenie obrotu fakturami tak, aby faktury elektroniczne stały się realną alternatywą dla faktur papierowych”.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury.

W myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia, akceptacja albo jej cofnięcie mogą być wyrażone w formie pisemnej lub w formie elektronicznej. W przypadku cofnięcia akceptacji przez odbiorcę faktury wystawca faktury traci prawo do przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od dnia następującego po dniu, w którym otrzymał powiadomienie od odbiorcy o cofnięciu akceptacji, chyba że strony uzgodnią inny termin utraty przez wystawcę prawa do przesyłania faktur w formie elektronicznej, nie dłuższy jednak niż 30 dni.

Dodatkowo, w § 4 rozporządzenia ustawodawca wprowadził wymóg, zgodnie z którym faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Pojęcia „autentyczność pochodzenia faktury oraz integralność treści faktury” zostały zdefiniowane w § 2 ust. 1 rozporządzenia. Zgodnie z pkt 1 tego przepisu, przez autentyczność pochodzenia faktury należy rozumieć pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Natomiast przez integralność treści faktury - w myśl § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia - należy rozumieć to, że na fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

  1. bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  2. elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.


W świetle powyższych regulacji należy stwierdzić, że możliwość wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej uwarunkowana jest łącznym spełnieniem następujących przesłanek:

    • wyrażeniem przez odbiorcę faktury uprzedniej akceptacji (zgody) na taki sposób przesyłania faktur,
    • zapewnieniem autentyczności pochodzenia faktury oraz
    • zapewnieniem integralności jej treści.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione wszystkie powyższe przesłanki. W konsekwencji, faktury wystawiane i przesyłane przez Spółkę będą stanowić faktury elektroniczne w rozumieniu przepisów rozporządzenia.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska.

Ad. (i)

Z przywołanych przepisów rozporządzenia wynika, że podstawowym warunkiem dopuszczalności przesyłania faktur w formie elektronicznej jest wyrażenie zgody na otrzymywanie faktur taką drogą przez ich odbiorcę.

W sytuacji będącej przedmiotem sprawy, warunek ten zostanie spełniony. Przed rozpoczęciem przesyłania faktur drogą elektroniczną Spółka będzie bowiem każdorazowo występowała do odbiorcy faktur o wyrażenie pisemnej zgody na taki sposób fakturowania. Akceptacja odbiorcy na przesyłanie przez Wnioskodawcę faktur drogą elektroniczną będzie udzielana poprzez wypełnienie i podpisanie specjalnego formularza, zawierającego stosowne oświadczenie odbiorcy.

Przesyłanie przez Spółkę faktur drogą elektroniczną będzie zatem zawsze następować dopiero po uzyskaniu zgody odbiorcy.

Z tego względu, warunek wskazany w pkt (i) zostanie spełniony.

Ad. (ii)

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym spełniony zostanie także drugi z wymienionych powyżej warunków, tj. Wnioskodawca zapewni autentyczność pochodzenia faktury.

Jak wskazano we wcześniejszej części sprawy, przez autentyczność pochodzenia faktury należy rozumieć pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Zdaniem Spółki - w przypadku faktur wystawianych w sposób opisany przez nią - kryterium autentyczności zostanie spełnione, gdyż wyłącznie Spółka i wskazani przez nią pracownicy będą mieli dostęp do oprogramowania, na którym będą wystawiane i przechowywane faktury, a tym samym tylko oni będą mogli wystawić fakturę VAT w formacie PDF i udostępnić ją do wglądu odbiorcy. Jednocześnie, tylko upoważnieni pracownicy Wnioskodawcy będą uprawnieni do przesłania wystawionej faktury za pomocą poczty elektronicznej.

Zastosowane przez Spółkę rozwiązanie gwarantuje zatem ochronę faktur przed zagrożeniem w postaci nieuprawnionego dostępu, jakiejkolwiek modyfikacji, zniszczenia lub utraty danych.

W konsekwencji należy uznać, że warunek określony w pkt (ii) powyżej zostanie spełniony.

Ad. (iii)

W opinii Wnioskodawcy, w analizowanym zdarzeniu przyszłym zostanie spełniony także trzeci ze wskazanych warunków, tj. zapewniona zostanie integralność treści przesyłanych faktur.

Zdaniem Spółki, w przypadku faktury VAT (lub faktury korygującej) zapisanej w pliku PDF, integralność treści jest zapewniona z uwagi na fakt, iż pliki zapisane w tym formacie są nieedytowalne. Przy zastosowaniu ogólnodostępnego, standardowego i legalnego oprogramowania służącego do otwierania plików tego typu (np. programu A) nie jest bowiem możliwe wprowadzenie jakichkolwiek zmian w treści faktury VAT zapisanej jako obraz PDF (a w szczególności zmian w jej numerze, dacie wystawienia czy też kwotach na niej widniejących), bez utworzenia nowego pliku w formacie edytowalnym (tj. w formacie ...). Plik bazowy - jakim będzie obraz faktury VAT zapisany w formacie PDF - nie ulegnie zatem zmianie.

Wystawiane przez Wnioskodawcę faktury VAT (w formacie pdf jako plik bazowy) mogą dodatkowo (opcjonalnie) zostać zabezpieczone hasłem, które będzie znane tylko i wyłącznie określonej grupie pracowników Spółki (oraz odbiorcy). Wprowadzenie hasła pozwoli na dodatkowe zabezpieczenie pliku pdf będącego obrazem faktury VAT przed wykorzystaniem jego treści do stworzenia nowego pliku (w formacie edytowalnym, np. jednym ze wskazanych powyżej). Należy jednocześnie podkreślić, iż z uwagi na format pliku (PDF) nawet znajomość hasła zabezpieczającego plik bazowy z zapisaną fakturą VAT nie da możliwości edycji danych zawartych w wystawionej fakturze VAT i to zarówno przez kontrahentów Wnioskodawcy, jak i przez jej pracowników.

Dlatego też, warunek wskazany w punkcie (iii) zostanie spełniony.

W konsekwencji, ponieważ w analizowanym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione wszystkie przewidziane w przepisach wymagania, wystawiane i przesyłane przez Spółkę faktury będą stanowić faktury elektroniczne w rozumieniu przepisów rozporządzenia.

Na marginesie Wnioskodawca pragnie dodać, iż przedstawionego powyżej wniosku nie zmienia treść § 2 ust. 2 rozporządzenia, w myśl którego autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności w przypadku wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI). Użycie w tym przepisie przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności” świadczy bowiem o tym, że wskazane metody są jedynie wyliczeniem przykładowym, a podatnik może samodzielnie wybrać inne sposoby zagwarantowania autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Stanowisko Spółki w tym zakresie zostało również podzielone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji z dnia 15 czerwca 2011 r. (nr IPPP1/443-473/11-2/AS) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że: „Zarówno bezpieczny podpis elektroniczny, jak i elektroniczna wymiana danych (EDI) zostały wskazane jedynie jako rozwiązania fakultatywne w celu zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Zauważyć zatem należy, iż możliwe jest wystawianie i przesyłanie faktur elektronicznych w dowolnym formacie, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia faktur i integralności jej treści”.

Możliwość wystawiania i przesyłania faktur elektronicznych w formacie PDF została także potwierdzona w opublikowanej przez Ministerstwo Finansów broszurze informacyjnej dotyczącej najważniejszych zmian w VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. W broszurze tej Minister Finansów podkreślił, że wprowadzone uproszczenie polega w szczególności na „umożliwieniu wystawiania i przesyłania faktur elektronicznych w dowolnym formacie elektronicznym (PDF, doc, i inne, udostępniane na serwerze wystawcy, jak również np. przesyłane mailem)”.

Możliwość wystawiania przesyłania faktur elektronicznych w formacie PDF została także potwierdzona w następujących interpretacjach wydanych przez organy podatkowe:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 czerwca 2011 r. (nr IPPP1/443-880/11-2/AW);
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 maja 2011 r. (nr IPPP1-443-388/11-4/JL);
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2011 r. (nr IPPP3/443-467/11-2/JF);
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lutego 2011 r. (nr IPPP1-443-1175/10-4/EK).

W świetle powyższego komentarza należy stwierdzić, iż przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób wystawiania i przesyłania faktur drogą elektroniczną spełnia warunki przewidziane w rozporządzeniu, a faktury wystawiane przez Spółkę będą fakturami w formie elektronicznej w rozumieniu tego aktu. W konsekwencji, będzie ona uprawniona do dokumentowania za ich pomocą wykonywanych czynności stanowiących dostawę towarów i świadczenie usług.

Ad. 2

Warunki, których spełnienie jest niezbędne dla prawidłowego przechowywania faktur w formie elektronicznej zostały wskazane w § 6 i § 8 rozporządzenia.

Zgodnie z § 6 rozporządzenia, faktury przesyłane drogą elektroniczną są przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

  1. autentyczność pochodzenia, integralność treści czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;
  2. łatwe ich odszukanie;
  3. organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.


Natomiast zgodnie z brzmieniem § 8 rozporządzenia, faktury przesłane w formie elektronicznej i przechowywane w tej formie udostępniane są organowi podatkowemu i organowi kontroli skarbowej w trybie umożliwiającym tym organom bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

Jak wynika z powyższych przepisów, warunki przechowywania faktur przesłanych drogą elektroniczną wskazane w rozporządzeniu można podzielić na dwie kategorie:

  1. dotyczącą właściwości faktur oraz
  2. dotyczącą możliwości łatwego odszukania i udostępnienia tych faktur organom podatkowym i organom kontroli skarbowej.


W opinii Wnioskodawcy, sposób przechowywania faktur elektronicznych przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego spełnia wymogi określone w rozporządzeniu.

Po pierwsze wszystkie wystawione przez Spółkę faktury elektroniczne będą przechowywane w systemie SAP w podziale na okresy rozliczeniowe w formacie, który uniemożliwi usuwanie lub modyfikację danych zawartych na fakturach. W związku z tym, zapewniona zostanie autentyczność pochodzenia i integralność treści tych faktur.

Po drugie, wystawione przez Wnioskodawcę faktury będą przechowywane w sposób, który zapewni ich łatwe odszukanie i czytelność oraz umożliwi organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej bezzwłoczny dostęp do faktur, ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

W konsekwencji, Spółka uważa, że opisany sposób przechowywania faktur elektronicznych spełnia wymogi określone w rozporządzeniu.

Wnioskodawca pragnie również zwrócić uwagę, że prawidłowość przedstawionego powyżej stanowiska została potwierdzona, między innymi, w następujących pismach wydanych przez organy podatkowe:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 czerwca 2011 r. (nr IPPP1/443-880/11-2/AW);
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2011 r. (nr IPPP2/443-211/11-3/MM);
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 czerwca 2011 r. (nr ILPP4/443-203/11-6/ISN);
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 13 czerwca 2011 r. (nr IPTPP2/443-22/11-4/BM).

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż przedstawiony sposób przechowywania faktur spełnia wymogi określone w § 6 i § 8 rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że ocena prawidłowości zastosowanego sposobu (systemu) przesyłu faktur w formie elektronicznej oraz wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści przesyłanych faktur wymaga wiedzy specjalistycznej. Zatem tej oceny będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Przepisy rozporządzenia nie określają konkretnych wymogów technicznych w przedmiotowym zakresie, tak więc każde rozwiązanie techniczne, o ile zagwarantuje spełnienie wymogów prawa podatkowego będzie prawidłowe. Podkreśla się także, iż tut. Organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby pozyskać wiedzę specjalistyczną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj