Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-335a/13/HD
z 14 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatkujest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest rzemieślnikiem, prowadzącym usługowy zakład stolarski.

Zakres prowadzonej przez niego działalności gospodarczej obejmuje świadczenie usług stolarsko-budowlanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również podmiotów gospodarczych. Przedmiot prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, zgodnie z klasyfikacją PKD, został sklasyfikowany jako: 31.02.Z, 31.01.Z, 95.24.Z, 31.09.Z, 16.22. Z, 16.23.Z, 43.32.Z, 16.24.Z, 16.29Z, 33.192,25.62.Z.

Osiągnięte przychody, począwszy od 1999 r., Wnioskodawca opodatkowuje zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do dnia 27 lipca 2011 r. Wnioskodawca nie świadczył żadnych usług w zakresie naprawy i konserwacji mebli ani pozostałego sprzętu i wyposażenia. Dopiero od wskazanej wyżej daty część przychodów Wnioskodawca zaczął uzyskiwać ze świadczenia usług w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych. Dotychczas Wnioskodawca wytwarzał przedmioty (wyroby) wyłącznie z materiałów własnych. Wykonywał je na rzecz bezpośredniego odbiorcy – osoby fizycznej, a także dla firm, jako podwykonawca, jak również na rzecz innych podmiotów gospodarczych (np. realizacja zamówienia sklepu w postaci wykonania kilku bądź kilkunastu kompletów mebli drewnianych do sprzedaży detalicznej). Poza tym Wnioskodawca zakładał stolarkę budowlaną, wykonywał konstrukcje dachowe.

Każdorazowo wykonanie konkretnej usługi wymagało ze strony Wnioskodawcy wytworzenia konkretnych wyrobów (np. wykonanie schodów i zamontowanie ich).


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca m.in.:


  • wytwarzał krzesła i inne meble drewniane,
  • wytwarzał meble biurowe,
  • wykonywał okna i drzwi z drewna,
  • wykonywał schody,
  • wykonywał ogrodzenia (płoty),
  • montował wcześniej wykonane okna, drzwi i schody,
  • zakładał podłogi, półki, lady, szafy,
  • wykonywał konstrukcje i pokrycia dachowe.


Do opodatkowania działalności wytwórczej Wnioskodawca zawsze stosował 8,5% stawkę ryczałtu od przychodu. Aż do roku 2012 r. nigdy nie był zobowiązany do wpłaty podatku, gdyż od początku korzystał z odliczenia przysługującej mu ulgi za wyszkolenie uczniów. Podatek do zapłaty wystąpił dopiero w zeznaniu PIT-28 za rok 2012, w którym to odliczył resztę przysługującej mu ulgi za wyszkolenie uczniów w kwocie 4.673,97 zł.

Niedawno Wnioskodawca zapoznał się z opublikowaną na jednej ze stron internetowych interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, z której wynika, że działalność taka jak jego nie stanowi usług w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, lecz jest działalnością wytwórczą i jako taka powinna podlegać opodatkowaniu stawką 5,5%.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca prawidłowo stosował 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku wykonania z własnych materiałów: schodów, poręczy, ogrodzeń (płotów), krzeseł i innych mebli drewnianych oraz elementów stolarki budowlanej (np. wykonanie z drewna lub elementów drewnopodobnych – elementów podłogi, szaf, lad), a także w przypadku wykonanych przez siebie wyrobów?
  2. Czy dopuszczalnym jest złożenie korekt deklaracji PIT-28 za lata 1999-2012?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, tj. w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W zakresie pytania nr 2, tj. zasadności złożenia korekt zeznań podatkowych PIT-28 za lata 1999-2012 – wniosek rozpatrzony będzie odrębnym rozstrzygnięciem.


Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania pierwszego, dotychczas stosował nieprawidłową stawkę ryczałtu, gdyż podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest zakwalifikowanie wykonywanej działalności według PKWiU. Od tej klasyfikacji zależy wysokość ryczałtu.

Działalnością wytwórczą – zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika. Natomiast – w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 – definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy, wynosi 8,5%.

Stawką 8,5% opodatkowaniu podlegają również przychody z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, wynosi 5,5%.

W związku z powyższym, wykonanie wyłącznie z własnych materiałów, na zamówienie bezpośredniego odbiorcy, osób nie prowadzących działalności gospodarczej, a także do sprzedaży detalicznej w sklepie (kilka lub kilkanaście sztuk) takich wyrobów jak meble drewniane, schody, płot, podlega opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego. Według tej stawki opodatkowany jest również przychód z tytułu wykonania okien i drzwi drewnianych oraz ich zamontowanie, wykonanie konstrukcji dachowych, itp. Natomiast przychody z usług obróbki mechanicznej elementów metalowych prawidłowo opodatkowane były stawką 8,5%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton – wynosi 5,5%.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy – wynosi 8,5%.

Stawką 8,5% opodatkowaniu podlegają również przychody z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy).

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast działalnością wytwórczą – zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy – jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „roboty budowlane”, dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), zgodnie z którym przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Wyjaśnić przy tym należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług, a nie od symbolu PKD zamieszczonego we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. Kwestii tej nie regulują bowiem przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług stolarsko-budowlanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również podmiotów gospodarczych. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca wytwarzał przedmioty (wyroby) wyłącznie z materiałów własnych oraz zakładał stolarkę budowlaną, wykonywał konstrukcje dachowe. Każdorazowo wykonanie konkretnej usługi wymagało ze strony Wnioskodawcy wytworzenia konkretnych wyrobów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca m.in.: wytwarzał krzesła i meble drewniane i biurowe, wykonywał okna i drzwi z drewna, wykonywał schody, ogrodzenia (płoty), konstrukcje i pokrycia dachowe; montował wcześniej wykonane okna, drzwi i schody; zakładał podłogi, półki, lady, szafy. Od dnia 27 lipca 2011 r. Wnioskodawca zaczął uzyskiwać przychody ze świadczenia usług w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych. Osiągnięte z tytułu działalności gospodarczej przychody, począwszy od 1999 r., Wnioskodawca opodatkowuje zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy w kontekście zapytania ujętego we wniosku stwierdzić należy, że do uzyskiwanych przez Wnioskodawcę przychodów z działalności wytwórczej (tj. działalności, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika) oraz robót budowlanych (elementów stolarki budowlanej) – winna być zastosowana 5,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże podkreślić należy, że dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Ponadto wskazać należy, iż z uwagi na zakres wniosku, a w szczególności postawione pytanie, kwestia stawki ryczałtu ewidencjonowanego do przychodów z tytułu świadczenia usług obróbki mechanicznej elementów metalowych nie została poddana ocenie w ramach niniejszej interpretacji indywidualnej. Przy czym – w świetle obowiązującego stanu prawnego – Wnioskodawca ma prawo złożyć odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w tym zakresie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj