Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-200/13-2/ALN
z 14 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ”…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ”…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Lokalna Organizacja „...” (zwana dalej Wnioskodawcą) jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest w całości na realizację celów statutowych Wnioskodawcy i nie jest przeznaczony do podziału między jego członków. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7.

Wnioskodawca obecnie realizuje projekt pn. „...” w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętych X na lata 2007-2012. Celem projektu jest podnoszenie atrakcyjności turystycznej regionu i promocja oferty produktu turystycznego. Faktury, które będą dokumentować wydatki ponoszone w ramach realizacji zadania będą dotyczyły druku materiałów promocyjnych (mapy), nagrania lektorskich komunikatów głosowych dotyczących 30 punktów związanych ze szlakiem literackim, zakupu urządzeń MP4 przeznaczonych do odtwarzania komunikatów głosowych (urządzenie będą bezpłatnie wypożyczane w punkcie informacji turystycznej). Faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę, czyli Lokalną Organizację „...”. Będą to towary i usługi bezpośrednio związane z realizowanym zadaniem, będą one służyły nieodpłatnej informacji turystycznej i promocji. W sytuacji kiedy Beneficjent projektu ubiega się o zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych zobowiązany jest dołączyć przy rozliczeniu (wniosku o płatność) interpretację wydaną przez upoważniony organ.

Wnioskodawca w ramach składania wniosku o dofinansowanie (wniosku o przyznanie dotacji) uwzględniał koszt podatku VAT jako koszt kwalifikowalny w ramach projektu, tzn. został on uwzględniony do objęcia refundacją po zakończeniu zadania. Tym samym Wnioskodawca założył że w stosunku do podatku VAT od towarów i usług zakupionych w ramach realizacji zadania nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ze względu na fakt, iż wydatki te nie będą wykazywały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych (zgodnie z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku). Wnioskodawca w deklaracji VAT-7 składanej do Urzędu Skarbowego nie będzie ujmował faktur dotyczących realizacji niniejszego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „…” w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętych X na lata 2007-2012 Lokalna Organizacja „…” w ramach ponoszonych kosztów związanych z realizacją projektu ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, będąc podatnikiem VAT realizując projekt „…” przyjął, że poniesione wydatki mają związek wyłącznie z realizacją projektu, nabywane towary i usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 86 Ustawy o podatku VAT odliczenie podatku VAT jest możliwe tylko w tych przypadkach, w których dany wydatek wykazuje przynajmniej pośredni związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W ramach realizacji wskazanego projektu, a także po jego zakończeniu nie nastąpi komercjalizacja jego efektów. Rezultaty projektu nie będą wykorzystywane w sposób komercyjny, Wnioskodawca nie będzie również oferował odpłatnych usług będących rezultatem projektu. W związku z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Powołując się również na art. 88 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług nie jest czynnością opodatkowaną, w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Wszystkie nabyte lub wytworzone towary i usługi związane z realizowanym projektem będą miały charakter promocyjno – informacyjny, nie będzie następowała ich sprzedaż i będą one wykorzystywane jedynie do działań związanych z realizacją projektu „…”. Po zakończeniu realizacji zadania nabyte towary i usługi również nie będą wykorzystywane w sposób komercyjny, będą one jedynie służyły realizacji zadań statutowych Lokalnej Organizacji „…”, tj. głównie działaniom promocyjnym.

Stanowisko Wnioskodawcy jest następujące – Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług w celu realizacji projektu „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, że zasadniczymi warunkami umożliwiającymi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonanie odliczenia przez czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego i określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi). Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest w całości na realizację celów statutowych Stowarzyszenia. Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”, mający na celu podnoszenie atrakcyjności turystycznej regionu i promocję oferty produktu turystycznego. Rezultaty projektu nie będą wykorzystywane w sposób komercyjny oraz Wnioskodawca nie będzie oferował odpłatnych usług będących rezultatem projektu. W ramach projektu Wnioskodawca poniesie wydatki związane z drukiem materiałów promocyjnych, nagraniami lektorskich komunikatów głosowych, zakupu urządzeń MP4 do odtwarzania komunikatów głosowych, które będą bezpłatnie wypożyczane w punkcie informacji turystycznej. Faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę, a towary i usługi związane z realizowanym zadaniem będą służyły nieodpłatnej informacji turystycznej i promocji. Poniesione wydatki nie będą wykazywały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z ww. art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi mieć miejsce brak związku świadczonych usług z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie świadczone nieodpłatnie usługi, będące efektem realizacji projektu pn. „…”, będą świadczone w związku z prowadzoną działalnością statutową Wnioskodawcy wobec powyższego spełniają warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia kwoty podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawca wskazuje, że zakupione towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem z uwagi na powyższe, Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu pn. „…” nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…” ponieważ, jak zaznaczył Wnioskodawca, nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Należy zauważyć, iż przywołany przez Wnioskodawcę art. 88 nie odnosi się do kwestii zaliczenia nieodpłatnego świadczenia usług do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, jak również nie wskazuje czy poszczególne wydatki poniesione przez Wnioskodawcę wykazują związek z czynnościami opodatkowanymi. Przepis ten zawiera zbiór przesłanek negatywnych, których wystąpienie powoduje, że podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego. Opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia reguluje natomiast przepis art. 8 ust. 2 ustawy. Ponieważ w stanowisku Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny to oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga fakt, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj