Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-207/13-3/SM
z 12 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.03.2013 r. (data wpływu 15.03.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania za eksport dostawy paliwa przeznaczonego do zaopatrzenia statków powietrznych i zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania za eksport dostawy paliwa przeznaczonego do zaopatrzenia statków powietrznych i zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi obsługi naziemnej samolotów, w tym tankowania samolotów w portach lotniczych w Polsce. Aktualnie świadczy usługi tankowania samolotów na lotniskach W K . , K . i W . . Spółka dostarcza paliwo lotnicze w oparciu o zezwolenie wydane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 kwietnia 2011 r. uprawniające do wykonywania usług obsługi naziemnej na lotniskach użytku publicznego w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne obejmująca organizację i wykonywanie czynności tankowania i roztankowania, w tym przechowywanie paliwa oraz kontrolę jakości i ilości dostaw paliwa. Spółka posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z 21 stycznia 2011 r., zmienioną decyzją z 23 lutego 2012 r., ważną do 31 grudnia 2030 r. Spółka nabywa paliwo lotnicze JET A-1 (kod CN 2710 19 21) od podmiotu trzeciego z siedzibą na Litwie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego. Nabywane przez Spółkę paliwo lotnicze jest przemieszczane z Litwy do Polski w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, ze składu podatkowego na terytorium Litwy do miejsca odbioru znajdującego się na terytorium Polski (art. 40 ust. 2 pkt 7) ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: Ustawa o podatku akcyzowym). Nie jest to skład podatkowy. Spółka posiada status zarejestrowanego odbiorcy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 Ustawy o podatku akcyzowym i jest zarejestrowanym podatnikiem tego podatku.

Spółka dostarcza paliwo przewoźnikom lotniczym zarówno zagranicznym, jak i polskim. Przewoźnicy ci są podmiotami zużywającymi w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 Ustawy o podatku akcyzowym. Głównymi odbiorcami paliwa są międzynarodowe linie lotnicze obsługujące rejsy zagraniczne. Dostarczenie paliwa lotniczego realizowane jest przy pomocy cystern będących w posiadaniu Spółki. Paliwo tankowane jest bezpośrednio do zbiorników na stałe zamontowanych na statkach powietrznych przewoźników.

Spółka jest zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka dokumentuje sprzedaż paliwa przewoźnikom poprzez wystawianie faktur VAT stosując stawki podatku zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami (dalej: Ustawa o VAT).

W szczególności Spółka stosuje stawki 0% VAT w przypadku sprzedaży paliwa lotniczego jako krajowych dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1 pkt 18 Ustawy o VAT).


Spółka stosuje wobec paliwa lotniczego zwolnienie z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie: użycie paliwa do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 do tankowania statków powietrznych. W celu korzystania ze zwolnienia:

  • paliwo lotnicze jest objęte zabezpieczeniem ryczałtowym złożonym przez Spółkę, na zabezpieczenie wykonania zobowiązań przez zarejestrowanego odbiorcę, na podstawie decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z 25 stycznia 2013 r., ważnym do 6 sierpnia 2013 r. (art. 32 ust. 5 pkt 1) Ustawy o podatku akcyzowym);
  • dostarczenie paliwa dokumentowane jest dokumentem dostawy (art. 32 ust. 5 pkt 2 i 11 Ustawy o podatku akcyzowym) zawierającym m. in. oświadczenia o posiadaniu statku powietrznego i przeznaczeniu dostarczonego paliwa na cele inne niż prywatne loty i rejsy rekreacyjne;
  • Spółka prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych (art. 32 ust. 5 pkt 3 Ustawy o podatku akcyzowym).


W przypadku dostarczenia paliwa lotniczego podmiotowi zużywającemu mającemu miejsce siedziby lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju prowadzącemu działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie Spółka wymaga przedstawienia pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym (art. 32 ust. 6 Ustawy o podatku akcyzowym).

W myśl art. 786 ust. 1 Rozporządzenia Komisji Nr 430/2010 z dnia 30 maja 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L z 2010 r. Nr 125, str. 1 z dnia 21.05.2010 r.), procedura wywozu w rozumieniu art. 161 ust. 1 kodeksu znajduje zastosowanie, gdy towary wspólnotowe mają być wyprowadzone z obszaru celnego Wspólnoty.


W myśl art. 786 ust. 1 Rozporządzenia Komisji Nr 430/2010 z dnia 30 maja 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L z 2010 r. Nr 125, str. 1 z dnia 21.05.2010 r.), procedura wywozu w rozumieniu art. 161 ust. 1 kodeksu znajduje zastosowanie, gdy towary wspólnotowe mają być wyprowadzone z obszaru celnego Wspólnoty. Zgodnie z art. 786 ust. 2 rozporządzenia, formalności dotyczące zgłoszenia wywozowego określone w tym rozdziale znajdują zastosowanie również w przypadkach, gdy:

  • towary wspólnotowe mają zostać przemieszczone na terytoria lub z terytoriów znajdujących się na obszarze celnym Wspólnoty, na których nie mają zastosowania dyrektywa 2006/112/WE lub dyrektywa 2008/118/WE;
  • towary wspólnotowe są dostarczane ze zwolnieniem z podatku jako dostawy zaopatrzenia na statki wodne i powietrzne, bez względu na miejsce przeznaczenia statków wodnych i powietrznych.


Tym samym skorzystanie z formalności wywozowych nie jest obowiązkiem podmiotu, ale jest pozostawione do jego uznania w przypadku, jeśli chce ich dokonywać.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dostawy paliw przeznaczonych do zaopatrywania statków powietrznych w polskich portach na jakiekolwiek statki powietrzne dowolnych przewoźników i o dowolnym miejscu przeznaczenia mogą być uznane za eksport towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 6) Ustawy o podatku akcyzowym, jeśli podatnik dokona ich zgłoszenia celnego (wywozowego), oraz czy w takim przypadku zachowane zostanie zwolnienie z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5) Ustawy o podatku akcyzowym, o ile pozostałe wymogi wynikające z art. 32 ust. 5-13 Ustawy o podatku akcyzowym będą spełnione?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Skoro zgłoszenie celne dostaw paliw lotniczych na jakiekolwiek statki powietrzne w polskich portach lotniczych są fakultatywne dla dostawcy i są wyłącznie jego prawem, a nie obowiązkiem, zatem jeśli Spółka w przypadku dostawy paliwa lotniczego w porcie lotniczym na terenie kraju dokona formalności zgłoszenia wywozu (zgłoszenia celnego), to może uznać taką dostawę jako eksport również w świetle Ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Spółki uznanie jako eksport dostaw paliwa lotniczego pozwoli zachować zwolnienie z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5) Ustawy o podatku akcyzowym pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów wynikających z art. 32 ust. 5-13 Ustawy o podatku akcyzowym.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych,
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego,
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspolnotowego dokonywanego do składu podatkowego,
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3,
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 Ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.


Przez wyroby akcyzowe rozumie się, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1) Ustawy o podatku akcyzowym, wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do tej ustawy.


W załączniku nr 1 pod pozycją 44 jako wyroby akcyzowe wymienione są „pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych” bez względu na oznaczenie kodem CN.


Zgodnie z art. 32 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

  1. używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;
  2. używane do celów żeglugi (…);
  3. używane do celów opałowych (...).

Zgodnie z art. 32 ust. 3 Ustawy o podatku, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w art. 32 ust. 1 tej ustawy, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.


Zgodnie z art. 32 ust. 5 Ustawy o podatku akcyzowym warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego (…);
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej „dokumentem dostawy”;
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, (…) podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (...).

Dodatkowo, zgodnie z art. 32 ust. 6 Ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 Ustawy o podatku akcyzowym.


Podmiotem zużywającym, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22) Ustawy o podatku akcyzowym, jest podmiot:

  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1) i 2), bezpośrednio do zbiornika na stale zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.

Stosownie do § 6 pkt 1) rozporządzenia Ministra Finansów z 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2010 nr 159 poz. 1070 z późn. zm.), do zastosowania zwolnień od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt l i 2 Ustawy o podatku akcyzowym, nie muszą być spełnione warunki określone w art. 32 ust. 5 pkt 3 Ustawy o podatku akcyzowym (obowiązek prowadzenia ewidencji) - w zakresie zwolnień, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt l i 2 tej ustawy, w przypadku podmiotu zużywającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b) Ustawy o podatku akcyzowym.

Według art. 2 ust. 1 pkt 6) Ustawy o podatku akcyzowym za eksport towarów uważa się „wywóz akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów lub samochodów poza terytorium Unii Europejskiej”.

W myśl art. 786 ust. 1 Rozporządzenia Komisji Nr 430/2010 z dnia 30 maja 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L z 2010 r. Nr 125, str. 1 z dnia 21.05.2010 r.), procedura wywozu w rozumieniu art. 161 ust. 1 kodeksu znajduje zastosowanie, gdy towary wspólnotowe mają być wyprowadzone z obszaru celnego Wspólnoty.


Zgodnie z art. 786 ust. 2 rozporządzenia, formalności dotyczące zgłoszenia wywozowego określone w tym rozdziale znajdują zastosowanie również w przypadkach, gdy:

  • towary wspólnotowe mają zostać przemieszczone na terytoria lub z terytoriów znajdujących się na obszarze celnym Wspólnoty, na których nie mają zastosowania dyrektywa 2006/112/WE lub dyrektywa 2008/118/WE;
  • towary wspólnotowe są dostarczane ze zwolnieniem z podatku jako dostawy zaopatrzenia na statki wodne i powietrzne, bez względu na miejsce przeznaczenia statków wodnych i powietrznych.


Z powyższego wynika, że obecnie istnieje możliwość stosowania formalności wywozowych także w przypadku braku procedury wywozu (tj. gdy towary wspólnotowe nie opuszczają obszaru celnego Wspólnoty), tj. gdy towary wspólnotowe są dostarczane ze zwolnieniem od podatku jako dostawy zaopatrzenia na statki wodne i powietrzne, bez względu na miejsce przeznaczenia statków wodnych i powietrznych.


Tym samym skorzystanie z formalności wywozowych jest pozostawione do uznania podmiotu, nie jest zaś jego obowiązkiem.


Zatem w przypadku dokonania tych formalności, dostawa paliwa lotniczego w polskim porcie lotniczym na statki powietrzne dowolnych przewoźników będzie uznana za eksport wyrobów akcyzowych, przy założeniu, że pozostałe warunki określone w przepisach art. 32 ust. 5-13 Ustawy o podatku akcyzowym będą zachowane.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2) ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Zwolnienia od akcyzy określone w art. 32 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym ze względu na przeznaczenie wyrobów akcyzowych stosuje się w przypadkach enumeratywnie wymienionych w art. 32 ust. 3 Ustawy o podatku akcyzowym. Pkt 5) umożliwia stosowanie zwolnienia do przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego (wyrobów akcyzowych) przez zarejestrowanego odbiorcę, (…), w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.

Ustawa nie ogranicza sposobu dostarczenia wyrobów akcyzowych, jak również nie zawiera definicji legalnej zwrotu „dostarczyć”. Zdaniem Spółki, przez dostarczenie należy rozumieć każdy rodzaju sytuacji, w wyniku której wyrób akcyzowy będący w dyspozycji jednego podmiotu znajdzie się, wskutek różnych czynności prawnych i faktycznych, w dyspozycji innego podmiotu. W tym zakresie Spółka podziela stanowisko wyrażone w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 stycznia 2010 r. w sprawie o sygnaturze III SA/Wa 1573/09: „w przepisach art. 32 ust. 3 punkt 3 ustawy z 2008 r. o podatku akcyzowym ustawodawca użył wyrazu „dostarczyć” przede wszystkim dlatego, że najlepiej opisuje on typową sytuację przekazywania towaru akcyzowego np. przez podmiot pośredniczący do podmiotu zużywającego, i najlepiej oddaje istotę tej regulacji, tj. sytuację, gdy towar akcyzowy będąc w dyspozycji jednego znajduje się, wskutek różnych czynności prawnych i faktycznych, w dyspozycji innego podmiotu. Język polski dla opisania powyższej zmiany używa właśnie wyrazu „dostarczyć”.

Oznacza to, że o ile pozostałe warunki określone w art. 32 ust. 5-13 będą spełnione, zwolnienie będzie miało zastosowanie również w przypadku dostarczenia paliwa do statku powietrznego podmiotu zużywającego zakwalifikowanego jako eksport, w przypadku oraz wskutek zastosowania przez dostawcę do tego dostarczenia wywozowych formalności celnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm., zwanej dalej „ustawą”), użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe – wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 6) ustawy, przez eksport rozumie się wywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów lub samochodów poza terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 786 ust. 1 Rozporządzenia Komisji Nr 430/2010 z dnia 30 maja 2010 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L z 2010 r. Nr 125, str. 1 z dnia 21.05.2010 r.), procedura wywozu w rozumieniu art. 161 ust. 1 kodeksu znajduje zastosowanie, gdy towary wspólnotowe mają być wyprowadzone z obszaru celnego Wspólnoty.


Zgodnie z art. 786 ust. 2 rozporządzenia, formalności dotyczące zgłoszenia wywozowego określone w niniejszym rozdziale znajdują zastosowanie również w przypadkach, gdy:

  1. towary wspólnotowe mają zostać przemieszczone na terytoria lub z terytoriów znajdujących się na obszarze celnym Wspólnoty, na których nie mają zastosowania dyrektywa 2006/112/WE lub dyrektywa 2008/118/WE;
  2. towary wspólnotowe są dostarczane ze zwolnieniem z podatku jako dostawy zaopatrzenia na statki wodne i powietrzne, bez względu na miejsce przeznaczenia statków wodnych i powietrznych.

Z powyższego wynika, że obecnie istnieje możliwość stosowania formalności wywozowych także w przypadku braku procedury wywozu (tj. gdy towary wspólnotowe nie opuszczają obszaru celnego Wspólnoty), tj. gdy towary wspólnotowe są dostarczane ze zwolnieniem od podatku jako dostawy zaopatrzenia na statki wodne i powietrzne, bez względu na miejsce przeznaczenia statków wodnych i powietrznych.


Tym samym skorzystanie z formalności wywozowych jest pozostawione do uznania podmiotu, nie jest zaś jego obowiązkiem.


Zatem w przypadku dokonania tych formalności, dostawa opisanego we wniosku paliwa służącego zaopatrzeniu statków powietrznych w polskim porcie na jakiekolwiek statki dowolnych przewoźników i o dowolnym miejscu przeznaczenia, będzie uznane za eksport, o którym w ww. 2 ust. 1 pkt 6) ustawy.

Odnośnie natomiast prawa do skorzystania w zaistniałej sytuacji ze zwolnienia od podatku akcyzowego, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 32 ust.1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W myśl art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.

Odnosząc powyższe do sytuacji przedstawionej w złożonym wniosku, ww. przypadek będzie zachodzić w opisanym stanie, bowiem Spółka posiada status zarejestrowanego odbiorcy i będzie nabywać wewnątrzwspólnotowo (z terytorium Litwy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy, tj. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę), w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.


Należy zauważyć, iż warunki zastosowania ww. zwolnienia zostały określone m.in. w art. 32 ust. 5-6 ustawy, zgodnie z którym warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6 ustawy).


Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, przedmiotowe warunki w zakresie zwolnienia są wypełnione, bowiem:

  • paliwo lotnicze jest objęte zabezpieczeniem ryczałtowym złożonym przez Spółkę, na zabezpieczenie wykonania zobowiązań przez zarejestrowanego odbiorcę,
  • dostarczenie paliwa dokumentowane jest dokumentem dostawy zawierającym m. in. oświadczenia o posiadaniu statku powietrznego i przeznaczeniu dostarczonego paliwa na cele inne niż prywatne loty i rejsy rekreacyjne;
  • Spółka prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.


Ponadto w przypadku dostarczenia paliwa lotniczego podmiotowi zużywającemu mającemu miejsce siedziby lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju prowadzącemu działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie Spółka wymaga przedstawienia pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym (kryterium, o którym mowa w ww. art. 32 ust. 6 ustawy).


Uwzględniając powyższe, w zaistniałej sytuacji dostawa paliwa będzie uznana za eksport, a Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Zatem stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


W zakresie podatku od towarów i usług sprawa będzie rozpatrzona w odrębnym postępowaniu.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj