Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-53/12-4/JF
z 30 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-53/12-4/JF
Data
2012.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
podatek naliczony
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
wyliczanie kwoty podatku naliczonego związanego z nieodpłatnym świadczeniem usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 rozporządzenia – na podstawie § 23 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia kwota podatku naliczonego do zwrotu powinna obejmować także kwoty podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 8-20.



Wniosek ORD-IN 436 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 10.01.2012 r. (data wpływu 13.01.2012 r.) uzupełnionym w dniu 23.02.2012 r. (data wpływu 24.02.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 08.02.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 21.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.01.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15.02.2012 r., złożonym w dniu 23.02.2012 r. (data wpływu 24.02.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 08.02.2012 r. nr IPPP3/443-53/12-2/JF.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

P. zarejestrowanej w USA zgodnie z prawem USA, działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia uzyskanego w drodze decyzji Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 5 listopada 1999 r.

Przedmiotem działalności Przedstawicielstwa P.(„Przedstawicielstwo”), zgodnie z decyzją nr 2 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 9 stycznia 2003 r. (Dz. Urz. MSZ z 2003 r. Nr 2, poz. 7), jest:

  • promowanie P. i prowadzenie polityki informacyjno-konsultacyjnej w przedmiocie jej działalności,
  • przygotowywanie i monitorowanie w imieniu i na rzecz P. programów realizowanych przez Fundację na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym:
    1. konsultowanie umów darowizn oraz innych umów zawieranych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez P.w zakresie jej działalności statutowej,
    2. monitorowanie wykorzystania środków przekazywanych w celu finansowania programów realizowanych przez P.na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i sporządzanie ocen przebiegu tych programów,
    3. ocena efektów programów zrealizowanych przez P. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przedstawicielstwo wykonuje wszystkie opisane wyżej czynności wyłącznie w imieniu i na rzecz P., nieodpłatnie. Przedstawicielstwo jest zarejestrowane jako podatnik VAT.Działalność Przedstawicielstwa jest w całości finansowana ze środków P. z siedzibą w USA, które pochodzą z dotacji otrzymanej przez P. od P.P. na podstawie umowy dotacji z dnia 26 sierpnia 1999 roku, i które zgodnie z aktualnym zaświadczeniem wydanym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych stanowią środki bezzwrotnej pomocy Rządu Stanów Zjednoczonych dla Polski, to jest ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Środki na działalność Przedstawicielstwa przekazywane są przez P. na jego odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa wyżej.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) nieodpłatne wykonywanie przez Przedstawicielstwo wskazanych wyżej usług objętych jego przedmiotem działalności zwolnione jest od podatku od towarów i usług.

Zgodnie dyspozycją zawartą w § 22 ust. 1 ww. rozporządzenia, po spełnieniu wymagań określonych w § 24 ust. 1 rozporządzenia, Przedstawicielstwu przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest wyliczanie przez Przedstawicielstwo kwoty podatku naliczonego do zwrotu, według zasad określonych w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) i art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku o towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), z uwzględnieniem sumy kwot podatku określonych w fakturach z tytułu nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 88 ust. 1 i art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku o towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652) oraz kwot, o które mógłby być obniżony podatek należny zgodnie z postanowieniami przepisów art. 86 ust. 8-20 ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wyliczenie Przedstawicielstwa będzie prawidłowe.

W myśl, bowiem § 23 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. zwrot podatku nie dotyczy jedynie kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis § 23 ust. 1 rozporządzenia stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki.W związku z powyższym, zdaniem Przedstawicielstwa, dla określenia kwoty zwrotu podatku, o której mowa w § 22 cyt. rozporządzenia, kwotę podatku naliczonego powinno się ustalać zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W odniesieniu zaś do nabycia samochodów osobowych i innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony - kwotę podatku naliczonego powinna stanowić kwota, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku o towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (a od 01.01.2013 r. - w art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług). Powołane wyżej przepisy rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. dotyczą bowiem podatku naliczonego, a przepis powołanego wyżej art. 3 ust. 1 jednoznacznie przesądza, w jakiej wysokości powinna być określona kwota podatku naliczonego w przypadku nabycia samochodu osobowego lub innego pojazdu samochodowego określonego w tym przepisie.

Według Wnioskodawcy kwota podatku naliczonego do zwrotu powinna obejmować także kwoty podatku określone w fakturach otrzymanych przez Przedstawicielstwo z tytułu nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 88 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku o towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (a od 01.01.2013 r. - w art. 88a ustawy o podatku od towarów i usług), w tym w szczególności usług noclegowych i gastronomicznych, a także paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych. Przepis cyt. wyżej § 23 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia stanowi bowiem wyraźnie, iż zwrot podatku nie dotyczy jedynie kwot podatku naliczonego, o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny. Skoro, zatem zgodnie z dyspozycją art. 88 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku o towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do towarów i usług, które zostały wymienione w tych przepisach, to oznacza, iż podatek należny o te kwoty nie został ani nie mógł być pomniejszony, a co za tym idzie - w myśl powołanego wyżej rozporządzenia - zwrot podatku powinien obejmować także kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wymienionych w powołanych wyżej przepisach.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem rozporządzenia kwota podatku naliczonego do zwrotu powinna co do zasady zostać pomniejszona o kwoty podatku, o które mógłby być obniżony podatek należny w myśl postanowień przepisów art. 86 ust. 8-20 ustawy od towarów i usług. Jednakże wymienionych w tych przepisach obniżeń Przedstawicielstwo nie dokonuje ani nie może dokonać, gdyż nieodpłatne świadczenie usług, które stanowią całkowity zakres działalności Przedstawicielstwa i są finansowane w całości ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia kwietnia 2011 r., z mocy postanowienia § 13 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia są zwolnione od podatku. A zatem w myśl powołanego wyżej § 23 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia kwota podatku naliczonego do zwrotu powinna obejmować także kwoty podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 8-20.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj