Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-5/12/JD
z 19 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-5/12/JD
Data
2012.01.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku


Słowa kluczowe
cele statutowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Do kiedy podatnik powinien zapłacić podatek dochodowy od części działalności przeznaczonej na cele nie mieszczące się w warunkach zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jeśli realizacja tych celów a zatem i wydatkowanie dochodu zwolnionego jest rozłożone w czasie (pytanie oznaczone we wniosku nr2)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011r. (data wpływu do tut. Biura 14 października 2011r.), uzupełnionym w dniu 20 grudnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie obowiązku naliczenia i wpłaty podatku dochodowego od dochodu niewydatkowanego na cele statutowejest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2011r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie obowiązku naliczenia i wpłaty podatku dochodowego od dochodu niewydatkowanego na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest niepubliczną szkołą wyższą (dalej Uczelnia”) wpisaną do prowadzonego przez ministra właściwego do spraw nauki i szkolnictwa wyższego rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych. Uczelnia realizuje swoje zadania na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) oraz na podstawie statutu. Statutową działalnością Uczelni są objęte m.in. usługi w zakresie kształcenia – na poziomie wyższym oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane oraz niezbędne do wykonania usługi podstawowej, które są zwolnione od podatku od towarów i usług. Obecnie Uczelnia prowadzi inwestycję budowlaną. Zgodnie z przyjętymi założeniami część z tej inwestycji ma być przeznaczona na cele własne Uczelni (związane bezpośrednio z jej działalnością edukacyjną) z przeznaczeniem m.in. na: archiwum, magazyn, bibliotekę. Pozostała część z tej inwestycji, obejmująca samodzielne lokale mieszkalne, jak i usługowe (względnie udziały w takich lokalach czy udziały w nieruchomości wspólnej) jest w założeniu przeznaczona na sprzedaż względnie na wynajem osobom trzecim. Środki na realizację inwestycji pochodzą ze środków własnych Uczelni i stanowią jej dochód, który w części przeznaczonej na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) – dalej „Ustawa o CIT" - jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Pierwsza część Inwestycji będzie służyć realizacji tych celów statutowych, zaś druga część Inwestycji będzie wykorzystywana do innych celów, niekorzystających z opisanego wyżej zwolnienia. Uczelnia ustaliła - na podstawie zatwierdzonego w decyzji o udzieleniu pozwolenia na budowę inwestycji projektu budowlanego - porównując powierzchnię części przedmiotowej inwestycji, w tym części przyszłej nieruchomości wspólnej, przeznaczonej na działalność statutową Uczelni i powierzchnię całkowitą inwestycji (budynku) wynikającą z tego projektu budowlanego, współczynnik wykorzystania tej inwestycji na cele wykonywania działalności statutowej mieszczącej się w hipotezie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT i współczynnik jej wykorzystania dla innych celów. Współczynniki te wynoszą odpowiednio 41,39% (852,14 m2 powierzchni na 2058,60 m2 powierzchni całkowitej inwestycji) dla celów statutowych warunkujących zwolnienie i 58,61% dla pozostałych celów. Wydatki na przedmiotową Inwestycję są ponoszone od 2010r. Uczelnia dokonała rozliczenia w podatku dochodowym od osób prawnych za 2010r. uwzględniając powyższe wyliczenia. Jednocześnie Uczelnia, wobec przeznaczania dochodu Uczelni wolnego od podatku dochodowego od osób prawnych (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT) na inne niż wskazane tam cele dotyczące realizacji przedmiotowej inwestycji – w części nie służącej realizacji celów wskazanych w tym przepisie – dokonywała obliczania i odprowadzania stosownego podatku dochodowego w terminach do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano takiego/takich wydatku/ów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Do kiedy podatnik powinien zapłacić podatek dochodowy od części działalności przeznaczonej na cele nie mieszczące się w warunkach zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jeśli realizacja tych celów a zatem i wydatkowanie dochodu zwolnionego jest rozłożone w czasie (pytanie oznaczone we wniosku nr2)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 25 Ustawy o CIT na podatników podatku dochodowego od osób prawnych został nałożony obowiązek comiesięcznego wpłacania na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.

Art. 25 ust. 4 Ustawy o CIT stanowi z kolei, że jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym – podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a. W konsekwencji, w powyższym stanie faktycznym należy, zdaniem Wnioskodawcy, obliczać należny podatek za każdy miesiąc w którym doszło do wydatkowania na inne cele dochodu zadeklarowanego uprzednio jako zwolniony i wpłacić go do 20-go dnia miesiąca po miesiącu, w którym miał miejsce taki wydatek. W ocenie Wnioskodawcy nie ma w obecnym stanie prawnym możliwości obliczenia tego podatku i jego wpłacenia po zakończeniu inwestycji ani też po zakończeniu każdego roku podatkowego, w którym inwestycja ta jest prowadzona (tj. w ujęciu rocznym).

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na określone ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Uczelnia prowadzi inwestycję budowlaną. Zgodnie z przyjętymi założeniami część z tej inwestycji ma być przeznaczona na cele własne Uczelni związane bezpośrednio z jej działalnością edukacyjną. Pozostała część (np. lokale mieszkalne, użytkowe) jest w założeniu przeznaczona na sprzedaż względnie na wynajem osobom trzecim.

Jak z powyższego wynika, część wydatków poniesionych w związku z inwestycją nie zostanie wydatkowana na cele preferowane przez ustawodawcę zwolnieniem przedmiotowym. Dochód przeznaczony na cele o jakich mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale faktycznie wydatkowany na cele inne niż preferowane podlega opodatkowaniu. Zasada ta wynika z powołanych wcześniej przepisów prawa. Wydatkowanie dochodu na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4, skutkuje obowiązkiem obliczenia i zapłaty podatku w trybie art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 25 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust.1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym – podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Termin wpłaty podatku z ww. tytułu upływa 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku.

Stanowisko Wnioskodawcy, iż należy obliczać podatek za każdy miesiąc w którym doszło do wydatkowania na inne cele dochodu zadeklarowanego uprzednio jako zwolniony i wpłacić go do 20-go dnia miesiąca po miesiącu, w którym miał miejsce taki wydatek, jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj