Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-968/11/PK
z 19 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-968/11/PK
Data
2011.12.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
przedstawiciel
zwrot podatku


Istota interpretacji
odliczenie i zwrot podatku naliczonego przez przedstawiciela firmy zagranicznej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011r. (data wpływu 30 sierpnia 2011r.), uzupełniony pismem z dnia 2 grudnia 2011r. (data wpływu 6 grudnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie odliczenia i zwrotu podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie odliczenia i zwrotu podatku naliczonego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 grudnia 2011r. znak: IBPP3/44-968/11.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym przez Ministra Gospodarki przedstawicielstwem firmy zagranicznej (spółki akcyjnej z siedzibą w Kostaryce). Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym na terenie RP podatnikiem. Ma zamiar nabywać usługi od polskich podatników takie jak usługi prawne, usługi notarialne usługi doradztwa podatkowego, usługi księgowe jednocześnie ma zamiar nabywać meble biurowe i sprzęt biurowy do wyposażenia biura przedstawicielstwa. Usługi te i towary obciążone będą podatkiem VAT przez ich wykonawców i dostawców.

Na terenie RP Wnioskodawca wykonuje wyłącznie czynności o charakterze rozeznania rynku, pozyskiwaniu potencjalnych nabywców lub sprzedawców towaru, czynności reklamowe firmy „matki” działającej na terenie Kostaryki. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie planuje wykonywania żadnej sprzedaży, jednakże jako działające przedstawicielstwo ponosi koszty na terenie RP. Być może że w przyszłości firma „matka” dokonywać będzie na terenie RP sprzedaży lub zakupów ale to zależy od tego czy działania Wnioskodawcy spowodują pozytywny efekt prowadzonego obecnie na terenie Polski rozeznawania rynku zbytu.

W Kostaryce obowiązuje wg danych Wnioskodawcy podatek odpowiadający unijnemu podatkowi od wartości dodanej w wysokości 13%.

Wnioskodawca nie zna systemu podatkowego w Kostaryce (jako obywatele polscy) ale skoro obowiązuje tam podatek VAT to uznać należy, iż czynności związane z pozyskaniem potencjalnych klientów i związane z tymi czynnościami koszty mimo iż jako przedstawicielstwo nie osiąga żadnych przychodów jak w każdym innym kraju są ściśle związane z czynnościami opodatkowanymi, które kiedyś nastąpią a związane będą ze sprzedażą towarów lub ich importem do Polski (kierunek obrotu zależy od rozwoju sytuacji).

Spółka w Kostaryce jest podatnikiem podatku o podobnym charakterze jak podatek VAT w Polsce.

Czynności, które wykonuje przedstawicielstwo na terenie RP nie są czynnościami odpłatnymi a składają się na nie jedynie ponoszone koszty. W przyszłości w przypadku pozyskania potencjalnych klientów spółka „matka” z Kostaryki, której Wnioskodawca jest przedstawicielem będzie dokonywać takie czynności.

Od 1 stycznia 2009r. Kostaryka stała się stroną Stefy Wolnego Handlu CAFTA-DR między państwami AŚ i USA. Ponadto, podpisała układy o wolnym handlu z Meksykiem, Chile, Dominikaną, Panamą, Kanadą, Singapurem oraz krajami CARICOM. W 2011r. Rząd Kostaryki podpisał Umowę Stowarzyszeniową z UE.

Kostaryka jest członkiem następujących porozumień i organizacji o charakterze gospodarczym: APEC (obserwator), BCIE, CACM, CEPAL, FAO, G-77, Grupa z Rio, IADB, IBRD, IDA, IFAD, IFC, ILO, IMF, LAES, ALADI (obserwator), MIGA, OAS, UNCTAD, UNIDO, UNWTO, WB, WCO, WIPO, WTO.

Jako strona Systemu Integracji Środkowoamerykańskiej (SICA), Kostaryka utrzymuje wielopłaszczyznowe stosunki z UE (dialog polityczny, współpraca gospodarcza). Głównym celem polityki unijnej wobec Kostaryki jest wspieranie spójności społecznej oraz stymulowanie uczestnictwa państwa w procesie integracyjnym AŚ. W maju 2010 r. w ramach odbywającego się w Madrycie szczytu UE-AŚ, Kostaryka, wraz z pozostałymi krajami regionu, podpisała tekst Umowy Stowarzyszeniowej z UE. Porozumienie obejmuje aspekty polityczne i gospodarcze oraz współpracę w zakresie rozwoju. W wymiarze gospodarczym układ ustanawia obszar wolnego handlu w zakresie produktów przemysłowych i obniżenie taryf celnych dla niektórych towarów rolnych (banany, mięso, ryż).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 86 lub przepisu art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy mamy prawo do odliczenia lub do otrzymania zwrotu podatku VAT zawartego w tych zakupach lub czy ewentualnie podatnicy sprzedający nam towary mają prawo nie obciążać ich podatkiem VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 15 ust. l ustawy o podatku VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Oznacza to że prowadząc w Polsce działalność wyłącznie w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego, nie prowadzimy działalności gospodarczej w rozumieniu ww. przepisu. Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy przedstawicielstwo nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 15. ust. 1 ustawy o VAT, co oznacza, że nie jest podatnikiem tego podatku. Jako taki podmiot nie ma prawa do rozliczania podatku VAT (odliczania podatku VAT naliczonego). Prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ustawy VAT ma jedynie zarejestrowany podatnik podatku VAT, którym nie może być Wnioskodawca gdyż nie wykonuje na terenie Polski ani nie ma w najbliższym czasie zamiaru wykonywać czynności, które by powodowały by stać się podatnikiem podatku VAT, nie wykonuje i nie wykona sprzedaży w rozumieniu art. 15. Jednakże na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 w odniesieniu do:

  1. przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz członków personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium kraju,
  2. Sił Zbrojnych Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Sił Zbrojnych Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju, wielonarodowych Kwater i Dowództw i ich personelu cywilnego,
  3. podmiotów nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności, zwykłego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zwykłego pobytu na terytorium kraju, niedokonujących sprzedaży oraz niezarejestrowanych na potrzeby podatku na terytorium kraju

- mogą być zastosowane zwroty podatku na warunkach określonych w ust. 1a-1g oraz w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2, 3 i 5.

Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3 (czyli takie jak przedstawicielstwo Wnioskodawcy), mogą ubiegać się o zwrot podatku w odniesieniu do nabytych przez nie na terytorium kraju towarów i usług lub w odniesieniu do towarów, które były przedmiotem importu na terytorium kraju, jeżeli te towary i usługi były przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium państwa, w którym rozliczają one podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niż terytorium kraju. Nabywane materiały biurowe, meble, sprzęt komputerowy będzie służył do wykonywania na terenie Kostaryki importu towarów z Polski lub do dokonywania w przyszłości sprzedaży towarów z Kostarykańskiej spółki do Polski, na rzecz polskich podatników. Z wspomnianych przepisów wynika, że Przedstawicielstwo jako podmiot wymieniony w przepisie art. 89 ust. 1 pkt 3 może złożyć wnioski o dokonanie zwrotu podatku:

  1. za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w przypadku gdy podmioty te posiadają siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. na piśmie, zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 5, w przypadku gdy podmioty te nie posiadają siedziby lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Podstawą do dokonywania nam zwrotu podatku naliczonego zawartego w planowanych dokonywanych zakupach będzie Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom. Na podstawie tego rozporządzenia Wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym gdyż przez taki podmiot rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która w okresie, za który występuje o zwrot podatku, nie posiadała siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywano transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium kraju, oraz podmioty zagraniczne, o których mowa w art. 131 pkt 2 ustawy, ubiegające się o zwrot podatku - nieposiadające siedziby działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Jednocześnie na podstawie § 3 ust.1 tegoż rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub podmiotowi uprawnionemu z państwa trzeciego, w przypadku gdy podmiot ten:

  1. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy, w państwie członkowskim siedziby lub podatnikiem podatku od wartości dodanej albo podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby;
  2. nie wykonuje na terytorium kraju, w okresie, za który występuje o zwrot podatku, sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy, z wyjątkiem:
    1. usług transportowych i usług pomocniczych związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania,
    2. usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
    3. usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
    4. usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków,
    5. usług świadczonych na obszarze portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków,
    6. usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych,
    7. usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi,
    8. usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 oraz ich części składowych,
    9. usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
    10. pozostałych usług świadczonych na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, lub ich ładunków,
    11. usług, w stosunku do których podatnikami rozliczającymi podatek od towarów i usług są nabywcy tych usług, o których mowa w art. 17 ustawy,
    12. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ustawy podatnikiem jest ich nabywca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w odniesieniu do podmiotów nieposiadających siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywano transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium kraju, niedokonujących sprzedaży na terytorium kraju mogą być zastosowane zwroty podatku na warunkach określonych w ust. 1a-1g oraz w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2, 3 i 5.

Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą ubiegać się o zwrot podatku w odniesieniu do nabytych przez nie na terytorium kraju towarów i usług lub w odniesieniu do towarów, które były przedmiotem importu na terytorium kraju, jeżeli te towary i usługi były przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium państwa, w którym rozliczają one podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niż terytorium kraju (art. 89 ust. 1a).

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 136, poz. 797) zwrot podatku przysługuje podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub podmiotowi uprawnionemu z państwa trzeciego, w przypadku gdy podmiot ten:

  1. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy, w państwie członkowskim siedziby lub podatnikiem podatku od wartości dodanej albo podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby;
  2. nie wykonuje na terytorium kraju, w okresie, za który występuje o zwrot podatku, sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy.

Przez ww. sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przy czym zgodnie z § 2 pkt 3 tego rozporządzenia, przez podmiot uprawniony z państwa trzeciego - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która w okresie, za który występuje o zwrot podatku, nie posiadała siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywano transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium kraju, oraz podmioty zagraniczne, o których mowa w art. 131 pkt 2 ustawy, ubiegające się o zwrot podatku - nieposiadające siedziby działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Istotą wszystkich podatków od wartości dodanej, w tym polskiego podatku od towarów i usług, jest ich ekonomiczna neutralność dla wszystkich uczestników obrotu gospodarczego, poza ostatnimi – konsumentami. Powyższe ma zastosowanie również do podmiotów z krajów trzecich które na terytorium swojego kraju są zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej albo podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby i równocześnie nie dokonują sprzedaży na terytorium kraju.

Możliwość uzyskana bezpośredniego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi VAT nad należnym nie jest warunkowana dokonywaniem przez podatnika dostawy lub świadczeniem usług opodatkowanych stawką niższą niż podstawowa. Zwrot taki dokonywany jest wyłącznie na wniosek podatnika (nigdy z urzędu) a środki pieniężne przekazywane są na rachunek bankowy wskazany przez uprawnionego podatnika.

Kwestie dotyczące funkcjonowania przedstawicielstwa podmiotu zagranicznego działającego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.). W myśl art. 93 i art. 94 przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć przedstawicielstwa z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej "przedstawicielstwami". Zakres działania przedstawicielstwa może obejmować wyłącznie prowadzenie działalności w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego.

Ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej pojęcia przedstawicielstwa. W piśmiennictwie wskazuje się, że forma przedstawicielstwa przeznaczona jest głównie dla sytuacji, gdy działalność podmiotu zagranicznego na obszarze Polski miałaby być prowadzona bezpośrednio w jego imieniu i na jego rzecz, stanowiąc zawsze integralny element szerszej struktury organizacyjnoprawnej i funkcjonalnej tego podmiotu. Podmiotem prowadzącym działalność w formie przedstawicielstwa będzie przedsiębiorca zagraniczny (T. Szanciło, Formy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez podmioty zagraniczne, Warszawa 2006)

Zakres prowadzenia działalności gospodarczej przez przedstawicielstwa w Polsce został określony w art. 94 ustawy, który stanowi, iż może on obejmować jedynie prowadzenie działalności w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego. Zastanawiając się nad tym pojęciem, należy wskazać, że działalność reklamowa polega na stymulowaniu zbytu towaru lub usług poprzez przekazywanie informacji o nich. Z zakresu działania przedstawicielstwa wyłączono zatem jednoznacznie działalność gospodarczą. Analizując wskazany przepis, zauważyć należy, że możemy wyróżnić dwa rodzaje przedstawicielstw (M. Szydło, Swoboda działalności gospodarczej, Warszawa 2005.).

Mając na uwadze powyższy stan prawny jak też fakt, że Wnioskodawca wykonuje wyłącznie czynności o charakterze rozeznania rynku, pozyskiwaniu potencjalnych nabywców lub sprzedawców towaru, czynności reklamowe firmy „matki” należny uznać, że Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT.

Z treści opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że siedziba podmiotu macierzystego Wnioskodawcy znajduje się w Kostaryce i tam jest On zarejestrowanym podatnikiem podatku o podobnym charakterze do podatku od wartości dodanej, natomiast nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku VAT w Polsce. Podmiot ten zarejestrował w Polsce swoje Przedstawicielstwo (na podstawie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych prowadzonego przez Ministra Gospodarki).

Mając na uwadze treść powołanego art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz przedstawione okoliczności sprawy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, jako podmiot zagraniczny działający poprzez swoje przedstawicielstwo w Polsce, wypełnia przesłanki wynikające z przepisu regulującego zwrot podatku, przysługujący podmiotowi uprawnionemu z państwa trzeciego.

Reasumując, na mocy przywołanych wyżej przepisów, Wnioskodawca ma prawo do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w Polsce.

Natomiast w przypadku Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przepis ten odnosi się do sytuacji gdy podatnik podatku VAT dokonuje nabycia w związku działalnością opodatkowaną (sprzedażą) co jak wskazano powyżej w przedmiotowej sytuacji nie ma miejsca.

Podkreślić natomiast należy, że przepisy w zakresie podatku VAT nie przewidują możliwości nieobciążania przez podatników dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja została wydana przy uwzględnieniu poprawności informacji udzielonych przez Wnioskodawcę w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w Kostaryce.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj