Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1506/11-2/KC
z 20 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1506/11-2/KC
Data
2012.02.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
rurociąg
terytorium państwa
transport międzynarodowy
usługi transportowe


Istota interpretacji
W zakresie miejsca świadczenia usług transportu ropy naftowej, będącego częścią transportu międzynarodowego



Wniosek ORD-IN 291 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.11.2011 r. (data wpływu 22.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług transportu ropy naftowej, będącego częścią transportu międzynarodowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.11.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług transportu ropy naftowej, będącego częścią transportu międzynarodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

P. S.A. świadczy usługi transportu ropy naftowej pochodzącej m.in. Rosji Kazachstanu, Białorusi siecią połączonych rurociągów stanowiących własność podmiotów zagranicznych (tj Rosji, Białorusi, Kazachstanu, Niemiec) oraz przez terytorium Polski rurociągiem P, zarówno dla kontrahentów z Unii Europejskiej jak i spoza Unii Europejskiej, np. Szwajcarii.

Usługi transportu ropy naftowej rurociągiem można podzielić na cztery trasy:

  1. z A. do parku zbiornikowego M. w H. (ropa z Rosji, Kazachstanu, Białorusi).Zgodnie z umową P. świadczy usługę przyjęcia ropy naftowej z rurociągu białoruskiego w Adamowie, transportowania ropy naftowej przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przekazanie ropy naftowej do parku zbiornikowego M. w H.
  2. z K. do H. ( ropa z Polski)Zgodnie z umową P. świadczy usługę tłoczenia ropy polskiej z K. do H.
  3. z G. do parku zbiornikowego w H. (m.in. ropa z Rosji, Norwegii)Zgodnie z umową P. świadczy usługę przesyłania ropy naftowej z Bazy Manipulacyjnej w G. poprzez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do parku zbiornikowego w H. (Niemcy).
  4. z A. do terminalu przeładunkowego w Porcie G. (ropa z Rosji, Kazachstanu, Białorusi).Zgodnie z umową P. świadczy usługę tranzytu ropy naftowej przyjętej z infrastruktury białoruskiego rurociągu w A. do terminalu przeładunkowego obsługiwanego przez N. w Porcie w G.

Należy dodać że transportowana ropa nie pozostaje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej W przypadku tłoczenia z punktów 1,2 i 3 ropa naftowa przekazywana jest w H. stronie niemieckiej na podstawie pomiarów, które są dokonywane przez stronę polską w obecności strony niemieckiej. Rurociąg P. dochodzi do granicy i jest bezpośrednio połączony z niemieckim rurociągiem, pompy P. po stronie polskiej wtłaczają ropę naftową do rurociągu niemieckiego aby mogła dotrzeć do zbiorników w H., na których dokonywany jest pomiar i przekazanie ropy. Natomiast ropa naftowa z punktu 4 ładowana jest na statki podstawione przez kontrahenta i transportowana drogą morską do innych krajów. Należy dodać że usługa transportu ropy przez terytorium Polski ma charakter tranzytowy.

Na mocy przepisów obowiązujących do dnia 30.06.2011 usługa transportu była opodatkowana w kraju kontrahenta - art. 28a ust. 1 oraz art. 28b ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług. Po zamianie przepisów z dniem 01.07.2011 został wprowadzony nowy zapis w ustawie art. 28f ust.1a; „Miejscem świadczenia usług transportu towaru na rzecz podatnika: 2) posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z powyższą zmianą pojawiła się wątpliwość - czy usługi transportu ropy naftowej świadczone przez P. S.A. podmiotom spoza Unii Europejskiej pozostają nadal opodatkowane w kraju kontrahenta...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28f ust. 1a pkt 2 Ustawy o podatku od towaru i usług miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju. Dla zastosowania powyższej normy prawnej niezbędne jest, aby usługa transportu towarów wykonywana była w całości na terytorium kraju. W ocenie Spółki, z przedstawionego stanu faktycznego wynika iż jest ona odpowiedzialna za przetransportowanie ropy siecią połączonych rurociągów naftowych (które są własnością Rosji, Białorusi, Kazachstanu, Niemiec a w Polsce P.) do Niemiec (do H.) oraz do terminalu przeładunkowego w Porcie G. i tam następuje jej odbiór przez kontrahenta oraz transport drogą morską do innych krajów. Transport ropy nie odbywa się w całości na terytorium kraju i ma on charakter tranzytowy. Uważa, iż w sytuacji gdy świadczona przez Spółkę usługa transportu ropy naftowej która zaczyna i kończy się poza Polską to nie będzie miał zastosowania art. 28f ust. la pkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt iż transport nie jest w całości wykonywany na terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług określona została w art. 28b ust. 1 ustawy, który stanowi, iż miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, 28i, 28j i 28n.

Z zaprezentowanego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi transportu ropy naftowej pochodzącej m.in. z Rosji, Kazachstanu, Białorusi siecią połączonych rurociągów, stanowiących własność podmiotów zagranicznych (tj. Rosji, Białorusi, Kazachstanu, Niemiec) oraz przez terytorium Polski rurociągiem P., zarówno dla kontrahentów z Unii Europejskiej jak i spoza Unii Europejskiej.

Wnioskodawca przedstawił cztery możliwe trasy transportu ropy:

  1. z A. (Polska) do parku zbiornikowego M. w H. (Niemcy) - ropa z Rosji, Kazachstanu, Białorusi;
  2. z K. do H. (Niemcy) - ropa z Polski;
  3. z G. do parku zbiornikowego w H. (Niemcy) – ropa m.in. z Rosji, Norwegii;
  4. z A. do terminalu przeładunkowego w Porcie G. - ropa z Rosji, Kazachstanu, Białorusi.

Jak wskazuje Wnioskodawca, transportowana ropa nie pozostaje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a transport ma charakter tranzytu. Miejsce świadczenia przedmiotowych usług było ustalone przez Wnioskodawcę na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy, tj. opodatkowane były w kraju usługobiorcy.

W związku ze zmianą w art. 28f ustawy, która weszła w życie od 01.07.2011 r., Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy nadal jego usługa transportu ropy, świadczona dla podmiotów spoza Unii Europejskiej, pozostaje opodatkowana w kraju siedziby kontrahenta.

W art. 28b ust. 1 ustawodawca zawarł szereg wyjątków od ogólnej zasady dotyczącej określenia miejsca świadczenia usług. I tak w art. 28f ust. 1a pkt 2, dodany ustawą z dnia 09.06.2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780), stwierdza się, że miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju. Zmiana ta miała przede wszystkim na celu kompleksowe uregulowanie miejsca świadczenia usług transportu towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy transport towarów odbywa się w całości na terytorium Polski oraz usługi transportowe są świadczone na rzecz podatnika posiadającego na terytorium państwa nienależącego do Unii Europejskiej siedzibę działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest Polska.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że transport, który świadczy Wnioskodawca w każdym z czterech przypadków przedstawionych powyżej, jest częścią transportu, który nie przebiega tylko na terytorium kraju, lecz stanowi cześć transportu międzynarodowego. Jak wskazał Wnioskodawca, ropa tłoczona jest m.in. z terytorium Rosji czy Białorusi, przez Polskę a następnie trafia do parku zbiornikowego położonego na terenie Niemiec.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż w przedstawionych przez Wnioskodawcę wariantach usługa transportu ropy naftowej świadczona na rzecz kontrahenta spoza Unii Europejskiej, nie mieści się w dyspozycji art. 28f ust. 1a pkt 2 ustawy, a tym samym nadal podlega zasadzie ogólnej dotyczącej miejsca świadczenia usług, tj. art. 28b ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj