Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1187/11/MR
z 17 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1187/11/MR
Data
2012.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
metale szlachetne
sprzedaż
złoto


Istota interpretacji
Zakres skutków podatkowych sprzedaży metali szlachetnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 14 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży metali szlachetnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży metali szlachetnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca przystąpił do "programu lojalnościowego", którego organizatorem jest podmiot posiadający siedzibę na Wyspie. Do programu Wnioskodawca przystąpił poprzez akceptację za pomocą internetu warunków współpracy zawartych na stronie internetowej tego podmiotu. Program lojalnościowy polega na tym, że na stronie internetowej związanej z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą został umieszczony link do innej strony, na której jest prowadzona sprzedaż metali szlachetnych (np. złoto, srebro, platyna, pallad). Jeżeli jakaś osoba na stronie Wnioskodawcy poprzez link wejdzie na stronę, gdzie można zakupić metale szlachetne i dokona zakupu metali szlachetnych, to Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest wypłacane w formie metali szlachetnych. Otrzymane metale szlachetne mają zostać dopisane do konta Wnioskodawcy, które ten posiada w serwisie handlującym tymi metalami szlachetnymi. Fizycznie metale szlachetne będą trzymane w Hong-Kongu. W dniu złożenia tego wniosku Wnioskodawca nie otrzymał jeszcze żadnego wynagrodzenia z tego tytułu. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się tworzeniem interaktywnych narzędzi finansowych (na przykład pozwalających inwestorom wybrać odpowiednie spółki z sektora metali szlachetnych w zależności od ich preferencji dotyczących ryzyka czy horyzontu inwestycyjnego) oraz raportów dotyczących głównie rynku metali szlachetnych. Dostęp do ww. narzędzi i raportów jest dokonywany poprzez stronę internetową i jest odpłatny i jest to jedyne źródło dochodów firmy. Firma nie zajmuje się, ani nigdy nie zajmowała się handlem metalami szlachetnymi. Przeważająca działalność zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej PKD 63.11 .Z. Pozostałe PKD wpisane do ewidencji działalności gospodarczej: 58.11.Z, 58.12.Z, 58.13.Z, 58.14.Z, 58.19.Z, 58.21.Z, 58.29.Z, 63.12.Z, 63.91.Z, 63.99.Z. Sprzedaż wskazanych we wniosku metali szlachetnych nie będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej, gdyż nie będzie wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Jedynie poprzez stronę internetową, którą Wnioskodawca wykorzystuje do działalności gospodarczej, będzie miał możliwość uzyskania dodatkowego przychodu w postaci tych metali szlachetnych. Sprzedaż tych metali będzie wykonywana sporadycznie i nie będzie wymagała żadnej organizacji i przygotowań. Ich sprzedaż, podobnie jak sprzedaż akcji, nie wymaga samodzielnego poszukiwania nabywców. Sprzedaży Wnioskodawca może dokonać w każdej chwili po cenie, którą oferuje podmiot gdzie Wnioskodawca posiada swoje konto. Tylko podmiot ten może zostać nabywcą tych metali szlachetnych. Dlatego nie można uznać, że sprzedaży metali szlachetnych Wnioskodawca dokonuje w sposób zorganizowany. Zbycie metali szlachetnych zostanie dokonane na podstawie umowy sprzedaży (w ramach regulaminu świadczenia usług przez podmiot, którego Wnioskodawca posiada konto). Zwrot "otrzymane metale szlachetne mają zostać dopisane do konta Wnioskodawcy" oznacza, że z uwagi na fakt, że otrzymane przez Niego metale szlachetne będą fizycznie trzymane w Hong-Kongu, to o ich otrzymaniu dowie się, widząc zapis na swoim koncie. Od momentu dopisania Wnioskodawca będzie mógł swobodnie dysponować otrzymanymi metalami szlachetnymi w postaci materialnej jako przedmioty - rzeczy o określonej wartości.

Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce i w Polsce podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca dokona w przyszłości sprzedaży tych metali szlachetnych, które otrzyma w formie wynagrodzenia z tytułu realizacji programu lojalnościowego, po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym miało miejsce ich nabycie, to czy ta sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaż tych metali szlachetnych otrzymanych w formie wynagrodzenia z tytułu realizacji programu lojalnościowego, gdy sprzedaż nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło ich nabycie. Zgodnie z art. 10 ust 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, c) prawa wieczystego użytkowania gruntów, d) innych rzeczy, Jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany. Otrzymane w formie wynagrodzenia metale szlachetne należy traktować jako rzeczy ruchome. W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca dokona sprzedaży tych metali szlachetnych po upływie pół roku licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło nabycie, to jako odpłatne zbycie innych rzeczy nie będzie podlegało w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z kolei w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie innych rzeczy, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Z powołanych przepisów wynika, iż w przypadku osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie – jeżeli nie zostanie dokonane w ramach działalności gospodarczej - rzeczy, do których zaliczyć należy rzeczy ruchome (metale szlachetne w postaci materialnej). Jednakże z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstaje wyłącznie, jeśli zbycie następuje w okresie krótszym niż pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup. Wobec tego, jeżeli sprzedaż następuje po upływie półrocznego okresu, wówczas dochód osiągnięty z tej sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem czynność ta nie stanowi źródła przychodu dla celów tego podatku.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane uregulowania prawne uznać należy, iż Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży metali szlachetnych, jeśli zbycie tychże będzie miało miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił ich zakup.

W przypadku sprzedaży metali szlachetnych przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup, dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z transakcji sprzedaży tych metali podlega rozliczeniu na zasadzie samoopodatkowania. Oznacza to, że po zakończeniu roku podatkowego podatnik bez pośrednictwa płatnika jest obowiązany w zeznaniu podatkowym PIT-36 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym, wykazać dochody uzyskane z tytułu sprzedaży złota w rubryce „inne źródła” i obliczyć należny podatek dochodowy. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wpłacania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Przy tym podkreślić należy, że interpretację indywidualną wydaje się wyłącznie w oparciu o stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez Wnioskodawcę, natomiast w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli więc przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj