Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-322/12-4/SP
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-322/12-4/SP
Data
2012.07.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
nagrody
płatnik
programy lojalnościowe
przychód
rabaty
towar
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Obowiązek poboru zryczałtowanego podatku w związku z nagrodami przekazanymi w ramach programu lojalnościowego.



Wniosek ORD-IN 472 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2012 r. (data wpływu 16.04.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 02.07.2012 r. (data nadania 02.07.2012 r., data wpływu 05.07.2012 r.) na wezwanie z dnia 27.06.2012 r. (data nadania 27.06.2012 r., data doręczenia 29.06.2012 r.) Nr IPPB4/415-322/12-2/SP o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku w związku z nagrodami przekazanymi w ramach programu lojalnościowego – jest:

  • prawidłowe - odnośnie opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem udostępnionej nagrody rzeczowej,
  • nieprawidłowe – odnośnie opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem wartości udzielonego rabatu.

UZASADNIENIE

W dniu 16.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku w związku z nagrodami przekazanymi w ramach programu lojalnościowego.

Z uwagi na braki formalne pismem z dnia z dnia 27.06.2012 r. Nr IPPB4/415-322/12-2/SP tut. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przeformułowanie pytania, które winno być związane z przepisami prawa podatkowego oraz przyporządkowane do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w odniesieniu do przeformułowanego pytania.

Pismem z dnia 02.07.2012 r. (data nadania 02.07.2012 r., data wpływu 05.07.2012 r.) wniosek został uzupełniony w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Głównym obszarem działalności Wnioskodawcy jest dystrybucja wyrobów winiarskich oraz innych napoi alkoholowych i bezalkoholowych (Towary). Wnioskodawca prowadzi sieć sprzedaży detalicznej Towarów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 111 ust. 3a ptuU. Wnioskodawca ma zamiar podejmować przedsięwzięcia mające na celu wspieranie sprzedaży detalicznej Towarów. Podstawową formą wsparcia sprzedaży detalicznej są programy lojalnościowe, a wśród nich program w ramach którego klienci dokonujący zakupów w sieci sprzedaży detalicznej, którzy zadeklarowali udział w programie, gromadzą na indywidualnym koncie przypisanym do klienta, punkty liczone w proporcji do wartości realizowanych zakupów Towarów. Zgromadzone punkty klient może wymieniać na nagrody z oferty programu lojalnościowego. Adresatami programu lojalnościowego są pełnoletnie osoby fizyczne dokonujące zakupów w sieci sprzedaży detalicznej Wnioskodawcy, nie będące nabywcami dokonującymi zakupów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dla celów programu klientom będącym uczestnikami programu wydawane są imienne karty identyfikacyjne, a dane klientów wg kart Identyfikacyjnych przechowywane są w bazie danych prowadzonej zgodnie zobowiązującymi w tym zakresie przepisami. Wartość punktowa towarów z oferty programu lojalnościowego ustalana jest odpowiednio do ich ceny nabycia. Wnioskodawca zamierza zmodyfikować zasady opisanego wyżej programu lojalnościowego w ten sposób, że dodatkowo, zamiast nagród z oferty programu lojalnościowego klient uczestniczący w programie będzie mógł w zamian za zgromadzone punkty uzyskać rabat przy zakupie towarów.

W przypadku towarów o wartości do 10 zł wg ich jednostkowej ceny nabycia (bez podatku) ich przekazanie jako nagrody w ramach programu lojalnościowego traktowane jest jako przekazanie prezentów małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ptuU. W przypadku gdy jednostkowa cena nabycia (bez podatku) towaru z oferty programu lojalnościowego jako nagrody przekracza, 10 zł, lecz łączna wartość przekazanych klientowi w roku towarów nie przekracza 100 zł, a tożsamość klienta możliwa jest do ustalenia na podstawie prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji (w ewidencji identyfikowany jest każdy klient, który zadeklarował udział w programie lojalnościowym), takie przekazania traktowane są również jako przekazanie prezentów malej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 1 ptuU.

Możliwe są jednak przypadki, gdy wartość towaru z oferty programu lojalnościowego mogącego stanowić nagrodę przekracza 100 zł i nie przekracza 760 zł, a także sytuacje, gdy wartość towaru z oferty jw. przekracza 760 zł.

W pierwszym przypadku, zależnie do zadeklarowanej każdorazowo woli uczestnika programu, będzie on mógł otrzymać towar jako nagrodę albo zadeklarować jego zakup. Jeżeli klient złoży Wnioskodawcy deklarację zakupu tego towaru otrzymuje rabat kwotowy liczony od ceny nabycia towaru w taki sposób, że cena brutto towaru wynosi 1 zł, W sytuacji gdy wartość towaru jw. przekracza 100 zł (brutto) i nie przekracza 760 zł (brutto) a towar jest przekazywany jako nagroda, Wnioskodawca wystawi fakturę wewnętrzną dokumentującą przekazanie towaru na cele promocji i towar przekazuje jako nagrodę klientowi. Jeżeli klient deklaruje zakup towaru z oferty programu lojalnościowego, a wartość towaru przekracza 100 zł i nie przekracza 760 zł (brutto) zakup tego towaru przez klienta rejestrowany jest z zastosowaniem kasy rejestrującej, a cena towaru wynosi 1 zł (brutto).

W drugim przypadku, zależnie do zadeklarowanej każdorazowo woli uczestnika programu, otrzymuje on towar jako nagrodę albo deklaruje jego zakup. Jeżeli klient deklaruje wolę otrzymania towaru jako nagrody Wnioskodawca wystawia fakturę wewnętrzną dokumentującą przekazanie towaru na cele promocji i towar przekazuje jako nagrodę klientowi, z tym, że wydanie towaru jako nagrody poprzedza pobranie przez Wnioskodawcę zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wartości nagrody. Jeżeli klient zadeklaruje zakup towaru, a udzielony mu kwotowo rabat przekroczy 760 zł, udzielenie rabatu w kwocie wyższej niż 760 zł Wnioskodawca traktował będzie jako nagrodę w formie świadczenia rabatu w ramach programu lojalnościowego i w związku z tym, również w takim przypadku zamierza pobierać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% rabatu jako udzielonej nagrody, mimo tego, że towar sprzedaje za 1 zł (brutto) rejestrując sprzedaż z zastosowaniem kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na Wnioskodawcy jako płatniku ciąży obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z udostępnieniem nagrody lub udzieleniem rabatu i sprzedażą towaru za 1 zł...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 pdofU od dochodów (przychodów) z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 68 pdofU pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % nagrody, zaś według art. 41 ust. 7 pkt l pdofU, jeżeli przedmiotem tych nagród nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody lub świadczenia. Według art. 21 ust. 1 pkt 68 pdofU wolna od podatku dochodowego jest wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł; przy czym zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Nie budzi wątpliwości, że zamiana punktów zgromadzonych w ramach udziału w programie lojalnościowym na nagrodę rzeczową w sytuacji, gdy wartość nagrody określona według jej ceny nabycia powiększonej o podatek od towarów i usług nie przekracza 760 zł w świetle art. 21 ust. 1 pkt 68 pdofU jest wolna od podatku, jeżeli zaś wartość nagrody określona jw. przekracza 760 zł, Wnioskodawca obowiązany jest przed wydaniem nagrody pobrać 10 % zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 pdofU.

W sytuacji gdy klient – uczestnik programu lojalnościowego spełnił warunki przewidziane programem (tj. zgromadził określoną ilość punktów) i zdecydował, że nie chce nagrody rzeczowej, a rabat na warunkach programu (w wysokości gwarantującej cenę sprzedaży towaru 1 zł), wówczas w ocenie Wnioskodawcy nagrodą z tytułu udziału w programie lojalnościowym (sprzedaży premiowej) jest ten rabat, jako świadczenie nie będące jednak nagrodą pieniężną w rozumieniu art. 41 ust. 7 pkt 1 pdofU. Tak więc w przypadku udzielenia rabatu jako nagrody, klient zobowiązany będzie również przed wydaniem mu towaru, który kupił za 1 zł z rabatem jako nagrodą wpłacić Wnioskodawcy zryczałtowany podatek dochody w wysokości 10% od wartości udzielonego rabatu, gdy wartość udzielonego rabatu przekroczyła 760 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie on postępował prawidłowo zarówno wtedy, gdy w sytuacji opisanej we wniosku, gdy wartość nagrody przekracza kwotę określoną w art. 21 ust. 1 pkt 68 pdofU, niezależnie od tego jaką decyzję podejmie klient (towar jako nagroda, albo rabat przy zakupie tego towaru jako nagroda), pobierze od tego klienta zryczałtowany podatek dochodowy o którym mowa w art. 41 ust. 7 pkt 1 pdofU, gdyż niezależnie od tego czy nagrodą jest towar, czy też nagrodą jest rabat przy zakupie tego towaru na kwotę przekraczającą kwotę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 pdofU, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości określonej w art. 30 ust. 1 pkt 2 pdofU.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli przepisy art. 24 – 25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z treści zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika zasada powszechności przedmiotowej opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich dochodów.

Przychodami w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, ustawodawca wymienił tzw. „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym.

Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej nagrody.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

  1. nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,
  2. jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  3. sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą. nagrody przyznawane są za dokonanie zakupów o określonej wartości lub ilości tzn. za utrzymywanie określonej intensywności kontaktów gospodarczych lub częstotliwości korzystania z objętych sprzedażą premiową usług.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż głównym obszarem działalności Wnioskodawcy jest dystrybucja wyrobów winiarskich oraz innych napoi alkoholowych i bezalkoholowych (Towary). Wnioskodawca prowadzi sieć sprzedaży detalicznej Towarów. Wnioskodawca ma zamiar podejmować przedsięwzięcia mające na celu wspieranie sprzedaży detalicznej Towarów. Podstawową formą wsparcia sprzedaży detalicznej są programy lojalnościowe, a wśród nich program w ramach którego klienci dokonujący zakupów w sieci sprzedaży detalicznej, którzy zadeklarowali udział w programie, gromadzą na indywidualnym koncie przypisanym do klienta, punkty liczone w proporcji do wartości realizowanych zakupów Towarów. Zgromadzone punkty klient może wymieniać na nagrody z oferty programu lojalnościowego. Adresatami programu lojalnościowego są pełnoletnie osoby fizyczne dokonujące zakupów w sieci sprzedaży detalicznej Wnioskodawcy, nie będące nabywcami dokonującymi zakupów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dla celów programu klientom będącym uczestnikami programu wydawane są imienne karty identyfikacyjne, a dane klientów wg kart Identyfikacyjnych przechowywane są w bazie danych prowadzonej zgodnie zobowiązującymi w tym zakresie przepisami. Wartość punktowa towarów z oferty programu lojalnościowego ustalana jest odpowiednio do ich ceny nabycia.

W świetle powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Jednakże w przedmiotowej sytuacji zaznaczyć należy, że „sprzedaż premiowa” co do zasady jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. W związku z powyższym, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Zatem należy stwierdzić, iż ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą korzystać nagrody o jednorazowej wartości nie przekraczającej 760 zł, przyznane przez Spółkę w ramach programu lojalnościowego, klientom Spółki zdobyte przez nich za punkty. W przypadku gdy wartość jednorazowej nagrody przekroczy wskazaną w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwotę 760 zł, na Wnioskodawcy jako podmiocie faktycznie dokonującym wypłat przyznanych w ramach w ramach prowadzonego programu lojalnościowego, ciąży obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

W myśl art. 41 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Należy przy tym zaznaczyć, że w myśl art. 42 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż udostępnione nagrody rzeczowej, której jednorazowa wartość przekroczy 760 zł, będzie opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem na Wnioskodawcy jako płatniku będzie ciążył obowiązek poboru podatku na podstawie art. 41 ust. 7 pkt 2 ww. ustawy.

Odnosząc się natomiast do udzielanego rabatu, stwierdzić należy, co następuje.

„Rabat”, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza: „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).

W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.

„Ceną” – zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 05 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r., Nr 97, poz. 1050 ze zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych jako rabat, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.

Ze zdarzenia przyszłego wynika, iż za zgromadzone punkty w ramach programu lojalnościowego klient może uzyskać rabat przy zakupie towarów.

Uwzględniając powyższe, w sytuacji przedstawionej we wniosku w ramach programu lojalnościowego nie dochodzi do wydania nagrody związanej ze sprzedażą premiową, ale do zakupu towaru z rabatem. Przy tym, opis zdarzenia przyszłego zawarty we wniosku sugeruje, iż krąg uprawnionych do zakupów z rabatem będzie potencjalnie nieograniczony. Omawiany program lojalnościowy, jak wskazuje Spółka, ma bowiem na celu wspieranie sprzedaży detalicznej towarów, a adresatami tego programu będą pełnoletnie osoby dokonujące zakupów w sieci sprzedaży detalicznej Wnioskodawcy.

W konsekwencji, korzystanie na jednakowych warunkach z programu lojalnościowego i z rabatów przy zakupie towarów lub usług przez nieograniczone grono osób nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota udzielonego rabatu nie stanowi również nagrody związanej ze sprzedażą premiową i nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż z tytułu udzielonego rabatu na Wnioskodawcy jako płatniku nie będą ciążyły obowiązki wynikające z treści 30 ust. 1 pkt 2 i art. 41 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj