Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1358/11/MS
z 7 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1358/11/MS
Data
2011.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
dostawa towarów
nagrody
nieodpłatne przekazanie rzeczy
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
świadczenie usług
usługi kompleksowe
usługi marketingowe


Istota interpretacji
stwierdzenie czy na podstawie art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek naliczenia podatku VAT od nagród rzeczowych przekazanych przez agencje reklamowe, w związku ze świadczonymi przez nie na rzecz Wnioskodawcy usługami organizacji i prowadzenia kampanii reklamowych/akcji promocyjnych (kampanii marketingowych)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011r. (data wpływu do tut. organu 25 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2011r. (data wpływu do tut. organu w dniu 23 listopada 2011r.) oraz pismem z dnia 29 listopada 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy na podstawie art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek naliczenia podatku VAT od nagród rzeczowych przekazanych przez agencje reklamowe, w związku ze świadczonymi przez nie na rzecz Wnioskodawcy usługami organizacji i prowadzenia kampanii reklamowych/akcji promocyjnych (kampanii marketingowych) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek z dnia 19 sierpnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy na podstawie art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek naliczenia podatku VAT od nagród rzeczowych przekazanych przez agencje reklamowe, w związku ze świadczonymi przez nie na rzecz Wnioskodawcy usługami organizacji i prowadzenia kampanii reklamowych/akcji promocyjnych (kampanii marketingowych).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2011r. (data wpływu do tut. organu 23 listopada 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1358/11/MS z dnia 10 listopada 2011r. oraz pismem z dnia 29 listopada 2011.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest częścią międzynarodowej Grupy XXX. Działalność Wnioskodawcy koncentruje się na produkcji i handlu szerokim asortymentem materiałów budowlanych od materiałów izolacyjnych z wełny mineralnej i skalnej, styropianu, systemy suche wnętrz po zaprawy tynkarskie i itp. Wnioskodawca działa na rynku materiałów budowlanych jako marki I., R., W., P., E.. Wnioskodawca posiada obecnie 9 fabryk na terenie kraju. Wyroby oraz towary są sprzedawane do hurtowni, klientów indywidualnych, sklepów, centrów dystrybucyjnych oraz do innych przedsiębiorców.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca podejmuje różnego rodzaju działania mające na celu wsparcie sprzedaży swoich produktów, m.in. poprzez organizację kampanii reklamowych/akcji promocyjnych. Przy ich organizacji Wnioskodawca zamierza korzystać z usług agencji reklamowych. Według projektu agencje reklamowe miałyby świadczyć dla Wnioskodawcy usługi polegające na organizacji i przeprowadzeniu kampanii reklamowych/akcji promocyjnych. Na potrzeby świadczenia omawianych usług, agencje będą dokonywać zakupu określonych towarów (w szczególności nagród rzeczowych), które będą wykorzystywane w ramach przeprowadzanych kampanii/akcji. W szczególności, towary te mają być wydawane w ramach przeprowadzanych kampanii reklamowych, przez agencje reklamowe, (potencjalnym) klientom Wnioskodawcy.

Koszty związane z zakupem przedmiotowych towarów mają być przez agencje w całości uwzględniane w kalkulacji ceny za wykonywane usługi na rzecz Wnioskodawcy. Agencje mają dokumentować swoje świadczenie (organizacja i prowadzenie kampanii reklamowych/akcji promocyjnych) wystawiając faktury VAT. Wartość wynagrodzenia należnego za przedmiotowe usługi, od którego agencja będzie rozliczać VAT należny, będzie obejmować m.in. wartość zakupionych nagród rzeczowych podlegających wydaniu w ramach danej akcji/promocji.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wskazane we wniosku usługi organizacji i prowadzenia kampanii reklamowych/akcji promocyjnych będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych.

Agencje reklamowe na potrzeby świadczenia usługi będą dokonywać zakupu określonych towarów (nagród rzeczowych), które będą wykorzystywane w ramach przeprowadzanych kampanii/akcji. Towary będą wydawane w ramach kampanii reklamowych przez agencje reklamowe potencjalnym klientom Wnioskodawcy. Towary nie zostaną Wnioskodawcy przekazane - będą wydawane wyłączenie przez agencje w ramach kampanii reklamowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym powyżej zdarzeniu przyszłym na podstawie art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie będzie zobligowany do rozliczania podatku VAT na zasadzie samonaliczania z tytułu wydań towarów dokonanych w ramach kampanii reklamowych/akcji promocyjnych przez agencje reklamowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie będzie zobligowany do rozliczenia podatku VAT na zasadzie samonaliczania z tytułu wydań towarów dokonanych w ramach kampanii reklamowych/promocyjnych przez agencje reklamowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Oznacza to więc, iż opodatkowaniu VAT powinno podlegać każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, pod warunkiem jednak, iż podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów. Przy czym nie ma znaczenia, czy przekazanie towarów zostanie dokonane na cele związane czy inne niż związane z przedsiębiorstwem podatnika.

Podobnie opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in.: do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami wydawanymi przez agencję reklamową. W istocie, Wnioskodawca nigdy nie nabędzie prawa do dysponowania przedmiotowymi towarami jak właściciel. Należy również podkreślić, że wydanie nagrody będzie stanowić element usługi świadczonej przez agencję na rzecz Wnioskodawcy, wydanie to nie może zatem stanowić jednocześnie dostawy towarów. Co więcej, jak zaznaczono wyżej, wartość przekazywanych nagród będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, jako element wynagrodzenia za świadczenie na rzecz Wnioskodawcy usługi. Przyjęcie założenia, że Wnioskodawca powinien dokonać naliczenia podatku należnego od towarów przekazanych przez agencje zdaniem Wnioskodawcy naruszałoby zasadę neutralności podatku VAT i prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności; raz w wartości wykonywanej usługi, zaś po raz drugi, w wyniku przekazania przez agencję, co sprzeczne jest z systemową zasadą podatku VAT, zakładającą brak podwójnego opodatkowania tej samej czynności.

Biorąc pod uwagę powyższe, po stronie Wnioskodawcy nie powstaną żadne obowiązki związane z nieodpłatnymi przekazaniami towarów w ramach akcji organizowanych na rzecz Wnioskodawcy przez agencje reklamowe.

Wnioskodawca podkreśla, że zasadność jego stanowiska potwierdza również wyrok wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w dniu 2 lutego 2007r. (sygn. akt I SA/Kr 963/05). W wyroku tym sąd stwierdził, że „(…) sam fakt wręczenia nabytej przez Wnioskodawcę nagrody nie stanowi w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów (…) wręczenie nagrody jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz zlecającego usługę reklamową. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wskazanej czynności prowadziłoby do podwójnego opodatkowania usługi świadczonej przez Spółkę.”

Zdaniem Wnioskodawcy, zaprezentowane wyżej wnioski będą mieć zastosowanie również w przypadku, gdy wydania dokonywane przez agencje nie będą miały postaci materialnej (np. będzie to wycieczka lub bilet do teatru).

Również w takim przypadku świadczenie obecnemu/potencjalnemu klientowi Wnioskodawcy usługi będzie stanowić integralny element usługi świadczonej przez agencję dla Wnioskodawcy, a wartość wspomnianej usługi będzie ujęta w wynagrodzeniu należnym agencji od Wnioskodawcy, które to wynagrodzenie w całości będzie podlegać opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, przekazanie takiej nagrody również nie może podlegać opodatkowaniu u Wnioskodawcy z uwagi na zakaz podwójnego opodatkowania VAT tej samej czynności. Co więcej, warto zauważyć, iż nawet gdyby przyjąć, iż świadczenie wspomnianej usługi mogłoby stanowić nieodpłatne świadczenie usług, to również nie podlegałoby ono opodatkowaniu VAT. Należy bowiem pamiętać, iż w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT tylko gdy jest dokonywane na cele niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Tymczasem nie ulega wątpliwości, iż takie wyświadczenie usługi stanowi element akcji promocyjnej pozostającej w ścisłym związku z prowadzonym przedsiębiorstwem Wnioskodawcy.

Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że w świetle przepisów art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT po jej stronie brak będzie obowiązku rozliczania podatku należnego w związku z wydawaniem przez agencję reklamową towarów w ramach organizowanych na rzecz Wnioskodawcy kampanii marketingowych.

Jednocześnie Wnioskodawca chciałby wskazać, ze reprezentowane powyżej stanowisko zostało również potwierdzone przez organy podatkowe w następującej interpretacji wydanej w indywidualnych sprawach podatników: interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie w dniu 7 lipca 2011r. (sygn. IPPP1-443-725/11-2/PR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Z dniem 1 kwietnia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), która zmienia treść art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl nowego brzmienia tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zaś przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, na podstawie zawartych z agencjami reklamowymi umów, ponosić będzie wydatek związany z zakupem usług organizacji i prowadzenia kampanii reklamowych/akcji promocyjnych (kampanii marketingowych), natomiast sam nie dokona przekazania przedmiotowych nagród rzeczowych, zatem nie dokona czynności, która w świetle przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT rodziłaby obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek naliczenia podatku VAT od nagród rzeczowych przekazanych przez agencje reklamowe, w związku ze świadczonymi przez nie usługami organizacji i prowadzenia kampanii reklamowych/akcji promocyjnych (kampanii marketingowych), gdyż Wnioskodawca nie wykona czynności wymienionej w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy przedstawionych we własnym stanowisku, dotyczących powstania obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w przypadku, gdy wydania dokonane przez agencje reklamowe nie będą miały postaci materialnej (np. będzie to wycieczka lub bilet do teatru), stwierdzić należy, iż również w tej sytuacji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek naliczenia podatku VAT od wydań dokonanych przez agencje reklamowe nie w postaci materialnej, w związku z świadczonymi przez nie usługami organizacji i prowadzenia kampanii reklamowych/akcji promocyjnych (kampanii marketingowych). W tej sytuacji Wnioskodawca nie dokona bowiem przekazania wycieczki lub biletu do teatru, zatem nie dokona czynności, która w świetle przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT rodziłaby obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że w świetle przepisów art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT po jego stronie brak będzie obowiązku rozliczania podatku należnego w związku z wydawaniem przez agencję reklamową towarów w ramach organizowanej na rzecz Wnioskodawcy kampanii marketingowych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie stwierdzenia, czy na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach wystawianych przez agencje reklamowe z tytułu wykonywanych przez nie usług organizacji i prowadzenia kampanii reklamowych/akcji promocyjnych (kampanii marketingowych) oraz w zakresie ustalania podstawy opodatkowania świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług marketingowych wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj