Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-103/11-2/TW
z 14 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-103/11-2/TW
Data
2012.02.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu wobec instytucji Wspólnot Europejskich i innych


Słowa kluczowe
spółdzielnie
węgiel
wyroby
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Podatek akcyzowy w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych do ogrzania mieszkań pracowników oraz zużywanych do ogrzania biur Spółdzielni.



Wniosek ORD-IN 386 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych jest:

  1. prawidłowe – w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych do ogrzania mieszkań pracowników,
  2. nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych do ogrzania biur Spółdzielni.


UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Pracy (dalej również Spółdzielnia) posiada w swoim majątku budynek mieszkalny czteropiętrowy, w którym oprócz pomieszczeń na parterze przeznaczonych na działalność gospodarczą - biura spółdzielni, ma X mieszkań lokatorskich (mieszkania pracowników). Budynek ten jest ogrzewany węglem i koksem - kotłownia znajduje się w piwnicy budynku.

W świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym, węgiel i koks są wyrobami podlegającymi opodatkowaniem akcyzą z okresem przejściowym niestosowania podatku. W związku z powyższym, Spółdzielnia ma problem z zakupem opału od roku 2012.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia, z uwagi na zakup opału do ogrzewania budynku, w którym są lokale mieszkalne ma prawo do stosowania zwolnienia od akcyzy w stosunku do tych lokali i co musi ona okazać przy zakupie opału w roku 2012, aby udokumentować zwolnienie od podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 31a pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe, według Zainteresowanego lokale w budynku mieszkalnym spółdzielni powinny być traktowane tak jak gospodarstwa domowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  1. prawidłowe – w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych do ogrzania mieszkań pracowników,
  2. nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych do ogrzania biur Spółdzielni.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2701, tj. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółdzielnia posiada w swoim majątku budynek mieszkalny 4-ro piętrowy, w którym oprócz pomieszczeń na parterze przeznaczonych na działalność gospodarczą - biura spółdzielni, ma 15 mieszkań lokatorskich (mieszkania pracowników).

Budynek ten jest ogrzewany węglem i koksem - kotłownia znajduje się w piwnicy budynku.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż przeznaczenie węgla do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozawala zaliczyć go do wyrobów akcyzowych.

Zasadą jest, iż obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). Tym niemniej prawodawca przewidział liczne wyjątki od tej zasady.

Zgodnie bowiem z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

W świetle art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz .U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.).

Podmiot zużywający to w świetle art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Interpretacja językowa ww. przepisów wskazuje, iż wyroby węglowe muszą być zużywane przez gospodarstwa domowe (podmioty zużywające).

Zgodnie z art. 1 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze z dnia 16 września 1982 r. (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.), spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą.

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Spółdzielnia - dobrowolne zrzeszenie nieograniczonej liczby osób - zużywać będzie wytworzone ciepło albo w gospodarstwach domowych (X mieszkań lokatorskich pracowników) albo na działalność gospodarczą - biura Spółdzielni.

Przy czym przepis art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, umożliwia zwolnienie od podatku węgla zużywanego jedynie w gospodarstwach domowych natomiast zużycie wyrobów węglowych przez podmioty gospodarcze (w tym przypadku wyroby węglowe zużywane są do ogrzania biur Spółdzielni - wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej) jest przedmiotem odrębnego zwolnienia uregulowanego w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy. Zgodnie z nim zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Odnosząc się natomiast do pytania Spółdzielni: „co musi ona okazać przy zakupie opału w roku 2012, aby udokumentować zwolnienie z akcyzy” wskazać należy, przepisy dotyczące akcyzy nie obligują podmiotu zużywającego do „okazania” określonych dokumentów w celu zwolnienia wyrobów węglowych od podatku.

Wyjaśnić przy tym należy, iż warunki zwolnienia wyrobów węglowych od akcyzy wskazane zostały w kolejnych przepisach art. 31a, tj. w ustępach 4 do 7. Natomiast w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.) uregulowano m.in. kwestie związane z dokumentem dostawy.

Z przepisu § 2 ust. 1 lit. a tego rozporządzenia wynika, iż dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia (§ 2 ust. 11 ww. rozporządzenia) i zawiera m.in. takie dane jak:

  • Podmiot odbierający/zwracający wyroby węglowe (pole 9),
  • Adres siedziby/miejsca zamieszkania ww. podmiotu. Adres siedziby/miejsca zamieszkania ww. podmiotu (pole 10),
  • Adres miejsca odbioru wyrobów węglowych (pole 11),

które Spółdzielnia jest zobowiązana podać pośredniczącemu podmiotowi węglowemu wypełniającemu ww. dokument dostawy.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych do ogrzania mieszkań pracowników natomiast wyroby węglowe zużywane do ogrzania biur Spółdzielni powinien nabyć od pośredniczącego podmiotu węglowego z zapłaconą akcyzą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj